? om Kawa ZX12R
Fra : Kenneth T

Dato : 21-01-04 23:41

Hejsa

Jeg går og overvejer at skifte min ZX9R ud med en ZX12R, men for at
budgettet kan hænge sammen skal det være en brugt.
Er der sket nogle vigtige ændringer gennem årene 2000-2003?
Jeg tænker selvfølgelig ikke på farver & stafferinger, eller om bagdækket er
blevet 1cm bredere, det er jo ting som jeg umidelbart kan se, og lade være
at købe hvis jeg ikke synes om.
Mere noget i stil med bedre indsprøjtning eller kendte børnesygdomme ved de
først, eller sådan noget.

-
Venligst
Kenneth T
ZX9R

Fra : Megas

Dato : 22-01-04 01:56

Kenneth T wrote:
> [...]
> kan se, og lade være at købe hvis jeg ikke synes om.
> Mere noget i stil med bedre indsprøjtning eller kendte børnesygdomme

Hej Kenneth,

ZX12 blev opgraderet i 2002 med temmelig mange "små-forbedringer". Om du kan
leve med den gamle model eller ej er vel et spørgsmål om, hvordan du har
tænkt dig at bruge den. De vigtigste forbedringer jeg har lagt mærke til
er, at den nye motor er bedre afbalanceret (Kun et problem ved langture)
Sidespejlene er ændret så der ikke er rystelser i dem mere & momentkurven er
blevet mere jævn vha. ændret mapning i motorstyringsmodulet (Den nye model
behøver ikke en

Du kan se om det er en ny eller gammel model på forgaffelbenene &
bagsvingeren, hvis de er sorte er det den nye, hvis de er grå/metal er det
den gamle.. (Selvfølgelig er der en masse andre små kendetegn). Tjek
http://www.zx-12r.org/easyriderGenInfo.htm dér burde du kunne finde de
oplysninger du mangler

Mvh.

--
Megas

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 22-01-04 09:15

> Jeg går og overvejer at skifte min ZX9R ud med en ZX12R, men for at
> budgettet kan hænge sammen skal det være en brugt.
> Er der sket nogle vigtige ændringer gennem årene 2000-2003?

Kenneth

Hej Kenneth

Det er en seriøs cykel, og temmelig dyr i sliddele som dæk og kæde og benz
f.eks. (i hvert fald målt over tid)

<http://www.motorcyclenews.com/bikes/detail?sectionID=57256&documentID=6821>

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85

Fra : Ninja Rider

Dato : 22-01-04 22:41

Hejsa

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> Det er en seriøs cykel, og temmelig dyr i sliddele som dæk og kæde og benz
> f.eks. (i hvert fald målt over tid)

Tja. en af mine kamy'er havde en 12'er! den havde fucket det første dæk
efter 2000km!

Mvh Emil
Der kørte 5kkm på det første dæk
--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja
Don't take life to serious......

Fra : Berith Thomsen

Dato : 22-01-04 23:29

> Tja. en af mine kamy'er havde en 12'er! den havde fucket det første dæk
> efter 2000km!

det er det samme som busa'en, de æder dækkene.
specielt hvis man kører hurtigt ( lige ud >250km/t ).

bo-gsxR

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 23-01-04 16:23

Sådan må det vel være... Flere hk, medføre større dækslid.

Men man køber vel heller ikke en ZX12'er for at spare penge.....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Bo-gsxR

Dato : 23-01-04 16:51

> Sådan må det vel være... Flere hk, medføre større dækslid.
>
> Men man køber vel heller ikke en ZX12'er for at spare penge.....

nej, men nu ville herren jo, købe en brugt, da en ny er rimlig dyr.
og så er det jo lidt kedeligt at opdage at 1 måned efter den er
kommet på gaden, skal han bruge 3.500 på et sæt dæk inkl. mont.
Sådan har jeg det ihvertfald.

men mon ikk at div. forum for busa og zx12 nok vil anbefale
nogle mere solide dæk. på trods af de måske ikk er klassificeret
til 300.

bo-gsxR

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 23-01-04 17:50

Tjoww måske har du ret. Men det er jo nok mest bagdækket der slides Men
det hele afhænger jo selvfølgelig af kørestil.
Ellers må han hente dæk i Tyskland, det kan vist sagtens betale sig. Det
koster vel 11-1200,- for et bagdæk i tyskland (gæt).

Jeg kan ikke "tåle" at snakke om dækslid, jeg kan næsten lugte de varme dæk.
Jeg vil ud og køre nu, lad os få noget sol i en fart

Fra : Kenneth T

Dato : 23-01-04 21:53

> [...]
> Ellers må han hente dæk i Tyskland, det kan vist sagtens betale sig. Det
> koster vel 11-1200,- for et bagdæk i tyskland (gæt).

Nu er det jo ikke en knallert 45 jeg har i forvejen, den kan skam også
ødelægget et bagdæk på 3000km, men for det meste kører jeg over dobbelt så
langt. Benzinforbruget er da sikkert også voldsomt med fuld hane, men hva
faen 9Rèn bruger jo også en del, hvis højre håndtag sidder fast :)

...næeeh, det var mere om der var sket noget drastisk igennem årgangene,
bedre cdi, bedere benzinøkonomi, evt konstruktionsfejl eller andet.

Den behøver jo ikke være helt ny med det nyeste radial-bremse-pop, det har
jeg klaret mig fint uden, jeg kører ca 9-12000 km sommerferie sydpå
(alstadig tempo, men kan godt lide at gi gas op af et bjerg) og godt det
halve herhjemme med et nok noget højere tempo.

Jeg ville egentiligt være godt tilfreds, hvis jeg kunne klemme motoren over
i min 9R, den passer mig nemlig fint, den er bare ved at føles en anelse
effektsvag.
(Når man køre 2000m op på et bjerg mister man ca 20% effekt, og så smutter
12Rère & Busaer sgu forbi)

-
MVH
Kenneth T
ZX9R -resten af året, måske?

Fra : Megas

Dato : 24-01-04 05:01

Kenneth T wrote:

*SNIP*

> [...]
> sydpå (alstadig tempo, men kan godt lide at gi gas op af et bjerg) og
> godt det halve herhjemme med et nok noget højere tempo.

*Mere SNIP*

Okay, så betyder de detaljer jeg beskrev jo en del (motorvibr. & sidespejle)
Du må sgu ud & rasle en tur på en af de gamle 12´ere til foråret, der er
ikke andre måder at beslutte sig på

--
Megas

Fra : Kenneth T

Dato : 24-01-04 10:08

> Okay, så betyder de detaljer jeg beskrev jo en del (motorvibr. &
sidespejle)
> Du må sgu ud & rasle en tur på en af de gamle 12´ere til foråret, der er
> ikke andre måder at beslutte sig på

Det har du nok ret i, der er bare så pokkers lang tid til foråret (5uger),
når nu jeg allerede har fået forårskuller & en ide om at der skal handles nu
:)

-
MVH
Kenneth T
ZX9R

Fra : Armand

Dato : 24-01-04 15:51

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Sådan må det vel være... Flere hk, medføre større dækslid.

Som sådan ja, fordi at sagerne hænger sammen i den sidste ende - Men det ér
nu altså drejningsmomentet i sig selv der rapper dækket af :-|

--
Armand.
(der frygter at skuffe nogle hvis han ikke lige bjæffede dén detalje)

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 25-01-04 11:50

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:

> Som sådan ja, fordi at sagerne hænger sammen i den sidste ende - Men
> det ér nu altså drejningsmomentet i sig selv der rapper dækket af :-|

Jeg troede det var højre hånd der var ansvarlig?

--
Mikkel | It's hard being a drunk... It takes commitment!
motortosse.dk | E.H. - Bottom Live 2003

Fra : Armand

Dato : 25-01-04 14:38

"Mikkel Christensen" <mic@rrnord.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg troede det var højre hånd der var ansvarlig?

Skal jeg ordkneppe dybt, så vil det ved enhver gasstilling (á: højre hånds
valg) være drejningsmomentet, og ikke effekten(=HK), der står for
belastningen imellem dæk og vejbane - Uanset om denne måtte være lille eller
stor (p.g.a. højrehånden) !!

--
Arman.

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-04 16:20

Armand skrev i meddelelsen ...

> [...]
>valg) være drejningsmomentet, og ikke effekten(=HK), der står for
>belastningen imellem dæk og vejbane - Uanset om denne måtte være lille

Og skal man gå helt hen i søndagsrestaftømmermændordkløveri, så er det altså
først når der afsættes Hk = effekt at hjulet "raspes". Altså, når hjulet
slipper grebet i asfalten, og der afsættes effekt/Hk i denne friktion. Man
ser jo endog nogle, der med vilje afsætter al cyklens effekt i den slags
friktion

mvh
Orla

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 25-01-04 20:34

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> writes:

> [...]
> når hjulet slipper grebet i asfalten, og der afsættes effekt/Hk i
> denne friktion. Man ser jo endog nogle, der med vilje afsætter al

I kan sgudda også ødelægge enhver morsomhed...

