Tilladelse til skivebremse konvertering på~
Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 12-01-04 23:03

Jeg har på et tidspunkt fået forklaret at det skulle være muligt at få en
afgiftfri tilladelse til at opgradere forbremse på en ældre (70) Harley fra
tromle til skive, når dette sker på en maskine der har været indregistret i
en årerække på danske plader. Nogen der kan bekræfte at dette kan lade sig
gøre og uanset hvordan gør man i praksis når man vil/har lavet en sådan
ændring? Skal man henvende sig inden man laver ændringen eller er det noget
man gør bagefter?

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Thomas Lund

Dato : 14-01-04 00:23

Tja, hvad kan jeg sige...
Du gør det bare og holder kæft med det?
Kender mange HD-ejere hvis cykel er bygget om med skive for og/eller bag,
ingen af dem har nogensinde fået problemer over det.
Da jeg selv i sin tid byggede min egen om fra enkelt til dobbelt skive,
ringede jeg til Told/Skat og spurgte om deres syn på det?
Svaret var, at hvis det var den eneste ændring der blev lavet på cyklen,
havde de ikke noget imod det, men snakkede vi en større ombygning til f.eks.
en nyere model ville de se dyret og jeg skulle højst sandsynligt betale ny
afgift!
Da jeg skulle sælge dyret igen, kørte jeg den til syn og der blev ikke
løftet en øjenbryn over det.
Så vidt jeg ved er det noget med typegodkendelse, som vidst først blev
indført i ´77?
Cykler der er ældre end det, har de vidst svært på at røre på det punkt.

Hilse Thomas

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-01-04 19:00

Thomas Lund wrote:

> [...]
> indført i ´77?
> Cykler der er ældre end det, har de vidst svært på at røre på det punkt.

Nu er der jo tale om to ofentlige instanser. SBI og T&S. Er den fra før
typegodkendelsens tid er det lidt svært for SBI at gøre indvindinger. Set fra
T&S side er der ændret på køretøjets identitet. Og der skal betales
tillægsafgift af den ændring der er foretaget. Det kender jeg til flere der har
været udsat for. Forskellige steder i landet. Afgiften har ligget på ca.
kr.1.500.

Ib Jakobsen

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 14-01-04 22:52

Tak til jer begge for de gode svar. Min er fra '70 så den er fra før
typegodkendelsen (hvis 77 holder - har ikke kunne finde information om
dette endnu). Jeg tror jeg gør som som i siger, smider den nye brugte
forgaffel på og så lader jeg vær at gøre mere ud af det og håber på at det
ikke giver anledning til løftede øjnbryn ved næste besøg i synshallen.

--
Kasper Mejlgaard