Vinter - placering af dæk
Fra : TKL

Dato : 21-01-04 14:47

Jeg har lige haft fornøjelsen af et lille vinteruheld i dytten
(forhjulstrukket) her i mandags - is/snegladte veje, for høj fart osv. osv.
Vognen slog ud med røven i et langt blødt sving og jeg fik den "rettet op" 2
gange, men 3. gang snurrede vogen rundt og afsted ud over marken gik
det............(ingen tilskadekommende). Ud over den for høje fart skyldtes
uheldet nok bl.a., at jeg har placeret de mest slidte vinterdæk på bagakslen
og når baghjulerne slipper i et sving, så VIL røven altså frem og køre
forrest!! Hvorfor fanden satte jeg så de mest slidte dæk på baghjulene? - jo
fordi jeg altid (i hvert fald indtil i mandags) har prioriteret bremselængde
før "kurvekørsel". Fx var jeg i sidste uge ude for at skulle lave en
katastrofeopbremsning på meget fedtet vej og det gik lige med nød og næppe
godt, fordi jeg havde gode (de bedste) dæk på forhjulene.......

Bevares jeg er klar over, at man jo bare kan sætte 4 nye vinterdæk på dytten
hvert år - så behøves man ikke at diskutere, hvor de bedste henholdsvis mest
slidte dæk skal placeres. Men vi er jo nok nogle, der kører med vinterdæk i
3-4 vintre og så er der jo et slid. Jeg vil gerne høre om jeres erfaringer.
Hvor skal de bedste vinterdæk placeres?

Thomas

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-01-04 14:58

"TKL" <SSLETTESmono@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> slidte dæk skal placeres. Men vi er jo nok nogle, der kører med vinterdæk
> 3-4 vintre og så er der jo et slid. Jeg vil gerne høre om jeres

Samme sted som sommerdæk, de bedste bagerst. Du har selv leveret beviset

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Thomas Krath

Dato : 21-01-04 17:52

> Samme sted som sommerdæk, de bedste bagerst. Du har selv leveret
> beviset

Helt enig.

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Fra : Flemming

Dato : 21-01-04 20:56

Christian B. Andresen <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> 2

> Samme sted som sommerdæk, de bedste bagerst. Du har selv leveret
> beviset

Hvorfor det ?

Lad os nu antage han havde sat de slidte dæk på foran og var skredet ud (på
de slidte fordæk), så vil jeg da klart foretrække at kunne styre og måske
redde den, frem for at miste herredømmet totalt, og måske tørne direkte ind
i et træ eller andet.

--
Mvh. Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-04 21:04

"Flemming" <spamme@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de slidte fordæk), så vil jeg da klart foretrække at kunne styre og måske
> redde den, frem for at miste herredømmet totalt, og måske tørne direkte

egentlig behøver vi ikke diskutere det så meget, det hele er meget grundigt
testet igennem af Michelin. Hidtil har jeg ikke set andre test som er så
detaljerede og fortæller om fordele og ulemper.
Linket kommer her igen
http://www.adac.de/Tests/Reifentests/Rund_um_den_Reifen/Auf_welche_Achse_die_besseren_Reifen_/default.asp?ComponentID=4775&SourcePageID=8763%231&TL=2

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Mogens...

Dato : 21-01-04 21:06

On Wed, 21 Jan 2004 21:03:57 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
>testet igennem af Michelin. Hidtil har jeg ikke set andre test som er så
>detaljerede og fortæller om fordele og ulemper.

Immerhin ist schon einmal festzustellen, dass die weit verbreitete
Empfehlung "die besseren Reifen nach vorne", die sich auch in vielen
Bedienungsanleitungen findet, so pauschal nicht haltbar ist.

