Køb i udlandet
Fra : HHH

Dato : 22-04-01 21:54

Hej
Jeg overvejer at købe en Honda cb 600 hornet i udlandet. Er der nogen der
kender de specifikke regler mht. afgift osv. Kan det overhovedet betale sig
rent økonomisk?

mvh.
HHH

Holmedb@post3.tele.dk

Fra : Søren Johansen

Dato : 23-04-01 09:13

"HHH" <holmedb@post3.tele.dk> skrev:
> [...]
der
> kender de specifikke regler mht. afgift osv. Kan det overhovedet

Hvis du KUN skal køre på den i udlandet, så kan det helt sikkert betale
sig, ellers tror jeg ikke på det.

Hvis du selv importerer skal du jo betale afgift her i landet for at få
den indregistreret!
Armand (som er meget aktiv her i gruppen) har en tommelfingerregel, der
siger at afgiften typisk er 60% af prisen på en tilsvarende MC her i
landet, og det passer fint med mine erfaringer.
Det betyder, at prisen du må betale i udlandet ikke skal være højere end
ca. 30% af hvad en tilsvarende MC koster her!

Min holdning er, at man kun skal importere brugt, hvis man ikke kan
finde den man vil have!

Du kan få oplyst hvad afgiften omtrentligt vil være hvis du oplyser
stelnr., model og årgang til Told & Skat.

Mvh,
Søren
Ducati 888 (selv-importeret i brugt tilstand)

Fra : Armand

Dato : 27-04-01 15:58

Søren Johansen <sjohansen@vip.cybercity.dk> skrev i en
> Min holdning er, at man kun skal importere brugt, hvis man ikke kan
> finde den man vil have!
> Du kan få oplyst hvad afgiften omtrentligt vil være hvis du oplyser
> stelnr., model og årgang til Told & Skat.

Eftersom at motorcykler i Tyskland er dyerere som nye, end de er
herhjemme (når man ser bort fra registreingsafgiften!) kan det ikke
svare sig at købe en ny model for at indregistere den herhjemme!
Det man drager nytte af ved egenimport er at motorcykler falder
hastigere i værdi i Tyskland end herhjemme, og at f.eks en 8 år gammel
CBR 600 koster langt under det halve af den oprindelige nypris, hvor
den herhjemme højest er faldet 1/3!

Ud fra disse betragtninger vil jeg ikke tro at så ny en model som
Hornet'n vil kunne importeres og indregistreres med fordel:-/

Men slå selv op på f.eks http://www.mobile.de og oplys dig om
prislejet!
For lige at fylde hele min tommelfingerregel på Sørens angivelse (tak
for citeringen SH!), så hold øje med tyske priser á 1/3 (= let at regne
med) af de danske brugtpriser, for at kunne holde en gevinst hjemmen (og
det er vel det der er årsagen til egenimporten!?)!

--
Armand.

Fra : Michael K. S.

Dato : 27-04-01 21:28

On Fri, 27 Apr 2001 16:57:38 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

>hastigere i værdi i Tyskland end herhjemme, og at f.eks en 8 år gammel
>CBR 600 koster langt under det halve af den oprindelige nypris, hvor
>den herhjemme højest er faldet 1/3!

Jeps,det eks. som Armand her hentyder til er nemlig min,købte sidste
år en '92 CBR som var i meget-meget fin stand med 29.000 km på uret
for 24.000 i Tyskland og kunne sikkert have fået den lidt
billigere,hvis jeg havde tinget om prisen,hvad jeg overhovedet ikke
gjorde, der er masser til 22-26.00,og det er egentlig den største
fordel at udvalget er _så_ meget større i f.eks Tyskland.Den cykel
solgte jeg på det omtrent værst tænkelige tidspunkt med nedslidt
bagdæk og lidt slibeskader ) for 25.000 og den røg temmelig
hurtigt.Så ja,i en række tilfælde kan man godt spare 3-5.000 hvis blot
cyklerne ikke er helt nye.Min næste cykel (forhåbentligt) en
RVF400,bliver ret sikkert også hentet i Tyskland.Om man vil bøvle med
køb i udlandet er jo nok lidt indviduelt,personlig har jeg ingen
betænkeligheder.Specielt ikke hvis man er så heldig at kende Armand
).

Vh
-Michael

Fra : Johnny Johansen

Dato : 24-04-01 16:22

> [...]
> Jeg overvejer at købe en Honda cb 600 hornet i udlandet. Er der nogen der
> kender de specifikke regler mht. afgift osv. Kan det overhovedet betale

Jeg har også selv overvejet at købe en Honda CBR600 F2 i Tyskland, og har
derfor ringet til Told og Skat for at høre hvor meget man skal betale. Du
skal betale 60-63% i afgift af salgsværdien i Danmark. Dvs. hvis jeg f.eks.
købte en Honda CBR600 F2 fra 94, til 34.000 og en tilsvarende cykel sælges i
DK til 80.000 skal jeg betale 34.000 + 60-63% af 80.000.

Jeg mener bestemt det kan betale sig , da man jo sparer forhandlerens
fortjeneste, men så skal man også huske på at man jo ikke har nogen
garanti!!!! Men så kan man sige hvis der skulle komme nogen uforudsete
udgifter har man jo sparet en del penge på cyklen så der må være noget til
overs til at udbedre mangler.

Hilsen JJ Letho

Fra : Christian Jensen

Dato : 25-04-01 12:54

Johnny Johansen wrote:

> [...]
> købte en Honda CBR600 F2 fra 94, til 34.000 og en tilsvarende cykel sælges i
> DK til 80.000 skal jeg betale 34.000 + 60-63% af 80.000.

Dvs. 82.000 (60% af 80000 = 48000 + 34000). Hvorfor så ikke spare 2000
kr. og købe den i Danmark? Eller er der noget jeg har misforstået?

Christian

Fra : Morten Christensen

Dato : 26-04-01 01:47

"Johnny Johansen" <mcbig@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> købte en Honda CBR600 F2 fra 94, til 34.000 og en tilsvarende cykel sælges
> DK til 80.000 skal jeg betale 34.000 + 60-63% af 80.000.

Well, i mit tilfælde, hvor jeg har købt gix'eren i Dyskerlandet også, gav
jeg 13.000 Danske Spir.
Kigger man brugt markedet igennem, konstaterer man hurtigt, at prisen ligger
oppe omkring de 55-60K.

Min forhåndsvurdering har sagt 30.691, og venter på svar om at få den nedsat
til ca. 23.500,- efter at have fremlagt noget dokumenation til Told & Snyd
for at tage lidt for høje priser

Så jeg regner med, at jeg ALLER-max skal af med i alt 40K for min cykel -
hvor jeg så cirka har sparet minimum 15K

Det er vel også værd at tage med?

--
Have a good ride...
Morten, Københavnstrup