Hjælp til gevind
Fra : Michael Brock

Dato : 24-01-04 23:11

Hej NG..
Her i vinters har jeg fået ordnet topstykke og cylinder, alle ventilerne +
ventilsæder slebet, nye olie tyve, ny knast kæde. Cylinderen er blevet honet
og planslebet og den har fået nye stempelringe, der er virkelig blevet
pusset og nusset , den har også fået et Factory jetlit, så i dag skulle jeg
lige gøre det helt færdig, motoren er kommet i rammen alt er samlet, det
eneste jeg mangler er frisk olie + filter så kan jeg få den startet op...Jeg
tager fat i bundproppen og begynder at skrue den ud, den går underligt
stramt men ud kommer den....Sammen med noget af gevindet....SURT...Hvad gør
jeg nu.....Kan jeg lime den i med et eller andet (der er stadig lidt gevind)
og så finde en anden tappe mulighed næste gang....Eller hvad gør jeg...

Hulk hulk hvor er det noget lort...

--
Mvh. Michael..
Be careful out there....

Fra : Wheeler

Dato : 24-01-04 23:50

"Michael Brock" <fzr1000@sporty.dk> wrote in message

.....Eller hvad gør jeg...

[KLIP]

Helicoil er løsningen - det burde snildt kunne lade sig gørte med motoren
isat stellet og et fast greb om boremaskinen(?)...

For indkøb søg på louis.de (Armand kender ordrenr.?) de har vist et sæt i
str. orden +400 kr, (herhjemme koster det knapt det dobbelte se fx.
http://www.romerdal.dk/

held og lykke
--

Wheeler
http://link.dfmc.dk/26

Fra : Jens Jessen

Dato : 25-01-04 08:03

Tril motorcyklen på værksted - har du aldrig prøvet at sætte en helicoli i
tror jeg du skal lade en anden der har om det.

Journalist Jens Jessen (Djf)
Skanderborgvej 140, DK 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax + 45 8657 7204
Mobil + 45 2073 7471
E-mail jens.jessen@get2net.dk

Fra : t

Dato : 25-01-04 09:22

> Tril motorcyklen på værksted - har du aldrig prøvet at sætte en helicoli i
> tror jeg du skal lade en anden der har om det.

Enig. Jeg ødelagde engang et gevind til tændrør. Hev toppen af og gik ned
til Iversens cylinderservice i Horsens. Kan ikke huske hvad han tog, men
det var ikke ret meget. måske en 2-300kr. Og det så rigtigt flot ud

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 25-01-04 08:52

> Jeg tager fat i bundproppen og skruer den ud, den går
> underligt stramt men ud kommer den....Sammen med af
> noget af gevindet....SURT...Hvad gør jeg nu.

Hej Michael

Jeg ville gøre følgende. Pil bundkarret af. Så behøver du ikke bekymre dig
om spåner i motoren. Skaf et helicoil sæt i den rigtige størrelse og menter
det. Det er ret let at sætte en helicoil i, og kan man hovedrenovere en MC
motor. så kan man også sætte en helicoil i selv.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85

Fra : Michael Brock

Dato : 25-01-04 12:35

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:zAKQb.1952$HW5.1802@news.get2net.dk...
> [...]
> det. Det er ret let at sætte en helicoil i, og kan man hovedrenovere en MC
> motor. så kan man også sætte en helicoil i selv.

Hej Jens..
Jeg har haft folk til det svære, jeg kan ikke slibe ventiler og hone
cylinder
Jeg har pillet bundkarret af og du har ret der var en del gevind stumper
inden i, så det var det eneste rigtige at gøre. Der er rimilig meget gods
der hvor bundproppen sidder så nu vurdere jeg lige om det bliver nyt gevind
i et nr større eller om det bliver helicoil..
Tak for indput..

Michael..

Fra : Armand

Dato : 25-01-04 14:45

> [...]
gevind
> i et nr større eller om det bliver helicoil..

Well done!

Ikke at jeg hermed bebrejder dig noget, men generelt er det svært at
overskue venstre/højre -drej når man arbejder "under-op" som ved bundskruer,
og derfor er det en god ide altid(!) at bruge en skraldenøgle til at løsne
bundproppen med:
En skraldenøgle kan man indstille til "løsne" imens man har den foran sig og
derigennem sikre sig at man ikke fejlagtigt regner et gevind for blot at
sidde stramt, og derved overspænder det fordi man spænder istedet for at
løsne

--
Armand.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 25-01-04 19:58

> [...]
> derigennem sikre sig at man ikke fejlagtigt regner et gevind for blot at
> sidde stramt, og derved overspænder det fordi man spænder istedet for at

Jeps!

Hvis man (f.eks. pga. pladshensyn) ikke lige kan bruge en skraldenøgle til
en mere krævende opgave på det pågældende stel, så nup gerne en løs bolt med
møtrik med derned, så kan man hurtigt "demonstrere" for sig selv hvad det ér
man vil, inden at man med forøget sikkerhed/selvtillid kan tage fat på den
"rigtige". Måske lidt tøset!?
Men det er jo ikke fordi, at man ikke véd, hvilken vej skruen skal drejes.
Problemet er situationen, hvor man pludslig begynder at tænke og kommer i
tvivl, f.eks. pga. sin tur under MC'en, eller fordi at skruen ikke blev
løsnet ved 1. eller 2. snuptag med fastnøglen.

Hilsen
Lars

Fra : Armand

Dato : 26-01-04 01:58

"Lars T. Thomsen" <ltth00@acoustics.auc.brige> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> ér man vil, inden at man med forøget sikkerhed/selvtillid kan tage fat på

Man kunne i så fald også bruge skraldenøgle-trick'et men blot tage et par
tag ud i luften under motoren med den, for derved at danne sig et sikkert
indtryk af arbejdsretningen med fastnøglen :-|

Jup!

--
Armand.
(smed i snart 30 år, der stedse har problemer med at forvirres når arbejdet