Kun sidestøtteben - øv.
Fra : frbi

Dato : 20-01-04 15:37

Hej

Jeg har for første gang i mine 28 år som mc kører investeret i en mc der kun
har sidestøtteben. Hvordan klarer alle I andre kædesmøring, når man er på
tur ?. Eller checker oliestand undervejs ?. Der er måske ingen vej uden om
baghjulsløfter og Scottoiler. Det burde være en menneskeret at have et
centralstøtteben, men det bliver mere og mere sjældent. Måske er det bare et
vanespørgsmål ?.

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 20-01-04 15:54

"frbi" <frbi@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> baghjulsløfter og Scottoiler. Det burde være en menneskeret at have et
> centralstøtteben, men det bliver mere og mere sjældent. Måske er det bare

Det er vist bae en vanesag..

ang kædesmøring, kan man enten... Få en til at vippe MC'en op på sidestøtte
benet eller smøre det stykke af kæde man kan komme til, flytte mc'en smøre
lidt mere o.s.v.

Olie, få en anden til at sidde eller lær dig kunsten at sidde på mc'en selv
og læne dig helt ned og kigge i skueglasset.

Den sidste mulighed er at købe et centralstøtteben, de kan fås til de fleste
cykler... jeg har sågar set et til min RSV!!!!

Thore

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 20-01-04 15:51

"frbi" <frbi@mail.tele.dk> writes:

> Jeg har for første gang i mine 28 år som mc kører investeret i en mc
> der kun har sidestøtteben. Hvordan klarer alle I andre kædesmøring,
> når man er på tur ?.

Når jeg er hjemme har jeg en 1,5L flaske fyldt med vand. Den kan jeg lige
sparke under bagsvingeren, så cyklen hviler på flaske, støtteben og forhjul.
Den kan lige løfte nok til at baghjulet kan snurres. Ellers er det noget
med at trille en del frem og tilbage...

Men indrømmet... En paddockstand står højt på ønskelisten.

--
Mikkel | It's hard being a drunk... It takes commitment!
motortosse.dk | E.H. - Bottom Live 2003

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 20-01-04 16:12

Hej
> [...]
kun
> har sidestøtteben. Hvordan klarer alle I andre kædesmøring, når man er på

Kender ikke selv så meget til det, men hvis belægningen er så klumpet, at
man ikke kan få baghjulet fri af asfalten/fliserne trods at MCen er placeret
centerfoden, så smører jeg da gerne min kæde med MC'en placeret på
sidestøttefoden. Jeg plejer, at smørre dét man kan, rulle lidt frem og slå
sidestøttefoden ned igen og smøre en ny synlig kædestrækning osv.

> Eller checker oliestand undervejs ?.

Aaah, det /burde/ man da sagtens kunne klare uden centerfoden!
Der må vel også være det mest korrekt, at checke oliestanden, når begge hjul
er i god berøring på den plane vej?

> [...]
> baghjulsløfter og Scottoiler. Det burde være en menneskeret at have et
> centralstøtteben, men det bliver mere og mere sjældent. Måske er det bare

Man kan kan gerne få central-støttefode som ekstraudstyr. Grunden til, at
dette yderst anvendelige- og indbyggede redskab spares væk er nok pga. de
ca. 4 kg ekstra på raketten: Uhada!

Hilsen
Lars

Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-01-04 16:22

> Aaah, det /burde/ man da sagtens kunne klare uden centerfoden!

Ja, men det kan jo godt være lidt risikabelt at stå og balancere med
modellen, mens man kigger på olieniveauet. Er man to, er det selvfølgelig
ikke noget problem.

> Man kan kan gerne få central-støttefode som ekstraudstyr. Grunden
> til, at dette yderst anvendelige- og indbyggede redskab spares væk er
> nok pga. de ca. 4 kg ekstra på raketten: Uhada!

Ja, og koster jo også noget. Hvad der er sparet, er tjent.

På min mc går centerfoden i jorden som det første når cyklen lægges langt
ned i et sving (sker ikke til daglig). Det er jo ikke så smart på en
sportscykel, men det kan muligvis også være fordi fjederen i min centerfod
er lidt slap efterhånden, at centrifugalkraften presser den udad/nedad i
svinget.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : TheHobbit

Dato : 20-01-04 16:44

Martin Sørensen wrote:
[snip]
> På min mc går centerfoden i jorden som det første når cyklen lægges
> langt ned i et sving (sker ikke til daglig).

Uhada! Er det sket ofte??
Jeg formoder det er på din Yamaha XS400 fra '83 - men ved du om der gælder
for nyere MC'er også??

/Stephan - DT, GS og CBR
http://www.dfmc.dk/?id=297

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 20-01-04 17:00

> Uhada! Er det sket ofte??
> Jeg formoder det er på din Yamaha XS400 fra '83 - men ved du om der
> gælder for nyere MC'er også??

Hej Stephan

Jeg har set dig være nervøs for dit centralstøtteben på din CBR før. Slap
af. En CBR 600 er lavet til sportslig kørsel, og jeg har kørt fodhviler og
bundkåbe i asfalten i venstre side, uden centralstøttebenet gik i. To fra
klubben har eller har haft en '97-'98 CBR magen til din. De kører begge to
på mange trackdays, og er tit på f.eks. Nürburgring. Den ene af dem sleb
sine heroblops af, og ingen af dem havde problemer med deres
centralstøtteben. Det virker. Det er jo en Honda.

Hvis du møder en karlsmart på en CBR der har pillet sit centralstøtteben af
sin CBR, for at få bedre frihøjdre, så kan du være sikker på han aldrig har
kørt noget i jorden. Hvis han har dæk med godt slidte dæksider på, så der
det nogle brugte ræcerdæk han har købt af en trackday mand. Sådan en er i
mine øjne en spade der ikke har fattet noget, men har hørt om en på en GS
500 E der væltede, hvis nok fordi centralstøttebenet vippede ham af vejen
(year right!).

Kun folk der bruger en CBR som trackday jern, og som selvfølgelig har en MC
løfter i pitten har noget at vinde ved at pille centralstøttebenet af en CBR
600. Til gadekørsel giver det ingen mening.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 20-01-04 17:07

> [...]
> Slap af. En CBR 600 er lavet til sportslig kørsel, og jeg har kørt
> fodhviler og bundkåbe i asfalten i venstre side, uden

Måske skulle jeg lige vente med at sende den svada. Jeg har lige set at
centralstøttebenet var pillet af da du købte din CBR

Fra : TheHobbit

Dato : 20-01-04 18:34

> Måske skulle jeg lige vente med at sende den svada. Jeg har lige set at
> centralstøttebenet var pillet af da du købte din CBR
Ja, det er helt rigtigt - jeg følte mig heller ikke truffet.

Jeg havde egentligt besluttet at få det sat på (det fulgte med i en lille
kasse) -- men da der jo lige var én der havde erfaringe med at det var til
gene ville jeg jo liiige høre. Det er sådan nogle spørgsmål man gerne vil ha
besvaret om vinteren foran PC'en og ikke på en fin sommerdag med 190.

/Stephan - DT, GS og CBR
http://www.dfmc.dk/?id=297

Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-01-04 18:38

> [...]
> det var til gene ville jeg jo liiige høre. Det er sådan nogle
> spørgsmål man gerne vil ha besvaret om vinteren foran PC'en og ikke

Jeg tror blot det er på min model at det er noget lallerværk. På de andre
cykler jeg har set, har det fungeret noget mere effektivt, og der har
fjederen kunnet holde centerfoden oppe hele tiden, så den ikke ramler ned i
asfalten under kørsel.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 21-01-04 08:12

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> writes:

[centerstøtteben]
> [...]
> andre cykler jeg har set, har det fungeret noget mere effektivt, og
> der har fjederen kunnet holde centerfoden oppe hele tiden, så den ikke

Som moralsk støtte kan jeg tilbyde min MZ. Der dingler centerstøttebenet
også rundt og går i jorden som det første når man er ved at ydmyge en Golf
GTi i en dobbeltsporet rundkørsel

Fra : TheHobbit

Dato : 20-01-04 18:39

> [snip ang. centerben på CBR]
> Det virker. Det er jo en Honda.
Dejligt!

> [...]
af
> sin CBR, for at få bedre frihøjdre, så kan du være sikker på han aldrig
Det er jeg glad for at høre - jeg endte nemlig med at købe hans MC!

[snip]
Det er noteret!

/Stephan - DT, GS og CBR
http://www.dfmc.dk/?id=297

Fra : Armand

Dato : 20-01-04 21:17

"TheHobbit" <SeAdressenPåStephanNet.dk@gator.com> skrev i en meddelelse
> Dejligt!

> Det er jeg glad for at høre - jeg endte nemlig med at købe hans MC!

GRILL

Jeg mener forøvrigt at det er lidt porno-agtigt at afmontere centerbenet,
derved at det er meningen at fraværet skal udsende et signal om at man
jævnligt er irriteret over det (underforstået: under nedlægninger)!
Lidt på samme måde som ham der som det første pillede spejlene af sin
nyindkøbte BB, fordi tests havde klarlagt at den kunne runde 300' med
liggende fører og spejlene pillet af => Ikke andet end et signal om at ens
motorcykel kán køre 300 km/t "on demand"!

--
Armand.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 20-01-04 16:45

Hej Martin,

> Ja, men det kan jo godt være lidt risikabelt at stå og balancere med
> modellen, mens man kigger på olieniveauet.

Aha! - Dvs. man kan ikke holde sin MC i stilstand og i balance, imens at
opmærksomheden er rettet et andet sted hen?! - Det må være derfor, at mange
MC'ister kører så stærk, for ellers vil de jo vælte i stilstand, henne ved
det næste røde lyskryds!

> Er man to, er det selvfølgelig
> ikke noget problem.

Min egen far foreslog engang, at man bare smækkede en firkantet bjælke under
sidestøttebenet, så MC'en kom til at stå mere lodret (med måde,
naturligvis!), eftersom inspektionen i ruden jo "blot" er et spørgsmål om,
at se at olien er indenfor det gode interval.

> Ja, og koster jo også noget. Hvad der er sparet, er tjent.

Ja, og sport-MC'er er jo så billige, at de jo må spare centerfoden væk!

Rent blær!

Hilsen
Lars

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 20-01-04 17:04

> [...]
> på en sportscykel, men det kan muligvis også være fordi fjederen i
> min centerfod er lidt slap efterhånden, at centrifugalkraften presser

På RacerNiels's tidligere XS400 (Madam Blå Mk I) kunne man få
centralstøttebenet i ved ligeudkørsel, bare ved at sætte sig hårdt i sædet
Mon ikke de det XS400 skulle få sig en lidt bedre fjeder der?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-01-04 17:25

> [...]
> centralstøttebenet i ved ligeudkørsel, bare ved at sætte sig hårdt i
> sædet Mon ikke de det XS400 skulle få sig en lidt bedre fjeder

Ja, det er ikke helt genialt lavet på den model. Den hopper faktisk også ned
og rammer asfalten hvis man kører over et fartbump med god fart. Det er lidt
irriterende engang imellem, men når hans også gjorde det, så kan det næsten
kun være en type-fejl, medmindre de har en tendens til at blive slidt
(strukket). På den anden side, så er min fjeder sikkert også 20 år gammel,
så måske en udskiftning kunne gavne. Jeg kan ihvertfald undersøge hvad en ny
fjeder koster.

Min sidestøttefod har lidt af det samme problem, men måske en ny fjeder også
kan kurere den. Ellers må man se om man kan skaffe en anden fjeder i
lignende dimensioner, blot en anelse kortere.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : RacerNiels

Dato : 20-01-04 18:18

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message news:5kcPb.213$8E4.113@news.get2net.dk...
> På RacerNiels's tidligere XS400 (Madam Blå Mk I) kunne man få
> centralstøttebenet i ved ligeudkørsel, bare ved at sætte sig hårdt i sædet
> Mon ikke de det XS400 skulle få sig en lidt bedre fjeder der?

*arm*
http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=68

Niels
SV650 *Madam Blå mk. II*
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=158

Fra : TheHobbit

Dato : 20-01-04 16:33

frbi wrote:
> Hej
[snip - manglende centerstøtte]

Hej Frbi

Jeg plejer at stå på venstre side af cyklen og vippe MC'en ind mod mig selv
mens den stadig hovedsagligt hviler på støttebenet. Vær sikker på at
støttebenet peger frem og ikke er på vej tilbage (er ved at klappe ind) så
har du nemlig pludseligt en MC der er på vej frem og NED!

Når MC'en er vippet tilstrækkeligt og hviler på mit lår så læner jeg mig
fremover. Drejer hjulet med den ene hånd og bruger kædespray med den anden
hånd. Det er sikkert et syn for guder men det virker.

/Stephan - DT, GS og CBR
http://www.dfmc.dk/?id=297

Fra : Elbarto Simsoniac

Dato : 20-01-04 16:54

> [...]
> fremover. Drejer hjulet med den ene hånd og bruger kædespray med den anden
> hånd. Det er sikkert et syn for guder men det virker.

Samme måde bruger jeg på RSeren ..

Centerstøttefod er jeg ikke ret glad for (der er heldigvis ikk en på RSeren
Så ved ikke helt hvor slemt det er på en MC men på en scooter har de en
sygelig trang til at gå i asfalten når man ligger den ned (Jow en scooter
kan faktisk lægges RET langt ned har slidmærker på mine knæ efter det )

Elbarto
"Som nu har været ude på sidevogns køretime.. En yderst skræmmende
oplevelse"

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 21-01-04 08:57

"TheHobbit" <seAdressenPåStephanNet.dk@gator.com> wrote in message
> [...]
> støttebenet peger frem og ikke er på vej tilbage (er ved at klappe ind) så
> har du nemlig pludseligt en MC der er på vej frem og NED!

på min mille bruger jeg samme fremgangs metode nå vi er på ferie...bortset
fra at jeg lader motoren køre i frigear...så vil baghjulet stille og roligt
begynde at dreje rundt, så er det bare at holde sprayen på kæden, baghjulet
kan godt se ud som om det får fart på, men når man vipper den ned igen
stopper det hurtigt.

Lasse
Mille & Karin & Neelix

Fra : anders majland

Dato : 20-01-04 18:12

> Det burde være
> en menneskeret at have et centralstøtteben, men det bliver mere og
> mere sjældent. Måske er det bare et vanespørgsmål ?.

Enig så det jeg købt billigt i tyskland til min tenere (Restposten hos
jf-motorsport) Det er godtnok lidt kikset at det sidder laverer end
skjoldet der beskytter motoren men jeg blev også ret hurtigt træt af
bøvlet med kædesmøring.

Inden jeg fik centerstøttebenet på brugte jeg hjemme en pind under
baggaflen sammen med sidestøttefoden og yde hvad jeg nu lige kunne finde
.... Men det er noget bøvl når baghjulet ikke er frit af jorden... Måske
det skyldes at jeg har kørt de første 60000km med remtræk der bare
skulle skiftes engang imellem. Jeg har overvejet en scotoiler, men
centerstøttefoden virker ok - bare der ikke er læs på maskinen. Med
fyldte tasker er den ikke nem at vippe derop...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Armand

Dato : 20-01-04 21:11

meddelelse news:bujnhq$7l6$2@sunsite.dk...

> ........................Jeg har overvejet en scotoiler, men
> centerstøttefoden virker ok - bare der ikke er læs på maskinen. Med
> fyldte tasker er den ikke nem at vippe derop...

Har ikke erfaring med XT; men omkring centerfoden kræver det oftest kendskab
til fornødne trick!

For almenvældets skyld bruger jeg herved lige lejligheden til at ridse
princippet op:
Motorcyklen skal ikke trækkes(!) op på støttebenet, men derimod trædes(!)
op!
Hvis man kigger på "pedalen" på støttebenet, vil man hurtigt kunne indse at
den er unødig(?) lang og klodset; men dertil er der faktisk en grund: Det er
en "bræk-arm" hvormed ens vægt (i kraft af det tråd man leverer på
"pedalen") magter at brække støttebenet ind under motorcyklen!
For at kunne lægge grundigt med vægt i "pedalen" samtidig med at holde
(mc'ens) balancen, er det nødvendigt at holde fat under sædet, hvor der af
samme grund oftest er en bøjle/håndtag, og derved kommer man naturligt til
at trække opad.
Dette træk og tråddet er det der tilsammen får motorcyklen til at springe
op på centerbenet i en "vupti"!

--
Armand.

Fra : anders majland

Dato : 20-01-04 22:10

> Har ikke erfaring med XT; men omkring centerfoden kræver det oftest
> kendskab til fornødne trick!

Der er ikke meget pedal at jokke på, så min metode er "lidt tilløb"

Fra : Ninja Rider

Dato : 20-01-04 21:23

Hejsa

> [...]
> centralstøtteben, men det bliver mere og mere sjældent. Måske er det bare et

Jeg plejer at læne den på side støtte benet.
Olien tjecker jeg fantisk kun hjemme fra, men nu er min jo heller ikke
så gammel, så den skulle æde olie!

Mvh Emil
--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja
Don't take life to serious......

Fra : Jens B. Rasmussen

Dato : 20-01-04 22:33

"Ninja Rider" <Gundersen@tdcadsl.danmark.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa

Man kan hos louis bestille en dims som til en hvis grad klarer dine
problemer - Liftstick artikel 10003338 kan klart anbefales at have med på
tur (ferie) ellers klarer jeg mig med enten smøre lidt- skubbe lidt osv.

Olietjek kan du dog ikke klare på den måde men hvis du ikke kører alene kan
du jo sagtens få hjælp. Ellers kig efter en med en ramme om nummerpladen med
dk.fritid.motorcykel pågældende vil helt sikkert hjælpe dig !

jeg har aldrig haft centralstøtteben så jeg har vænnet mig til at lige på
knæ ved min mc dagligt

Jens
RF900