/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Er der..
Fra : Jan Vagle


Dato : 24-01-04 04:34

...indflytningsafgift for utlendinger hvis de vil have med sit køretøi ?

--
Jan Vagle
..............................oOo


 
 
Tommy Fer (24-01-2004)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 24-01-04 09:27


"Jan Vagle" <bonesREMOVE@broadpark.no> skrev i en meddelelse
news:busp29$lq0ut$1@ID-123423.news.uni-berlin.de...
> ..indflytningsafgift for utlendinger hvis de vil have med sit køretøi ?

jeps... en lille bitte en... regn med et ca tal på det dobbelte af dens
værdi... det er dejligt at være dansker... eller noget...

Mvh Tommy Fer



Jan Vagle (29-01-2004)
Kommentar
Fra : Jan Vagle


Dato : 29-01-04 17:47

Tommy Fer wrote:

> "Jan Vagle" <bonesREMOVE@broadpark.no> skrev i en meddelelse
> news:busp29$lq0ut$1@ID-123423.news.uni-berlin.de...
>
>>..indflytningsafgift for utlendinger hvis de vil have med sit køretøi ?
>
>
> jeps... en lille bitte en... regn med et ca tal på det dobbelte af dens
> værdi... det er dejligt at være dansker... eller noget...

Der røg mine planer om at blive dansk.. IKKE faen om jeg skyller 350k-kr i
do (toilettet) for at blive dansk med mine egne kpøretøi...

Nei ! Nog !

Bye-bye..


--
Jan Vagle
..............................oOo


Kai Harrekilde-Peter~ (24-01-2004)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 24-01-04 10:47

Jan Vagle <bonesREMOVE@broadpark.no> writes:

> ..indflytningsafgift for utlendinger hvis de vil have med sit køretøi ?

Som Lars Molnitz skriver, da. Det lønner sig ikke å ta sykkelen din
med til danmark - selg den i Norge og kjøp ny/brugt i Flatlands.


/Kai, BTDT


Armand (24-01-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-01-04 15:52


"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse
news:uy8rxvfwr.fsf@harrekilde.dk...
> Jan Vagle <bonesREMOVE@broadpark.no> writes:
>
> > ..indflytningsafgift for utlendinger hvis de vil have med sit køretøi ?
>
> Som Lars Molnitz skriver, da. Det lønner sig ikke å ta sykkelen din
> med til danmark - selg den i Norge og kjøp ny/brugt i Flatlands.

Hvordan dét?
Hvis man får den indregistreret til lavere afgift, end den dansker som
principielt kunne købe den for import, må slutbeløbet da være attaktivt
billigere :-|
Med rabatten følger en forpligtelse til ikke at sælge indenfor et par år,
men derefter kan man sælge til fuld dansk brugtpris og derved have en ekstra
bonus i lommen ved køb af næste model til fuldfed Flatlands-rate!

--
Armand.
(med et par udlandske kolleger, der alle reagerede skarpt på det beløb T&S
satte på deres medbragte køretøjer og derfor afhændte dem istedet - men til
gengæld erkender fejlen hér efter at de med tiden har indlevet sig i
systemet)





Kai Harrekilde-Peter~ (24-01-2004)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 24-01-04 16:06

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:

> "Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse
> news:uy8rxvfwr.fsf@harrekilde.dk...
> > Jan Vagle <bonesREMOVE@broadpark.no> writes:
> >
> > > ..indflytningsafgift for utlendinger hvis de vil have med sit køretøi ?
> >
> > Som Lars Molnitz skriver, da. Det lønner sig ikke å ta sykkelen din
> > med til danmark - selg den i Norge og kjøp ny/brugt i Flatlands.
>
> Hvordan dét?
> Hvis man får den indregistreret til lavere afgift, end den dansker som
> principielt kunne købe den for import, må slutbeløbet da være attaktivt
> billigere :-|
> Med rabatten følger en forpligtelse til ikke at sælge indenfor et par år,
> men derefter kan man sælge til fuld dansk brugtpris og derved have en ekstra
> bonus i lommen ved køb af næste model til fuldfed Flatlands-rate!

Well, hvis dét der nummer eksisterer, hører jeg gerne om det. Gerne
med link til toldskat.dk's side. Jeg undersøgte det selv for ~5½ år
siden da jeg selv var på vej fra Norge til Danmark. Der var *ingen*
rabat til indflyttere med bil/MC som flyttegods.

Der har godt nok været snak om det, EU kommissionen har startet en sag
mod Danmark ved EF domstolen, idet de mener at
indregistreringsafgiften strider imod reglerne om arbejdskraftens frie
bevægelighed indenfor EU. Men jeg holder ikke vejret.

Norge har den regel som du taler om (BTDT i '96).


/Kai, kosmo-skandinav eller sådan noget der ligner

Armand (25-01-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-01-04 14:41


"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse
news:usmi5z8ut.fsf@harrekilde.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:
>
> > "Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse
> > news:uy8rxvfwr.fsf@harrekilde.dk...
> > >
> > > Som Lars Molnitz skriver, da. Det lønner sig ikke å ta sykkelen din
> > > med til danmark - selg den i Norge og kjøp ny/brugt i Flatlands.
> >
> > Hvordan dét?
> > Hvis man får den indregistreret til lavere afgift, end den dansker som
> > principielt kunne købe den for import, må slutbeløbet da være attaktivt
> > billigere :-|
> > Med rabatten følger en forpligtelse til ikke at sælge indenfor et par
> > år, men derefter kan man sælge til fuld dansk brugtpris og derved have
> > en ekstra bonus i lommen ved køb af næste model til fuldfed
Flatlands-rate!
>
> Well, hvis dét der nummer eksisterer, hører jeg gerne om det. Gerne
> med link til toldskat.dk's side. Jeg undersøgte det selv for ~5½ år
> siden da jeg selv var på vej fra Norge til Danmark. Der var *ingen*
> rabat til indflyttere med bil/MC som flyttegods.

Ved granskning af min bageste hjerneceller, erkender jeg at besparelsen
kunne have ligget i momsen; men moms-muren er jo i mellemtiden forsvundet
for handler indenfor EU.
Men eftersom at Norge stadig formår at holde sig for god til
Bruxelles-administration, må en sådan regel stadig være til fordel for
fjell-kravlere der rykker ind i Europa :-/

En anden ting jeg også er kommet i tanke om, er at de norske mc-priser i
praksis kan være så høje at det ikke vil kunne svare sig at importere fra
Norge, hvilket så også vil berøre en "medbragt" motorcykel!

--
Armand.





Bjørn S (25-01-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 25-01-04 18:27


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:bv0hcs$2b64$2@news.cybercity.dk...

> En anden ting jeg også er kommet i tanke om, er at de norske mc-priser i
> praksis kan være så høje at det ikke vil kunne svare sig at importere fra
> Norge, hvilket så også vil berøre en "medbragt" motorcykel!

Så kan man jo undre sig over at nyprisen i N er lavere, tildels meget lavere
på enkelte modeller, alt imens det kan betale sig for nordmænd at købe
cykkelen her i DK uden afgift og indregistrere den i N.
Er det mon noget med forhandleravance, eller er det bare urimelige
registreringsafgifter .... ?

Den rabat man får ved indførsel er fritag for moms, hvis det går som
flyttegods, men bare rolig, registreringsafgiften rammer meget hårdt i
baghovedet :-/
Momsregelen er endel af de gamle EØS/samhandelsaftaler man havde indenfor
Skandinavia, jeg vet ikke om den er ophørt, men eksisterte i -95.


--
/Bjørn - ex-fjellkravler-de falder jo aligevel ned før eller siden



Kai Harrekilde-Peter~ (25-01-2004)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 25-01-04 23:46

"Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> writes:

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:bv0hcs$2b64$2@news.cybercity.dk...
>
> > En anden ting jeg også er kommet i tanke om, er at de norske mc-priser i
> > praksis kan være så høje at det ikke vil kunne svare sig at importere fra
> > Norge, hvilket så også vil berøre en "medbragt" motorcykel!
>
> Så kan man jo undre sig over at nyprisen i N er lavere, tildels meget lavere
> på enkelte modeller, alt imens det kan betale sig for nordmænd at købe
> cykkelen her i DK uden afgift og indregistrere den i N.
> Er det mon noget med forhandleravance, eller er det bare urimelige
> registreringsafgifter .... ?

Forhandleravancen er højere. Grunden til at visse modeller er *meget*
billigere end herhjemme, er at de har omlagt afgifterne til at gå på
kubik og effekt, istedet for "procent af kajprisen" som vi har (og
Norge tidligere havde).

> --
> /Bjørn - ex-fjellkravler-de falder jo aligevel ned før eller siden

AOL.


/Kai, officielt ½-fjellabe (min mor har fortsat norsk pas, selvom hun
har boet i DK i > 40 år).


Armand (26-01-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-01-04 01:55


"Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en meddelelse
news:j%SQb.79024$jf4.5073714@news000.worldonline.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:bv0hcs$2b64$2@news.cybercity.dk...
>
> > En anden ting jeg også er kommet i tanke om, er at de norske mc-priser i
> > praksis kan være så høje at det ikke vil kunne svare sig at importere
> > fra Norge, hvilket så også vil berøre en "medbragt" motorcykel!
>
> ......nyprisen i N er lavere, tildels meget lavere på enkelte modeller

Og dermed også brugtprislejet - Eller hur?

> Den rabat man får ved indførsel er fritag for moms, hvis det går som
> flyttegods, men bare rolig, registreringsafgiften rammer meget hårdt i
> baghovedet :-/

At have sparet de 25% moms, gør da også en forskel - ikke mindst når man et
par år efter sælger til fuldfed dansk brugtpris :-|

> Momsregelen er endel af de gamle EØS/samhandelsaftaler man havde indenfor
> Skandinavia, jeg vet ikke om den er ophørt, men eksisterte i -95.

Mine eksempler er tyske og hollandske statsborgere og fra før "det indre
marked"!

--
Armand.





Bjørn S (26-01-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 26-01-04 08:12


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:bv1opn$o65$4@news.cybercity.dk...
> At have sparet de 25% moms, gør da også en forskel - ikke mindst når man
et
> par år efter sælger til fuldfed dansk brugtpris :-|

Jo, men så lenge man har en indregistrert cykkel i N har man jo allerede
betalt afgiften en gang, hvis ikke man får den tilbage ved export (*hvilket
jeg betviler, i modsætning til her i DK) har man jo betalt afgiften 2 gange,
ex 100.000 i N, og 50.000 i afgift i DK så har cykkelen stået en i 150.000,
ikke så fedt når tilsvarende cykele måske står i 110.000 her i DK.
Når jeg siger fritagelse for moms.... så er det altså moms basert på
verdiansettelse, den moms som ligger i registreringsafgiften tror jeg man må
betale anyway

Jeg baserer mine udsagn på den papirmølle og telefonstorm jeg selv var
igennem med et gammelt spand jeg ville ha med i -95, max brugtværdi i N var
17.000 (reel verdi 7-9.000), registreringsafgiften i Dk blev af T&S vurdert
til 37.000, men som den flinke dame hos T%S sa, du slipper jo for
ytterligere moms, og du kan afdrage beløbet over et år, bare husk den skal
være omregistrert indenfor 3 uger efter du har fået folkeregisteradresse :-/

*Jeg har hørt finten har været benyttet med held af danskere som flytter den
anden vej, da afgifterne ved indførsel til Norge er langt lavere, men noget
af dette skulle også være bortskaffet nu, f.eks er der slut på at man som
udenlands-nordmand, eller tilflytter kan tage med billige køretøj fra f.eks
EU eller US uden at slippe en hel stak penge, det var ellers en gulerod hvis
man arbejdet eller studerte i f.eks. USA et par år og havde ejet køretøjet
der over et bestemt stykke tid forinden.

--
/Bjørn



Kai Harrekilde-Peter~ (26-01-2004)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 26-01-04 22:50

"Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> writes:

> *Jeg har hørt finten har været benyttet med held af danskere som flytter den
> anden vej, da afgifterne ved indførsel til Norge er langt lavere, men noget
> af dette skulle også være bortskaffet nu, f.eks er der slut på at man som
> udenlands-nordmand, eller tilflytter kan tage med billige køretøj fra f.eks
> EU eller US uden at slippe en hel stak penge, det var ellers en gulerod hvis
> man arbejdet eller studerte i f.eks. USA et par år og havde ejet køretøjet
> der over et bestemt stykke tid forinden.

I 1996 galdt det at hvis du:
* Ikke havde været skattepligtig i Norge i de sidste 5 år, og
* Havde ejet løretøjet i 12 måneder forud, så kunne dU:

Indføre eet køretøj pr cprnummer som flyttegods, hvorved du ikke skal
svare afgift til Tullvesenet. Dertil kommer et par krav: køretøjet må
ikke føres af andre end dig selv og din nærmeste familie (kone/mand +
hjemmeboende børn > 18 år), og køretøjet må ikke sælges de første 2
år.


/Kai


Bjørn S (27-01-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 27-01-04 16:15


"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse
news:uhdyifklb.fsf@harrekilde.dk...
> Indføre eet køretøj pr cprnummer som flyttegods, hvorved du ikke skal
> svare afgift til Tullvesenet.

Hey, det er i Sverige de tuller
Men som skrevet, regelen er afskaffet :-/

--
/Bjørn



Armand (28-01-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-01-04 00:43


"Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en meddelelse
news:Y43Rb.79259$jf4.5091532@news000.worldonline.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:bv1opn$o65$4@news.cybercity.dk...
> > At have sparet de 25% moms, gør da også en forskel - ikke mindst når man
> > et par år efter sælger til fuldfed dansk brugtpris :-|
>
> Jo, men så lenge man har en indregistrert cykkel i N har man jo allerede
> betalt afgiften en gang, hvis ikke man får den tilbage ved export
> (*hvilket jeg betviler, i modsætning til her i DK) har man jo betalt
afgiften 2
> gange, ex 100.000 i N, og 50.000 i afgift i DK så har cykkelen stået en i
> 150.000, ikke så fedt når tilsvarende cykele måske står i 110.000 her i
DK.

Det hele ligger gemt i prislejet i .no, som jeg, som skrevet, befinder mig
uvidende om!

--
Armand.





Henrik Vagtholm (26-01-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Vagtholm


Dato : 26-01-04 19:49

Jan Vagle <bonesREMOVE@broadpark.no> skrev:
>..indflytningsafgift for
>utlendinger hvis de vil have med
>sit køretøi ?
>
>--
>Jan Vagle
>.............................oOo
Jeg har haft min Fj med til norge,omregistreret til norske plader
koster 80.-nkr kanon ikke sandt. nå men det er mugligt at få
afgift fritaget et køretøj, når du kommer fra et andet nordisk land
HVIS syklen har været din i fem år har kørt et vist antal km.du
skal sikkert til syn i danmark.men alle regler kan fås hos told og
skat.
da vi flyttede til norge fik vi at vide at det var vigtigt at
melde køretøjet som flytte gods ved tolden (husk at have
registrerings atest i nærheden )det tog mig fem mdr. inden det var
iorden i norge. da de kræver fysisk bevis for at du har været i
landet ikke nok med at du har adresse arbejde etc.
held og lykke


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408609
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste