støbe kåbe selv ?
Fra : Ukendt

Dato : 17-01-04 17:06

Jeg har to mc og en kåbe, og så var det jeg tænkte :

Hvis jeg laver gibsforme af den ene og så giver mig i kast med glasfiber og
dertil masse/hærder. Får jeg så en smuk kåbe ? Synes det kunne være et
interessant eksperiment.

Nogen der har erfaringer de vil dele ud af?

Der er forøvrigt ikke noget alternativ, eftersom honda ikke lagerfører
kåbedele til min 17 år gamle mc længere...

Mvh Tom

Fra : Richard

Dato : 17-01-04 17:23

Tom wrote:

> [...]

> dertil masse/hærder. Får jeg så en smuk kåbe ? Synes det kunne være et

Lige så smuk som mængden af det pudsearbejde, du lægger i den.
Afstøbninger er vist en udbredt disciplin - det burde der ikke være ben i,
hvis du blot giver dig god tid til pudse/finslibearbejdet

> Der er forøvrigt ikke noget alternativ, eftersom honda ikke lagerfører
> kåbedele til min 17 år gamle mc længere...

Og der er ingen alternative kåber, der ligner/duer? - hvilken model, bare
af nysgerrighed

---
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer
'89 GB500 Another Nordic GreyBeard
www.dfmc.dk/richard_pade

Fra : Per-Ove Kristensen

Dato : 17-01-04 17:28

HAr du prøvet at finde en ny kåbe hos David Silverspare i Englang, inden du
får nusset de kåbe stumper sammen er det efterår, og du vil være slemt skæv
længe af styren dampe.

Per-Ove

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-04 18:09

jojo, men jeg har jo én, og den anden kommer ikke på plader før 2005, så det
er ok. Jo david har nogle af stumperne i forkerte farver til en masse
penge, så der skal en del til alligevel

Det er en SC21

Fra : Richard

Dato : 17-01-04 18:31

Tom wrote:

> [...]
> er ok. Jo david har nogle af stumperne i forkerte farver til en masse

Har du kigget hos ophuggerne herhjemme - og evt. hos ditto i udlandet - og
ebay?
- blot en idé, den er jo pænt udbredt sådan en tidlig CBR1000...

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-01-04 20:25

On Sat, 17 Jan 2004 18:08:36 +0100, "Tom" <svar i nyhedsgruppen>
wrote:

Hej Tom.

>jojo, men jeg har jo én, og den anden kommer ikke på plader før 2005, så det
>er ok. Jo david har nogle af stumperne i forkerte farver til en masse
>penge, så der skal en del til alligevel

Jeg er ikke professionel eller på anden måde fagligt belastet af
glasfiber, men de senere år har jeg repareret en del skader og forsøgt
mig med større eller mindre ombygninger -
Med større eller mindre held.

Det er som sådan ikke noget problem at tage en afstøbning af en kåbe
eller en kåbedel..
Hvis der er tale om en enkelt kopi kan du godt fremstille en gibsform,
men er det din hensigt at lave en serie skal du lave en glasfiberform.
Metoden er, at du giver din egen kåbe en ordentlig omgang slipmiddel
og så støber en gibsform uden på den.
Når den er tørret fisker du kåben ud af den - ganske forsigtigt.
Nu er det pudse og polertid.
Alle støbefejl i formen skal fyldes ud, og så skal formen pudses så
den er helt glat.
Nu skal den have en "hård" overflade, jeg ville vælge at give den et
tyndt lag polyester.
Og så er det pudsetid igen, og efterfølgende skader en god omgang
gammeldags bonevox ikke
HUSK: Jo bedre dit foratbejde er, desto bedre er ressultatet, og jo
mindre er efterpudsningen.
Når formen er helt glat, giver du den en ordenlig gang slipmiddel.
Nu kan du støbe en ny kåbe / kåbedel i formen.
Selve støbeprocessen er ikke noget problem.
Forbered først glasfibermåtterne så de passer i formen.
Smør derefter et godt lag polyester i formen, læg glasfibermåtten
ovenpå den smattede overflade og masser polyesteren op gennem
glasfibermåtten.
Fyld derefter mere polyester oven på den første måtte og læg næste
lag glasfibermåtte.
Masser igen polyestermassen op gennem glasfibermåtten.
Jeg vil tro at 2-3 lag måtte er tilstrækkeligt lidt afhængigt af hvad
du skal bruge din kåbe til og hvor kraftig en glasfibermåtte du
vælger.
Til race er 2 lag nok (vægtbegrænsning) til landevejsbrug 3 lag
(styrke).
Du kan indfarve kåben med hvilken farve du vil.
I stedet for det første lag glasfiber kan du give den et lag gelcoat
eller topcoat.
Jeg kan ikke huske forskellen, og har aldrig brugt det selv, så her
skal du nok kontakte et bådværft - det ved de alt om.

