Martin Faulkner wrote:
> Jeg har mulighed for at købe et grim Honda 550 k3 fra 1977. Den er grim pga
> meget rust. Alt krom er væk, stel tank mv skal ogsa males. Den har kørt
> 47000km, blev opboret, nye stempler ved ca 40000km. Stå som originale
> (næsten) ingen mangler. Skal synes, men mht synet, er der umidlebart kun
> lidt at laver mekanisk. God kompresion, men kan ikke startes da nøglen er
> væk! Reg attesten er med, den har plader på. Den har ikke kørt de sidste
> 3år, har været gemt i åben carport uden pressening, derfor meget rust.
> Ejeren vil have 7000kr.
*) Hvis du virkelig vil have den, må du vel betale
- men er de
virkelig så sjældne, at du idet hele taget behøver at overveje en i den
stand???
> Jeg mener det er for meget, ikke kun pga rust men
> også pga risikoen forbundet med, F.eks, når den ikke har været started i
> 3år, er der ikke ret meget oile til smøring af stempler, knasten, pakninger
> mm ved den først opsart.
Så afgjort!
> Hvad mener gruppen:
> - hvor støre er risikoen med opstart
Sådan ca så høj som Rundetårn
> -hvordan skal den startes første gang,( el,kick,skubbes) forslag ønskes!
Hvis den *skal* startes ville jeg nok skifte olie og filter, hælde noget
tynd rustløsende olie ned i cylindrene, sprøjte godt med motorolie på
knaster/vippearme og så tørne motoren forsigtigt uden tændrør et par gange
vha kickstarter/at dreje baghjulet. Virker motoren, som om den kan trille
rundt ubesværet, ville jeg så prøve at starte den (tøm evt. gammel benzin
ud af karburatorerne forinden) - triller den ikke ubesværet rundt, er der
ingen grund til at forsøge at starte den IMHO - og du kan køre videre og
se den næste, med mindre du er skrupliderlig for at komme ignag med en
motorenovering oven i resten
> -Skal jeg glem den og find noget andet?
Gå tilbage til *)
> Jeg vil altså har den synet og bruge den.
Ja det tror jeg nok, vi har regnet ud
---
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer
'89 GB500 Another Nordic GreyBeard
www.dfmc.dk/richard_pade