/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Tykvægget alurør
Fra : Tommy Fer


Dato : 14-01-04 20:47

Hej NG

Mit ene "clipon rør" er lidt bukket. Fandt sjovt nok først ud af det da jeg
afmonterede den... Hmm, finde en brugt.... eller købe en ny.. "gys"

Når men hvorfor ikke lave dem i aluminum istedet... Tænker lidt på noget
tykvægget alu. på min. 22 mm og en godstykkelse 3 mm eller deromkring... og
hvis den er formeget over 22 så skal der nok lidt tykkere vægge til.

Når men så langt så godt... men !#¤!&#&!¤"#Faen... køber jeg 50cm af sådan
en fætter henne?

mvh Tommy Fer



 
 
Hekto (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 14-01-04 20:57

Tommy Fer wrote in news:bu46ch$23u0$1@news.cybercity.dk:

> Hej NG
>
> Mit ene "clipon rør" er lidt bukket. Fandt sjovt nok først ud af
> det da jeg afmonterede den... Hmm, finde en brugt.... eller købe
> en ny.. "gys"
>
> Når men hvorfor ikke lave dem i aluminum istedet... Tænker lidt på
> noget tykvægget alu. på min. 22 mm og en godstykkelse 3 mm eller
> deromkring... og hvis den er formeget over 22 så skal der nok lidt
> tykkere vægge til.


Du kunne j også prøve fx LC Racing?

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!

Tommy Fer (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 14-01-04 21:21


"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
news:Xns9470D4F0F2D34hektodk@62.243.74.162...
> Tommy Fer wrote in news:bu46ch$23u0$1@news.cybercity.dk:
>
> > Hej NG
> >
> > Mit ene "clipon rør" er lidt bukket. Fandt sjovt nok først ud af
> > det da jeg afmonterede den... Hmm, finde en brugt.... eller købe
> > en ny.. "gys"
> >
> > Når men hvorfor ikke lave dem i aluminum istedet... Tænker lidt på
> > noget tykvægget alu. på min. 22 mm og en godstykkelse 3 mm eller
> > deromkring... og hvis den er formeget over 22 så skal der nok lidt
> > tykkere vægge til.
>
>
> Du kunne j også prøve fx LC Racing?

Han har squtte sådanne et rør.... og nej han har ingen VFR400 stumper... Jeg
har massere steder jeg kan handle et nyt clipon... det var alu ideen der
tiltalte mig!

mvh Tommy Fer



Hekto (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 14-01-04 21:32

Tommy Fer wrote in news:bu48b6$26pn$1@news.cybercity.dk:

> Han har squtte s†danne et r›r.... og nej han har ingen VFR400
> stumper... Jeg har massere steder jeg kan handle et nyt clipon...
> det var alu ideen der tiltalte mig!


Sidst jeg var dernede, havde han nærmest en hel væg med clip-on'er.
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!

Tommy Fer (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 14-01-04 21:52


"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
news:Xns9470DAEE2E500hektodk@62.243.74.162...
> Tommy Fer wrote in news:bu48b6$26pn$1@news.cybercity.dk:
>
> > Han har squtte s?danne et r>r.... og nej han har ingen VFR400
> > stumper... Jeg har massere steder jeg kan handle et nyt clipon...
> > det var alu ideen der tiltalte mig!
>
>
> Sidst jeg var dernede, havde han nærmest en hel væg med clip-on'er.

Ja, der er sikkert også en der kan passe.. MEN han har ingen VFR400 dele...

mvh Tommy Fer



Hekto (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 14-01-04 23:12

Tommy Fer wrote in news:bu4a4o$292i$1@news.cybercity.dk:

> Ja, der er sikkert også en der kan passe.. MEN han har ingen
> VFR400 dele...

Det var da ellers en enestående chance for at forbedre kvaliteten!?;0)

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!

RacerNiels (15-01-2004)
Kommentar
Fra : RacerNiels


Dato : 15-01-04 15:15

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote in message
news:Xns9470EBD5DFFD9hektodk@62.243.74.162...
> Det var da ellers en enestående chance for at forbedre kvaliteten!?;0)

YEHAA!
Ding dong og 1-0 til Hekto-boy


Kig på ebay.de, Tommy - der er portoen ikke noget at snakke om.

Niels *5 eBay.de-køb den sidste uge*
S FAU himmelblau *super kvali*



Tommy Fer (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 15-01-04 20:26


"RacerNiels" <s991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> skrev i en meddelelse
news:bu66kb$l3r$1@news.net.uni-c.dk...
> "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote in message
> news:Xns9470EBD5DFFD9hektodk@62.243.74.162...
> > Det var da ellers en enestående chance for at forbedre kvaliteten!?;0)
>
> YEHAA!
> Ding dong og 1-0 til Hekto-boy
>
>
> Kig på ebay.de, Tommy - der er portoen ikke noget at snakke om.

Der er næsten aldrig nogen VFR400 stumper på ebay.de det findes på
ebay.co.uk men portoen er noget mer skrap derfra..

Tommy



Richard (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 15-01-04 21:31

Tommy Fer wrote:

> > Kig på ebay.de, Tommy - der er portoen ikke noget at snakke om.

> Der er næsten aldrig nogen VFR400 stumper på ebay.de det findes på
> ebay.co.uk men portoen er noget mer skrap derfra..

?? Får du express-leveret da?? - småpakker er da endnu billigere fra UK
end fra D svjh: <1kg/£4.71 hhv <2kg/€8,25 eller deromkring - iøvrigt langt
under den danske mindstepris 125kr for en lille snail-mail-leveret pakke
til samme lande...

---
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer
'89 GB500 Another Nordic GreyBeard
www.dfmc.dk/richard_pade


Richard (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 14-01-04 21:23

Tommy Fer wrote:

> Mit ene "clipon rør" er lidt bukket. Fandt sjovt nok først ud af det da jeg
> afmonterede den... Hmm, finde en brugt.... eller købe en ny.. "gys"

Hvor lange skal rørene være, og hvad er de værd for dig? - har et sæt
styrstubbe til en tidlig XBR500, hvor selve rørene er løse og derfor kan
afmonteres og sikkert genbruges i dine clipon-holder (mine er til (ca.) 37
mm-gaffelrør, så de er nok for tynde). Går du fra, at selve stubbene er
samme dimension som dine.

Skriv gerne direkte.

---
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer
'89 GB500 Another Nordic GreyBeard
www.dfmc.dk/richard_pade



lange (15-01-2004)
Kommentar
Fra : lange


Dato : 15-01-04 09:00

> Mit ene "clipon rør" er lidt bukket. Fandt sjovt nok først ud af det da
jeg
> afmonterede den... Hmm, finde en brugt.... eller købe en ny.. "gys"
>
> Når men hvorfor ikke lave dem i aluminum istedet... Tænker lidt på noget
> tykvægget alu. på min. 22 mm og en godstykkelse 3 mm eller deromkring...
og
> hvis den er formeget over 22 så skal der nok lidt tykkere vægge til.
>
> Når men så langt så godt... men !#¤!&#&!¤"#Faen... køber jeg 50cm af sådan
> en fætter henne?

Af alle svejsninger på hele mc'en er dem i clip-on'erne nok de mest
kritiske. Jeg ville ikke fifle med dem. Du vil uden problemer kunne bringe
mc'en til standsning og slippe godt fra det hvis en af alle de andre
svejsninger på mc'en giver op, men med clip-on'erne er du meget ilde stedt.
For nogle år siden røg en RC30'er af på Knutstorp da hans clip-on'er
knækkede efter at han havde 'optimeret' dem.

Jeg ville finde nogle brugte. Der er jævnligt nogen på www.ebay.co.uk.

Et andet ?: Hvilken diameter gaffelben kører sådan en NC30 med?

Lange



Tommy Fer (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 15-01-04 09:40


"lange" <morten.lange@postman.dk> skrev i en meddelelse
news:bu5h9n$diop6$1@ID-142696.news.uni-berlin.de...
> > Mit ene "clipon rør" er lidt bukket. Fandt sjovt nok først ud af det da
> jeg
> > afmonterede den... Hmm, finde en brugt.... eller købe en ny.. "gys"
> >
> > Når men hvorfor ikke lave dem i aluminum istedet... Tænker lidt på noget
> > tykvægget alu. på min. 22 mm og en godstykkelse 3 mm eller deromkring...
> og
> > hvis den er formeget over 22 så skal der nok lidt tykkere vægge til.
> >
> > Når men så langt så godt... men !#¤!&#&!¤"#Faen... køber jeg 50cm af
sådan
> > en fætter henne?
>
> Af alle svejsninger på hele mc'en er dem i clip-on'erne nok de mest
> kritiske. Jeg ville ikke fifle med dem. Du vil uden problemer kunne bringe
> mc'en til standsning og slippe godt fra det hvis en af alle de andre
> svejsninger på mc'en giver op, men med clip-on'erne er du meget ilde
stedt.
> For nogle år siden røg en RC30'er af på Knutstorp da hans clip-on'er
> knækkede efter at han havde 'optimeret' dem.

Det er da ikke noget med svejsning at gøre... Der sidder en "holder" og deri
sidder der en rør.... det er det rør der er skævt. Man kan afmontere røret.
Jeg vil skifte røret.

> Jeg ville finde nogle brugte. Der er jævnligt nogen på www.ebay.co.uk.

Har lagt et lille bud ind på et sæt derovre.. men portoen...


>
> Et andet ?: Hvilken diameter gaffelben kører sådan en NC30 med?

41mm.

