/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Bremsekaliber hænger
Fra : Bo Stilling Christia~


Dato : 21-01-04 14:55

Hej med jer.

Er der nogen der har erfaring med ar rense/smøre bremsekaliberen på en
XJ600. Den hænger utrolig meget.

Det er en SBJ, og ca. 2-3 år gammel (den sad på, da jeg købte).

Den hænger meget, og jeg har selv tænkt på følgende:
1) Skille bremsen ad
2) Presse stemplet ud v.h.a bremsepedalen
3) Slibe stempel og kaliber forsigtigt med ståluld
4) Smøre med bremsepasta.
5) Samle det hele igen

Er der nogen der har konstruktive kommentater til fremgangsmåden - eller
kan sige den fungerer ?

Jeg satser på IKKE at købe nye dele - udover ny bremseklodser og ny
bremsevædske.

Hilsen

Bo Stilling Christiansen, XJ600, DT250
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=17

 
 
Henrik Steen Larsen (21-01-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 21-01-04 15:26

> Den hænger meget, og jeg har selv tænkt på følgende:
> 1) Skille bremsen ad
> 2) Presse stemplet ud v.h.a bremsepedalen

Hvis du har adgang til trykluft, så tap bremsevæsken af først.

> 3) Slibe stempel og kaliber forsigtigt med ståluld

Prøv med autosol i stedet. Ståluld lyder en kende voldsomt.

> 4) Smøre med bremsepasta.
> 5) Samle det hele igen


> Jeg satser på IKKE at købe nye dele - udover ny bremseklodser og ny
> bremsevædske.

Hvis gummiringene inde ved stemplerne er ødelagte, bør du skifte dem.

** husk at bremsevæske og især kåbedele er en meget uheldig kombination. Og
sørg også for, at der ikke er luft i systemet bagefter.



RacerNiels (21-01-2004)
Kommentar
Fra : RacerNiels


Dato : 21-01-04 15:36

"Henrik Steen Larsen" <slet.hsl.@code12.dk> wrote in message
news:bum25l$6q6$1@news.cybercity.dk...
> Hvis du har adgang til trykluft, så tap bremsevæsken af først.

Ja, MEN! pas på fingrene!

Jeg plejer at lægge en pind eller en fil imellem -omviklet af en klud. Hvis
stemplet sidder fast og du putter 6 bar trykluft på skal det nok flyve når
det endelig slipper løs!!



> Hvis gummiringene inde ved stemplerne er ødelagte, bør du skifte dem.

Nemlig! Hvis de er møre eller revnede risikerer du at bremsevæksen løber ud,
og så skal du til det igen.


Niels
S FAU himmelblau
www.sqzuki.subnet.dk




Tommy Fer (21-01-2004)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 21-01-04 22:47


"Henrik Steen Larsen" <slet.hsl.@code12.dk> skrev i en meddelelse
news:bum25l$6q6$1@news.cybercity.dk...
> > Den hænger meget, og jeg har selv tænkt på følgende:
> > 1) Skille bremsen ad
> > 2) Presse stemplet ud v.h.a bremsepedalen
>
> Hvis du har adgang til trykluft, så tap bremsevæsken af først.
>
> > 3) Slibe stempel og kaliber forsigtigt med ståluld
>
> Prøv med autosol i stedet. Ståluld lyder en kende voldsomt.

Det går sq nok.. bruger vores roterende stålbørste... ingen probs der...

> Hvis gummiringene inde ved stemplerne er ødelagte, bør du skifte dem.

Helt enig.


> ** husk at bremsevæske og især kåbedele er en meget uheldig kombination.
Og
> sørg også for, at der ikke er luft i systemet bagefter.

Ja, og husk at bruge sprit til at rense din kaliber med.

mvh Tommy Fer



Thomas Buus Andersen (21-01-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 21-01-04 15:33

Bo Stilling Christiansen wrote:
> Hej med jer.
> Den hænger meget, og jeg har selv tænkt på følgende:
> 1) Skille bremsen ad
> 2) Presse stemplet ud v.h.a bremsepedalen
> 3) Slibe stempel og kaliber forsigtigt med ståluld
> 4) Smøre med bremsepasta.
> 5) Samle det hele igen

Ståluld - ridser det ikke lidt for meget??? Jeg polerede mine stempler
istedet , med en boremaskine med tilhørende
poler værktøj.

