Blå pærer - hvilke?
Fra : Bo Dudek

Dato : 19-01-04 10:03

Hejsa

Jeg ved godt, at spørgsmålet har været stillet utallige gange før her
i gruppen, men jeg tror samtidig på, at markedet for disse blå pærer
ændrer sig hastigt, så det kan være, at der er kommet nye produkter.

Altså, pærerne på min Fiat Brava er røget sig en tur, og brormand
anbefaler et skift til de blå pærer, fordi han mener, at de lyser
bedre op.

Anbefalinger til rimelige penge og evt. alternative steder at købe
disse?

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Rasmus \(2600\)

Dato : 19-01-04 11:25

Hejsa.

Jeg købte nogle H7 pærer i Biltema (fordi de normale var udsolgt). Jeg blev
meget positivt overrasket - der var virkelig høvl på.

Glæden varede ikke længe... De holdt kun i 2 måneder!

Rasmus

--
Fjern fisken i min email adresse

Fra : Aslan

Dato : 19-01-04 15:36

Bo Dudek wrote:
> Altså, pærerne på min Fiat Brava er røget sig en tur, og brormand
> anbefaler et skift til de blå pærer, fordi han mener, at de lyser
> bedre op.

Jeg har desværre ikke en ny test, men her er en lidt ældre og velkendt:

http://www.aftonbladet.se/bil/0102/12/lamptest.html

Den viser stort set at ju mere blåt, der er nævnt i navnet jo dårligere
virker den.

Ofte er den blå farve et (lysdæmpende) filter (maling), der er påført pæren.

Xenon-lygter derimod er fantastiske at køre med. Jeg kører på arbejde (taxa)
med Bi-xenon (nær- og fjern-lys), og det giver et dejligt blødt lys, at køre
ved, samt at det kan lyse vejen op så man i praksis kan oplyse sin
standselængde ved tophastighed - har jeg hørt

Men mange af disse blå pærer, som venner og bekendte har indkøbt til deres
pusling giver måske respekt nede ved grill-baren, men ude på den mørke vej
viser de ofte deres svagheder.

Så mit grundlæggende råd til dig er - køb et anderkendt mærke og gør dine
lygter rene - når du skraber is, når du tanker, når du skal ud at køre på
landet, når du kører rundt i sjap og skidt og møg.

mvh

Aslan

1998 Alfa 156 2,0
2003 MB E 320 CDI Avantgardé

Fra : Bo Dudek

Dato : 19-01-04 15:47

>Ofte er den blå farve et (lysdæmpende) filter (maling), der er påført pæren.

da jeg skrev 'blå pærer' mente jeg såmænd også bare den type, som de
fleste taxaer kører med.. dvs, ikke 'brian-typen-pærer'

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 19-01-04 15:54

"Bo Dudek" <bo@FJERNbodudek.dk> wrote in message news:0crn005ltknsbddbo8cu98mgb26dbprf5t@4ax.com...

> da jeg skrev 'blå pærer' mente jeg såmænd også bare den type, som de
> fleste taxaer kører med.. dvs, ikke 'brian-typen-pærer'

De fleste taxaer kører vel med Xenon i dag - det er vanvittig dyrt at
få eftermonteret hvis det skal gøres efter lovens foreskrifter (bl.a.
automatisk niveau-regulering).

/Jakob

Fra : Michael

Dato : 19-01-04 21:24

de pære som det højst sandsyndligt er blev et anbefaldet er nok philps
vision+ som ikke har blå malling på, men har i stedet en blå ring inde i
pære og giver et fantatisk godt lys, i sær reflekse og de hvide strippe på
fremtræder ekstra tydlige på lang afstand..... jeg kender ikke andre end
philps som laver den type de fåes i H4, H1 og H7 pære

michael

Fra : Mikael Andresen

Dato : 19-01-04 21:59

osram har også lige smidt nogle nye på banen, de hedder noget med day@night
og et eller andet med noget ekstra lys....

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-04 22:40

> da jeg skrev 'blå pærer' mente jeg såmænd også bare den type, som de
> fleste taxaer kører med.. dvs, ikke 'brian-typen-pærer'

De kaldes mere rigtig for HID, da Xenon efterhånden er et misbrugt ord.
HID = High Intensety Discharge

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark