Java Compiler - javac
Fra : Ditte

Dato : 06-02-04 10:01

hej
Jeg kan ikke få mit java program til at virke, tror det er fordi jeg
mangler en java compiler... hvor finder jeg sådan en og er der
forskeld på dem?

mvh
ditte

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-04 10:27

Hej Ditte,

Kik dér, hvor du installerede din JDK - der skulle gerne være et dir, der
hedder "bin", hvori både java og javac samt andre nyttige java-tools
ligger.

Hvis du har installeret din JDK korrekt - og det vel at mærke er en af de
nyere, så skulle dine "environment variables" være sat, og du burde blot
kunne køre java og javac fra en alm. "shell" (cmd.exe eller f.eks. bash),
ellers må du kikke i vejledningen til installation af JDK'en.

Du kan finde forskellige JDK'er på java.sun.com, og ja, der er forskel på
dem - som regel blot noget versions specifikt, men det kan jo også være
rigeligt. Der findes også andre firmaer, der har licens til at lave JDK'er,
bl.a. IBM og BlackDown (hvis du er til Linux).

/nobody important

Fra : ditte

Dato : 07-02-04 19:38

Jeg har nu prøvet at installerer en fil der hed j2EE SDK... men jeg
har stadig ikke kunne få det til at virke.
Jeg er ikke helt klar over hvad JDK er. Jeg har bare skrevet mit
program "Hello, World!" i notepad.
Håber det kan forklares :)
hilsen nybegynderen!

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 08-02-04 00:18

> [...]
> har stadig ikke kunne få det til at virke.
> Jeg er ikke helt klar over hvad JDK er. Jeg har bare skrevet mit

J2EE SDK er java 2 Enterprise Edition. Det er et framework til at lave
serverside udvikling, der kan skaleres / clusteres osv osv. Det gør ikke
noget at have det installeret, men hvis du lige er startet med java er det
nok overkill at komme mere ind på dette emne lige nu

Du er ude efter j2sdk1.4.2 som er det grundliggende framework for at udvikle
java. Det kan du finde her:

http://java.sun.com/j2se/1.4.2/download.html

Du skal her vælge din platform, som sikkert er windows.

- Nikolaj