Du skal tage pakningerne i bremsen ud, og rense ir ud hvor den sad.

> Jeg satser på IKKE at købe nye dele - udover ny bremseklodser og ny
> bremsevædske.

Hvis disse pakninger er møre eller deforme, så gør du klogt i at investere
i et renoveringskit til dine bremsere !

>
> Hilsen
>
> Bo Stilling Christiansen, XJ600, DT250
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=17

Thomas



Hans Paulin (21-01-2004)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 21-01-04 16:52

Bo Stilling Christiansen skrev:

> 3) Slibe stempel og kaliber forsigtigt med ståluld

....glem det!
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286



Martin Sørensen (21-01-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 21-01-04 17:46

> Er der nogen der har erfaring med ar rense/smøre bremsekaliberen på en
> XJ600. Den hænger utrolig meget.
> Den hænger meget, og jeg har selv tænkt på følgende:
> 1) Skille bremsen ad
> 2) Presse stemplet ud v.h.a bremsepedalen
> 3) Slibe stempel og kaliber forsigtigt med ståluld

Ståluld tror jeg er lige groft nok.
Da jeg havde kaliberen skilt ad på min XS400, havde stemplet nogle
rustlignende pletter på det stykke der havde været blotlagt (fra pakningen
og ud til bremseklodsen). Jeg tror ikke det var stemplet der var rustet, men
måske noget andet metal der var rustet fast. Der var nogle tydelige
forhøjninger på de steder med rustpletterne, så pakningen var helt sikkert
blevet smadret hvis jeg blot havde benyttet stemplet igen. Jeg fik den dog
pudset helt glat og blank med brug af Autosol og en klud. Det tog lidt tid,
men det virkede. Så fik jeg også bekræftet at rustpletterne kun lå uden på
stemplet. Så snart den var plan og glat, så kunne pletten heller ikke ses
mere. Det er over et halvt år siden, bremsen har fungeret fint siden, og har
overhovedet ikke lækket bremsevæske (har nemlig holdt øje med det).

> 4) Smøre med bremsepasta.
> 5) Samle det hele igen
> Er der nogen der har konstruktive kommentater til fremgangsmåden -
> eller kan sige den fungerer ?

Udover ovenstående ser det fornuftigt nok ud.

> Jeg satser på IKKE at købe nye dele - udover ny bremseklodser og ny
> bremsevædske.

Du må inspicere pakningerne. Er de ikke helt i orden, så må de skiftes, hvad
enten man vil det eller ej.

--
signing off.. Martin Sørensen



Benny (21-01-2004)
Kommentar
Fra : Benny


Dato : 21-01-04 21:12

Bo Stilling Christiansen wrote:

> Hej med jer.

> Er der nogen der har erfaring med ar rense/smøre bremsekaliberen på en
> XJ600. Den hænger utrolig meget.

> Det er en SBJ, og ca. 2-3 år gammel (den sad på, da jeg købte).

> Den hænger meget, og jeg har selv tænkt på følgende:
> 1) Skille bremsen ad
> 2) Presse stemplet ud v.h.a bremsepedalen
> 3) Slibe stempel og kaliber forsigtigt med ståluld
> 4) Smøre med bremsepasta.
> 5) Samle det hele igen

> Er der nogen der har konstruktive kommentater til fremgangsmåden - eller
> kan sige den fungerer ?

> Jeg satser på IKKE at købe nye dele - udover ny bremseklodser og ny
> bremsevædske.

> Hilsen

> Bo Stilling Christiansen, XJ600, DT250
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=17





SILICONEFEDT !!!


Thomas Buus Andersen (21-01-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 21-01-04 22:20

Benny wrote:
[Klip: Bo's oprindelige indlæg]

> SILICONEFEDT !!!

Et eksempel på en helt igennem ubrugelig qoute af det du svare på.
Siliconefedt, jamen til hvad? Ihvertfald ikke til bremsedelene, der SKAL
man enten bruge bremsepasta eller ingenting !

Thomas



Wheeler (21-01-2004)
Kommentar
Fra : Wheeler


Dato : 21-01-04 22:22


"Benny" <bennyfjerndette@tdc-broadband.dk> wrote
> SILICONEFEDT !!!