Mvh Tommy Fer



lange (15-01-2004)
Kommentar
Fra : lange


Dato : 15-01-04 10:48

> Det er da ikke noget med svejsning at gøre... Der sidder en "holder" og
deri
> sidder der en rør.... det er det rør der er skævt. Man kan afmontere
røret.
> Jeg vil skifte røret.
>
Aha. så forstår jeg det bedre.

Lange



Torben Scheel (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 15-01-04 11:05

"Tommy Fer" <fer@dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
news:bu46ch$23u0$1@news.cybercity.dk...
> Hej NG
>
> Mit ene "clipon rør" er lidt bukket. Fandt sjovt nok først ud af det da
jeg
> afmonterede den... Hmm, finde en brugt.... eller købe en ny.. "gys"
>
> Når men hvorfor ikke lave dem i aluminum istedet... Tænker lidt på noget
> tykvægget alu. på min. 22 mm og en godstykkelse 3 mm eller deromkring...
og
> hvis den er formeget over 22 så skal der nok lidt tykkere vægge til.
>
> Når men så langt så godt... men !#¤!&#&!¤"#Faen... køber jeg 50cm af sådan
> en fætter henne?
>
> mvh Tommy Fer

Mit bedste gæt er Metalcenteret i Glostrup (Ejby Industrivej 100)

Jeg har dog kun købt plade. Mon ikke du skal gå efter noget
søvandsbestandigt? 57S SVJH.

vh
Torben



Armand (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-01-04 17:55


"Tommy Fer" <fer@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
news:bu46ch$23u0$1@news.cybercity.dk...
> Hej NG
>
> Mit ene "clipon rør" er lidt bukket.
> Når men hvorfor ikke lave dem i aluminum istedet... Tænker lidt på noget
> tykvægget alu. på min. 22 mm og en godstykkelse 3 mm eller deromkring...
og
> hvis den er formeget over 22 så skal der nok lidt tykkere vægge til.

Alene det originale stålrør er omtrent 2 mm i godstykkelse, så 3 mm gør det
ikke for et alu-rør. Og hvis du kigger dig lidt omkring vil du kunne se at
de
modeller der kører med alu-styr (lillefrøen f.eks., hvorfor jeg forøvrigt er
skuffet over at din VFR ikke har!), ikke er rør, men derimod massivt alu!


> Når men så langt så godt... men !#¤!&#&!¤"#Faen... køber jeg 50cm af sådan
> en fætter henne?

Hold dig til stålrøret!
Holder du ikke til i PMC-hulen? Jeg tror at det var et godt splejse-emne at
man dér købte en længde (=6 meter (mindstemål)) 22mm hydraulikrør, samt en
lille rørskærer (=sådan en ting på størrelse med en knyttet barnehånd og
bestående af et gab med to ruller og overfor et rulleskær der kan spændes
hårdere og hårdere imod (ind i) røret!).
Hydraulikrør er anodiseret og ruster derfor ikke og er således perfekt til
styr. Og rørskæreren laver et perfekt snit i vinkel på emnet, der er kønnere
og lettere at udføre end et tilfældigt nedstrygerarbejde (hvordan ser
klingen ud på forekommende nedstryger?)!

Med en hel længde er skruehulen garderet imod bukkede styrender i et godt
stykke tid fremover for et ganske overkommeligt beløb!

--
Armand.





Jens Jacob Bager Jen~ (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 15-01-04 20:04


> Holder du ikke til i PMC-hulen? Jeg tror at det var et godt
> splejse-emne at man dér købte en længde (=6 meter (mindstemål)) 22mm
> hydraulikrør, samt en lille rørskærer (=sådan en ting på størrelse
> med en knyttet barnehånd og bestående af et gab med to ruller og
> overfor et rulleskær der kan spændes hårdere og hårdere imod (ind i)
> røret!).

Det lyder meget interessant. Har du den mindste ide om hvor meget 6M rør
koster?

> hvordan ser klingen ud på forekommende nedstryger?
Øhh. Den er fin. .... Vidst nok.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
Træt af spam -> nospam.dkfritidmotorcykel.dk



Armand (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-01-04 22:56


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:RuBNb.3915$fh4.2767@news.get2net.dk...
>
> > Holder du ikke til i PMC-hulen? Jeg tror at det var et godt
> > splejse-emne at man dér købte en længde (=6 meter (mindstemål)) 22mm
> > hydraulikrør, samt en lille rørskærer (=sådan en ting på størrelse
> > med en knyttet barnehånd og bestående af et gab med to ruller og
> > overfor et rulleskær der kan spændes hårdere og hårdere imod (ind i)
> > røret!).
>
> Det lyder meget interessant. Har du den mindste ide om hvor meget 6M rør
> koster?

Hvis du ikke selv magter at ringe hos den nærmeste isenkræmmer/jernhandel,
så skal jeg nok få mester til at slå det op for dig i morgen; men det kan
ikke være mere end et par hundrede kr, skulle jeg mene :-/

Jeg har forøvrigt lige fået Harald Nyborgs års-katalog ind af døren, og deri
noterede jeg mig at den rørskærer-størrelse, som jeg omtaler, kaldes
"kobberrørs-skærer"; men den magter fint hydraulikrør også, ikke mindst til
hobbybrug (jeg arbejdede 4½ år i hydraulikbranchen og havde ikke anden
rørskærer end så'en en!) - Den koster forøvrigt under en 50'er ved HN!

> > hvordan ser klingen ud på forekommende nedstryger?
> Øhh. Den er fin. .... Vidst nok.

Ja, ikke også!
Rørskæreren er altid (omend ikke evigt) skarp!

--
Armand.










Armand (16-01-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-01-04 17:53


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:bu747f$b0m$1@news.cybercity.dk...
>
> "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
> meddelelse news:RuBNb.3915$fh4.2767@news.get2net.dk...
> >
> > Det lyder meget interessant. Har du den mindste ide om hvor meget 6M rør
> > koster?
>
> Hvis du ikke selv magter at ringe hos den nærmeste isenkræmmer/jernhandel,
> så skal jeg nok få mester til at slå det op for dig i morgen; men det kan
> ikke være mere end et par hundrede kr, skulle jeg mene :-/

For almenvældets skyld tager jeg den også lige her på gruppen, selvom Bager
og
jeg har SMS'et og igennem fakta til formiddag:
Min mester kan have en længde galvaniseret Ø22 liggende for døren(!) for en
rund 50'er!
Jeg vidste at stålprisen for sværere jerndragere og plade i regulært stål er
omkring 5kr/kg - En omregning af 50'eren viser at de finere og galvaniserede
hydr.rør koste ca. 8 kr/kg

Dét sætter jo de originale reservedels-priser, endsamt uoriginale clip-on's
i relief

Selv rustfri hydraulik-rør skulle der kunne blive råd til med dét prisleje.
Rustfrit stål er dog noget blødere, men sikkert ikke værre end de ellers
også benyttede massive alu-rør (= 25% svagere j.v.f. Thogersens
udregninger )!
Eneste hurdle skulle så være at rustfrit stål er noget lort at arbejde i, og
de styre/låse -huller der ofte ses i styr/styrender (for at holde højre
kontaktsæt fixeret , så det ikke følger gasgrebet med rundt!) bliver et
helvede at
bore for den jævne mand (hvad PMC-hulens klientel også hører under!)

Jeg giver forøvrigt Orla fuldt ud ret i sine betragtninger omkring overgjort
styrke - Clip-on'ere er sikkert blot blevet vane-fremstillet af samme
rørdimensionering som hidtidige styr var gjort af :-|
Styrenderne kommer ikke ud for større belastning end den ca. ene G som man
maksimalt kan bremse sig til, og det svarer jo til at føreren står på hænder
på styret => det halve af førerens vægt til hver styrende.
En simpel styrketest ville derfor være at fastspænde clampen solidt og
derefter vurdere hvad påvirkning det medfører at man træder op på styrenden
med sin fulde vægt og derved 200% belastning!

Men igen: Der ligger helt sikkert også et problem omkring vibrationer
begravet i en given vægtoptimering - I forvejen har de fleste styr jo
efterhånden mer-vægte monteret på enderne!

--
Armand.





Ukendt (17-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-01-04 01:06


Armand skrev i meddelelsen ...

>
>Jeg giver forøvrigt Orla fuldt ud ret i sine betragtninger omkring
overgjort
>styrke - Clip-on'ere er sikkert blot blevet vane-fremstillet af samme
>rørdimensionering som hidtidige styr var gjort af :-|


Jeg er såmænd bare genetisk skadet. Min farbror lavede i tredserne og
halvfjerdserne, nåe ja for den sags skyld den dag idag), de mest spinkle
jernkonstruktioner og landbrugsredskaber her på egnen, mange af dem lever
idag. Jeg kan kun videregive hans udsagn: "hvis bare folk tænkte sig om ! "

Jeg har selv undret mig over de fire befæstigelsespunkter for "bagstellet"
på "fie", men så længe de fire 8 mm. bolte, der holder skidtet sammen, ikke
går løse, ja så er konstruktionen rigeligt dimensioneret. En rigtig minimal
konstruktion, og det er dejligt. I øvrigt er et rigtigt "emne", et emne
som løser mindst tre opgaver. Noget enhver designer bør have i tankerne.

mvh
Orla

>--
>Armand.
>
>
>
>



Armand (17-01-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-01-04 12:05


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:40087c6b$0$127$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Armand skrev i meddelelsen ...
>
> >
> >Jeg giver forøvrigt Orla fuldt ud ret i sine betragtninger omkring
> > overgjortstyrke - Clip-on'ere er sikkert blot blevet vane-fremstillet
> > af samme rørdimensionering som hidtidige styr var gjort af :-|
>
> Jeg er såmænd bare genetisk skadet. Min farbror lavede i tredserne og
> halvfjerdserne, nåe ja for den sags skyld den dag idag), de mest spinkle
> jernkonstruktioner og landbrugsredskaber her på egnen, mange af dem lever
> idag.
> Jeg har selv undret mig over de fire befæstigelsespunkter for
> "bagstellet" på "fie", men så længe de fire 8 mm. bolte, der holder
skidtet
> sammen, ikke går løse, ja så er konstruktionen rigeligt dimensioneret.