Betyder: "Det er uholdbart at tro, at de bedste dæk monteres forrest"

/Mogens

Fra : Henning Sørensen

Dato : 21-01-04 21:14

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Bedienungsanleitungen findet, so pauschal nicht haltbar ist.
>
> Betyder: "Det er uholdbart at tro, at de bedste dæk monteres forrest"

Antriebskonzept des Fahrzeugs Vorderradantrieb Allradantrieb
Hinterradantrieb
Montage des besseren
Reifenpaares auf Achse V H V H V H
Fahrkomfort, Vibration
Lenkkräfte, Einparken
Gleichmäßige
Reifenabnutzung +
+
+
-
-
-
+
+
-
-
+
+
-
-
-
+

Anfahrverhalten,
Traktion Trocken
Naß
Schnee/Eis o
+
++
-
-
+
-
-
+
++

Spurstabiles
Bremsen Trocken
Naß
Schnee/Eis o
+
+
-
-
+
+
-
-
+
+
-
-

Spurführung, Lenkpräzision - + - + - +
Gleichmäßige
Kurvenfahrt Trocken
Naß +
+
-
-
+
-
+
-
-
+

Jeg læser nu tabellen således at en forhjulstrukket bil under alle
omstændigheder få bedste køreegenskaber og sikkerhed ved at have de bedste
(af 4 gode ..) dæk på forhjulene...
Hvilket i mine øjne ligeledes er "logik for burhøns"...
/henning.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 21-01-04 21:16

Ups...det blev vist ulæseligt...
/Henning.

Fra : Mogens...

Dato : 21-01-04 21:18

On Wed, 21 Jan 2004 21:14:22 +0100, "Henning Sørensen"
<hkksnews@privat.dk> wrote:

> [...]
>(af 4 gode ..) dæk på forhjulene...
>Hvilket i mine øjne ligeledes er "logik for burhøns"...

Okay - så gør du det. Men la' nu være med at poste herinde, når du
havner i autoværnet: "Hvad kunne jeg ha' gjort anderledes"?
(det håber jeg ikke sker for dig!)

/Mogens

Fra : Henning Sørensen

Dato : 21-01-04 21:26

> Okay - så gør du det. Men la' nu være med at poste herinde, når du
> havner i autoværnet: "Hvad kunne jeg ha' gjort anderledes"?
> (det håber jeg ikke sker for dig!)
>

> /Mogens

Ok - med andre ord : "Tabellen kan ikke bruges til noget" ??
Altså de dersens plusser der er skrevet under "V" og minusser der er skrevet
under "H" ved vådt og glat føre.

/Henning.

Fra : Mogens...

Dato : 21-01-04 21:32

On Wed, 21 Jan 2004 21:26:09 +0100, "Henning Sørensen"
<hkksnews@privat.dk> wrote:

>Ok - med andre ord : "Tabellen kan ikke bruges til noget" ??
>Altså de dersens plusser der er skrevet under "V" og minusser der er skrevet
>under "H" ved vådt og glat føre.

Jow, jow - jeg har sgu stor respekt for de tyske undersøgelser. Man
kan som nævnt selv vurdere resultaterne og handle derefter. Men læg
dog mærke til deres generelle konklusion!

/Mogens

Fra : Henning Sørensen

Dato : 21-01-04 22:07

> Jow, jow - jeg har sgu stor respekt for de tyske undersøgelser. Man
> kan som nævnt selv vurdere resultaterne og handle derefter. Men læg
> dog mærke til deres generelle konklusion!
> /Mogens

Jeg er nok den type der sørger for at være på den rigtige side af bilens
formåen.
Altså kører "efter forholdene", forsøger at være på forkant og generelt
undgår at skride ud midt i et sving....
Måske er det erfaringerne fra motorcykel der gør sig gældende.
Og (for nu ikke at være alt for hellig..) den ene gang jeg skred ud på islag
med 15 km/t i en Vauxhall Viva (baghjulstrukket) ved at slippe speederen..
Og derfor læser på test resultaterne ud fra normale situationer

Mon man kan konkludere derhen, at det afhænger af hvem der kører bilen :
"Demnach ergeben die Verteilung von "Plus" und "Minus" offensichtlich ein
ausgewogenes Verhältnis.
Zumindest könnte nun der Autofahrer, bezogen auf seine persönlichen
Einsatzbedingungen und das
Antriebskonzept seines Autos, selbst eine Entscheidung treffen."

/Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-04 21:21

> [...]
> Bedienungsanleitungen findet, so pauschal nicht haltbar ist.
>
> Betyder: "Det er uholdbart at tro, at de bedste dæk monteres forrest"

Øhh?

Men du kan da godt få resten
Bei einer Gegenüberstellung aller Vor- und Nachteile ergibt sich somit, daß
kritische Fahrzustände besser beherrschbar sind, wenn die Reifen mit der
größeren Profiltiefe auf der Hinterachse montiert werden. Dies gilt für Pkw
mit Vorderrad-, Allrad -und Heckantrieb.

Men som sidst vi diskuterede det så synes jeg at man skal læse HELE testen
og ikke kun udpluk. Jeg kan stadig ikke komme på bedre idéer end at køre med
forholdsvis nye dæk eller nedsætte hastigheden (sorry)

Fra : Mogens...

Dato : 21-01-04 21:25

On Wed, 21 Jan 2004 21:20:59 +0100, "Tom"

>Øhh?

Det står der altså

> [...]
>größeren Profiltiefe auf der Hinterachse montiert werden. Dies gilt für Pkw
>mit Vorderrad-, Allrad -und Heckantrieb.

Jeg vil være interesseret i at ha' dækkene korrekt placeret ift. en
kritisk situation. I så fald siger ovenstående tekst, at de bedste dæk
bør placeres på baghjulene (gælder for alle typer biler!)

>Jeg kan stadig ikke komme på bedre idéer end at køre med
>forholdsvis nye dæk eller nedsætte hastigheden (sorry)

Har jeg kommenteret.

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-04 21:52

> Det står der altså

Så er mit tysk alligevel ikke så godt som jeg troede.
"so pauschal" ville jeg siger en en tysk finurlighed som jeg ville oversætte
med "umiddelbar" hvilket gør at man er nød til at læse videre for at se hvad
der gør svaret mere åbent.

> [...]
> kritisk situation. I så fald siger ovenstående tekst, at de bedste dæk
> bør placeres på baghjulene (gælder for alle typer biler!)

Jep korrekt at det er konklusionen på det jeg har plukket ud af helheden.

> Har jeg kommenteret.

Det var også mest som svar til TKL. Jeg fatter ikke man kan blive fornærmet
over at man kommer med et råd (igen TKL). Kan man ikke bruge det så lad da
værre med at nedsætte hastigheden, køb nye dæk eller monter dem bag.
(Jeg læser det som stanselængden bliver længere med de dårlige dæk foran så
det kunne også være uheldigt).

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-01-04 08:08

"Flemming" <spamme@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> de slidte fordæk), så vil jeg da klart foretrække at kunne styre og måske
> redde den, frem for at miste herredømmet totalt, og måske tørne direkte

Han mistede jo netop herredømmet totalt.

Fra : Bjarne

Dato : 21-01-04 15:25

In article <bulvbu$bjq$1@news.net.uni-c.dk>,
   "TKL" <SSLETTESmono@ofir.dk> writes:
> Jeg har lige haft fornøjelsen af et lille vinteruheld i dytten
> (forhjulstrukket) her i mandags - is/snegladte veje, for høj fart osv. osv.
:snip
> 3-4 vintre og så er der jo et slid. Jeg vil gerne høre om jeres erfaringer.
> Hvor skal de bedste vinterdæk placeres?
>
> Thomas
Ja det ved du jo selv nu.

Man skal have de bedste dæk hvor der er mest brug for dem i de værste
situationer.

Der er mest brug for de bedste dæk, der hvor vejgrebet er dårligst i en
nødsituation.

I en nødsituation er vejgrebet altid dårligst bagi.

Summma summarum : de bedste dæk bagerst. Altid.
Logik for burhøns.

Dette er hvad der bliver sagt af alle med forstand på de sager, inklusive
de herrer på kørerteknisk institut i Roskilde.

mvh,
Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-04 15:52

> Summma summarum : de bedste dæk bagerst. Altid.
> Logik for burhøns.
>
> Dette er hvad der bliver sagt af alle med forstand på de sager, inklusive
> de herrer på kørerteknisk institut i Roskilde.

Men ikke fra ADAC og Michelin, men de ved nok ikke så meget om det som
herrene fra KTI i Roskilde.

Mit foreslag skal være at man simpelthen sætter hastigheden ned i stedet for
at lade dækkenes profil være afgørende for hvordan man kommer hjem.

--
Tom

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 21-01-04 18:08

> Mit foreslag skal være at man simpelthen sætter hastigheden ned i
stedet for
> at lade dækkenes profil være afgørende for hvordan man kommer hjem.

Enig i disse vise ord. Bremselængden og behovet for hurtig standsning er
man ikke selv herre over, mens manglende greb i bagenden kan tilpasses
ved justering af hastigheden. Jeg er ikke helt enig i, at det er "logik
for burhøns" :D

\MAndal

Fra : TKL p

Dato : 21-01-04 19:37

> [...]
> man ikke selv herre over, mens manglende greb i bagenden kan tilpasses
> ved justering af hastigheden. Jeg er ikke helt enig i, at det er "logik

Se det er jo ganske nemt at være "frelst", når talen falder på andres uheld.
Det er klart, at man (og også jeg) i bagklogskabens klare lys, kan se, at i
den givne situation var min hastighed for høj! Men det er en vurderingssag
og jeg må så bare beklageligvis se i øjnene, at jeg vurderede forkert -
lektien er lært! Men spar mig venligt for generelle bemærkninger om, at "du
skal bare sætte hastigheden ned". Det kan ikke bruges til noget!

Jeg er intereserret i andres erfaringer/valg i forhold til det beskrevne
dilema og jeg kan forstå, at der er delte meninger - også blandt såkaldte
"eksperter". Jeg tror, at jeg indtil videre vil montere de bedste dæk
bagerst og så se, hvordan det "føles".

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-04 20:46

> [...]
"du
> skal bare sætte hastigheden ned". Det kan ikke bruges til noget!

Jeg mener vi kan alle lave uheld, jeg har da selv lavet utallige buler i
mine biler fordi jeg ikke har passet på. Det har dog kun været ved de her
5-10 Km/t.
Kan man ikke bruge rådet med at nedsætte hastigheden, tja så .....(kan man
jo bare lade værre)
Bagklog er vel også noget du selv er inde på når du siger at du skulle have
taget de bedste hjul bagpå, eller har jeg misfortået det?
Jeg frygter dog alvorligt for at du kan havne i uheld igen på trods af du
siger at du har lært lektien. Hvis du ikke kan bruge det med at nedsætte
hastigheden så må vi håbe at dækkene klarer det for dig næste gang.

Fra : Mogens...

Dato : 21-01-04 19:47

On Wed, 21 Jan 2004 18:08:11 +0100, "Brian Fisker [8900]"
<MandalFJERN_DETTE@edb.dk> wrote:

>Enig i disse vise ord.

Sådan kan man jo sige hver gang - kan ikke bruges til noget.
Det er vel de færreste, som bevist kører for stækt ift. føret...

Manden har været udsat for et uheld og spørger nu (som jeg læser det),
om han havde været bedre hjulpet, med de bedste dæk placeret
anderledes. Ja det havde han, fordi de bedste dæk skal være bagerst!

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-04 22:06

> Sådan kan man jo sige hver gang - kan ikke bruges til noget.

hvis man vil lære af sine fejl så laver man noget anderledes næste gang

> Det er vel de færreste, som bevist kører for stækt ift. føret...

Man kan ikke give andre end sig selv skyldes for de valg man træffer i en
soloulykke. Der er jo ikke tale om tekniske defekter (som jeg læser det).

> Manden har været udsat for et uheld og spørger nu (som jeg læser det),
> om han havde været bedre hjulpet, med de bedste dæk placeret
> anderledes. Ja det havde han, fordi de bedste dæk skal være bagerst!

Så havde han måske lavet uheldet ugen før som han skriver.
citat:

Fra : Roberto Saldo

Dato : 22-01-04 08:44

Tom wrote:

> [...]
> katastrofeopbremsning på meget fedtet vej og det gik lige med nød og næppe
> godt, fordi jeg havde gode (de bedste) dæk på forhjulene......."

Hvordan hulen bedømmer du det?

Hvis det er fedtet skrider de forreste hjul først, med mindre de
bagerste hjul har så dårligt vejgreb at den ringe bremseevne er nok
til at de låser.

Det er jo netop bla derfor man har de kraftigste bremser forrest!

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-04 20:17

> [...]
> til at de låser.
>
> Det er jo netop bla derfor man har de kraftigste bremser forrest!

Som Michelin også viser så er der masser af plusser ved at have de bedste
dæk foran når der skal bremses.
Nye dæk har kortere stanselængde end slidte dæk, når man bremser så ryger
alt vægten på de forreste dæk.....derfor kortere stanselængde med nye dæk
foran.

Fra : Mogens...

Dato : 22-01-04 20:32

On Thu, 22 Jan 2004 20:16:39 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Nye dæk har kortere stanselængde end slidte dæk

Forkert!
Sådan er det ikke med vinterdæk

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-04 20:52

> Forkert!
> Sådan er det ikke med vinterdæk

Så må jeg åbenbart læse Michelin testen forkert fordi der er tale om
vinterdæk og HELE vejen ned i skemaet er der +(vorteilhaft) ved Bremsen når
de bedste dæk sidder "V" = foran. Det både ved Nass og Snee/Eis.

Jeg skal dog understrege at det er ikke MIG som har lavet testen men det er
ind til videre den eneste dokumentation jeg har set for nogen som har gidet
lave et større testarbejde.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 22-01-04 20:58

> [...]
er
> ind til videre den eneste dokumentation jeg har set for nogen som har

Pyh - jeg er da glad for, at jeg ikke er den eneste der læser testen sådan

Netop med henblik på forhjulstrukken bil og vådt/sne/is føre !

/Henning.

Fra : Mogens...

Dato : 22-01-04 21:59

On Thu, 22 Jan 2004 20:57:44 +0100, "Henning Sørensen"
<hkksnews@privat.dk> wrote:

>Pyh - jeg er da glad for, at jeg ikke er den eneste der læser testen sådan
>Netop med henblik på forhjulstrukken bil og vådt/sne/is føre !

Hvis vi skruer uret tilbage til megadebatten om vinterdæk, fandt den
danske test fra Færdselsstyrelsen netop ud af, at slidte vinterdæk er
bedre end nye...

MEN jeg er jo ikke glad for Jan Wildau's undersøgelse, husker I nok!

/Mogens

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-01-04 08:25

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Hvis vi skruer uret tilbage til megadebatten om vinterdæk, fandt den
> danske test fra Færdselsstyrelsen netop ud af, at slidte vinterdæk er
> bedre end nye...

...sommerdæk vel ?
For en uge siden var jeg ude og køre i en Toyota Carina med sommerdæk. Det
er var de dage hvor der var en del sne, og min egen, som jeg kørte i om
aftenen stod en hel del bedre fast med vinterdækkene til trods for at de
"kun" har mellem 3-4 mm mønster og sommerdækkene på Toyotaen var kun ½ år
gamle.

