Lygteindstilling
Fra : Leif Schiønemann

Dato : 16-01-04 19:54

Hej NG.

Jeg ved godt, at emnet har været oppe at vende tidligere, men da var det
ikke aktuelt for mig. Hvordan måler man, om forlygten er korrekt indstillet?

På forhånd tak.

Leif900SS.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-01-04 22:00

> Jeg ved godt, at emnet har været oppe at vende tidligere, men da var
> det ikke aktuelt for mig. Hvordan måler man, om forlygten er korrekt
> indstillet?

Du sætter dig på din MC og kører helt op mod en væg. Mens du sidder på
cyklen, tegner en anden person en lille prik/streg ved toppen af din
lyskegles projektion på væggen. Så triller du 10 m baglæns (mål det op
først), og så skal lyskeglen være faldet 1%, dvs. 10 cm.

Husk at det er med dig i sadlen.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Dak

Dato : 16-01-04 22:05

"Leif Schiønemann" <schioenemann@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
>
> Jeg ved godt, at emnet har været oppe at vende tidligere, men da var det
> ikke aktuelt for mig. Hvordan måler man, om forlygten er korrekt
indstillet?

Stil cyklen så den peger direkte ind i en væg som har et tilhørende gulv som
er i vater. marker en streg på den øverst grænse hvor lyset er. træk cyklen
1 meter tilbage og mål igen på samme sted. Lys grænsen skal MINDST havde
rykket sig NEDAD 1 cm.

Men den skal kunne belyse vejen 30 m frem vist nok så med lidt hovedregning
samt måling af hvor højt lygten sidder på din cykel så vil du kunne udregne
hvor meget den max på falde ved 1 m. men det er unødigt hvis du bare holder
dig til ca. 1-2 cm fald...

Dak
Suzuki GS 500Ev

Fra : Leif Schiønemann