Motorolie
Fra : KeLMeK

Dato : 24-01-04 14:36

Hejsa!

Jeg skal til at have skiftet motorolie på banditten.... Nu var jeg lige i
bilka og så at de havde en shell helix plus semisyntetisk 10W-40 på tilbud.
Den nuppede jeg med, men er efterfølgende kommet til at tænke på om jeg
overhovedet kan bruge den til en mc.

Kan jeg bare bruge denn, eller skal jeg hellere returnere den, og købe en af
dem som shell promoverer som MC olier?

På forhånd tak!
Jakob

------------------------

Suzuki Bandit 600 '98
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=464

Fra : brian/hon 750

Dato : 24-01-04 16:01

Hvis det var mig ville jeg kun hælde decideret mc olie på.Har prøvet med en
bil olie(mobil).Det kostede en ny kobling,da den begyndte at fedte i 5-6
gear.Fik forklaret af en Mc forhandler,
at der er nogle additiver (teflon osv.)i bil-olien som ikke findes i mc olie
pga
de fleste mc´er har våd kobling
--
MVH Brian /hon750
fjern" FJERN" i mail adresse

Fra : KeLMeK

Dato : 24-01-04 16:05

"brian/hon 750" <bstk@FJERNstofanet.dk> wrote in message
> [...]
> gear.Fik forklaret af en Mc forhandler,
> at der er nogle additiver (teflon osv.)i bil-olien som ikke findes i mc

Hej

Det var faktisk også det jeg kom i tanke om, _efter_ jeg havde købt det
andet. Jeg køber en anden, og returnerer bil-olien

tak tak
Jakob

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-01-04 16:49

> en
> olie

> Det var faktisk også det jeg kom i tanke om, _efter_ jeg havde købt det
> andet. Jeg køber en anden, og returnerer bil-olien

Lige netop Shell Helix kan du nu sagtens hælde på en motorcykel - jeg har
ihvertfald kørt på den på min Honda 600.
Det er kun ganske få bil-olier der indeholder additiver som
motorcykelkoblinger ikke kan tåle, og Shell Helix er ikke en af dem.

Men Shell har jo også noget de markedsfører som mc olie, så hvis ellers det
ikke er markant ringere end Helix bil-olien, så kunne du jo køre på den.

Rittig

Fra : Jan Strandgaard

Dato : 24-01-04 16:56

Det er faktisk Zink, der er i mange bilolier. Det tilsættes for at nedsætte
friktionen internt i motoren for derved at spare energi. Problemet er bare,
at det også nedsætter friktionen mellem koblingspladerne i din motor - og
det er ret svært at fjerne zink fra koblingspladerne.

Du skal ikke hælde olie med højere klassifikation end API SG på Banditten,
og stort set alle bilolier er højere end det.

Jan Strandgaard

Fra : Claus Rittig

Dato : 25-01-04 12:12

"Jan Strandgaard" <jan@skovvej.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at det også nedsætter friktionen mellem koblingspladerne i din motor - og
> det er ret svært at fjerne zink fra koblingspladerne.

Rart med lidt fakta.

> Du skal ikke hælde olie med højere klassifikation end API SG på Banditten,
> og stort set alle bilolier er højere end det.

Jeg har ikke kørt på noget ringere end API SJ i de sidste mange år på alle
mine cykler, og jeg har ikke haft skyggen af problemer med det - ER det ikke
bare en skrøne, det med koblingsproblemerne? Der lader til at være ret få
der får de problemer.

Rittig

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 25-01-04 12:31

> [...]
ikke
> bare en skrøne, det med koblingsproblemerne? Der lader til at være ret få

Jow, men olie-fabrikanterne skal jo også leve og kan de ikke sælge al
plæneklipperolien, så kan de jo bare udskifte etiketten med betegnelsen:
"MC-olie" og sælge det til det dobbelte af, hvad en gængs og god bil-ole
ville koste!

Min MC's nok 20 år gamle kobling er snart udtjent (kan se det på dens
slidindikator), så skulle der eksperimenteres med bil-olier, så skulle det
jo være nu. Dels fordi, at jeg ville tro, at den mindste antydning af
problemer tydeligt ville mærke og opstod der problemer, så kunne man jo bare
udskifte den i forvejen udtjente kobling.