Hvis du vil lave en storproduktion skal du nok lave en glasfiberform
at støbe i - Gibsformen holder ikke til mange afstøbninger.
En glasfiberform kan muligvis laves direkte på de eksisterende
stumper, men jeg turde ikke gøre det - Det er jeg ikke god nok til, så
jeg frygter donorens liv
Men at lave en glasfiberform på den første afstøbning fra en gibsform
sætter jo ikke donorerns liv i fare, så den vej er nok farbar.

Glasfiber / polyester er ikke så svært at håndtere.
Der findes forskellige værktøjer til at massere polyester gennem
glasfibermåtten med.
Jeg har prøvet flere typer ruller, og intet af det er rigtig godt.
Jeg foretrækker fingrene at massere med - det virker.
MEN - Polyester er noget bras.
Det er kræftfremkaldende, og optages i organismen gennem huden.
Så både god udluftning, åndedrætsværn og handsker er en must.
Handskerne plejer jeg at "organisere" på den lokale tankstation ved
dieselpumpen (Jeg kører dieselbil, så det er vel ikke direkte tyveri
vel?)

Der har været skrevet en del om glasfiberarbejde i denne NG, så hvis
du går tilbage i gamle tråde vil du sikkert finde en bunke
baggrundsmateriale.

God fornøjelse.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-04 21:50

> [...]
> Hvis der er tale om en enkelt kopi kan du godt fremstille en gibsform,
> men er det din hensigt at lave en serie skal du lave en glasfiberform.

Se DET var var noget jeg kunne bruge til noget. Mange tak for
beskrivelsen!!!

Jeg har absolut ikke tænkt mig at lave en storproduktion (det skulle da lige
være hvis jeg har glemt hvordan man kører MC , så en gibsform må være det
der skal til...

Mvh Tom

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-01-04 01:46

"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev

> Når den er tørret fisker du kåben ud af den - ganske forsigtigt.
> Nu er det pudse og polertid.
> Alle støbefejl i formen skal fyldes ud, og så skal formen pudses så
> den er helt glat.

Det må klart være at foretrække at lade gipsen stå som den er, og kun lappe
større luftblærer o.lign.

> Nu skal den have en "hård" overflade, jeg ville vælge at give den et
> tyndt lag polyester.

Voks er fint, du kan selv vurdere om det bliver suget for meget ned, lav
evt. en prøve.

> I stedet for det første lag glasfiber kan du give den et lag gelcoat
> eller topcoat.

Du skal bruge et godt lag gelcoat, og det skal hærde før ilægning af måtter.
Det hærder ikke i bunden af en lukket skål. hvis ikke man blæser
styrendampene væk. (passende ventilation, god varme, vend evt. emnet om).
Topcoat er kun til slutbehandling (med paraffinoverflade). Brug evt.
gelcoaten, ell. en farvepasta, til at indfarve polyesteren med, det sparer
evt. en indre bemaling. Ydre farve kan enten være gelcoaten eller en
lakering(bedst). Men Gelcoaten skal være der, for glasvæv/polyester er
tæskefuld af helt små luftblærer når man sliber i det, også selvom man har
rullet omhyggeligt, og overfladen uden gelcoat vil ofte være med synlig
glasstruktur.

