Præcis betydning af "counterfeit"
Fra : Kasper Jensen

Dato : 20-01-04 16:37

Jeg er stødt på begrebet "counterfeit" i forbindelse med nogle
CD-presninger fra Kina og Hong Kong. Specielt studsede jeg over Hong
Kong-CD'erne, for der var to forskellige presninger af den samme
CD...den ene mærket "counterfeit" og den anden "pirate". Hvordan skal
forskellen forstås imellem de to begreber? Skal det tydes i den retning,
at de begge eller kun den ene er ulovlig? Er det noget, som man bør
samle på, hvis man kun vil have "de rigtige" presninger.

FUT d.k.m

--
Kasper Vinyl forever.
*Alt* med Gasolin' og Kim Larsen købes, sælges og byttes.

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 20-01-04 17:05

Kasper Jensen wrote:
> [...]
> retning, at de begge eller kun den ene er ulovlig? Er det noget, som
> man bør samle på, hvis man kun vil have "de rigtige" presninger.

Der er sikkert bare en der har slået op i en ordbog under
'forfalskning'. Jeg tror ikke det gør nogen forskel.
Hvis man kun vil have 'de rigtige presninger' skal man ikke købe CD'ere
i Kina og Hong Kong! lol

-Sune

--
Is this a new years sig or an OE bug?

Fra : Kasper Jensen

Dato : 20-01-04 17:24

"Sune Mika Salminen" <efternavn@doktor.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 'forfalskning'. Jeg tror ikke det gør nogen forskel.
> Hvis man kun vil have 'de rigtige presninger' skal man ikke købe

Jeg tænkte helt konkret på dette tilfælde:
http://www.thecardigans.de/discogra/dilonggo.html

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 20-01-04 17:50

Kasper Jensen wrote:
> "Sune Mika Salminen" <efternavn@doktor.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tænkte helt konkret på dette tilfælde:
> http://www.thecardigans.de/discogra/dilonggo.html

Hvilket et af dem? Gider ikke klikke på dem allesammen ;-P

-Sune

--
Is this a new years sig or an OE bug?

Fra : Kasper Jensen

Dato : 20-01-04 17:54

Hong

> Hvilket et af dem? Gider ikke klikke på dem allesammen ;-P

Nummer to og tre fra neden. De er begge fra Hong Kong, og de giver sig
da også begge ud for at være originale (med forbehold for min forståelse
af kinesisk)

Fra : Robert Eriksen

Dato : 20-01-04 18:45

Kasper Jensen wrote:
> [...]
>>

> Nummer to og tre fra neden. De er begge fra Hong Kong, og de giver sig
> da også begge ud for at være originale (med forbehold for min forståelse

'Counterfeit' betyder bare du får MP3'erne med i købet

Mon ikke det kan have noget at gøre med at counterfeit versionen har
kopieret det originale cover og CD-tryk, hvor pirate udgaven er noget
hjemmelavet.

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 20-01-04 18:58

Robert Eriksen wrote:
> Kasper Jensen wrote:

Snip

> 'Counterfeit' betyder bare du får MP3'erne med i købet

lol

> Mon ikke det kan have noget at gøre med at counterfeit versionen har
> kopieret det originale cover og CD-tryk, hvor pirate udgaven er noget
> hjemmelavet.

Det er også mit bud.

-Sune

--
Is this a new years sig or an OE bug?

Fra : thomas t

Dato : 20-01-04 20:24

Sune Mika Salminen at efternavn@doktor.dk:

> Det er også mit bud.

lyder fornuftigt. Men de 2 har nu samme cover på min skærm.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 20-01-04 20:48

thomas t wrote:
> Sune Mika Salminen at efternavn@doktor.dk:

> lyder fornuftigt. Men de 2 har nu samme cover på min skærm.

er denne
http://www.thecardigans.de/discogra/dilonggo/flhlj096.html

og denne
http://www.thecardigans.de/discogra/dilonggo/fl2cd900.html

ens på din skærm?

Så vil jeg da håbe for dig at der stadig er garanti på den skærm

Fra : thomas t

Dato : 20-01-04 23:21

Robert Eriksen at roeBL?B?RGR?D@adr.dk:

> er denne
> [...]

Sikkert ikke. Jeg taler om de to, han SPØRGER om:

Fra : thomas t

Dato : 20-01-04 23:27

thomas t at spam.tomcat@pc.dk:

> Jeg taler om de to, han SPØRGER om:
>
> "Specielt studsede jeg over Hong
> Kong-CD'erne, for der var to forskellige presninger af den samme
> CD...den ene mærket "counterfeit" og den anden "pirate".

Øv, det er mig, der kvajer mig. Det er sq heller ikke til at se på de små
billeder.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 21-01-04 18:54

thomas t wrote:
> thomas t at spam.tomcat@pc.dk:

"Nummer to og tre fra neden."

Fra : thomas t

Dato : 21-01-04 20:58

Robert Eriksen at roeBL?B?RGR?D@adr.dk:

> "Nummer to og tre fra neden."

Jojo. Men den oplysning kom først efter, jeg havde været inde at kigge. Og
da der ikke er nogen kolonne med titel (fjollet nok) , og da jeg ikke vil
sidde at vente på at 3-4 billeder loades, leder øjnene selvfølgelig i de
forhåndenværende kolonner.

Og den ene af
> "Nummer to og tre fra neden."
giver oplysningen "2 CD". Så den udelukker jeg naturligvis fra
sammenligningen.

(viser, hvor lidt forstand jeg har på piratcd'er).

Fra : thomas t

Dato : 20-01-04 17:26

Kasper Jensen at kasperjensen@post.tele.dk:

> [...]
> at de begge eller kun den ene er ulovlig? Er det noget, som man bør
> samle på, hvis man kun vil have "de rigtige" presninger.

Når det er cd'er snakker man ikke om presninger. (eller, det kan godt være
'man' gør, men det hedder det ikke rigtigt). Cd'er trykkes (=replikeres).
Jeg tror, kun de færreste lovbrydere har udstyr til at trykke deres cd'er,
så jeg gætter på kopier. Trykning af cd'er kræver fuldstændig støvfrie
omgivelser og i det hele taget skal man bygge en hel fabrik. Det kan ikke
rigtig foregå i hemmelighed.

Så det har nok ikke været trykte cd'er. Blot almindelige kopier, lissom vi
laver derhjemme. Forskellen er meget stor: holdbarhed, evne til at blive
afspillet, osv.

Jeg har til nu mest hørt "counterfeit" brugt i sammensætning med "money",
altså falske penge. Falskmøntnere hedder counterfeiters.

Gætter på, at der ingen forskel er, andet end hvad der nu uforudsigeligt kan
være: den ene kopist kan have lavet et bedre arbejde end den anden.

Og på, at begge er ulovlige (hvis jeg var lovlydig, ville jeg nok ikke
skrive nogen af de 2 ord på mit produkt).

Hvis du kun vil have "de rigtige" optryk, vil du ikke have nogle af disse.

Fra : Uffe Holst

Dato : 20-01-04 17:35

In an article of 20 Jan 2000 thomas t wrote:

> Og på, at begge er ulovlige (hvis jeg var lovlydig, ville jeg nok ikke
> skrive nogen af de 2 ord på mit produkt).

Det har Martin L. Gore da gjort.

--
Uffe Holst

Fra : thomas t

Dato : 20-01-04 20:22

Uffe Holst at uhc@post6.tele.dk:

> Det har Martin L. Gore da gjort.

Det må han gerne.

Fra : Rosenkrantz

Dato : 20-01-04 17:53

"Kasper Jensen" <kasperjensen@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
> at de begge eller kun den ene er ulovlig? Er det noget, som man bør
> samle på, hvis man kun vil have "de rigtige" presninger.

Forslag:
Counterfeit er en forfalskning, en KOPI af et allerede eksisterende produkt.

Pirate er en piratudgave med en sammensætning og et layout som piraten selv
har fundet på.

Kigger man på hjemmesiden, kunne dette forslag da godt passe?

Hvad siger i andre?

:)

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 20-01-04 22:26

Rosenkrantz wrote:

> Forslag:
> Counterfeit er en forfalskning, en KOPI af et allerede eksisterende
> produkt.

Ja.

> Pirate er en piratudgave med en sammensætning og et layout som
> piraten selv har fundet på.

Nej, det er definitionen på en bootleg.

> Kigger man på hjemmesiden, kunne dette forslag da godt passe?

> Hvad siger i andre?

En piratudgave er en kopi, som tydeligt er en kopi af en original. Det ku'
være en cd-r med et (farve)fotokopieret eller scannet/printet cover. En
counterfeit er et plagiat, en forfalskning som ligner originalproduktet så
meget at de fleste ikke vil opdage forfalskningen. Måske er der (næsten)
ingen forskel og ved digitale albums er kvaliteten måske lige så god som den
lovlige udgave. Disse er ofte produceret på professionelle fabrikker i
lande, som ikke anerkender internationale ophavsrettigheder. Det er ikke
noget amatører laver.

Se definitioner her:
http://www.geocities.com/~tkause/soundhouse/bootleg_defined.html
http://www.bobsboots.com/boot.html

--
Jesper Brogaard, Denmark, Europe
(Please do not reply by email)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-04 21:31

Kasper Jensen skrev:

>Jeg er stødt på begrebet "counterfeit" i forbindelse med nogle
>CD-presninger fra Kina og Hong Kong.

Man skal måske ikke undervurdere effekten af et bevidstløst
opslag i en ordbog eller en oversættelse foretaget af en
computer?

--
Bertel

Fra : Jens Brix Christians~

Dato : 20-01-04 22:30

On Tue, 20 Jan 2004 16:36:31 +0100, "Kasper Jensen"
> [...]

>forskellen forstås imellem de to begreber? Skal det tydes i den retning,
>at de begge eller kun den ene er ulovlig?

De er sikkert begge ulovlige. "Counterfeit" betyder at man har lavet
en forfalskning, altså en genstand som ikke er ægte, men som udgives
som ægte. "Pirate" betyder derimod at man ikke forsøger at skjule at
varen er uægte.

Når det gælder penge - og i nogen grad også malerier - er "pirate"
ikke så meget værd som "counterfeit". Når det gælder cd'er er
forskellen i værdi nok lidt mindre.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 21-01-04 10:24

"Kasper Jensen" <kasperjensen@post.tele.dk> skrev:

> [...]
>at de begge eller kun den ene er ulovlig? Er det noget, som man bør
>samle på, hvis man kun vil have "de rigtige" presninger.

Her er et bud:

Counterfeit: Kopi, der ikke kan skelnes fra originalen - udgivet med
cover og manual og hele tjavsen. I Østen lavedes der fx en falsk
udgave af Windows XP, der kun kunne kendes på, at den eftergjorte
manual var trykt på en bedre papirkvalitet end orinalen.

Pirate: En hvilken som helst ulovlig kopi, måske især dem, der er
forsynet med piratens logo etc.

--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm