/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Oile løber fra forgaffel!
Fra : Boesen


Dato : 31-01-04 13:20

Hej jeg har et problem med min forgaffel på min Aprilia RS125! Den har stået
stille nu i en månedes tid på det samme sted og har opdaget at der er løbet
olie ud af begge forgafler mest af den ene! På jorden er en plet på ca.
30*30cm.
Det må vel være nogle pakdåser der er utætte? Nogle der ved om det er svært
at skifte disse? Er der andet man skal skifte når man har den skildt ad?

--
Anders Boesen
Aprilia RS125 Extrema
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=465



 
 
Hekto (31-01-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 31-01-04 13:49

Boesen wrote in news:401b9d0e$0$169$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Hej jeg har et problem med min forgaffel på min Aprilia RS125! Den
> har stået stille nu i en månedes tid på det samme sted og har
> opdaget at der er løbet olie ud af begge forgafler mest af den
> ene! På jorden er en plet på ca. 30*30cm.
> Det må vel være nogle pakdåser der er utætte? Nogle der ved om det
> er svært at skifte disse? Er der andet man skal skifte når man har
> den skildt ad?
>

Det kan være pakdåsen; men også skruen i bunden, der ikke sidder stramt
nok.
Du må kunne se hvor olien løber ud?

Pakdåsen kan/skal skiftes. Skruen i bunden kan måske strammes hvis du
tager forhjulet af. Ellers må du adskille hvert gaffekrør så du kan
holde imod på dæmperstangen, som skruen rent faktisk holder.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!

Boesen (31-01-2004)
Kommentar
Fra : Boesen


Dato : 31-01-04 14:48



> Du må kunne se hvor olien løber ud?

olien kommer fra pakdåserne! Er disse sværre at skifte! Er det noget med at
man skal skifte nogle bøs eller noget samtidigt?

Hvor finder man en haynes til min model?




Hekto (31-01-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 31-01-04 17:21

"Boesen" <AndersboesenXXX@tiscali.dk> wrote in
news:401bb1b3$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> olien kommer fra pakd†serne! Er disse sv‘rre at skifte! Er det noget
> med at man skal skifte nogle b›s eller noget samtidigt?

Nøøøøh! Normalt er det ikke svært, bare besværligt.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!

Armand (31-01-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-01-04 15:28


"Boesen" <AndersboesenXXX@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:401bb1b3$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>
> > Du må kunne se hvor olien løber ud?
>
> olien kommer fra pakdåserne!

I mine øjne sært at det skulle trænge ud under stilstand - men det er måske
snarere nu at ser olien efter at de sidste ture har været i så koldt vejr at
pakdåsen ikke kunne følge med (isslag på det kromede inder-rør har jeg også
set smadre pakdåsen!) :-/

> Er disse sværre at skifte!

Egentlig ikke - Det er en enkel konstruktion at skille/samle!
Det største problem ligger som oftest i at få skruet boltene i bunden (som
holder inder og yder -rørene samlede) ud, derved at de sager som gevindet
inde i dæmperen er placeret i gerne vil dreje med rundt!

> Er det noget med at man skal skifte nogle bøs eller noget samtidigt?

Ikke decideret skifte, men nærmere inspicere for gennemslidning, og i den
forbindelse vil det vil være en klar fordel hvis du ikke skal bruge modellen
lige med det samme, og således levner dig tid til at bestille de
glidebøsninger der måtte vise sig at være slidt!
Hav forøvrigt også et par friske pakskiver til bundskruen - Det er 100%
arbejdet om igen for at skifte dem alene, hvis det viser sig at de gamle
ikke
holder tæt!

> Hvor finder man en haynes til min model?

Lige netop til dét job kan man bruge manualen til enhver motorcykel der har
samme "normale" (= ikke Up Side Down) forgaffeltype!

--
Armand.





Boesen (01-02-2004)
Kommentar
Fra : Boesen


Dato : 01-02-04 12:16

>
> > Hvor finder man en haynes til min model?
>
> Lige netop til dét job kan man bruge manualen til enhver motorcykel der
har
> samme "normale" (= ikke Up Side Down) forgaffeltype!


Der er "Up Side Down" forgaffel Nogen der ved hvor på nettet man kan
se sådan udskiftning på en sådan forgaffel!


Anders



Tommy Fer (31-01-2004)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 31-01-04 21:34


"Boesen" <AndersboesenXXX@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:401bb1b3$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>
> > Du må kunne se hvor olien løber ud?
>
> olien kommer fra pakdåserne! Er disse sværre at skifte! Er det noget med
at
> man skal skifte nogle bøs eller noget samtidigt?
>
> Hvor finder man en haynes til min model?
søg på børges billige bilbøger.. han har dem somregel og er billig..

Men har du ikke upside down forgaffel? Det plejer at forværre det en hel
del!!! Set folk gå amok over dem i klubben ihverfald. Du kunne evt
afmontere dem selv og tage dem med i bussen end til et mc værksted og får
det gjort.

mvh Tommy Fer



Grunnet (31-01-2004)
Kommentar
Fra : Grunnet


Dato : 31-01-04 22:46

Tommy Fer wrote:
> "Boesen" <AndersboesenXXX@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:401bb1b3$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

>> Hvor finder man en haynes til min model?
> søg på børges billige bilbøger.. han har dem somregel og er billig..