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-04 22:07

Mikkel Christensen skrev i meddelelsen ...

>I kan sgudda også ødelægge enhver morsomhed...

It's a dirty job...men nogen skal jo gøre det...

Orla

Fra : Armand

Dato : 26-01-04 01:53

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ser jo endog nogle, der med vilje afsætter al cyklens effekt i den slags

Og dét er det jo netop ikke!
- Hvis det er drejningsmomentet der løfter en wheelie (og det er det!).
- Hvis det er drejningsmomentet der trækker kæden lang (og det er det!).
- Hvis det er drejningsmomentet der trækker motorcyklen op af bakken (fra
bunden af en vores talrige fjordbyer?) (og det er det!).
- Hvis det er drejningsmomentet der trækker hhv. kobling og bagdæk igennem i
"slip"/"spinn" (og det er det).
Så er det også drejningsmomentet der rapper dæk af!

Tilbage står den ældgamle konklusion: At sagerne jo hænger sammen, hvorved
man ikke lægger drejningsmoment i vejbanen uden også at udnytte en given
mængde HK's!
En klubkammerat har dog gjort sig dyre erfaringer omkring baghjuls-slid på
sin GSX1400, og det endda til trods for at han tidligere havde B1200 -
Kigger man på tallene for motoren ligger 1,4'erens betragteligt store moment
så lavt at man under normal kørsel udenfor bygrænsen altid har et enormt
drejningsmoment til rådighed - Og selvom man ikke regner selv små
gasgivninger ved 35% af redline for så meget igen p.g.a. den beherskede
acceleration, så rapper momentet alligevel dæk af - Under 4.000 km mener jeg
at kunne huske at det originale bagdæk holdt

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-04 17:47

Armand skrev i meddelelsen ...

mega <snip>

Som definationsrevser er Du på tynd is !

Moment alene (defination) udfører intet arbejde.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 28-01-04 00:52

> [...]
>
> mega <snip>
>
> Som definationsrevser er Du på tynd is !
>
> Moment alene (defination) udfører intet arbejde.

Ikke desto mindre vil en slidt kobling tydeligt trække igennem hvor
momentkurven topper, og ovenikøbet kunne have fået bid igen selv hvor
effektkurven topper (og moment-kurven er faldende).

Vi taler vel heller ikke så meget om arbejde, som den kraft der lægges i
asfalten. Og større kraft vil givetvis afstedkomme større dækslid :-|

--
Armand.

Fra : Morten dahl

Dato : 28-01-04 22:05

> [...]
jeg
> at kunne huske at det originale bagdæk holdt

nemlig, det er noget i den stil, og den stakkels bader var jo fuldstændig
vantro da han allerede skulle skifte gummi. Det var noget med at han kørte
en 7-8 stykker på hans Bandit...

Det er altså også et herre(skrummel) køretøj af format sådan en GSX1400.

(hvordan går det med lillefrøen?) og ses vi til festen d.28?

-
Morten Dahl

Fra : RacerNiels

Dato : 26-01-04 02:48

"Mikkel Christensen" <mic@rrnord.dk> wrote in message
> Jeg troede det var højre hånd der var ansvarlig?

Ja, eller venstre hjernehalvdel....

/Niels *bored-mode*
S FAU himmelblau
www.sqzuki.subnet.dk

Fra : Anders Thorup

Dato : 28-01-04 04:36

RacerNiels wrote:
> "Mikkel Christensen" <mic@rrnord.dk> wrote in message
>
> Ja, eller venstre hjernehalvdel....
>

> /Niels *bored-mode*
> S FAU himmelblau
> www.sqzuki.subnet.dk

Nix!
Hvis jeg bér dig om at hoppe ud over en skrænt, og du så gør det, er det jo
ikke min skyld.
Ligesåvel som når venstre hjernehalvdel bér højrehånden om at give gas og
den så gør det

MVH / Best Regards
Anders Thorup(Træt, og altid for tidligt oppe på vej til arbejde, og derfor
sikkert lidt langt ude i sine definitioner)
Suzuki GSX 250 EX
Http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Anders_Thorup

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 22-01-04 12:36

Var der ikke noget med at man også ændrede styrgeometri, så den nye model
blev mere styrevillig....