dækstørrelse
Fra : Søren Madsen

Dato : 24-01-04 22:51

På min gpx750r er monteret 120/80-16 foran. Er det den korrekte størrelse
hvis det skal skiftes ud? Er der nogen idé i at ændre til eksempelvis en
lavere profil?

Søren

Fra : Armand

Dato : 25-01-04 14:45

"Søren Madsen" <soerenmadsenFJERNDETTE@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> På min gpx750r er monteret 120/80-16 foran. Er det den korrekte størrelse
> hvis det skal skiftes ud? Er der nogen idé i at ændre til eksempelvis en
> lavere profil?

MC-revyen sekunderer oplysningerne om at der oprindeligt hører 110/90 på
forhjulet af GPX'eren - Så tilsyneladende ér 120/80'eret "et lavere profil"
:-/

16" fordæk er ved at være så outdated at udvalget er meget begrænset, så det
er et spørgsmål om det idag er muligt at få fat i et 130/70 eller 130/60,
ligesom at den kendsgerning måske er årsagen til at der sidder et 120'er på
GPX'en i dag :-/

Dertil kommer spørgsmålet om dimensionernes match på omkreds (det er jo
speedometer-angivelsen man leger med her), og hvor den originale str. er
1905mm i omkreds er 120/80 1942mm, og 130/70 1961mm!
Imellem de to yderpunkter er der således omregnet omkring 3%!

Endvidere hører de tre størrelser til på hver sin fælgbredde: 2½" - 2¾" -
3½", så med et 120'er på GPX'en ér fælgmålet allerede spændt godt for!

Endeligt, så er bredere/lavere dæk ren prono som man ikke får andet end
ringere køreegenskaber og større dæk-udgifter ud af :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-04 15:26

> MC-revyen sekunderer oplysningerne om at der oprindeligt hører 110/90 på
> forhjulet af GPX'eren - Så tilsyneladende ér 120/80'eret "et lavere
profil"
> :-/

Jeg fik et 110/90-16, på min GPX600, sidste år så umuligt er det nok ikke,
at få.

> 16" fordæk er ved at være så outdated at udvalget er meget begrænset, så
det
> er et spørgsmål om det idag er muligt at få fat i et 130/70 eller 130/60,

Ja udvalget er ikke så stort.

Dannie

Fra : Christian Knudsen

Dato : 25-01-04 15:49

> [...]
> ligesom at den kendsgerning måske er årsagen til at der sidder et 120'er

Et hurtigt kllik på www.reifenversand.com viser, at der er masser af dæk at
vælge imellem i størrelsen 110/90-16

mvmch
christian

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-04 16:37

> Endeligt, så er bredere/lavere dæk ren prono som man ikke får andet end
> ringere køreegenskaber og større dæk-udgifter ud af :-|

Joh men prono, kan man nu ikke få for meget af.

Poul

Fra : Armand

Dato : 25-01-04 16:51

"Poul B-H" <pbekkerh a post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
>
> Joh men prono, kan man nu ikke få for meget af.

Det er vel individuelt :-/
Dén slags er ihvertfald rent spild af penge i mine øjne!

--
Armand.

Fra : Søren Madsen

Dato : 25-01-04 21:38

Mit speedometer viser som vinden blæser. Viser 120 når jeg kører 100. kan
mit 120/80 fordæk gøre at det viser så meget forkert, og vil et 110/90 være
et skridt i den rigtige retning. Med så meget fejlvisning må der næsten være
noget andet galt.
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-04 21:57

> [...]
være
> et skridt i den rigtige retning. Med så meget fejlvisning må der næsten

Det vil da være et skridt i den rigtige retning, da det dæk du kører på har
en rullediameter der 56mm større, Du kan dog aldrig slippe for fejlvisning,
det har alle køretøjer.

Hvordan har du i øvrigt fundet ud af at, det lige er 100 km/t du kører når
spedometeret viser 120?

I øvrigt lige et link til engelsk GPX klub:
http://www.thekwaksownersclub.co.uk/frameset.html

Hilsen

Dannie

Fra : Søren Madsen

Dato : 25-01-04 23:41

Det er målt i fht.min fars ret nye xj600,som selvfølgelig også kan have
fejlvisning, men jeg kan jo prøve når sæsonen tillader, at montere et stopur
og tælle nogle km-sten.
Søren

Fra : Armand

Dato : 26-01-04 01:59

> [...]
> mit 120/80 fordæk gøre at det viser så meget forkert, og vil et 110/90
> være et skridt i den rigtige retning. Med så meget fejlvisning må der

Gældende for forhjulet:
Større dæk = langsommere rotation ved samme hastighed => visning af lavere
hastighed!
Så med 120'eret på burde den vise for lidt

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-04 07:29

> Gældende for forhjulet:
> Større dæk = langsommere rotation ved samme hastighed => visning af lavere
> hastighed!
> Så med 120'eret på burde den vise for lidt

Dooh!

Ja rigtigt min fejl, og jeg har endda levet af at sælge dæk, og fælge for
nogle år tilbage, dog til biler .

Så kan jeg lære det, kan jeg

Dannie

Fra : Søren Madsen

Dato : 26-01-04 11:27

hvad kan det så skyldes at mit speedometer viser helt tosset?
Søren

Fra : Armand

Dato : 28-01-04 00:42

> hvad kan det så skyldes at mit speedometer viser helt tosset?

Alderen velsagtens :-/

Speedo'et er en fimekanisk sag hvis trimning vil gå heden med tiden!

--
Armand.