[KLIP]

Spild af penge - bremsevædske smørrer fint!
--

Wheeler
http://link.dfmc.dk/26
VFR 750 F
TDR 125 R



Armand (21-01-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-01-04 22:32


"Bo Stilling Christiansen" <bo_stilling@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:01c3e026$2683d960$3d0112ac@pc4250...
> Hej med jer.
>
> Er der nogen der har erfaring med ar rense/smøre bremsekaliberen på en
> XJ600. Den hænger utrolig meget.... og jeg har selv tænkt på følgende....
> Jeg satser på IKKE at købe nye dele - udover ny bremseklodser og ny
> bremsevædske.

Hvis stemplet hænger er der store odds for at det er pak-ringene der klemmer
p.g.a. ir bag(!) pakningen!
Derfor skal du være meget opmærksom på oprensning af O-ringssporene !

Udover at det er god latin for alle andre end RD350-ejere at skifte slige
sager når bremsen nu engeng ér adskildt, vil pakningerne højst sandsynligt
også være sønderklemte af klemningen, hvorved genbrug ikke vil være mulig -
Køb rep-sæt's i forvejen :-|

Vær opmærksom på ikke at udsætte de nye pakninger for andet end bremse-
vædske/fedt!

For en sikkerheds skyld dublerer jeg lige H. Steen L.:
Bremsevædske er yhyre aggressiv overfor lakerede flader (virker som
BUMS-lakfjerner = ) og plast (efterhærder plasten til
"pulveriserings-grænsen!)!
Under arbejdet vil bremsevædske kunne forurene igennem:
Direkte påvirkning:
spild, berøring med vædet klud, fingeraftryk!
Indirekte påvirkning:
stænk, sprøjtetåge (v. brug af trykluft)

Fjern lakerede dele og plast dele, eller dæk i det mindste motorcyklen af
med et friskt tørt klæde inden arbejdets start!

--
Armand





Bo Stilling Christia~ (02-02-2004)
Kommentar
Fra : Bo Stilling Christia~


Dato : 02-02-04 09:26

> Er der nogen der har erfaring med ar rense/smøre bremsekaliberen på en
> XJ600. Den hænger utrolig meget.
>
> Det er en SBJ, og ca. 2-3 år gammel (den sad på, da jeg købte).
>
> Den hænger meget, og jeg har selv tænkt på følgende:
> 1) Skille bremsen ad
> 2) Presse stemplet ud v.h.a bremsepedalen
> 3) Slibe stempel og kaliber forsigtigt med ståluld
> 4) Smøre med bremsepasta.
> 5) Samle det hele igen
>

Hej med jer.

Tak for de kontruktive svar. Jeg har fulgt nogle af dem, og vil gerne
summere op, hvad jeg har lavet, for det har fungeret fint.

1) Afmonter bremsekaliber og tag den på arbejdsbordet
2) Presse stemper ud med trykluft. Min kaliber er med to stempler. Hold det
ene stempel inde med en polygrib-tang og pres det andet ud. Pas på
fingrene!
3) Rengør stemplet med ståluld, og tilsvarende kalibren indvendigt.
4) Poler stemplet med Autosol eller lignende.
5) Blæs kalibren ren indeni med trykluft.
6) Smør kalibren indvendigt med bremsepasta.
7) Smør stemplet med bremsepasta, og sæt det i.
8) Nu holdes det renoverede stempel inde med en polygribtang, og det andet
presses ud med trykluft og rengøres som beskrevet.
9) Monter kaliber, husk at smøre bevægelige dele med kobberfedt
10) Påfyld bremsevædske og udluft kaliber.

Brenserne fungerer nu fint, og motorcyklen kører som en drøm igen.


Bo Stilling Christiansen, XJ600, DT250
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=17


Jens Jacob Bager Jen~ (02-02-2004)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 02-02-04 09:47

> Tak for de kontruktive svar. Jeg har fulgt nogle af dem, og vil gerne
> summere op, hvad jeg har lavet, for det har fungeret fint.

Hej Bo

Det er en fin kogebog du har lavet. Du mangler dog et vigtigt punkt. Du skal
pille oringene ud af kaliberen og kradse det skidt og ir væk der sidder i
rillen inder oringen. Der kan komme så meget skidt og ir under o-ringen at
den klemmer så hårdt om stemplet at det sidder ubehjælpeligt fast. Det er et
"must" under kaliberrenovering.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
Træt af spam -> nospam.dkfritidmotorcykel.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408912
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste