Hvordan bestemme hvilken form, der skal åb~
Fra : Sven Storm

Dato : 22-04-01 19:40

Hej Gruppe!

Nogen der ved, hvordan kan man bestemme, hvilken Form applikationen skal åbne med - alt afhængig af programmets startparameter?

Fx
Hvis StartParameter<100 kan der kun arbejdes med Form1
Hvis StartParameter>=100 kan der kun arbejdes med Form2

Åbningsformen skal være den eneste åbne form - og således have Focus.

Håber nogen kan hjælpe??

Mvh
Sven

Fra : Niels

Dato : 22-04-01 21:59

Just as I expected, Sven Storm came up with this:

> Hvis StartParameter<100 kan der kun arbejdes med Form1
> Hvis StartParameter>=3D100 kan der kun arbejdes med Form2

Her er en meget simpel project-fil. Den tjekker ikke for fejl, så hvis
man giver alt andet end et heltal som den første parameter så får man
fejl.

program Test;

uses
Forms,
Unit1 in 'Unit1.pas' { Form1 },
Unit2 in 'Unit2.pas' { Form2 };

var
StartParameter: integer;
begin
Application.Initialize;
Application.Title := 'Test program';
StartParameter := IntToStr(ParamStr(1));
if StartParameter < 100 then
Application.CreateForm(TForm1, Form1)
else
Application.CreateForm(TForm2, Form2);
Application.Run;
end.

Håber det hjælper.

Niels
--
e-mail: nmartin at iname dot com
ICQ UIN: 50187323

Fra : Sven Storm

Dato : 22-04-01 22:56

Tak det virker fint.

Men - jeg var lidt for hurtigt ude. Mit program skal lige checke størrelsen på et bibliotek først - og det er faktisk denne størrelse, der bestemmer om, der skal arbejdes videre med Form2 eller Form3.

Undersøgelsen af biblioteket sker i Form1 og er uden brugerindflydelse overhovedet. Dernæst skal brugeren arbejde videre med Form2 eller Form3 - alt afhængig af størrelsen af det bibliotek, der blev checket i Form1.

Hvis jeg under Form1.FormCreate laver checket for størrelsen - og fx til sidst i Form1.FormCreate skriver:
Form1.Hide;
Form2.Show;
....får Form2 ikke focus.

Tilsvarende, hvis der skal skiftes til Form3. I begge tilfælde beholder Form1 focus.

Nogen bud på, hvordan jeg giver fx Form2 focus og sikrer, at Form1 ikke vises?

Mvh
Sven

Fra : Sven Storm

Dato : 23-04-01 01:32

Problemet er løst ved at flytte den sorterende kode ud i project-filen og derfra starte de forskellige Forms.

Men tak for hjælpen

Fra : Claus Christiansen

Dato : 23-04-01 17:32

"Sven Storm" <sven.storm@skolekom.dk> wrote in message
> [...]
> Hvis StartParameter>=100 kan der kun arbejdes med Form2
>
> Åbningsformen skal være den eneste åbne form - og således have

I din projekt fil:

if paramcount > 0 then
if StrToInt(StartParam(1)) < 100 then
Application.CreateForm(TForm1, Form1);

if Application.MainForm = nil then
Application.CreateForm(TForm2, Form2);

Dermed startes programmet med Form2 hvis ikke der er angivet
nogen start parameter, men det kan du nok selv tilpasse som du
har lyst.

>Håber nogen kan hjælpe??

Det håber jeg da også... :)

PS: Efter som jeg kan se du har en skolekom adresse, så vil jeg
tro du er den Sven Storm min far kender, så i den anledning
skulle jeg hilse fra Per Christiansen, Sabro-Korsvejskolen :)

Claus
--
Claus Christiansen, TeamD member <cch@unipeople.dk>

Pythia: http://www.pythia.dk/
Personal: http://www.bigfoot.com/~kruc
-----
"Computers are useless. They can only give you answers."
-- Pablo Picasso (1881-1973)