Samme betragtninger som P.G. Lundmark sad og gjorde sig midt i Sahara i
går - Hans tankespind var blot foranlediget af at et styrt (koldbøtter?)
havde flået øjerne på undersiden af bagsvingeren op

--
Armand.





Armand (20-01-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-01-04 21:38


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:bu9590$304i$2@news.cybercity.dk...
>
> >
> > Hvis du ikke selv magter at ringe hos den nærmeste
isenkræmmer/jernhandel,
> > så skal jeg nok få mester til at slå det op for dig i morgen;
>
> Min mester kan have en længde galvaniseret Ø22 liggende for døren(!) for
en
> rund 50'er!

- - - - Og i går morges kom han med hatten i hånden(*): Det var meter-prisen
han havde regnet ud
Ergo: 6 meter * 45,- = 270,-/lgd.
Dertil kommer sikkert moms (glemte at spørge): 270,- + 25% = under 350,- for
6meter galvaniseret hydraulikrør.
Med lidt god vilje kan det godt tåle sammenligning med min oprindelige
estimering á "ca. et par hundrede kroner" :-/

(*)
At tænke sig at han ikke ville glemme sådant i det øjeblik at beløbet var
presenteret

--
Armand.



Tommy Fer (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 15-01-04 20:43


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:bu6gmn$2j8a$3@news.cybercity.dk...
>
> "Tommy Fer" <fer@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
> news:bu46ch$23u0$1@news.cybercity.dk...
> > Hej NG
> >
> > Mit ene "clipon rør" er lidt bukket.
> > Når men hvorfor ikke lave dem i aluminum istedet... Tænker lidt på noget
> > tykvægget alu. på min. 22 mm og en godstykkelse 3 mm eller deromkring...
> og
> > hvis den er formeget over 22 så skal der nok lidt tykkere vægge til.
>
> Alene det originale stålrør er omtrent 2 mm i godstykkelse, så 3 mm gør
det
> ikke for et alu-rør. Og hvis du kigger dig lidt omkring vil du kunne se at
> de
> modeller der kører med alu-styr (lillefrøen f.eks., hvorfor jeg forøvrigt
er
> skuffet over at din VFR ikke har!), ikke er rør, men derimod massivt alu!
>


Hmm, kunne være man skulle bevæge sig mod en massiv... Selve clipon holderen
er da i det mindste alu. Men selve stangen er stål... hmm, tror også det er
nemmere at skaffe en stang alu....

>
> Hold dig til stålrøret!
> Holder du ikke til i PMC-hulen? Jeg tror at det var et godt splejse-emne
at
> man dér købte en længde (=6 meter (mindstemål)) 22mm hydraulikrør, samt en
> lille rørskærer (=sådan en ting på størrelse med en knyttet barnehånd og
> bestående af et gab med to ruller og overfor et rulleskær der kan spændes
> hårdere og hårdere imod (ind i) røret!).
> Hydraulikrør er anodiseret og ruster derfor ikke og er således perfekt til
> styr. Og rørskæreren laver et perfekt snit i vinkel på emnet, der er
kønnere
> og lettere at udføre end et tilfældigt nedstrygerarbejde (hvordan ser
> klingen ud på forekommende nedstryger?)!

Særdeles god ide.. Snakker med bager om det...

Mvh Tommy Fer
Nu med glasblæst stel,bagsvinger,fælge og mange andre stumper... om 4 dage
nydeligt lakeret



Armand (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-01-04 22:56


"Tommy Fer" <fer@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
news:bu6qfr$2vsc$1@news.cybercity.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:bu6gmn$2j8a$3@news.cybercity.dk...
> >
> > Og hvis du kigger dig lidt omkring vil du kunne se at de modeller
> > der kører med alu-styr ikke er rør, men derimod massivt alu!
>
> Hmm, kunne være man skulle bevæge sig mod en massiv... Selve clipon
> holderen er da i det mindste alu. Men selve stangen er stål... hmm, tror
også det
> er nemmere at skaffe en stang alu....

Mnjaaarh :-/
Næppe!
Udgiftsmæssigt tror jeg også at der er en himmel til forskel!

Og så har jeg efterrationaliseret siden afsendelsen:
Vibrationer er nok én af de tunge argumenter for massivt alu :-/

--
Armand.





Hekto (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 15-01-04 23:54

Armand wrote in news:bu747n$b0m$2@news.cybercity.dk:


>> Hmm, kunne være man skulle bevæge sig mod en massiv... Selve
>> clipon holderen er da i det mindste alu. Men selve stangen er
>> stål... hmm, tror
> også det
>> er nemmere at skaffe en stang alu....
>
> Mnjaaarh :-/
> Næppe!
> Udgiftsmæssigt tror jeg også at der er en himmel til forskel!
>
> Og så har jeg efterrationaliseret siden afsendelsen:
> Vibrationer er nok én af de tunge argumenter for massivt alu :-/

Og ... rustfri rør fås i 22mm, og kan poléres helt blant eller
glasblæses så det liger alm. alu.
Jeg lavede selv et par nye, til noge clip-on beslag jeg fandt til den
gal. GS'er.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!

Gert Bo thorgersen (17-01-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 17-01-04 13:10


"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote in message
news:Xns9471F2E681F60hektodk@62.243.74.162...
> Armand wrote in news:bu747n$b0m$2@news.cybercity.dk:
>
>
> >> Hmm, kunne være man skulle bevæge sig mod en massiv... Selve
> >> clipon holderen er da i det mindste alu. Men selve stangen er
> >> stål... hmm, tror
> > også det
> >> er nemmere at skaffe en stang alu....
> >
> > Mnjaaarh :-/
> > Næppe!
> > Udgiftsmæssigt tror jeg også at der er en himmel til forskel!
> >
> > Og så har jeg efterrationaliseret siden afsendelsen:
> > Vibrationer er nok én af de tunge argumenter for massivt alu :-/
>
> Og ... rustfri rør fås i 22mm, og kan poléres helt blant eller
> glasblæses så det liger alm. alu.
> Jeg lavede selv et par nye, til noge clip-on beslag jeg fandt til den
> gal. GS'er.
>
> --
> /Hekto
>
> Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
> Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
> Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
> semi-rockets ... no thanks!

Det bedste er at styrke beregne det hele, og sætte de ønskede sikkerhedstal.
Derved får man bl.a. den laveste vægt og viden/garanti for arbejdets
holdbarhed/levetid, samt sparer penge/materiale.

Hvis man kigger på formlerne jeg tog med i den andet indlæg vil man kunne se
forklaringen på aluminiums stellene vi nu om dage ser. Det ses deraf hvor
enormt meget større styrke mod nedbøjning et rør får ved at øge diameter;
eller en firkantprofils højde. Men hvis vi skulle lave de høje stelprofiler
i stål ville de jo blive meget tynde i godset for at opnå den ønskede
styrke, og derved få et par uheldige risici bl.a. at de blev for svage hvis
der blot rustede 1/10 mm væk fra overfladen. Hvorimod man ved at lave dem i
aluminium får en større godstykkelse.

Det er let blot at opstille formler for de ubekendte og så løse det til det
optimale f.eks. vægtmæssige vedr. f.eks. sammenligning ved brug af metaller.
Vi har det jo bl.a. også i forbindelsen med brugen af stål, alu, magnesium
eller carbon fibre i første omgang i motorcykelhjul, hvor jo både styrke,
masse og inertimoment spiller ind, kontra stel hvor det jo kun er styrke og
masse .

Mvh.
Gert Thorgersen



Tommy Fer (17-01-2004)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 17-01-04 18:30


> Det bedste er at styrke beregne det hele, og sætte de ønskede
sikkerhedstal.
> Derved får man bl.a. den laveste vægt og viden/garanti for arbejdets
> holdbarhed/levetid, samt sparer penge/materiale.
>
> Hvis man kigger på formlerne jeg tog med i den andet indlæg vil man kunne
se
> forklaringen på aluminiums stellene vi nu om dage ser. Det ses deraf hvor
> enormt meget større styrke mod nedbøjning et rør får ved at øge diameter;
> eller en firkantprofils højde. Men hvis vi skulle lave de høje
stelprofiler
> i stål ville de jo blive meget tynde i godset for at opnå den ønskede
> styrke, og derved få et par uheldige risici bl.a. at de blev for svage
hvis
> der blot rustede 1/10 mm væk fra overfladen. Hvorimod man ved at lave dem
i
> aluminium får en større godstykkelse.
>
> Det er let blot at opstille formler for de ubekendte og så løse det til
det
> optimale f.eks. vægtmæssige vedr. f.eks. sammenligning ved brug af
metaller.
> Vi har det jo bl.a. også i forbindelsen med brugen af stål, alu, magnesium
> eller carbon fibre i første omgang i motorcykelhjul, hvor jo både styrke,
> masse og inertimoment spiller ind, kontra stel hvor det jo kun er styrke
og
> masse .

Det har du jo så ret i alt det der.. Men ved du hvor meget kraft et clip on
bør kunne tage? Jeg har nemlig INGEN ide...

mvh Tommy Fer
>



RacerNiels (21-01-2004)
Kommentar
Fra : RacerNiels


Dato : 21-01-04 13:42

"Tommy Fer" <fer@dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
news:bubre2$rlf$1@news.cybercity.dk...
> Det har du jo så ret i alt det der.. Men ved du hvor meget kraft et clip
on
> bør kunne tage? Jeg har nemlig INGEN ide...


Den bør jo i hvert fald kunne holde til at løfte cykel efter en
"fejl-parkering" (God forbid).
Eller bare løfte forenden af geden hjemme under garagetaget.

Det er svært at sætte tal på. Det komme an på om du regner med flydegrænsen
eller en flytning af styrenden på 1-2-??mm.


Niels
S FAU himmelblau




Gert Bo thorgersen (22-01-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 22-01-04 01:51


"RacerNiels" <s991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> wrote in message
news:bulrbh$a6s$1@news.net.uni-c.dk...
> "Tommy Fer" <fer@dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
> news:bubre2$rlf$1@news.cybercity.dk...
> > Det har du jo så ret i alt det der.. Men ved du hvor meget kraft et clip
> on
> > bør kunne tage? Jeg har nemlig INGEN ide...
>
Du kan hurtigt få en idé om hvad en klip on skal kunne klare, og direkte
bruge det til hvad du vælger/udregner det til at skulle opfylde.

Du har to belastninger/påvirkninger at betragte, et er at kunne løfte
forenden, som der skrives nedenfor af Niels, og den anden den kraft
clip-ons/styr påvirkes af under opbremsningen. Opbremsningen fra en given
hastighed kan jo ske over færre meter end det antal meter der er nødvendige
for at accelerere motorcyklen op til samme hastighed. Derfor er det blot at
vide hvor meget af ens vægt der via armene trykker på styret under
opbremsningen (desaccelerationen) samt hvor langt ude fra
styrets/clip-onsens fastholdelse/montering denne kraft trykker.

Vi har jo F = m * a, og den optimalen bremselængde kendes jo. Så hvis man
sætter sikkerhedsværdien til 1 bliver det jo kun flydegrænsen man derefter
skal rette sig efter.

Jeg har selv alu styr på min 250 Honda Off-roader, som sad på da jeg købte
den; ellers ville jeg ikke have det. Men nu er det jo et bredt styr og der
er en styrkende tynd ekstra stang mellem midt på hver side. Men nu kan en
off-roader jo ikke bremse over så kort vejlængde som en racer (med kåbe) da
tyngdepunktet for den ligger højere, så styret belastes af den grund ikke så
meget ved opbremsningen, selvom det jo er noget bredere end for landevejs
racere.

Mvh.
Gert Thorgersen
>
> Den bør jo i hvert fald kunne holde til at løfte cykel efter en
> "fejl-parkering" (God forbid).
> Eller bare løfte forenden af geden hjemme under garagetaget.
>
> Det er svært at sætte tal på. Det komme an på om du regner med
flydegrænsen
> eller en flytning af styrenden på 1-2-??mm.
>
>
> Niels
> S FAU himmelblau
>




Richard (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 15-01-04 21:22

Armand wrote:

> > Når men hvorfor ikke lave dem i aluminum istedet... Tænker lidt på noget
> > tykvægget alu. på min. 22 mm og en godstykkelse 3 mm eller deromkring...
> > og hvis den er formeget over 22 så skal der nok lidt tykkere vægge til.

> Alene det originale stålrør er omtrent 2 mm i godstykkelse, så 3 mm gør det
> ikke for et alu-rør. Og hvis du kigger dig lidt omkring vil du kunne se at
> de
> modeller der kører med alu-styr (lillefrøen f.eks., hvorfor jeg forøvrigt er
> skuffet over at din VFR ikke har!), ikke er rør, men derimod massivt alu!
>

Du motiverede mig til at hente skydelæren og måle efter. GB'ens alurør er
6mm tykt på midten - målt i hullet til den skrue, der fikserer
kontakt/gashåndtag - og 3 mm yderst, hvor styrvægten er gjort fast. Så du
har nok ret i at 3 mm er i underkanten

---
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer
'89 GB500 Another Nordic GreyBeard
www.dfmc.dk/richard_pade


Gert Bo thorgersen (16-01-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 16-01-04 05:01


"Richard" <rpaderichard@netscape.net> wrote in message
news:bu6spv$tao$1@abbeden.bunk.cc...
> > modeller der kører med alu-styr (lillefrøen f.eks., hvorfor jeg
forøvrigt er
> > skuffet over at din VFR ikke har!), ikke er rør, men derimod massivt
alu!
> >
>
> Du motiverede mig til at hente skydelæren og måle efter. GB'ens alurør er
> 6mm tykt på midten - målt i hullet til den skrue, der fikserer
> kontakt/gashåndtag - og 3 mm yderst, hvor styrvægten er gjort fast. Så du
> har nok ret i at 3 mm er i underkanten
>
> ---
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
> '85 VF750S Veffer Dancer
> '89 GB500 Another Nordic GreyBeard
> www.dfmc.dk/richard_pade
>
Jeg har kigget på problemet og finder at 3 mm godstykkelse er meget for
lidt.

Vedr. metalstænger er der jo 2 grundlæggende ting at tage i betragtning, ud
over vægten,nemlig bøjningsstyrken og knækstyrken. Hvis vi blot ser på
bøjningsstyrken der jo er relevant vedr. belastningen under opbremsningen.

Nedbøjningen, altså hvor meget en stang der er fastmonteret i den ene ende
under belastning i den anden ende af kraften F dér nedbøjes, beregnes via
formlen:

y = (F * L^3) / (3 * E * I)

Hvor L er stanglængden, E elasticitetsmodulet og I enertimomentet.
Men da F og L jo er ens og 3 i nævneren er en konstant kan vi jo istedet
iagttage E * I i nævneren for jern og aluminium og se hvilken tykkelse
aluminium skal have for at være lige så godt som jern.
I Maskinståbi har vi for:

Stærk, svejsbar Stål E = 206.000 N/mm^2
Stærkeste Alu E = 77.000 N/mm^2

Og I for runde stænger udregnes via:

I = (Phi / 64) * D^4

Og for hule rør ved at trække huldiameteren i 4´de fra yderdiameteren i
4´de.

Ej * Ij = Ea * Ia

Ej*(Phi/64)*(22^4-18^4) = Ea*(Phi/64)*(22^4-10^4)

Ej * (22^4 - 18^4) = Ea * (22^4 - 10^4)

Altså med godstykkelser 2 og 6 mm.

206.000 * 129.280 = 77.000 * 224.256

Heraf ses allerede at den er for lille på alu side, men reduceret lidt får
vi:

206 * 129.280 = 77 * 224.256

26.631.680 = 17.267.712

Eller: 26,6 = 17,3

Altså resulterende i at aluminiumsrøret med 6 mm godstykkelse er 35 %
svagere (bøjningsmæssigt) end stålrøret.

Og udregnes for et massivt aluminiumsrør får 24 % svagere, for det i og tæt
ved centrum har jo næsten ingen bøjningsmæssig betydning, som det ses af
formlen.

Og regner vi vægtbesparelsen for 2 stk.30 cm lange rør, så får vi med
vægtfylden 7,87 gr./cm^3 for stål og 2,7 gr./cm^3 for aluminium vægtfylden -
med de ovenfor benyttede godstykkelser - til respektive 756 gr. og 622 gr.
Altså en besparelse på 133 gram resulterende i 35 % lavere styrke.

Hvis man finder en aluminium med bedre E værdi end den jeg kunne finde
bliver styrketabet jo mindre.

Mvh.
Gert Thorgersen



Ukendt (16-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-01-04 11:33


Gert Bo thorgersen skrev i meddelelsen ...

<snip> en masse beregninger som ikke skal forklejnes...

Meen ! Tænk jer nu lige om (ikke møntet på dig alene Gert)

>Altså en besparelse på 133 gram resulterende i 35 % lavere styrke.
>
>Hvis man finder en aluminium med bedre E værdi end den jeg kunne finde
>bliver styrketabet jo mindre.


Man har så lavet traditionelle styr af ca. 2 mm materiale stortset altid.
Styr på op til vel 70 - 75 cm bredde, klampet fast på 10 cm. i midten, og
endog med indtil flere buk på udhængene Udhæng på op til 25-30 cm. +
buk til den facon man valgte. Når disse styr "fejlede" så var det typisk
hvor de i forvejen var bukket, aldrig inde ved klampen hvor belastningen er
højest.

Et clip-on har vel max 20 cm. udhæng, og er helt ret. Stålrøret er i den
situation voldsomt overdimensioneret, så min sunde fornuft siger mig, at et
alu-rør i 3 mm gods på den position rækker rigeligt.

Se eksempelvis styret på en moutainbike, eller opbygningen af en "klap
sammen" havestol. Her kan man tale om koncentreret belastning ! Eller for nu
at blive on-topic, se lige på bagstellet af jeres "ræser", eller retteligt,
der hvor det er fæstnet på hovedstellet. Overvej hvilket træk der er i
øverste øjer med to overvægtige mænd i sadlen.. :-|

Beregninger er godt nok, men overgåes på ingen måde af sund fornuft !

mvh
Orla

>
>Mvh.
>Gert Thorgersen
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408912
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste