Fjernelse af invendigt leje i bagsvinger ?
Fra : Dennis

Dato : 23-01-04 13:33

Hej

Jeg skal til at have min bagsvinger lakeret med pulverlak. Og da den
så bliver udsat for 200 grader har jeg fået at vide at lejerne i
bagsvingeren skal fjernes. Men det er jo ikke lige sådan at gøre uden
en aftrækker og ekspander.
Hvordan plejer i at fjerne invendige lejere ?

Er der nogle der evt. ved hvor man kan købe et aftrækkersæt inkl.
ekspander for billige penge ?
Det behøver ikke at være fra "skf" et billigere alternativ er
velkommen, evt. handel i Tyskland.

--
Mvh.

Dennis (Kawa. ER-5)

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-01-04 13:53

"Dennis" <digger1@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan plejer i at fjerne invendige lejer ?

Jeg plejer at slå dem ud med en lang dorn, men så skal de naturligvis ikke
monteres igen.

Rittig

Fra : M. Høy

Dato : 23-01-04 14:48

"Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
> "Dennis" <digger1@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg plejer at slå dem ud med en lang dorn, men så skal de naturligvis ikke
> monteres igen.
>
> Rittig

Hej

Jeg brugte samme metode, en lang messingdorn til at slå
bagsvingerbøsninger/lejerne ud med på GT750'eren, det virker fint, ingen
skade sket, jeg var nok heldig at det var metalbøsninger der sad i, og ikke
plastic, som jeg mener den bliver leveret med fra fabrikken!

Mvh.

M. Hoey
(Suzuki GT750A)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=234

Fra : Moller

Dato : 23-01-04 15:16

> [...]
> "Dennis" <digger1@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg plejer at slå dem ud med en lang dorn, men så skal de naturligvis ikke

På den anden side, skal man alligvel ha dem ud, så koster et sæt nye så
lidt at det ville være dumt at smide de gamle i igen.

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S

Fra : Dennis

Dato : 24-01-04 01:31

> På den anden side, skal man alligvel ha dem ud, så koster et sæt nye så
> lidt at det ville være dumt at smide de gamle i igen.

Nu fik jeg jo så en pris på ca. 500,- kr, for nye lejer til cyklen, og
umidelbart "ser" de ikke vildt slidte ud de lejer der er nu (og der er
rigeligt med fedt ved dem). Cyklen har "kun" kørt 19.000 km, men
trænger til en lakering af bagsvingeren da det åbenbart er en dårlig
lakering fra fabrikken. Og hvis jeg skal have nye lejer stiger den
samlede pris på lakering jo
Og det er ikke med i mine beregninger som en fattig studerende, jeg
har umiddelbart fået et tilbud om lakering på 150,- kr.

For lige at få al tvivl ud af verden så er det lejerne der sidder hvor
bagsvingeren monteres ved stellet, og det drejer sig om 2 nålelejer.,

--

Mvh.

Dennis

Fra : Richard

Dato : 24-01-04 12:59

Dennis wrote:

> [...]
> For lige at få al tvivl ud af verden så er det lejerne der sidder hvor
> bagsvingeren monteres ved stellet, og det drejer sig om 2 nålelejer.,

Hvad er det for nogle lejer? - jeg købte lige to nålelejer af mærket INA
(= FAG) type HK2030 til GB'en hos PTI Europa i Støvring. Pris i alt 110,-
kr inkl. porto. Det forudsætter naturligvis, at akslen i bagsvingeren ikke
er slidt, ellers kommer prisen på en ny oveni (Afhængig af målet kan
det komme på tale at montere to lejer i fx kædesiden, nu du har
muligheden).

Mht monteringen har jeg tænkt mig at drive dem ind med en lang gevindstang
og modhold i form af skiver, toppe - hvad der nu passer. Da GB'en er født
med nylonbøsninger med krave, der tager sluppet sideværts, skal disse
naturligvis skæres til og monteres uden på lejerne. Din har formentlig et
par pakdåser i stedet som formentlig kan genbruges, hvis du er forsigtig
med at afmontere dem.

Blot en idé hvis du kan finde ud af, hvad lejerne hedder, eller i det
mindste hvilken størrelse de er...

> Og det er ikke med i mine beregninger som en fattig studerende, jeg
> har umiddelbart fået et tilbud om lakering på 150,- kr.

Ja, det beløb får du jo ikke mange spraydåser for

---
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer
'89 GB500 Another Nordic GreyBeard
www.dfmc.dk/richard_pade

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-01-04 13:44

"Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i en meddelelse

> Hvad er det for nogle lejer? - jeg købte lige to nålelejer af mærket INA
> (= FAG) type HK2030 til GB'en hos PTI Europa i Støvring. Pris i alt 110,-

PTI er et godt sted at handle lejer!
(Tidligere hed det Bleva og lå i Aalborg)
Regn med at du kan få lejer i flere forskellige kvaliteter - ofte bedre end
de originale - til væsentlig lavere priser.

