"Brian Bjørn" <ducatista_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:8khn10tib128kk0v8s5kogjqrtcr9aru7i@4ax.com...
> Hej med jer.
>
> Jeg håber, at de mere teknikbegavede af jer, vil kunne hjælpe mig lidt
> med mine spørgsmål.
>
> I august 2002 blev jeg den lykkelige ejer af en spritny Ducati Monster
> 620. Indtil hen på efteråret '03 var jeg egentlig også fuldt ud glad
> og tilfreds. Siden er tilfredsheden faldet, og inden jeg om nogle uger
> igen overlader mit kæreste eje til værkstedet, vil jeg gerne lige høre
> et par meninger.
>
> Sidst på sommeren 2003 begynder jeg at få vanskeligheder med at starte
> motoren. Ved tryk på startknappen kommer der nogle sekunder (< 5),
> hvor der er en klikkende lyd (et relæ?), og hvor lyset blinker i
> instrumentpanelet, inden starteren endelig giver lyd fra sig.
>
> Jeg noterer mig antydningen af en sammenhæng mellem fugtigt vejr og
> kulde, men der er ikke en entydig sammenhæng.
>
> Den 3. september 2003 nævner jeg mit problem, da jeg alligevel har
> motorcyklen på værksted for at få skiftet kileremme. Da jeg henter
> den, får jeg at vide, at den er målt igennem, og at de ikke har kunnet
> finde fejl på den.
>
> Problemerne tiltager, men da det jo trods alt hver gang lykkes mig at
> få liv i motoren, beslutter jeg mig for at vente til sæsonstart 2004
> med at få gjort noget ved det, og så få det fikset sammen med det
> 20.000 km-eftersyn, der alligevel skal laves.
>
> Den 27. november 2003 har jeg igen motorcyklen på værksted, denne gang
> for at få sat et nyt dæk på efter en punktering. Jeg beder dem om at
> kigge på mine startvanskeligheder igen. Ved afhentning får jeg den
> oplysning, at der havde været en fejl på motorstyringen, som derfor
> var blevet nulstillet (i praksis = strømmen taget fra og sat til
> igen). Desuden var der målt igennem (inkl. tjekket spænding på
> batteriet), og alt skulle nu være i den fineste orden.
>
> De næste dage er der da heller ingen problemer, og 30. november sætter
> jeg så maskinen i kælderen for sidste gang i denne sæson. Det gode
> decembervejr lokker mig dog på gaden igen den 11. december. Jeg kører
> hjemmefra om morgenen - efter igen at have haft de sædvanlige
> startproblemer. Da jeg fire timer senere skal videre, har vi balladen:
> Da jeg LANGT om længe får liv i motoren efter gentagne forsøg, sker
> dette synkront med, at der stiger en fin lille røgsøjle op under næsen
> af mig: En ledning er blevet tilstrækkeligt varm til at smelte
> isoleringen.
>
> Jeg kører med det samme forbi værkstedet, der konstaterer, at det er
> ledningen til støttefodskontakten, der er gået, og at den jo
> naturligvis må skiftes. Jeg klager mig en del over, at jeg er kommet i
> den situation, efter at de to gange har haft kigget på det elektriske
> system.
>
> Gnaven bliver jeg først, da den kortslutning, der jo har fundet sted,
> pludselig er min egen skyld: Motorcyklen er godt svinet til efter en
> regnfuld november (jaja, jeg pudser og polerer ikke hver lørdag,
> desuden var sæsonen jo næsten ovre og hovedrengøringen udskudt til
> dette). Fordi maskinen var så beskidt, mente mekanikeren, at der måtte
> være kommet snavs i en kontakt. Den første han skilte ad, var dog
> fuldstændig skinnende ren, hvorefter han mente at vide, at der jo også
> kunne komme snavs ind udefra - altså fra hvor ledningen får ind i
> kontakten.
>
> Desuden mener han, at batteriet sikkert er fladt, og da jeg nævner for
> ham, at de selv af to omgange har målt på det, er hans svar, at "det
> jo foregår på et opvarmet værksted, mens det jo er koldt udenfor, hvor
> problemet opstår".
>
> Summa summarum: Jeg har ikke begreb skabt om den slags, men står nu
> med en række spørgsmål:
>
> 1. Er det rimeligt, at et autoriseret værksted først tredje gang -
> efter at der er opstået en skade på det elektriske system, og efter to
> gange at have sagt god for spændingen på batteriet - nu pludselig
> mener, at batteriet er fladt og en del af problemet?
>
> 2. Er det realistisk og rimeligt at forestille sig, at der på en 1½ år
> gammel motorcykel opstår kortslutninger i det elektriske system?
>
> 3. Er det bare mig, der ved for lidt om elektronik og i øvrigt burde
> stå og vaske min motorcykel hver lørdag (hvad jeg, indrømmet, så langt
> fra gør)?
>
> Med håbet om, at nogen kan gennemskue, hvad der er hvad.
>
>
> Brian Bjørn
>
> P.S.: Hvis I skulle mene, at det ER mig, der er komplet idiot, vil jeg
> foretrække at få det at vide på en pæn måde
Hej Brian, Du er altså ingen idiot! og heller ikke værkstedet, el på
mcer kan være drillagtig, da de flest ny maskiner ikke er klar til den
Danske klima.
Først vil jeg sige:
- grunden til at der er sikringer på maskinen er for at forbyge mod
smelted ledninger, derfor er der fejl på elnetet, nok fra fabrikens side.
Garantien er ikke udløbet nu!
Klage til imprtoren!
mvh Martin Faulkner.