Bule i tank
Fra : Tony Lorentzen

Dato : 31-01-04 09:55

Er der nogen herinde, der ved om det kan lade sig gøre at rette en bule på
størrelse med en 5-krone ud på en tank?

Og hvordan lapper man en flækket kåbe sammen, så det bliver pænt... ?

Suk.

--
Tony
Fazer 1000

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 31-01-04 10:14

> Er der nogen herinde, der ved om det kan lade sig gøre at rette en
> bule på størrelse med en 5-krone ud på en tank?
>
> Og hvordan lapper man en flækket kåbe sammen, så det bliver pænt... ?

Hej Tony

Er bulen med bløde eller skarpe kanter? Kan du ikke tage nogle biller af
skaderne. Det er lettere for os at guide dig hvis vi kender skaderne omfang.

Steen Gruby er den jeg kender der er bedst til at fixe kåber. PRøv at søg på
de gamle indlæg på google. Det har været oppa tvende nogle gange.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 31-01-04 10:45

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Er bulen med bløde eller skarpe kanter? Kan du ikke tage nogle biller
> af skaderne. Det er lettere for os at guide dig hvis vi kender
> skaderne omfang.

Jeg tager nogle billeder en af dagene. Så vidt jeg husker er bulen ganske
"blød" i kanterne... Jeg har ikke kigget på dyret efter den væltede :-/

> Steen Gruby er den jeg kender der er bedst til at fixe kåber. PRøv at
> søg på de gamle indlæg på google. Det har været oppa tvende nogle
> gange.

Allright! Jeg tager også lige nogle billeder af de skader - så må jeg se om
Gruby kan overtales til at dele ud af sine kundskaber. Ellers så erhverver
jeg mig en ny kåbe. Den er heldigvis ikke rasende dyr - det er tanken
derimod

--
Tony
Il fazer grande

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-02-04 15:25

On Sat, 31 Jan 2004 10:44:57 +0100, "Tony Lorentzen"
<spam@dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

Hej Tony

> [...]
>Gruby kan overtales til at dele ud af sine kundskaber. Ellers så erhverver
>jeg mig en ny kåbe. Den er heldigvis ikke rasende dyr - det er tanken

Altid til tjeneste

Det er værre med tanken, men man kan faktisk trække en bule ud ved at
lodde en møtrik på nede i bulens bund, sætte en bolt i og trække bulen
ud med en "gaffel".
Lodningen laves med almindelig loddetin ved en lav temperatur (jeg
bruger en heatgun på 1600 watt), så er der ikke så stor fare for at
antænde benzindampene.
Det kræver naturligvis at lakken er slebet ned til metallet der hvor
der skal loddes, med efterfølgende besøg hos maleren.

Mange lader bulen være, og så må maleren spartle den ud.
Det klarer han nemt.

Steen Gruby
Suxuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958

Fra : carlsen

Dato : 31-01-04 10:35

Kan den ikke spartles med padding, lodder man en stang karrosseritim på,
banker rundt omkring bulen nens man trækker i tinnet.

De fleste mc-værksteder har noget klisteragtigt stads man kan reparere kåber
med. Det holder fint, jeg har både rep. revner og hjørner med det og det
holder 2 år efter.

Mvh.
Carlsen

Fra : Armand

Dato : 31-01-04 09:39

"Tony Lorentzen" <spam@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> størrelse med en 5-krone ud på en tank?
> Og hvordan lapper man en flækket kåbe sammen, så det bliver pænt... ?

- - - - Og du skulle ikke engang have hjælp fra Ågesen til gennemførelsen
dennegang?

--
Armand.
(der tror at Kilo-Fazeren står for at skulle omdøbes til Tilt-Fazer)

Fra : Futte & Co.

Dato : 31-01-04 12:36

> "Tony Lorentzen" <spam@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

Hej Tony

Prøv de her adresser

http://www.nopaint.dk/public_html/index.asp

http://www.chipsaway.dk/default.htm

> --
> Armand.
> (der tror at Kilo-Fazeren står for at skulle omdøbes til Tilt-Fazer)

Hvad med " vælte Peter " , lyder lidt mere som dansk arbejde

--
Jørgen , Brøndby, med sorte fingre
CB550F , den fine årgang 1975, lettere adskildt

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 31-01-04 14:01

Armand wrote:

> - - - - Og du skulle ikke engang have hjælp fra Ågesen til
> gennemførelsen dennegang?

