Brændestak
Fra : Anders Brandt

Dato : 22-04-01 18:33

Hej

Jeg er netop i gang med at stable omkring 20 m3 træ på paller - og i den
forbindelse er det blevet mig lidt af en gåde, hvordan man får stablet
træet, så det både ser flot ud, men ikke mindst, at det bliver stående.

Har nogle kendskab til links om "brændestaksarkitektur" eller bare gode råd?

Mvh
Anders

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 22-04-01 19:34

Anders Brandt wrote:

> [...]
>
> Har nogle kendskab til links om "brændestaksarkitektur" eller bare gode råd?

Du starter med de fladeste, som ikke kan rulde i hjørnerne,
så liger du nogen flade langs siderne en finger bredte inde på pallen,
så stabler du med enderne udaf og med forbandt i hjørnerne,
og passer på at hjørnene er højere end siderne og siderne højest yderst.
alle de skæve knuder kommer i mitten, og sådan at de ikke trykker på ydersiden.
Øverst rykker alle sider ind, ad. i en top.
Det er nødvendigt at lægge net om for at holde det på plads, under kørslen.

Fra : Astrid Vest Andrease~

Dato : 22-04-01 22:02

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> >
> [...]
> Øverst rykker alle sider ind, ad. i en top.
> Det er nødvendigt at lægge net om for at holde det på plads, under

- og når du så pludselig opdager at stabelen alligevel er ved at hælde lidt
udaf et par steder, kan du oftest rette den af ved forsigtigt at banke
stykkerne ind lidt ad gangen med et brændestykke

Pas på hjørnerne. De SKAL være stabile.

Venlig hilsen
Astrid Vest ( p.t. også stablerske )