Rittig
(Som ikke kunne drømme om at lakere bagsvinger uden at skifte lejerne)

Fra : Richard

Dato : 24-01-04 14:01

Claus Rittig wrote:

> PTI er et godt sted at handle lejer!

Det tør siges: Helt uopfordret skrev en af PTI Europes teknikere tilbage
og oplyste pasningstolerancerne for svinger og tap/aksel for de købte
nålelejer både samt lidt om, at akslen helst burde være hærdet og slebet.
Og han vendte fluks tilbage med et uddybende svar, da jeg takkede og lige
ville høre, hvad nu "stram N6" hhv "h6" stod for i praksis...

Fin, fin service

---

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-01-04 16:54

> [...]
> Og han vendte fluks tilbage med et uddybende svar, da jeg takkede og lige
> ville høre, hvad nu "stram N6" hhv "h6" stod for i praksis...

Ja, man får altid top service (selvom jeg er lidt flov over at stjæle deres
tid med mine småhandler - de er tydeligvis vant til at sælge i hele
hundreder) og udover at de virkelig VED noget om hvad de handler med, så er
det som om de også synes det er sjovt.

Rittig

Fra : Richard

Dato : 24-01-04 18:57

Claus Rittig wrote:

> [...]
> tid med mine småhandler - de er tydeligvis vant til at sælge i hele
> hundreder) og udover at de virkelig VED noget om hvad de handler med, så er

Det er jo sådan nogle steder, der er dejlige at handle. Men vi må nok
frygte, at der bliver færre og færre af dem...

Bortset fra det, er XL/XR600 født med nålelejer i bagsvingeren, eller har
de også nylonbøsninger? - har tit tænkt på, om det var nålelejer til en af
dem, man kunne købe i sæt til XBR/GB500 hos en bestemt tysk
Honda-forhandler...

---

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-01-04 21:35

> [...]
> de også nylonbøsninger? - har tit tænkt på, om det var nålelejer til en af
> dem, man kunne købe i sæt til XBR/GB500 hos en bestemt tysk

De er med nålelejer, og de er stort set uopslidelige.
Pudsigt egentlig. XL/XR600 er udstyret med næsten uopslidelige lejer i både
baggaffel, link og bagdæmper, det er ret sjældent jeg behøver skifte dem,
mens det har været en (stor) fast post på budgettet på næsten alle mine
motocross og enduro racere. Toppen var min '98 Kawasaki KX250 som skulle
have nye bagdæmper-lejer (nålelejer) for hver 10 gange på banen. Jeg kunne
godt få SKF i den dimension, men desværre med noget mindre nåle (kortere),
så de holdt endnu ringere. Samtidig skulle man skifte cimmeringe og
bøsninger, så det blev til en irriterende fast udgift.
Nu kører jeg KTM, så jeg kommer nok ikke til at opleve at skifte dæmperlejer
igen. (Ingen link, og nogle enormt dimensionerede vedligeholdelsesfri
dæmperlejer).

Rittig

Fra : Richard

Dato : 25-01-04 22:01

Claus Rittig wrote:

> [...]
> baggaffel, link og bagdæmper, det er ret sjældent jeg behøver skifte dem,
> mens det har været en (stor) fast post på budgettet på næsten alle mine

Og der er vel sagtens ikke den store forskel at se på de gode og de
dårlige?
- pudsigt i så fald hvor små designforskelle kan betyde meget for
holdbarheden...

Gad vist hvor meget forskellen på et par nylonbøsninger og ditto nålelejer
betyder for cyklens kostpris. Det må jo være noget siden de sparer sådan
et sted

- og så alligevel sobert af Honda at vælge normerede bøsningsstørrelser,
så man forholdsvis enkelt kan skifte til nålelejer, hvis man vil have den
sidste snert af sporsikkerheden på plads på sin gadecykel IMHO

---

Fra : Dennis

Dato : 24-01-04 17:15

> [...]
> er slidt, ellers kommer prisen på en ny oveni (Afhængig af målet kan
> det komme på tale at montere to lejer i fx kædesiden, nu du har

Det er jo lidt en anden pris end 500,- kr. Umiddelbart ser akslen
ikke slidt ud, der er lidt mærker fra rullerne på lejerne det er det
eneste der er at se.
Hvorfor sætte et ekstra leje ind ved kædesiden ?
Er det for at reducere presset på det enkelte leje i kædesiden ?

