Affjedring
Fra : Martin Leong

Dato : 18-01-04 23:09

Hej NG

Er der nogen der kan fortælle mig hvad en styrdæmper kan bruges til? Er det
så at motorcyklen ikke har så stor tendens til at woble? (Hvis det er det
det nu hedder
Hvad er der af gode fabrikater, udover Öhlins? (eller er Öhlins det eneste
der duer?)

Mvh
Martin Leong
SV650S (99)

Fra : Armand

Dato : 18-01-04 23:29

"Martin Leong" <mk_leong@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der kan fortælle mig hvad en styrdæmper kan bruges til? Er
det
> så at motorcyklen ikke har så stor tendens til at woble? (Hvis det er det
> det nu hedder

Det er der delte meninger om:
Wobbling er ofte foranlediget af fleksende stel/-komponenter eller løse
lejringer og dér kan en fasthed imellem forgaffel og stel ikke hjælpe meget!
Et andet stelfænomæn er det der her på gruppen oftest er kaldt
"tankslappers": Hvor styret typisk begynder at slå fra side til side under
påløb (ofte omkring 70km/t), og dét kan klart beherskes af den fasthed som
en styrdæmper giver - Men igen: der er jo en årsag til miseren, og SV'eren
kan næppe have brug for en sådan permanent "krykke".
Hvis du har problemer med slingrende kørsel har du et klart problem et
sted - Mit nærmeste bud er at du har kørt med for lavt dæktryk så længe at
dækkets tværsnit er slidt helt spidst/trekantet: Føl med hånden hen over
fordækket og fornem om der er plane nedslidninger på begge sider af
midten/midterrillen, eller kig simpelthen efter på mønsterdybden á nedslidt
mønster med tydeligt tilbagestående midter- rille/mønster!
Ifald er der kun én kur: Nyt dæk og efterfølgende forhøjet dæktryk for at
undgå sagen igen!

> Hvad er der af gode fabrikater, udover Öhlins? (eller er Öhlins det eneste
> der duer?)

Jeg tror ikke engang at dét er noget at öhlins beskæftiger sig med, men der
er masser af gode alternativer, derved at alle er skåret over samme læst!

--
Armand.

Fra : Martin Leong

Dato : 19-01-04 00:29

> "Martin Leong" <mk_leong@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse

> det
>
> Det er der delte meninger om:
*SNIP*

Det var nu ikke fordi det var noget jeg har haft problemer med, var bare
nysgerrig

Havde dog overvejet at få nye forgaffelfjedre + måske en ny gang olie, synes
den nuværende er noget blød i det...

Martin
SV650S (99)

Fra : Armand

Dato : 19-01-04 03:10

> [...]
> Havde dog overvejet at få nye forgaffelfjedre + måske en ny gang olie,
> synes den nuværende er noget blød i det...

OK så!
Men det er en mini-støddæmper med indbygget justeringsmulighed, som man
forbinder forgaffelbro og stel v.h.a. og hvorved at man gør styrets
bevægelser træge.
Er også en god "støtte" at have i styret under wheelies.

Du er ikke den eneste der føler Sv'eren blød!
Hvis du skifter, så skift til u-originale alternativer (á WP-fjedre f.eks.)
og ikke originale der vil være næsten ligeså bløde (hvis man forudætter at
tid og brug tillige har "slidt" lidt på dine!)!

Vinterperiodens opstaldning er forøvrigt en passende lejlighed til at få
serviceret forgaflen, og derunder kan man jo også passende få udskiftet
fjedre som trænger!

--
Armand.

Fra : Rune \(Bandit600RR\)

Dato : 19-01-04 07:06

Armand wrote:
> [...]
> Men det er en mini-støddæmper med indbygget justeringsmulighed, som
> man forbinder forgaffelbro og stel v.h.a. og hvorved at man gør

Hyperpro har lavet en der har "sikkerhedssele effekt" så det kun er de
kraftige styrudslag den afhjælper. Den virker så ikke hvis mcen går i
selvsving ved hje hastigheder, til gængæld er styrets bevægelser ikke
træge...
Det var lige et alternativ til Öhlins

--
Regards Rune
www.Bandit600RR.dk

Fra : Martin Leong

Dato : 19-01-04 23:35

> [...]
> Vinterperiodens opstaldning er forøvrigt en passende lejlighed til at få
> serviceret forgaflen, og derunder kan man jo også passende få udskiftet

Er der stor forskel på de forskellige mærker? Hvad vil det sige at nogen
fjedre er progressive? Giver de sig mindre jo mere de bliver "presset" ?
Hvordan bør forgaflens ellers seviceres, udover nye fjedre + olie?

Martin

Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-01-04 00:36

> Hvad vil det sige at nogen fjedre er progressive?
> Giver de sig mindre jo mere de bliver "presset" ?

Det er lige netop hvad de gør. De bliver hårdere jo mere de bliver presset
sammen, og er derfor effektive mod at forgaflen bunder ud.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 20-01-04 01:07

"Martin Leong" <mk_leong@FJERNhotmail.com> wrote in message
> [...]
> fjedre er progressive? Giver de sig mindre jo mere de bliver "presset" ?
> Hvordan bør forgaflens ellers seviceres, udover nye fjedre + olie?

