Lille, let og hurtig bil???????
Fra : Peter

Dato : 16-01-04 19:39

Hej

Jeg er for tiden ejer af en Ford Escort 1.4 fra 1988. Bilen vejer kun
omkring 825 kg og er derfor alligevel pænt hurtig i accelerationen selv om
den vistnok kun har ca 75 HK!

Den skal synes til marts og sandynligvis udskiftes da det vil blive for dyrt
at syne den!

Regner med at anskaffe ny bil med et maksimum på ca 20000 kr og vil pga.
accelerationsevnen gerne have en lille og let bil igen!

Kan man få en fin escort med større og hurtigere motor i fin stand til de
penge, eller skal man se efter helt andre modeller/mærker?

Har hørt noget om at Escorten fåes i en model med helt op til 110 hk og
hvad hedder en sådan model? Er den i såfald ligeså lille og let for så må
den jo være pænt hurtig?

Forslag på modeller og årgange er velkomne

På forhånd tak!

Fra : Rasmus

Dato : 16-01-04 19:46

"Peter" <peterbuus2003@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> den jo være pænt hurtig?
>
> Forslag på modeller og årgange er velkomne

En Citroen AX GT eller GTi kan nemt fåes for de penge...., og den er hurtig
i acc., jeg mener GT modellen har dobbelt kaburator og 95hk

mvh
Rasmus

Fra : Peter

Dato : 16-01-04 20:03

Ok. Tak for svaret. Er ikke umiddelbart meget for de ældre Citroen men det
er da en mulighed.

Hvor meget skal man ofre for at få en ældre og let bil (800-900 kg) med
110-150 hk?

Er vi så oppe i en helt anden prisklasse?

Fra : Rasmus

Dato : 16-01-04 21:19

> [...]
> 110-150 hk?
>
> Er vi så oppe i en helt anden prisklasse?

En peugeot 205 eller 309 GTI med 1,9 motor, den har vist omkring 120hk, det
fåes til under 20k, men der må nok påregnes noget vedligeholdelse

mvh
Rasmus

Fra : Peter

Dato : 16-01-04 21:43

Du siger man må påregne vedligeholdelse. Skal man regne med at de
efterhånden er blevet slidt op ved voldsom kørsel eller hvad? Eller er
kvaliteten ikke så god på den model eller hvad?

Fra : Rasmus

Dato : 16-01-04 23:05

> Du siger man må påregne vedligeholdelse. Skal man regne med at de
> efterhånden er blevet slidt op ved voldsom kørsel eller hvad? Eller er
> kvaliteten ikke så god på den model eller hvad?

Slidtage, de er ofte blevet kørt hårdere end standard biler, det gælder alle
biler med mange hk per kg...., kvaliteten er ok på de franske
biler(peugeot), de ruster ikke specielt meget, deres svage punkt skulle være
bagbroen, men hvis der er monteret smørenipler, klares vedligholdelse ved at
fylde fedt på 1-2 gange om året

mvh
Rasmus

Fra : Anders Houmark

Dato : 16-01-04 22:51

Rasmus wrote:

> En peugeot 205 eller 309 GTI med 1,9 motor, den har vist omkring
> 120hk, det fåes til under 20k, men der må nok påregnes noget
> vedligeholdelse

De har svjv. 5-10 HK mere, altså omkring 125-130. Det er svært at finde en
GTI til 20K som ikke er voldkneppet eller trænger til lidt reperationer.

De alm. 1,9 motorer fra PSA har vist 105, og det får da også bilerne til at
accelere pænt.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Rasmus

Dato : 16-01-04 23:11

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> wrote in message

> De har svjv. 5-10 HK mere, altså omkring 125-130. Det er svært at finde en
> GTI til 20K som ikke er voldkneppet eller trænger til lidt reperationer.

Rigtigt, man skal passe på, men det kan lade sig gøre, 205/309 GTI hører
ikke til de mest voldkneppede biler...., jeg syntes faktisk de fleste jeg er
stødt på er i ok stand. Især 309 GTI står i lav kurs, da en del ikke syntes
den er særligt køn...

Man kan evt. hente en syd for grænsen...., afgifterne er rigtigt lave!, på
en 309 GTI-16V fra 1993 med 115tkm var afgiften omkring 18tkr da jeg spurgte
t&s for ca. ½ år siden

mvh
Rasmus

Fra : Martin Petersen

Dato : 16-01-04 20:08

Peter (peterbuus2003@yahoo.dk) skrev følgende:
> [...]
> og hvad hedder en sådan model? Er den i såfald ligeså lille og let
> for så må den jo være pænt hurtig?
>
> Forslag på modeller og årgange er velkomne

Peugeot 205 1.9 GTi.. Så bliver det ikke meget sjovere. :)

- Martin

Fra : John Sahl

Dato : 16-01-04 20:57

Peter wrote:
> Regner med at anskaffe ny bil med et maksimum på ca 20000 kr og vil
> pga. accelerationsevnen gerne have en lille og let bil igen!

Fiat Uno Turbo, lille, let, hurtig, masser af tuningspotentiale,
billige reservedele.

Dog skal du nok over de 20K for at få noget godt.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-01-04 21:33

Peter wrote:

> Regner med at anskaffe ny bil med et maksimum på ca 20000 kr og vil pga.
> accelerationsevnen gerne have en lille og let bil igen!

Det er sgu også vejen frem.. Min forrige bil var en Alfasud med
118 hk til ca. 850 kg = sjovt!

