> Jeg er meget i tvivl om jeg skal sende BABE til 10k eftersyn eller
> spare de penge og købe værktøj til BABE så jeg selv laver eftersynet.
> og så har jeg værktøjet til senere og jeg ved så også hvordan det er
> lavet.
> Lad mig høre hvad syntes i eller jeres erfaringer med selvgjort er
> velgjort
Hej Kim
At lære at lave service selv er en god ide. Det bliver ikke meget nemmere
end på en XJ 600. Du sparer en masse penge på værkstedsregningerne og din mc
kommer til at gå godt og du ved hvorfor. Hold styr på kvitteringerne og
hvilke service der er lavet hvornår og det vil styrke din gensalgsværdi da
alle service er overholdt. Lad være med at "spare" på olie, oliefilter,
tændrør og luftfilter. At spare på netop disse punkter vil kun virke
fordyrende i sidste ende. Her mener jeg narturligvis at spare ved at udskyde
service punkterne. At spare en masse penge ved at købe delene ved f.eks
www.louis.de er smart og en god forretning for dig og din mc. Du skal skaffe
dig en Haynes eller Clymer manual og LÆSE i den. De fleste tror at bare
service manualen ligger ved siden af dig når du skruer, så er alt i orden.
Mange mener at når de laver service selv, så er det lige pludseligt ikke så
vigtigt mere at overholde service intervallerne. Så kan man uden problemer
strække nogle at servicene mange kilometer, men hvis de opdagede at en
forhandler havde gjoert det samme vilde de have været rasende, og ment at
forhandleren var i gang med at ødelægge deres MC. Start langsom ud. Lav de
nemme service først. Øg sværhedsgraden, og hav ent en erfaren hjemmeskruer
ved siden af dig den første gang du stiller ventiler.
Af specialværktøj ville jeg købe følgende:
Synkroniseringsværktøj: Morgan carbtuneværktøj til 612kr inkl. porto hos
http://www.carbtune.com/
En kompressor bl.a. til udtrykning af kaliberstempler og rens af elstik.
Søgerblade i skæve mål fra 0,1 til 0,25mm koster 30kr Louis Best nr:
10003975
Lille momentnøgle fra 4nm til 24nm. Pas på den. De skrøbelige. Følg
anvisningerne på brugervejledningen. 150kr Louis Best nr: 10003085
Et yamaha specialværktøj til at skifte shims.75kr Louis Best nr: 10003054
God oplader godkendt til vedligeholdelsesfrie batterier. 200kr Louis Best
nr: 10003669
Mikrometerskrue til kontrol at tykkelse af ventilbrikker.100kr Louis Best
nr: 10003844
Multimeter til at måle stik ladesystem og batteri. 100kr Louis Best nr:
10003436
Jeg ville indkøbe følgende forbrugsting:
4L Motorolie (Delo 10W50 fuldsyntetisk) Jeg mener at vide det er Castrol RS
Superbike i andre dunke. 175kr Louis Best nr: 10038906
Oliefilter
4 tændrør
Nyt luftfilter eller KN olie hvis KN er monteret
1L gaffelolie i den rigtige tykkelse
Bremsevæske Minimum ½L. Køb 1L hvis du renser kaliberne og smører dem
indvendigt med Ate bremsepasta fra Østergaard og nye pakskiver til
banjoboltene
Molybdænfedt til bagsvingerlejer og kronrørslejer.
Alm. kuglelejefedt til de gængse smøreopgaver
Kobberfedt til gevind, motorbolte og bagsiden af bremseklodser
Kontaktrens og silikonefedt til rens og præservering af alle stik og
elsamlinger
Voks til undersiden af tanken
Lugtfrit petroleum til rengøring og rensning og husholdningssprit til
affedtning og kaliberrens.
Her er ideer til service punkter:
Almindelige service informationer
Kilometer-tallet er vejledende.
Hver 6000km:
Skift olie og filter
Smør bagbremse og gear pedaler.
Smør fodhvilere.
Smør forbremsegreb og koblingsgreb.
Smør sidestøtteben og centralstøtteben.
Smør tændingslås, tanklås og hjelmlås.
Smør koblingskabel, speedometerkabel, chokerkabel og gaskabel.
Smør glidepinde i bremserne, hvis de findes.
Kontroller batteri skal kunne holde minimum 12,5V efter en times stilstand.
Kontroller kæden er smurt (olierede sorte ruller) og korrekt spændt op.
Kontroller dæktryk.
Kontroller dæk for slid, sten o.l.
Kontroller bremseklodser. Skift dem hvis de slidt op.
Kontroller bremsevæskestand og farve. Skift den hvis den er kaffefarvet.
Kontroller kronrørslejer. Juster hvis påkrævet.
Rens luftfilter. Kun ved papir og skumfiltere
Tøm svømmehuse
Voks undersiden af tanken. Den er mangelfuldt lakeret fra fabrikken.
12000Km eller en gang om året. 6000km servicepunkter plus følgende:
Synkroniser karburatorer.
Kontroller regulator-omformer. Max 14,5V over batteriet ved 50% rpm.
Rens tændrør og kontroller gabet.
Stil ventiler.
24000Km eller hvert andet år, 6000 og 12.000km servicepunkter plus følgende:
Skift tændrør.
Skift luftfilter, hvis det er et parpirluftfilter.
Rens luftfilter. Kun ved KN filtre.
Smør bagsvinger og links.
Smør og juster kronrørslejer.
Smør motorbolte.
Skift bremsevæske.
Skift koblingsvæske.
Skift forgaffelolie.
Rens alle stik med kontaktrens og fyld stikkene op med silikonefedt eller
vaseline.
Adskil kaliberne, rens dem og smør dem indvendigt med bremsepasta.
--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39