Progressive fjedre har ændret stigning i viklingen over fjederens længde.
For i formlen for at finde kraften nødvendig for sammentrykning af fjederen
et vist antal centimeter indgår viklingsantal i nævneren. Og hvis der derfor
over samme længde af en fjeder er f.eks. 30 viklinger kontra den anden
halvdels (altså samme længde) kun 15 viklinger så vil den sidste halvdel
være dobbelt så hård som den første halvdel.

En fjeder kan dog også laves progressiv via varierende diameter på fjederen,
men det er jo ikke noget vi ser nu om dage i forgafler, eller for bagfjedre
eller ventilfjedre. Men diameteren for ventilfjederen indgår i nævneren i
formlen i 3´die potens, så blot f.eks. 10 % større diameter betyder 1,10^3 =
1,33, altså 33 % svagere fjeder, da værdien jo indgår i nævneren.

Gert Thorgersen

Fra : Moller

Dato : 20-01-04 08:55

> Er der stor forskel på de forskellige mærker? Hvad vil det sige at nogen
> fjedre er progressive? Giver de sig mindre jo mere de bliver "presset" ?

Forskel og forskel, det er så meget sagt, men jo der er forskel af hva
type, og mærke osv... men det er også meget i hva ens kørestil er osv... og
om man virkelig presser sin maskine så meget at man mærker enhver ændring i
fjederen osv.

Ligepræcis omkring progresive fjeder... men som sagt en stor del af race
folket sværger til linear fjedre osv.

Hvis du er en helt alm. dødelig som størstedelen af os MC ejere, så vil
jeg nok mene at bedste bud er progresive, da de er lidt mere komfort agtige
efter min opfattelse, men det ved jeg først helt præcist i slutningen af
denne uge når jeg har monteret det første sæt jeg har indkøbt (tidligere
nævnt Wirth Federn til ca-7-800Kr.) ... men de er så billige at jeg ik har
de store forventninger men de er nok bedre end de originale.

> Hvordan bør forgaflens ellers seviceres, udover nye fjedre + olie?

Fjederne burde ikke være noget du sådan regelmæssigt skifter... de kan
snildt holde en masse år hvis det er nogen goe fra starten, men de originale
som er lavet til en overvægtig japaner på 60kg, er lige lidt for bløde for
gennemsnits danskeren.

Omkring olien, så hvis du er meget kræsen så skift det hvert forår,
ellers hver andet år. længere ville jeg ikke trække det.

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S

Fra : Armand

Dato : 20-01-04 21:10

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> Omkring olien, så hvis du er meget kræsen så skift det hvert forår,
> ellers hver andet år. længere ville jeg ikke trække det.

Og hold dig til den viskositet der angives for cyklen, medmindre at du har
fået et alternativ fra kompetent side :-|
Blot et spring på 5W gør en stor forskel på dæmpningen, og så meget fastere
endsige blødere dæmpning vil ikke være behageligt!

--
Armand.

Fra : Peter Graff

Dato : 19-01-04 13:25

Hej Martin

De Bedste penge jeg har brugt på min SV, er dem jeg har brugt på affjedring.

Jeg har skiftet fjedrene foran ud med White Power (WP) progressive fjedre og
skiftet olien med en tykkere, jeg kunne med det samme mærke forskellen.

Bagpå har jeg monteret en dæmper fra en GSX R 600 hvilket også har givet
gode resultater.

Hvis du er interesseret i en GSX R bagdæmper ved jeg hvor den kan fåes helt
ny for ca 2000.
WP progressive fjedre til foran koster 1000 og kan fåes hos din lokale
mc-pusher. Husk ny olie, men WP foreskriver en 20 olie men det står på
pakken.

En skam du bor så langt væk ellers kunne du have set/prøvet min og evt.
monteret det på en af vores skrueaftner.

MVH
Peter Graff

www.kantanamc.dk

Fra : RacerNiels

Dato : 19-01-04 20:40

"Peter Graff" <peter.graff@fjernoncable.dk> wrote in message
> Hvis du er interesseret i en GSX R bagdæmper ved jeg hvor den kan fåes
helt
> ny for ca 2000.

Det lyder jo billigt - hvor er det? Er det en nyere model med fastmonteret
reservoir eller en ældre med slange??

> En skam du bor så langt væk ellers kunne du have set/prøvet min og evt.
> monteret det på en af vores skrueaftner.

Jeg bor i Lyngby - prøveklud kan man vel altid lige til en skrueaften.

Niels
SV650 m. Öhlins fra en YZF750R SP
www.sqzuki.subnet.dk

Fra : Peter Graff

Dato : 19-01-04 21:12

Hej Niels

Det er den nye med fastmonteret reservoir. De har et par stykker til salg
hos LC-racing, men det har du vel ikke brug når du har öhlins.

Men du er velkommen (ligesom alle andre) til at kigge ned i klubben på
onsdage og fredage 19.00-? hvor vi har klubaften. Vi holder lige en pause
med tirsdagsskrueafterne her i vintermånederne.

MVH

Peter Graff

http://dfmc.dk/?id=449

Fra : Martin Leong

Dato : 19-01-04 23:37

> [...]
>
> En skam du bor så langt væk ellers kunne du have set/prøvet min og evt.
> monteret det på en af vores skrueaftner.

Er det en Suzuki standard bagdæmper? Har du noget mere info om den?

Jeg har sat pengene ind i dag, de skulle være i dine hænder i løbet af i
morgen...

Martin