> Har hørt noget om at Escorten fåes i en model med helt op til 110 hk og
> hvad hedder en sådan model? Er den i såfald ligeså lille og let for så må
> den jo være pænt hurtig?

Jeg vil tro den hedder XR3 eller XR3i, men du kan også få en
Escort RS Turbo med 132 hk.. Hvad de vejer har jeg ingen anelse
om..

> Forslag på modeller og årgange er velkomne

Hvad med en af de der firser Corolla Twin Cam, de vejede vist
omkring 900 kg og havde 124 hk.. De må da kunne fås for noget der
ligner 20.000?!?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Peter

Dato : 16-01-04 22:35

Angående forsikring ser det ud til at Ford Escort XR3i og Toyota Corolla
Twincam er en del billigere end Peugeot 205 gti og vw golf gti!

så medmindre jeg kan få en god forsikringspris på de 2 sidstnævnte kan det
godt være forsikringspræmien bliver afgørende!

Hvad mener i om de 2 førstnævnte?

Ellers mange tak for svarene!!!

Fra : Anders Houmark

Dato : 17-01-04 04:11

Peter wrote:

Hej Peter
Vil du ikke klippe det du ikke svare på væk, og skrive nedenuner det du
svarer på.. Det gør det lidt nemmere for os andre.

> [...]
>
> så medmindre jeg kan få en god forsikringspris på de 2 sidstnævnte
> kan det godt være forsikringspræmien bliver afgørende!

De har høje forsikringspræmier pga. der står gti på bagsmækken..
Jeg kan forresten give Rasmus ret i, at bagbroen på 205/309 gti har det med
at give op. Har to venner som har haft 205 og 309, begge havde problemer med
bagbroen og fik dem skiftet.. Og det er ikke ligefrem det billigste at
skifte ud.

> Hvad mener i om de 2 førstnævnte?

Jeg ville være ekstra opmærksom på rust i Forden.. Toyotaen kan også være
slem til det med at ruste, så kig begge modeller igennen. Ellers kan man
sige, at Corolla twincam er en utrolig slidstærk bil, jeg ville klart vælge
den foran en Escort XR3i (ville måske skifte mening hvis vi talte Escort RS
Turbo, men så er forsikringsprisen nok også en lidt anden )

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Lars Hansen

Dato : 16-01-04 22:00

Peter wrote:
> [...]
> den jo være pænt hurtig?
>
> Forslag på modeller og årgange er velkomne

For små 20K, burde det være muligt fx at anskaffe sig en golf2 gti 8v,
jeg har selv haft min i snart tre år, dog var indkøbsprisen ikke lige
20k dengang, men det er de jo desværre kommet ned i nu.

Det har klart været et sjovt bekendskab, men er selv ved at skfite
bilmærke lige i øjeblikket.

Mvh Lars

Fra : Claus Fabritius

Dato : 17-01-04 09:59

"Peter" <peterbuus2003@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Regner med at anskaffe ny bil med et maksimum på ca 20000 kr og vil pga.
> accelerationsevnen gerne have en lille og let bil igen!

Du er selv inde på XR3i. Det er det oplagte valg, hvis du er glad for din
nuværende. Du kan også finde dig en Corolla GT fra 80'erne. Evt. en Coupe
hvis du vil have baghjulstræk (Klart at foretrække hvis du spørger mig, men
svær at få dele til) Ellers er Fiat Uno Turbo oplagt. Hvis du er heldig kan
du finde en ok Kadett GSi eller Golf GTi til prisen.

En af de meget oversete er Citroen BX GTi. Da mange ikke kan lide designet
er bilen svær at sælge og prisen derfor lav. Her er der virkelig god
sammenhæng mellem pris og performance.

Der er selvfølgelig også Nissan Sunni GTi som også er en kvik lille bil. Nu
er der da lidt at vælge imellem.
--
Claus Fabritius
Livet er dyrt for unge med såkaldte specialbiler

Fra : Kim Hansen

Dato : 17-01-04 18:57

> [...]
>
> Jeg er for tiden ejer af en Ford Escort 1.4 fra 1988. Bilen vejer kun
> omkring 825 kg og er derfor alligevel pænt hurtig i accelerationen selv om

Nu har en standart Escort 1.4, i mine øjne, da aldrig været nogen "kvik"
bil, så det kan da vel ikke være svært at finde en anden bil der accelererer
mindst lige så hurtigt, der behøver da bestemt ikke stå gti på den for at
den skal kunne sætte en 1.4 Escort på plads.

Kim

Fra : Kim Kristensen

Dato : 17-01-04 23:36

"Kim Hansen" <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mindst lige så hurtigt, der behøver da bestemt ikke stå gti på den for at
> den skal kunne sætte en 1.4 Escort på plads.

Nu kommer "kvik" selvfølgelig an på hvad man er vandt til eller sammenligner
med, men Kim har da ret. En Escort 1,4 (5 dørs model) står i BIL REVYEN 1988
til at bruge 12,7 sekunder fra 0-100 km/t, hvis det er den tid (eller
hurtigere) Peter mener er der mange muligheder også uden GTi skilt på.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Rasmus

Dato : 18-01-04 13:27

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> til at bruge 12,7 sekunder fra 0-100 km/t, hvis det er den tid (eller
> hurtigere) Peter mener er der mange muligheder også uden GTi skilt på.

Jeg havde slet ikke set hvilken bil han have i forvejen...., he he, jeg tror
en AX GT gør det på omkring 9 sek

mvh
Rasmus