Dette skete der ikke en pind ved.

Jeg kan godt få koblingen til at glide *lidt*, hvis MC'ens sættes i gear,
løbes i fart og koblingen omgående slippes. Men dette kunne jeg også før jeg
hældte bil-olie i den. Så dette tror jeg helt bestemt skyldes det udtjente
koblingssæt samt fjedre.

Jeg har hældt en del forskellige bil-olier i min gamle 250ccm'er og har ikke
oplevet nogen problemer, men det kan måske skyldes at momentet i motoren jo
selvsagt ikke er som mange andre MC'er. Men jeg ville da våge den påstand,
at hvis man ikke har problemer med koblingen, så kan man da ligeså godt
vælge en højkvallitets bil-olie, fremfor en halvdårlig MC-olie.

Hilsen
Lars

Fra : m0rt3n

Dato : 25-01-04 13:53

Jeg ved at den olie Shell sælger til plæneklippere, er lavet af brugt
motorolie, og selv om genbrug er godt, så det er nok ikke liiige den man
skal hælde på noget man er glad for. Men mange motorcykler skal faktisk køre
med plæneklipperolie. Veteranmotorcykler har så store tolerancer i motoren
at de vil gå i stykker med tynd olie. Først vil alle de gamle aflejringer
blive vasket af og derefter "klonk". Så Harleyer og Nimbuser og andre er
bedst tjent med en gang plæneklipperolie.
-m0rt3n zrx1100

Fra : Claus Rittig

Dato : 25-01-04 16:34

"m0rt3n" <jnsn@_R_E_M_O_V_E_mail.dk> skrev i en meddelelse

> Så Harleyer og Nimbuser og andre er
> bedst tjent med en gang plæneklipperolie.

Hæ, jæ hæld du plæneklipperolie på din V-rod, det skal nok blive
underholdende...

Tjek lige op på citatteknikken - http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Rittig

Fra : M. Høy

Dato : 25-01-04 16:27

> [...]
> Jeg ved at den olie Shell sælger til plæneklippere, er lavet af brugt
> motorolie, og selv om genbrug er godt, så det er nok ikke liiige den man

Klip

Du joker, gør du ikke?? I så fald, hvis du har ret, så skal jeg aldrig sætte
mine ben på en Shell-station igen, det er da den nye Brent-Spar skandale

Mvh.

Een der foretrækker Castrol-produkter til bil og mc!

M. Hoey
(Suzuki GT750A)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=234

Fra : m0rt3n

Dato : 25-01-04 16:58

Jeg arbejdede for Shell fra 89-00, og det var hvad jeg fik at vide på
diverse kurser. Men det drejer sig altså kun om den der hed X100 SAE30 (jeg
ved ikke hvad den hedder i dag), og en god tyk olie er bedst for simple
maskiner med store tolerancer så som plæneklippere, harleyer og gamle
amerikanerbiler.
-m0rt3n zrx1100 som selv lige har bestilt et årsforbrug af Castrols RS4 hos
louis.de

Fra : M. Høy

Dato : 25-01-04 17:11

> [...]
> amerikanerbiler.
> -m0rt3n zrx1100 som selv lige har bestilt et årsforbrug af Castrols RS4

Okay, det må jeg nok sige, sjov fidus de har! Ikke særlig tiltalende

Mvh.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 25-01-04 21:27

"M. Høy" wrote:

> (jeg

Jeg svarer lige på en del af det gamle indslag. Plæneklipperolie som mange
selskaber fører er ganske enkelt SAE30 olie. Ofte står det på bagsiden. Og skal
det være en rigtig god fidus så sælges de på 0,65l dunke til det dobbelt af
literprisen. Men folk vil hellere købe det i byggemarkedet af en intetanende
diskenspringer.

> man
> >

> Okay, det må jeg nok sige, sjov fidus de har! Ikke særlig tiltalende

Det er ikke kun dem der har fået fidusen. Prøv lige at se her:

http://www.oliegenbrug.dk/

Så jeg må nok skuffe dig. Kan du ikke forlige dig med tanken om genbrugolie, så
er der nok kun trædecyklen tilbage.

Ib Jakobsen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-01-04 16:29

> [...]
> ER det ikke bare en skrøne, det med koblingsproblemerne? Der lader
> til at være ret få der får de problemer.

Jeg tror ikke det er en skrøne, da der rent faktisk er nogen der oplever
problemer med det. F.eks. kan jeg nævne at Shell Helix (købt fordi det var
på tilbud) ikke duer i en vens CB400N.. Såsnart Helix'en blev skiftet til
noget bedre, så gled koblingen ikke mere.

Problemet kan nok sammenlignes lidt med NGK-problemerne. Langt de fleste har
absolut ingen problemer med NGK tændrør, men nogle få cykler kan ikke køre
ret langt før de dør. Min XS400 Seca kører f.eks. præcist lige så godt med
NGK som med Denso, og af den grund køber jeg den billigste af dem -> NGK.

Du har fundet ud af at dine cykler kører fint med API SJ 'bil'-olie, og så
er det fint. Så er der jo noget bedre muligheder for at købe olie herhjemme
til gode priser.
Jeg tror dog ikke man kan generalisere ud fra dine erfaringer og konkludere
at alle andre cykler skulle kunne køre med det. Det må bero på forsøg på de
enkelte cykler.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-04 17:12

Claus Rittig skrev i meddelelsen ...

> [...]
ikke
>bare en skrøne, det med koblingsproblemerne? Der lader til at være ret få

En meget sejlivet en af slagsen... Jeg har også brugt "bilolie" på alle
mine MC'er gennem tiden, uden problemer*. Jeg bruger Mobil Synt S med API SL
på VTR'en, det kan man læse lidt om på http://home20.inet.tele.dk/tfv/olie/

* Til BSA'en skulle man dog vælge en "tykkelse" som ikke bare løb ud gennem
alle pakfladerne

mvh
Orla

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-01-04 18:45

On Sun, 25 Jan 2004 17:12:00 +0100, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> wrote:

Hej.

> [...]
>mine MC'er gennem tiden, uden problemer*. Jeg bruger Mobil Synt S med API SL

Jeg har vist skrevet dette før, men pyt:
Jeg har prøvet forskellige olier i min XN85 Turbo.
Med flere typer havde jeg tydelige problemer med at få koblingen til
at slippe, med deraf følgende vanskeligheder med at finde frigear og
væmmelift højt klonk når 1. gear skulle lægges ind.
Jeg landede ved Q8's F1 fuldsyntetiske olie, der tilsyneladende
fungerer fint.
Der er ingen tendenser til at koblingen glider selv ved provokeret
nedgearing med full boost på turboladeren.

Min Paso er specificeret til at anvende Castrol GTX2 olie, der er en
ren bilolie.
OK; den har også tørkobling
Den får også Q8's F1 olie.
Jeg har prøvet en af de billige olier fra Brugsen i Paso'en.
Det var på kanten af en katastrofe.
Olien blev pisket til mælkehvidt skum der stod ud af udluftningen.
Hjem og skifte igen
Jeg skal ikke eksperimentere med billig olie mere.

>* Til BSA'en skulle man dog vælge en "tykkelse" som ikke bare løb ud gennem
>alle pakfladerne

Hvis du finder et middel der kan holde olien "inde" i gamle
englændere, så hvisk mig det lige i øret )
Jeg mindes min Velocette, og min kamp med at få den bare nogenlunde
tæt

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-04 20:18

Steen Gruby skrev i meddelelsen
<8cv710psdkftuup89f4lh32h9e230levc1@4ax.com>...
> [...]

>englændere, så hvisk mig det lige i øret )
>Jeg mindes min Velocette, og min kamp med at få den bare nogenlunde

Min fætter foreslog på et tidspunkt kølertætner i olien

mvh
Orla

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-01-04 22:59

On Sun, 25 Jan 2004 20:17:52 +0100, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> wrote:

Hej Orla.

>Min fætter foreslog på et tidspunkt kølertætner i olien

Hæ, ideen er meget god ))
Men der skal nok mere til

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Soren Lindholt

Dato : 26-01-04 11:00

Jan Strandgaard <jan@skovvej.dk> wrote in article
<40129595$0$27407$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Du skal ikke hælde olie med højere klassifikation end API SG på
Banditten,
> og stort set alle bilolier er højere end det.

Det kan jeg til nød acceptere. Men jeg kan ikke forstå hvorfor en dårligere
(lavere kvalitets-rating) olie skal være meget dyrere en den moderne
bilolie??
Optrækkeri, det er hvad det er....

Søren
Tid der er spildt godt kommer ikke dårligt tilbage

Fra : TA

Dato : 07-02-04 03:13

"Jan Strandgaard" <jan@skovvej.dk> wrote in message
> [...]
> at det også nedsætter friktionen mellem koblingspladerne i din motor - og
> det er ret svært at fjerne zink fra koblingspladerne.

Er du nu sikker på det?

'Zink', eller rettere zddp, har to funktioner i motorolien. For det første
modvirker det, at olien oxiderer og dermed ødelægges af luftens ilt. For det
andet virker det som nødsmøring ("anti-wear") når oliefilmen bliver for tynd
og derfor ikke længere formår at holde metalfladerne adskilte. Oliefilmen
kan blive for tynd af flere årsager: fx høj temperatur, høj belastning eller
manglende smøring/olie-flow.

Zink er især med til at smøre knasterne, hvor belastningen er større end
oliefilmen kan bære. Zink sørger også for at smøre stemplet/stempelringene i
den allerøverste del af cylinderen, hvor olien fordamper pga den høje
temperatur. Desuden giver zink også vigtig smøring i startøjeblikket, hvor
olien er løbet fra metalfladerne og hvor smøretrykket er lavt. Endelig er
zink vigtig for smøringen af gearkassen, hvor der også forekommer høj
belastning.

Mange mc-er er fra fabrikkens side opgivet til at anvende en olie af type
API SH (eller tidligere), der netop kendetegnes ved et stort indhold af
zink. Svjv har man anvendt zink i motorolie siden 50'erne og dengang var der
ingen begrænsning på indholdet af zink, men med fremkomsten af type SH blev
indholdet begrænset til 1.200 ppm (parts-per-million) og er senere blevet
begrænset yderligere til 1.000 ppm i type SJ og SL (xW-40 olier og tykkere
dog undtaget). Med indførslen af den ny GF-4 standard d.å. bliver indholdet
svjv yderligere reduceret til ca 500 ppm.

I de moderne olier til biler går man efterhånden bort fra at anvende zink da
dette skader katalysatoren. Desuden går udviklingen imod stadig tyndere
olier for at opnå bedre brændstof-økonomi. De ny olier anvender derfor andre
additiver, der erstatter zink og som desuden er friktionsreducerende. Disse
additiver kan give problemer med koblingen på en mc.

Men man tilsætter altså ikke zink for at reducere friktionen i motoren og
zink giver ikke anledning til koblingsfedteri (ikke mig bekendt). Tværtimod
er det godt i en mc-olie (og det skriver du jo faktisk også).

--
TA

Fra : Henrik

Dato : 24-01-04 18:06

KeLMeK wrote:

> [...]

> overhovedet kan bruge den til en mc.

> Kan jeg bare bruge denn, eller skal jeg hellere returnere den, og købe en af

Nope . . . . . .

Du kan for øvrigt få Castrol RS 4t billigt hos louis
eller Motul 300V hos Hein Gericke i flensborg . . . og når du alligevel
skal ned og hente øl

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 25-01-04 01:13

"KeLMeK" <jk@NOSPAMkelmek.dk> wrote in message
> [...]
> overhovedet kan bruge den til en mc.
>
> Kan jeg bare bruge denn, eller skal jeg hellere returnere den, og købe en

Du må nok levere olien tilbage og købe en decideret motorcykel olie pga. det
med vådkoblingen.

Jeg kom selv ind i dilemmaet, da jeg købte en off-roader,for i min BMW R100
bruger jeg bilolietypen da jeg jo i den har separat gearkasse og motor og
dermed tørkobling. Men da så købte off-roaderen måtte jeg til at købe olie
beregnet til motorcykler da den jo har vådkobling. Så nu må jeg passe på
ikke at forveksle når jeg fylder olie på.

Mvh.
Gert Thorgersen