olie til avensis 2001
Fra : Klaus Jacobsen

Dato : 16-01-04 20:22

Hej!

Jeg har en avensis 2.0 vvt-i (2001). I instruktionsbogen står der at man
skal proppe 5W-30 olie i motoren, men det er kraft...#$$%@ (pardon my
french) ikke til at opdrive andre steder end hos toyota.

Er der nogen der kan sige mig om det vil gøre en forskel at hælde en lidt
anderledes olie i bilen?
F.eks. har bilka i næste uge tilbud på Shell Helix ultra 5w-40 til 249,- pr.
4 liter. (Det er også shell helix ultra toyota selv har hældt på bilen).

mvh
Klaus Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-04 22:39

> [...]
pr.
> 4 liter. (Det er også shell helix ultra toyota selv har hældt på bilen).

Jeg ville ikke hælde så tyk olie i så ny en bil når de nu skriver at det
skal være en 30' olie.
Der er da mange der sælger 5w/30. Jeg har selv smidt en dunk Castrol 5w/30
på min mondeo, men den klaprede lige rigelig meget i ventilerne med det
tynde p*s
Eller en 0W/30 kan også gøre det.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Mark Sandberg

Dato : 17-01-04 00:35

"Klaus Jacobsen" <none@here.dk> skrev i en meddelelse news:400839d9$0

> [...]
pr.
> 4 liter. (Det er også shell helix ultra toyota selv har hældt på bilen).

Når der står 30 olie i vejledningen, skal du bruge den tykkelse olie.
Nogle biler kan få problemer med hydrauliske ventiler m.m. ved for tyk olie.
Tallet 30 står for tykkelsen af olien ved driftvarm motor.Tallet før W'et er
en angivelse af hvor meget tykkere olien er ved kold tilstand. Vælger du
derfor en 0W30 olie, har den samme tykkelse både som varm og kold.

/Mark.

Fra : Anders Sørensen

Dato : 17-01-04 00:47

Den Fri, 16 Jan 2004 20:22:04 +0100, skrev "Klaus Jacobsen"
<none@here.dk>:

> [...]
>skal proppe 5W-30 olie i motoren, men det er kraft...#$$%@ (pardon my
>french) ikke til at opdrive andre steder end hos toyota.

Jeg havde samme "problem" med min Yaris.

>Er der nogen der kan sige mig om det vil gøre en forskel at hælde en lidt
>anderledes olie i bilen?

Jeg fik at vide at der ikke måtte kommes 5W-40 på. Og det er ikke
fordi de absolut vil sælge deres egen olie, for da jeg havde min
Carina E, var der ingen problemer med at jeg kom med olie selv. Jeg
kan nemlig købe Shell Helix Ultra 5W-40 til 40-42 kr. pr. liter på mit
arbejde. Men den gik ikke til Yarisen.

>F.eks. har bilka i næste uge tilbud på Shell Helix ultra 5w-40 til 249,- pr.
>4 liter. (Det er også shell helix ultra toyota selv har hældt på bilen).

Jeg købte noget Elf 5W-30 hos Aars Reservedele & Servicecenter.
www.aars-reservedele.dk

Mvh.
Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar