Dirch Passer ... eller var det? ( ..og opp~
Fra : Nielsen

Dato : 16-01-04 03:19

Hej NG

Var det Dirch Passer der engang sang den vise der havde følgende
tekst:"...og oppe over solen skinner moder sol ..."

Hvad hedder selve titlen og hvor er den fra? Er det fra en revue?

På forhånd tak for hjælpen.
Mvh\N.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 16-01-04 09:35

"Nielsen" <thefuturefreak@FJERNEDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Var det Dirch Passer der engang sang den vise der havde følgende
> tekst:"...og oppe over solen skinner moder sol ..."
> Hvad hedder selve titlen

Ja, og den hedder "Moder sol"

>hvor er den fra? Er det fra en revue?

jeg ved det ikke! , men den kan bl.a. findes på cd'en ""Til minde om Dirch"

--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Peter Rongsted

Dato : 16-01-04 10:36

"Nielsen" <thefuturefreak@FJERNEDETTEhotmail.com> wrote:

>Var det Dirch Passer der engang sang den vise der havde følgende
>tekst:"...og oppe over solen skinner moder sol ..."

Ja det var Dirch. Linien er nu: "...oven over alting stråler moder sol!"

>Hvad hedder selve titlen og hvor er den fra? Er det fra en revue?

Sangen hedder: "Moder Sol" og er fra 1961. Du kan se tre forskellige
plade-covers her : http://www.dirch-passer.dk/discografi%20indhold.asp

Peter

Fra : Ole Damgaard

Dato : 16-01-04 17:56

> Sangen hedder: "Moder Sol" og er fra 1961. Du kan se tre forskellige
> plade-covers her : http://www.dirch-passer.dk/discografi%20indhold.asp
>
> Peter

Ja singlepladen er fra 1961 - men sangen stammer fra ABC-revyen i
1955, og var som flere andre af Dirchs tidlige monologer oprindeligt
en tekst af svenskeren Povl Ramel - her hed den Siskorna i Bjørkan.
mvh ole

Fra : Hans Henrik Pedersen

Dato : 16-01-04 17:26

On Fri, 16 Jan 2004 03:18:31 +0100, "Nielsen"
<thefuturefreak@FJERNEDETTEhotmail.com> wrote:

>Hej NG
>
>Var det Dirch Passer der engang sang den vise der havde følgende
>tekst:"...og oppe over solen skinner moder sol ..."

"Moder Sol" er, ifølge Emil Marotts registrant "Dansk Revy", fra ABC
revy 55, premiere 15. januar 1955.

Teksten er af Povl Ramel/Arvid Müller.

Jeg har den selv på 78'er lakplade (Philips P 56135 H), men den findes
givetvis også på utallige opsamlingsplader i mere moderne formater.

http://home6.inet.tele.dk/pedipsen/Audio/78/modersol.JPG

Venligst Hans Henrik Pedersen.

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 19-01-04 23:37

"Nielsen" <thefuturefreak@FJERNEDETTEhotmail.com> wrote in message

> Hej NG
>
> Var det Dirch Passer der engang sang den vise der havde følgende
> tekst:"...og oppe over solen skinner moder sol ..."

Helt korrekt er det: "...for oven over alting, stråler Moder Sol".

Der er jo kun 1 sol, ikk'?

Mvh. JIB