Fra : Mogens...

Dato : 23-01-04 16:15

On Fri, 23 Jan 2004 08:24:40 +0100, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

>..sommerdæk vel ?

Nej, vinterdæk

> [...]
>"kun" har mellem 3-4 mm mønster og sommerdækkene på Toyotaen var kun ½ år

Vinterdæk er altid bedre end sommerdæk i sne.

/Mogens

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-01-04 08:35

> Nej, vinterdæk

Lige for at få det på det rene: de fandt ud af at slidte vinterdæk er bedre
end nye sommerdæk ikke ?

Det

> Vinterdæk er altid bedre end sommerdæk i sne.

Enig

Fra : Mogens...

Dato : 26-01-04 17:52

On Mon, 26 Jan 2004 08:34:30 +0100, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

>Lige for at få det på det rene: de fandt ud af at slidte vinterdæk er bedre
>end nye sommerdæk ikke ?

De fandt ud af, at slidte vinterdæk er bedre end nye vinterdæk.

/Mogens

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-01-04 08:14

> De fandt ud af, at slidte vinterdæk er bedre end nye vinterdæk.

WHAT ?

Med hvilken begrundelse ?

Fra : Mogens...

Dato : 27-01-04 19:37

On Tue, 27 Jan 2004 08:14:00 +0100, "Christian B. Andresen"

>WHAT ?
>Med hvilken begrundelse ?

"På tør og våd vej bremser slidte vinterdæk bedre end nye vinterdæk".

Hemmeligheden er, at nogle af de elementer, der gør vinterdækket godt
på sne/is, gør det dårligt på de belægninger, hvor der IKKE er sne/is.
De høje lameller, der er på en nyt vinterdæk gør dækket "vakkelvornt",
og gør, at det har mindre traktion. Til gengæld bremser det jo så
langt bedre, når der er sne/is.

I øvrigt kan der tilføjes, at vinterdækket udover de dårligere
traktions-egensaber på asfalt (tør som våd), også forvirrer
ABS-systemet på en bil.

"ABS´en er ikke på forhånd justeret til at tage højde for det skrid,
der er i selve lamellerne, og det medfører, at bilen på asfalt bremser
endnu dårligere med vinterdæk. Hvis systemet skulle optimeres, kunne
man for eksempel have et særligt vinterdæks-program på ABS-systemet",
siger Færdselsstyrelsens ekspert i dæk, ingeniør Victor Hollnagel

/Mogens

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-01-04 08:14

> [...]
> man for eksempel have et særligt vinterdæks-program på ABS-systemet",
> siger Færdselsstyrelsens ekspert i dæk, ingeniør Victor Hollnagel

Mange tak.
Dæk er en videnskab !

Fra : Martin S?rensen

Dato : 22-01-04 12:54

> [...]
> man ikke selv herre over, mens manglende greb i bagenden kan tilpasses
> ved justering af hastigheden. Jeg er ikke helt enig i, at det er "logik

Svenskerne lavede en undersøgelse af dækkenes slid på biler der havde
været ude for uheld. Der var en klar tendens til at de bedste dæk var
på forakslen.

Jeg har ikke et link, men så det i tilsvarende diskussion på
www.ing.dk -> debat -> biler.

/Martin

Fra : Soren Kuula

Dato : 21-01-04 17:32

TKL wrote:
> gange, men 3. gang snurrede vogen rundt og afsted ud over marken gik
> katastrofeopbremsning på meget fedtet vej og det gik lige med nød og næppe

Øh, det lyder lidt som om du skulle sætte de gode dæk på alle fire hjul,
og køre lidt - bare lidt - langsommere ?

MVH
Søren
--
Fjern de 4 bogstaver i min mailadresse som er indsat for at hindre s...
Remove the 4 letter word meaning "junk mail" in my mail address.