Mondeo årgang 2000?
Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 19-01-04 02:37

Hej

Der har lige været en tråd med masser af gode råd ved køb af en Mondeo fra
'95. Nu har jeg så kig på en Mondeo 2.0 Ambiente fra 2000 med 180t kørte km.
Jeg er endnu ikke klar over, om der er tale om '99-'00 modellen med 130 hk
eller '00-'01 modellen med 145 hk, så mine spørgsmål lyder:

1) Er den ene årgang at foretrække frem for den anden? Her tænker jeg
primært på vedligeholdelse set i lyset af de mange kilometer.

2) Hvor mange kilometer har sådan en bil tilbage i sig?

3) Som de fleste andre spørgsmål angående brugtbiler: Har den nævnte model
nogle svagheder, man bør kigge efter?

Det skal bemærkes, at der er tale om en variant med automatgear.

På forhånd tak

--

Hilsen Jacob

Fra : Mogens...

Dato : 19-01-04 22:10

On Mon, 19 Jan 2004 02:37:27 +0100, "Jacob Buus Smidt"
<jacob.smidt@tiscali.dk> wrote:

>1) Er den ene årgang at foretrække frem for den anden? Her tænker jeg
>primært på vedligeholdelse set i lyset af de mange kilometer.

Det er de færreste modeller, der bli'r ringere med årene.
Mercedes er tilsyneldende een af dem!

>2) Hvor mange kilometer har sådan en bil tilbage i sig?

Mange - Tom har vist kørt 250.000 km i sin...?

>3) Har den nævnte model nogle svagheder, man bør kigge efter?

Tom! - hvor bli'r du af, mand

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-04 22:37

> Det er de færreste modeller, der bli'r ringere med årene.
> Mercedes er tilsyneldende een af dem!

> Mange - Tom har vist kørt 250.000 km i sin...?

264.000

> Tom! - hvor bli'r du af, mand

Jeg kender den ikke så godt. Det er i princippet ikke en sk*d tilbage af de
gamle modeller. Stort set ALT er ændret så den kunne lige så godt hedde
noget helt andet end mondeo.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 20-01-04 09:09

"Jacob Buus Smidt" <jacob.smidt@tiscali.dk> wrote in message news:<bufccp$s8j$1@dknews.tiscali.dk>...

> '95. Nu har jeg så kig på en Mondeo 2.0 Ambiente fra 2000 med 180t kørte km.

(klip)

> Det skal bemærkes, at der er tale om en variant med automatgear.

Nu kan jeg ikke huske om 2000 er den nye model eller om det først er i
2001 og jeg ved ikke om der er ændret i automatgearet mellem årgang
1997 og 2000.

Men i familien har vi en 1997'er med 2,5L V6 motor. Den havde totalt
opslidt automatgear efter 240.000 km, det kostede nær ved 25000 at få
lavet på et transmissionsgear specialværksted (Mr. Transmission).

Jeg kunne ikke se noget på olien inden købet (kort tid før havariet).
Man plejer ellers at sige at sort olie = døden er nær. Det kan du i
hvert fald checke.

Det eneste man i bagklogskabens lys kunne have konstateret var en
minimal pivelyd ved skift fra 2 til 3 gear med vælgeren i SPORT og
OVERDRIVE slået fra. FDM's prøveassistent mente ikke at det betød
noget, det havde han desværre ikke ret i.

Så jeg ville prøve at køre den varm og så give den fuld skrue fra
stilstand i stilling sport minus overdrive. Der må ikke være nogen -
ikke det allermindste - mislyde fra gearet.

Mvh. NKJensen

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-04 10:02

> Nu kan jeg ikke huske om 2000 er den nye model eller om det først er i
> 2001 og jeg ved ikke om der er ændret i automatgearet mellem årgang
> 1997 og 2000.

hehe, det er faktisk lidt sjovt fordi i udlandet er 2000 modellen den nye
mk3 mens det i danmark er mk2. Derfor har jeg også nosset rundt i det med
mit svar til Mogens, da det jo nok er en mk2 der er tale om

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-04 10:20

> [...]
> Jeg er endnu ikke klar over, om der er tale om '99-'00 modellen med 130 hk
> eller '00-'01 modellen med 145 hk, så mine spørgsmål lyder:

Der findes 3 "modeller"
mk1 = 1993 - 1996 oktober
mk2 = 1996 november - 2000
mk3 = 2001 - ?

I udlandet gælder der helt andre årstal, vi er lidt "bagefter" i danmark

Så den 2.0 2000 du snakker om er en 130 HK.

> 1) Er den ene årgang at foretrække frem for den anden? Her tænker jeg
> primært på vedligeholdelse set i lyset af de mange kilometer.

Den nærmer sig det tidpunkt hvor der vil komme en del sliddele som skal
skiftes. Så inden for de næste 1-2 skal du nok lægge en 10-20.000 til side
til udskiftning, men det er ikke fordi det er noget kriminelt i det. Når
disse dele er skiftet så kan den 200.000 igen.

> 2) Hvor mange kilometer har sådan en bil tilbage i sig?

Tror rusten vil tage den længe før motoren er opslidt.

> 3) Som de fleste andre spørgsmål angående brugtbiler: Har den nævnte model
> nogle svagheder, man bør kigge efter?

Rust ved bagklappen og varmetråde i forrude.

> Det skal bemærkes, at der er tale om en variant med automatgear.

Ville jeg også godt have