/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Skifte kjølevæske
Fra : L.A.L.


Dato : 28-01-04 17:33

Hei alle sammen.
Skal skifte kjøle væseke på min zx9 95 mod.
Har lest på web denne ikke skal inneholde silicate, og heller ikke nitrite
,da det kan danne seg gelè i systemet.
Problemet er at jeg finner kun denne typen i "rød" farge.
I serviceboken står det ikke nevnt silicate, men fargen skal være "grønn",
og væsken skal være for aliminums blokk/radiator.

Sitat MOTORCYCLE CONSUMER NEWS :"They went on to say that if you currently
have automotive silicate bearing coolant in your bike now, get it out as
soon as possible and replace it with a motorcycle-specific coolant like
Hondaline Pro Honda HP Coolant."

Mvh.
Leiv A. Lagestrand




 
 
TA (09-02-2004)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 09-02-04 02:40

"L.A.L." <leffidrumtek@netcom.no> wrote in message
news:4017e413@news.wineasy.se...
> Hei alle sammen.
> Skal skifte kjøle væseke på min zx9 95 mod.
> Har lest på web denne ikke skal inneholde silicate, og heller ikke nitrite
> ,da det kan danne seg gelè i systemet.
> Problemet er at jeg finner kun denne typen i "rød" farge.
> I serviceboken står det ikke nevnt silicate, men fargen skal være "grønn",
> og væsken skal være for aliminums blokk/radiator.
>
> Sitat MOTORCYCLE CONSUMER NEWS :"They went on to say that if you
currently
> have automotive silicate bearing coolant in your bike now, get it out as
> soon as possible and replace it with a motorcycle-specific coolant like
> Hondaline Pro Honda HP Coolant."


Kølervædsker til mc må godt indeholde silikater - blot ikke i store
mængder - og i så fald bør de udskiftes ca hver 2. eller 3. år. Tidligere
har mc-er nødvendigvis kørt på silikatbaseret kølervædske - der fandtes ikke
andet før man i midten af 90'erne begyndte at fremstille long-life
kølervædsker baseret på organiske syrer (OAT). Sidst jeg undersøgte det, var
OEM kølervædskerne fra Suzuki og Yamaha fortsat baseret på silikater.

Et andet spørgsmål er, om erfaringerne fra USA uden videre kan overføres til
det europæiske marked? Kølervædsker til biler formuleres nemlig forskelligt
til henholdsvis det amerikanske, europæiske og asiatiske marked ...

I dit sted, med en mc fra 1995, er det formentlig bedst at fortsætte med at
anvende en kølervædske af den type, som mc-en oprindelig blev produceret med
og det har temmelig sikkert været en type med et lavt silikat-indhold
(grøn). Motorex, Shell (Advance-serien), Motul, Silkolene o.fl.a.
fremstiller kølervædsker beregnet til mc. Hør evt hvad importøren eller en
autoriseret forhandler anbefaler.

Såfremt du skifter til OAT (rød) er det en god ide at skylle kølesystemet
grundigt igennem inden påfyldning.

Med den mangelfulde deklaration på kølervædsker, er det (IMHO) svært at
vurdere, hvilke egner sig til mc, og hvorvidt der vitterlig er forskel på
mc- og bil-kølervædsker. Har overvejet, om det er muligt at bestemme
indholdet af silikater ved at inddampe kølervædsken - glykolen fordamper og
silikaterne bliver tilbage. Er der evt andre måder at bestemme indholdet af
silikater?

--
TA



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408910
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste