Hjælp: Rusten trykluftkompre
Fra : Lucas Jensen

Dato : 20-01-04 06:50

Jeg fik lige trukket vores trykluftkompressor frem fra gemmerne. Den
er af den billigere type til 1000-1500 kr med en beholder på ca. 10
liter. I bunden havde der samlet sig mindst 5 liter rustent vand som
jeg så lod løbe ud. Jeg véd at kompressoren i hvert fald ikke har
været brugt i 1/2 år. Nogen som kan fortælle om den fremskredne
korrosionsproces (rust) inde i tanken kan betyde noget for
sikkerheden? Altså om den lige pludselig flækker og eksploderer. Ville
det være uansvarligt at bruge den, eller er trykluftbeholderstål af en
særlig type som er meget rusttræg?

Mvh Lucas Jensen

Fra : Brian Fogh

Dato : 20-01-04 16:24

Hejsa

10L r ikke så voldsomt hvis den springer. Prøv den. Det havde jeg gjort.

Hygge
Brian

Fra : SNiP

Dato : 20-01-04 18:34

"Brian Fogh" <brian@sprit.dk> wrote in message
> Hejsa
>
> 10L r ikke så voldsomt hvis den springer. Prøv den. Det havde jeg gjort.
>
> Hygge
> Brian

Jeg vil også tro den bare revner og luften siver ud, hvis der sker noget.
/J

Fra : Lykke

Dato : 21-01-04 07:46

Ja den samme får du i dag til 700kr med 2 hk motor. Hvis du er i tvivl så
smid sku da lortet ud, for uanset hvor mange svar du får, kan du aldrig få
en garanti for at skidtet ikke revner. Det kunne jo godt være at der ikke
sker noget når beholderen revner, men den er sandsynligvis fyldt med en
massen rusten lort, som vil gøre avs at få i øjnene.

Poul

Fra : Rene´

Dato : 21-01-04 21:16

sæt den ud midt i haven og tænd den med en forlængerledning, hvis den er
rusten revner den ikke men bliver bare utæt.

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-04 23:12

> [...]
> sikkerheden? Altså om den lige pludselig flækker og eksploderer. Ville
> det være uansvarligt at bruge den, eller er trykluftbeholderstål af en

Jeg har bruger både kompressor på arbejdet og herhjemme i garagen. Jeg
tømmer ofte kondensvandet at tanken.
Det har altid været rustbrunt, også da kompressoren var ny. Det er
selvfølgelig fordi den ruster indeni, men det er med sikkerhed minimalt.
Tanken har også en godstykkelse der vil tage meget lang tid at gennemtærre.
Endeligt er der ikke så meget tryk på at den vil kunne eksplodere som en
granat, den vil højst revne.

Den på arbjedet er der olietåge i, men den er alligevel rusten inden i =
brunt vand.

Jeg ville ufortrødent fortsætte med at bruge den, men husk at tømme
kondensvand af den oftere.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===