Nope. Denne gang var det "Gajol vejret", der sørgede for det...

--
Tony

Fra : Hekto

Dato : 31-01-04 12:42

Tony Lorentzen wrote in news:bvfqi0$kp$1@news.cybercity.dk:

> Er der nogen herinde, der ved om det kan lade sig gøre at rette en
> bule på størrelse med en 5-krone ud på en tank?
>
> Og hvordan lapper man en flækket kåbe sammen, så det bliver
> pænt... ?

Fat mod!
Der findes to 'ambulancetjenester' der gør i den slags.
Den ene hedder Chip Away og den anden No Paint.

No Paint:
http://www.nopaint.dk/public_html/index.asp

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-04 13:05

> [...]
> størrelse med en 5-krone ud på en tank?
>
> Og hvordan lapper man en flækket kåbe sammen, så det bliver pænt... ?

Hej Tony,

Hvis den er blevet skrammet, skal den måske alligevel males, så kan maleren
garanteret hjælpe Dig, jeg smed min forrige år, og det reparerede en
kammerat til mig der er autolakere, resultatet kan Du se på
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=75

Hilsen

Dannie

Fra : Hekto

Dato : 31-01-04 13:16

DJ wrote in news:401b99fc$0$169$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> [...]
> kan maleren garanteret hjælpe Dig, jeg smed min forrige år, og det
> reparerede en kammerat til mig der er autolakere, resultatet kan

Spørgsmålet er, om det kan betale sig atlappe og male.
Måske koster en ny det samme, færdig med staferinger und alles?

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 31-01-04 14:08

Hekto wrote:

> Spørgsmålet er, om det kan betale sig atlappe og male.
> Måske koster en ny det samme, færdig med staferinger und alles?

Godt spørgsmål.

Tanken koster 6.611,- for en ny - og styrkåben 1.928,-

Jeg kender ikke rigtigt priserne på omlakeringer, men jeg må lige undersøge
om chips away og no paint kan løse problemet. Jeg kan bare ikke rigtigt se
hvad det er de rent faktisk gør ... opvarmer de emnet og "trækker" i det med
et eller andet?

--
Tony
Tilt-Fazer

Fra : t

Dato : 31-01-04 17:48

> [...]
> hvad det er de rent faktisk gør ... opvarmer de emnet og "trækker" i det

de to normale metoder er beskrevet ovenover. Svejs noget på og træk ud,
eller "pad"'e det glat. Hvordan tanken ser ud indvendigt er jo ikke
relevant...

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 31-01-04 17:54

Tony Lorentzen wrote:

> [...]
> hvad det er de rent faktisk gør ... opvarmer de emnet og "trækker" i det med

Chips Away Plejer at være meget hemmelighedsfulde , og kunden må ikke være
tilstede. De andre kender jeg ikke. Men teknikken der bruger har jeg set
demonstreret. Det skal lige siges af en erfaren mand på feltet. Han tog en
slaggeshammer eller var det en lægtehammer. Men spids var den i hvertfald. Han
hamrede den ned i motorhjelmen, så der virkelig blev en bule hvor pladen var
strakt. Selvfølgelig var der en vange på bagsiden som vanskelliggjorde
opretningen. Med et sortiment redskaber, der mest af alt ligner dejkroge til
golfkøller, trykkede han de rigtige steder på bulen. I løbet af ti minutter var
bulen væk.

Ib Jakobsen

Fra : Hekto

Dato : 31-01-04 18:01

> [...]
> undersøge om chips away og no paint kan løse problemet. Jeg kan bare
> ikke rigtigt se hvad det er de rent faktisk gør ... opvarmer de emnet

Det var mest kåben jeg tænkte på. En tank er næsten altid dyr.
Omvendt, så skal der en del kroner til at en autolakerer tager hænderne
op af lommen og maler med to farver, og giver det lak begefter.

NoPaint og Chips Away bruger noget specialværktøj, udviklet til formålet.
Ikke noget med varme og svejse på og trække ud, på gammeldags bulesmed-
vis.