> [...]
> par pakdåser i stedet som formentlig kan genbruges, hvis du er forsigtig

Min har pakdåser som blev afmonteret uden problemer, så de kan sagtens
bruges igen. Hvad angår montering havde jeg tænkt mig at hive lejerne
i fryseren natten over for at mindske størrelsen lidt og så på en
eller anden måde presse dem ind i bagsvingeren. Men det er jo
umiddelbart en smart ide med en gevindstang, det kan være jeg kan lave
noget fusk ved min svigerfar
Problemet med lejerne er dog at de skal presses 6mm ind i bagsvingeren
så jeg skal have lavet en skive der passer ind i bagsvingeren

--
Mvh.

Dennis

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-01-04 21:41

> Det er jo lidt en anden pris end 500,- kr. Umiddelbart ser akslen
> ikke slidt ud, der er lidt mærker fra rullerne på lejerne det er det
> eneste der er at se.

Akslen er hærdet, den burde ikke gerne være slidt. Tør den helt ren for
fedt, er der så stadig mærker? (Lidt mærker er okay, men der må ikke være
huller i hærdningen.)

> Hvorfor sætte et ekstra leje ind ved kædesiden ?

Fordi det er der belastningen er størst!

> Min har pakdåser som blev afmonteret uden problemer, så de kan sagtens
> bruges igen.

Nej, lad være med det. Du kan ikke se på pakdåserne om de er slidt, så de
ikke længere er tætte - og det er lissom derfor de er der. Er de ikke
længere tætte, så ødelægger du hurtigt de nye lejer, så lejer og cimmeringe
(pakdåser) bør sltid skiftes samtidig.

> Hvad angår montering havde jeg tænkt mig at hive lejerne
> i fryseren natten over for at mindske størrelsen lidt og så på en
> eller anden måde presse dem ind i bagsvingeren.

God ide! Du kan slå dem forsigtigt i med en muggert og en top fra
topnøglesættet der lige passer diameter med yderringen på lejer. Men slå med
nogle forsigtige dunk, et godt klask kan bøje sådan et nåleleje.

> [...]
> Problemet med lejerne er dog at de skal presses 6mm ind i bagsvingeren
> så jeg skal have lavet en skive der passer ind i bagsvingeren

Gevindstangen er en god ide, og hvis du lægger de gamle lejer uden på de
nye, kan du bruge dem til at presse de nye lejer på plads med. Så kan du
også vælge en skive under møtrikkerne der er stor i diameter (og tyk), for
der skal tit en solid skive til at holde til presset.

Rittig

Fra : Dennis

Dato : 25-01-04 20:56

> [...]
> ikke længere er tætte - og det er lissom derfor de er der. Er de ikke
> længere tætte, så ødelægger du hurtigt de nye lejer, så lejer og cimmeringe

Jamen så må jeg jo ud og købe nogle pakdåser et eller andet sted.

> [...]
> også vælge en skive under møtrikkerne der er stor i diameter (og tyk), for
> der skal tit en solid skive til at holde til presset.

Nu ved jeg ikke helt hvordan de skal monteres endnu. Jeg var henne og
få banket lejerne ud ved min svigerfar og de smuttede ud uden
problemer. Der kom ingen mærker på lejerne og lejerne ser ikke ud som
om de har fået mærker eller taget skade på andre måder. De kører
umiddelbart heller ikke dårligere. Så jeg regner med at de nye lejer
vil smutte lige i når de har været i fryseren kombineret med en
opvarmning af bagsvingeren.

Men det gik jo helt galt da han så bagsvingeren, han var dybt chokeret
over de ringe svejsninger, samt at svejselopperne ikke var fjernet
efter svejsning (han er kleinsmed). Så han begyndte straks at rense
svejselopper af samt rense svejsningerne

Dennis

Fra : Claus Rittig

Dato : 25-01-04 21:59

> [...]
> efter svejsning (han er kleinsmed). Så han begyndte straks at rense
> svejselopper af samt rense svejsningerne

LOL!
Ja, japanske svejserobotter har altså ikke den faglige stolthed der skal til
for at få en "sammenføjning" til at se lige så flot ud som den er stærk. Det
er faktisk en af de ting der i mange år har fået mig til at kigge langt
efter Ducatier, Bimotaer og andre kvalitetscykler hvor "finish" bl.a. dækker
over at svejsningerne ser drøngodt ud.

Rittig

Fra : N/A

Dato : 24-01-04 02:10

Fra : N/A

Dato : 24-01-04 02:10

Fra : Armand

Dato : 24-01-04 02:10

"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse

> Du tænker på lejerne i hjulet, ikk ?

Jo!
Og Go'morgen!

Sletter du dette bevis på mine ringe læseevner, så sletter jeg også mit
indlæg og vi sparer fremtiden for at tæske i det kiks?!

--
Armand.