Ja, det er 'farligt' at lave en fiberform på originalen, den kan let nappe
og ødelægge den.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-01-04 13:01

On Sun, 18 Jan 2004 01:45:33 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

Hej Preben

>Det må klart være at foretrække at lade gipsen stå som den er, og kun lappe
>større luftblærer o.lign.

Ja, både og.
Jo bedre kvaliteten af overfladen i formen er, oj bedre slipper det
færdige emne, og jo flottere bliver overfladen.
Det store arbejde er ikke at støbe, men at "nusse" formen.

>Voks er fint, du kan selv vurdere om det bliver suget for meget ned, lav
>evt. en prøve.

Enig, og for et enkelt eksemplars slyld, så er det tilstrækkeligt.

>Ja, det er 'farligt' at lave en fiberform på originalen, den kan let nappe
>og ødelægge den.

Det var faktisk det jeg mente.
Jeg har prøvet at leve en direkte afstøbning, og det gik da også uden
at ødelægge originalen.
Men jeg havde noget ondt i maven til originalen var vel ude af formen
igen

Armand skrev at det er en besvæelig og langvarig process.
Det er jeg delvis enig i.
Fremstillingen af formen tager lang tid, støbningen er den mindste del
af det.
Hvis man vil fremstille en custom design kåbe, ja så er det bare med
at komme i gang.
Hvis alternativet til at tage en afstøbning af en eksisterende kåbe er
ikke at kunne skaffe reservedele er der ikke noget valg.
Hvis argumentet er at man selv vil prøve om det kan lade sig gøre, så
er det for mig argumentation nok
Men hvis det er for at spare penge så glem det - Prøv at omregne den
tid du bruger på sådan et projekt i penge og sammenlign det med prisen
på en kåbe.

Sikkerheden skal være i orden.
Polyester er noget skidt at indånde, og så optages det som nævnt
gennem huden.
I særdeleshed slibestøv er noget skidt, det indeholder glassplinter
af meget små dimensioner.

Nu ved jeg ikke hvorledes alle de velmenende og gode råd virker på
Tom, men jeg har det sådan at hvis nogen siger: Det kan ikke lade sig
gøre, eller: Det kan du ikke, så skal jeg "lige" prøve.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-04 20:51

<en masse forklaring...>

> Du skal bruge et godt lag gelcoat, og det skal hærde før ilægning af
måtter.

æh hvad er det? Hvor købes det og hvad koster det ?

Hvad med glasfibermåtter. Kan man få dette i større størrelser end de
normale små stykker der medfølger til rep kit?

Og nej, jeg er ikke blevet skræmt. Jeg er nok mere som Steen Gruby skriver :
NU er jeg først tændt

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-01-04 22:35

On Sun, 18 Jan 2004 20:51:11 +0100, "Tom" <svar i nyhedsgruppen>
wrote:

Hej Tom.

Jeg ved ikke meget om brugen af gelcoat, kun at det er en måde at
indfarve det øverste lag af glasfiberen som f.eks. det du ser på
flagstænger.
Det ved Preben sikkert mere om end jeg ,-)

>æh hvad er det? Hvor købes det og hvad koster det ?
>

>Hvad med glasfibermåtter. Kan man få dette i større størrelser end de
>normale små stykker der medfølger til rep kit?

Ork ja.
Jeg køber det normalt i 1 meter brede baner og så en 2-5 meters
længde.
Det ligger på ruller hos det lokale bådeværft.
Glasmåtte fås i foirskellige tykkelser så der er frit valg.
Du skal ikke vælge noget der er for tykt, så hellere lægge et lag
mere.
Jo tyndere måtten er, des lettere er den at forme.

Jeg har et bådeværft her i nærheden hvor jeg køber både polyester og
måtte.
Det hedder AL både og ligger på A6 lige syd for Jyllinge.
Skibshandlen J.A. Hansen's EFTF i Vordingborggade er også
leveringsdygtig.
Jeg vil tro at ethvert bådebyggeri med glæde sælger dig det du skal
bruge, og når de hører hvad formålet er (noget med ikke at gå dem i
bedene) vil de sikkert også gerne give dig et par fiduser.
Prisen er noget med 100 Kr pr Kg polyester incl. hærder, og ca. 25 Kr
pr m2 glasmåtte.

>Og nej, jeg er ikke blevet skræmt. Jeg er nok mere som Steen Gruby skriver :
>NU er jeg først tændt

Det glæder mig at der stadig er nogen der kan hidses op til at udføre
et stykke håndværk
De fleste moderne mennesker flygter langt væk hvis ikke problemet kan
klares ved at trykke på et par taster.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 18-01-04 23:19

"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et stykke håndværk
> De fleste moderne mennesker flygter langt væk hvis ikke problemet kan

Det glæder osse mig at se at andre osse er stædige (sommedtider dumstædige)
nok til at ville lave tingene selv.

Gelcoat er ikke en indfarvning af glasfiberen, men et lag du lægger/sprøjter
i formen først. Minder lidt om sprøjtespartel - ender som et hårdt lag, der
kan poleres op mange gange. Bare se på både - de har det alle.

I "gamle dage" var det her i København god latin at køre ud på Finsensvej -
helt op på jernbanebroen lige før Vanløse - og købe materialer der. Han
handler udelukkende med glasfiber, poyester, gelcoat og meget andet til
faget. Vent lidt - prøver lige Krak og ser om han lever endnu...
Men ikke om jeg kan finde ham ! Nogen derude, der ved hvor han er nu ?

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Armand

Dato : 18-01-04 23:13

> [...]
> mere.
> Jo tyndere måtten er, des lettere er den at forme.

Ligesom at jo tættere vævet måtten er, desto sværere er den at få tilpasset
kurvede emner! Køb det mest løse, nærmest træulds-agtige til
kåbekonstruktion!

--
Armand.

Fra : Freddy Lang

Dato : 18-01-04 14:03

"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> wrote in message

[SNIP en masse...]

> Hvis der er tale om en enkelt kopi kan du godt fremstille en gibsform,
> men er det din hensigt at lave en serie skal du lave en glasfiberform.

Jeg har jo købt en kåbe til min SV i Canada, og min bror, som også har en
SV, kunne godt tænke sig en kåbe magen til. Så vi er også ude i noget
støberi. En bekendt foreslog at bruge skum til at lave afstøbningen med,
hvad mener man om den idé? Vi har selvfølgelig fået fat i den MINDST
ekspanderende skum, det ville jo ikke være så godt hvis min "originale" kåbe
blev mast i stykker af skummet.

Min kåbe står med grunder, hvordan forholder jeg mig der? Jeg vil jo helst
ikke tage aftrykket af kåben når den er blevet malet, sæt nu min nye
lakering tager skade? Men hvad sker der hvis jeg bruger slipmiddel på den
grundede kåbe? Så står jeg vel med et kæmpe rengørings/slibearbejde inden
jeg kan få den malet?

Det her støbe-projekt lyder spændende. Lad os endelig høre mere... og
"JATAK!" til endnu flere guldkorn.

Mvh
Freddy
SV 650 S-K1

Fra : Hekto

Dato : 18-01-04 09:53

Tom wrote in news:40096c0d$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> [...]

Hvad med fx Skidmarx i UK? De laver replika kåber til en pris der
gør, at det ikke er besværet værd at afstøbe en std. kåbe.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Armand

Dato : 18-01-04 00:13

> [...]
> interessant eksperiment.
>
> Nogen der har erfaringer de vil dele ud af?

= KÆMPE arbejde, pisse giftigt og efterfølgende med masser at usynlige
glasfiber-splinter overalt i kroppen samt forurener omgivelserne med
polyester-stank i måneder efter => ikke maset værd :-|

> Der er forøvrigt ikke noget alternativ, eftersom honda ikke lagerfører
> kåbedele til min 17 år gamle mc længere...

Der må være et færdigt glasfiber-alternativ til endog fornuftige penge!
Prøv at lede på [link]:
http://www.sbfiberdesign.com/html/sbfib_dk.html
Eller evt. forespørge Søren Bjerre selv!

--
Armand.