....Thomas... wrote:
> Er der nogen der har erfaring med denne maskine Yamaha SZR 660 ???
Tja, "erfaring" ved jeg da ikke om jeg har med den, da jeg vist stadigvæk er
"grønnere end grøn" på mc-området, men jeg har da tøffet rundt på een af
slagsen ca. 15000 km her sidste år. Det er min første cykel og min første
sæson, så jeg har desværre ikke så meget at sammenligne med - har kun prøvet
nogle ganske få andre cykler.
> Jeg overvejer at købe den, men synes jeg hørte at der ofte var
> startproblemer med dem.
Det er der vist andre der allerede har kommenteret :)
> Alternativet er enten en XJ 600 eller en GS 500
Da jeg stod for godt et år siden og skulle vælge, så overvejede jeg også
kraftigt en GS 500 - men så forelskede jeg mig pladask i SZR'en. Dét, plus
at jeg fik et tilbud på et meget billigt eksemplar, gjorde at valget faldt
på en SZR. Jeg fortryder ikke et sekund at det gik sådan... ;)
Igen, så har jeg jo ikke så meget at sammenligne med, men jeg vil da
alligevel prøve at komme med min meget (meget) subjektive vurdering af
SZR'en: Det største minus er helt klart den voldsomme raslen, der altid er
der på een eller anden måde. Når man endelig har sporet sig frem til hvor
raslen kommer fra, og har fået polstret med musemåtter og andet godt :), så
går der et par dage uden (så meget) raslen, hvorefter det bryder ud et nyt
sted. Generelt så virker det meget tilfældigt i hvilket omfang den har lyst
til at skramle - nogle gange er den virkelig en drøm, andre gange er man
nervøs for om den er ved at falde fra hinanden...
Dette problem bunder selvfølgelig i at den kun har een stor cylinder, og
derfor vibrerer ret voldsomt. Ikke fordi vibrationerne i sig selv generer
mig overhovedet - men jeg har da hørt om mange som finder dem ubehagelige,
specielt ved lange ridt.
Ang. lange ridt, så kan det nævnes at jeg var en tur til italien i sommers
(og næsten hele vejen tilbage igen :P) på SZR'en, og ergonomisk var der slet
ingen problemer - også selvom vi var ved grænsen til Schweiz allerede den
første dag. OK, ville nok have haft "en smule" mindre ondt i røven sidst på
dagen, hvis jeg havde kørt på en blackbird :)
Men nu tillader min lave højde (176 cm) også at jeg ikke behøver at side
super akavet på den - udskæringerne i tanken passer nærmest perfekt til mine
knæ, så hvis benene var bare lidt længere, så det måske helt anderledes ud.
Køreegenskaber? Uden at vide noget som helst om det overhovedet, så vil jeg
alligevel tro at der er noget mere "snoet landevejsfun" i SZR'en end der er
i nogen af de to andre cykler du nævner. Rent teknisk/detaljemæssigt, så er
den i hvert fald mere begavet - justérbar affjedring, usd-forgaffel, 320mm
skive osv. Det er helt klart muligt at man kan "vokse" sammen med den her
cykel, specielt for en nybegynder som mig. Er enormt glad for at den er så
eftergivende, og at den ikke har flere kræfter end den har. HK-mæssigt så
ligger den vel meget tæt på en GS 500 tror jeg... Og så synes jeg også
liiige at en SZR er noooget mere sexy end en GS'er, men det er selvfølgelig
en meget personlig sag ;)... Mange mennesker synes at bagkåbepartiet er helt
uhyrligt ekstremt grimt, men jeg synes nu bare det er charmerende! :P
Nogle gange kunne jeg godt tænke mig nogle flere HK'er, men hvis jeg så
nikker mig selv en skalde, og spørger mig selv om hva jeg skulle bruge dem
til... Så ved jeg det sgu ik! :)
I øvrigt så skal man også være klar over at oliestandsmålingen er ret
underlig: For at kunne aflæse korrekt oliestand, så skal man først køre en
tur på ca. 10 km - så skal man lade cyklen stå og køre i tomgang i et par
minutter - dernæst standser man motoren, og lader den stå stille i et par
minutter igen. Så kan man aflæse oliestanden... :) hvorfor det lige er
sådan skal jeg ikke gøre mig klog på. (Begge (suk) motorer jeg har haft i
min, har i øvrigt brugt en smule olie)
HVIS jeg skulle vælge cykel igen, og jeg måske havde en anelse flere penge i
grisen, så ville jeg helt klart gå efter en cykel der var lidt mere
"firecylindret"... Bare en 20 minutters tur på Jes Snapsevangs fazer 600,
fik mig overbevidst om at det er i den retning at min fremtid ligger. :)
Næste (realistiske) mål for mit vedkommende er helt klart at gå efter en FZR
600 eller måske en VFR/CBR/ZXR 400, hvis det ikke var sådan at de var så
herre dyre.
For at summere:
+ Italiensk
+ Gode køreegenskaber
+ "Charme" (hvis der findes sådan noget)
+ Lille og let at håndtere for små slapsvanse (som undertegnede :P)
- Italiensk
- Ting rasler, knækker og ryster sig løs i flæng
- Der skal efterspændes en del
- Ikke nok motorpower til den gennemsnitlige brian
- Uergonomisk for høje personer
- El-net der fra fabrikkens side, ikke er specielt godt beskyttet mod det
danske klima (fandt tilfældigvis ud af at min ikke kan dytte efter længere
tids kørsel i regnvejr
-- men det er vist også et generelt problem)
- Besværlig olieaflæsning
Har bevidst valgt ikke at smide "Vacuum-benzinpumpe der ikke virker efter
hensigten" på minus-listen, da jeg slet ikke synes at det er et problem.
Tja, minus-listen er godtnok blevet noget længere end plus-listen - men
samlet set er jeg helt klart tilfreds med den lille cykel. Der er i hvert
fald ikke nogen i 35-45.000 klassen som jeg hellere ville have p.t.
Til slut har jeg lige et par SZR-links, som du sikkert allerede har kigget
på :P
<
http://www.thumperpage.com/articles/ACSZR.html>
<
http://ukrm.net/BIKES/Yamaha/darsy_szr660.html>
God fornøjelse! :)
--
mvh Rasmus Neckelmann