Han hedder nu Birger
http://www.birgersbilligebilboeger.dk/

--
Steen



---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.576 / Virus Database: 365 - Release Date: 30-01-2004



Mikkel Christensen (02-02-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 02-02-04 10:49

"Tommy Fer" <fer@dkfritidmotorcykel.dk> writes:

> Men har du ikke upside down forgaffel? Det plejer at forværre det en hel
> del!!! Set folk gå amok over dem i klubben ihverfald.

Der er USD gaffel på den lille hidsigprop. Hvis man er klar på at det
sviner lidt er det nu ikke så slemt.

Pil benene ud, løsn proppen i styrenden, pas godt på de to halvmåner der
sidder under proppen og vend skidtet på hovedet for at få olien ud. Når
olien er ude kan benene hives fra hinanden.

> Du kunne evt afmontere dem selv og tage dem med i bussen end til et
> mc værksted og får det gjort.

Ja, det kan nemt være den bedste løsning

--
Mikkel | It's hard being a drunk... It takes commitment!
motortosse.dk | E.H. - Bottom Live 2003

Boesen (02-02-2004)
Kommentar
Fra : Boesen


Dato : 02-02-04 16:33

> Der er USD gaffel på den lille hidsigprop. Hvis man er klar på at det
> sviner lidt er det nu ikke så slemt.
>
> Pil benene ud, løsn proppen i styrenden, pas godt på de to halvmåner der
> sidder under proppen og vend skidtet på hovedet for at få olien ud. Når
> olien er ude kan benene hives fra hinanden.

Det er gjort nu men skal jeg ikke skifte andet end de Simmerringe? Der løb
jo temmelig meget/kraftigt olie ud!



Mikkel Christensen (02-02-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 02-02-04 16:40

"Boesen" <AndersboesenXXX@tiscali.dk> writes:

> > Der er USD gaffel på den lille hidsigprop. Hvis man er klar på at det
> > sviner lidt er det nu ikke så slemt.
> >
> > Pil benene ud, løsn proppen i styrenden, pas godt på de to halvmåner der
> > sidder under proppen og vend skidtet på hovedet for at få olien ud. Når
> > olien er ude kan benene hives fra hinanden.
>
> Det er gjort nu men skal jeg ikke skifte andet end de Simmerringe? Der løb
> jo temmelig meget/kraftigt olie ud!

Tøm dem helt for olie - det er ikke til at vide hvor gammel den er.
Lugter den grimt er det meget gammelt

Min priller var utæt ved den pakdåse der sidder i bunden af det
øverste/tykkeste rør. Efter de blev skiftet var den ganske tæt igen.
Pas dog på når du piller de gamle ud - en enkelt ridse indvendigt i
benet kan gøre dem utætte på 0.5. Det samme er naturligvis gældende
for selve benet - gør det ordentligt rent inde du samler den igen.

--
Mikkel | It's hard being a drunk... It takes commitment!
motortosse.dk | E.H. - Bottom Live 2003

Boesen (02-02-2004)
Kommentar
Fra : Boesen


Dato : 02-02-04 17:23

> Min priller var utæt ved den pakdåse der sidder i bunden af det
> øverste/tykkeste rør. Efter de blev skiftet var den ganske tæt igen.
> Pas dog på når du piller de gamle ud - en enkelt ridse indvendigt i
> benet kan gøre dem utætte på 0.5. Det samme er naturligvis gældende
> for selve benet - gør det ordentligt rent inde du samler den igen.

Jeg er inde på www.sydfynmcservice.dk og kigge på nogle pakdåser, På den
yderste (synlige) gummi ring står der Marzocchi så er det vel sådan en
forgaffel jeg har?
Hvor mange pakdåser sidder der? Har kun skilt benet ad i "2" hvis man kan
sige det sådan, altså jeg har ikke løsnet skruen i bunden! Skal jeg skilde
den mere ad eller er det nok bare at skifte denne ene pakdåse?



Mikkel Christensen (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 03-02-04 09:47

"Boesen" <AndersboesenXXX@tiscali.dk> writes:

> Jeg er inde på www.sydfynmcservice.dk og kigge på nogle pakdåser, På
> den yderste (synlige) gummi ring står der Marzocchi så er det vel
> sådan en forgaffel jeg har?

Mjae, min var en Showa men det kan da godt være at dine pakdåser er
fra Marzocchi.

> Hvor mange pakdåser sidder der?

I min sad der en i hvert ben.

> Har kun skilt benet ad i "2" hvis man kan sige det sådan, altså jeg
> har ikke løsnet skruen i bunden! Skal jeg skilde den mere ad eller
> er det nok bare at skifte denne ene pakdåse?

Jeg vil jo mene at det er nok at skifte de to pakdåser. Det er det
eneste sted jeg kan forestille mig der kan sive olie ud.

--
Mikkel | It's hard being a drunk... It takes commitment!
motortosse.dk | E.H. - Bottom Live 2003

MKS - 74 (03-02-2004)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 03-02-04 13:49

On 03 Feb 2004 09:47:12 +0100, Mikkel Christensen <mic@rrnord.invalid>
wrote:


>Jeg vil jo mene at det er nok at skifte de to pakdåser. Det er det
>eneste sted jeg kan forestille mig der kan sive olie ud.

Enig - det burde være nok,bare tage låseringen ud _uden_ at ridse
noget,ud med de gamle og ind med de nye og så samle-samle.På :

http://www.aprilia.no/spareparts.asp

Kan man iøvrigt gå ind og se opbygningen på alle årgangene af RS125.

(Jeg har forresten 2 nye originale liggende til RS250 (=identiske)
hvis det var noget )

--
-Michael
Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:
http://62.79.120.117/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408911
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste