Bolt sidder fast
Fra : Tue Jensen

Dato : 11-01-04 19:21

En af boltene der holder udstødningen på motorblokken sidder fast. Den er
rustet i det yderste og har fået godt med rustløser men den vil ikke ud.
Nogle forslag? Jeg har ikke adgang til en varmepistol og mangler en stang
således at jeg kan få lagt et ordentligt moment i unbrakonøglen.

--

Mvh. Tue
http://www.dfmc.dk/?id389

Fra : M. Høy

Dato : 11-01-04 19:52

"Tue Jensen" <Mail_Me@SMUTstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nogle forslag? Jeg har ikke adgang til en varmepistol og mangler en stang
> således at jeg kan få lagt et ordentligt moment i unbrakonøglen.

Hej

En løsning jeg før har skrevet om herinde, og det har altid virket for mig:
Sterin og en gasblæse-pistol, smelt sterinen hen over emnet og lad den
trænge ind, og du kan løsne skruen, eller andre ting med lethed!

Mvh.

M. Hoey
(Suzuki GT750A)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=234

Fra : Wheeler

Dato : 11-01-04 19:59

Tue Jensen wrote:

> [...]
> Nogle forslag? Jeg har ikke adgang til en varmepistol og mangler en stang
> således at jeg kan få lagt et ordentligt moment i unbrakonøglen.

Vent til i morgen, hvor rustopløseren har trængt bedre nede i gevindet
og/eller køb i silvan et "campingblus med pistol" koster vel under en hund
(?)(du får sikkert brug for det mere end denne ene gang)

Hvis du ikke kan vente:
Giv den et veltilrettelagt slag med en dorn/hammer - plejer at løsne op!

Wheeler
VFR 750F
TDR 125R

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-04 23:20

"Tue Jensen" <Mail_Me@SMUTstofanet.dk> wrote in message
> [...]
stang
> således at jeg kan få lagt et ordentligt moment i unbrakonøglen.

Hvis unbrako'en er intakt, kan du jo bare forlænge med en stor
ringgaffel (da du jo ikke har noget rør, vandrør er ellers udmærkede).

Kenneth S

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 11-01-04 23:33

> En af boltene der holder udstødningen på motorblokken sidder fast.
> Den er rustet i det yderste og har fået godt med rustløser men den
> vil ikke ud. Nogle forslag?

Hej Tue

Tålmodighed er en dyd. Giv den en masse WD40 eller anden rustløsner, og lad
det arbejde minimum 24 timer. Varm bolten op så den er rødglødende gerne
flere gange i træk. Slå på enden af den med en hammer, så den kan ryste sig
løs. Brug gerne stearin løsningen, men det kan være svært på netop de bolte,
de de peger lige ud eller nedad på de fleste nyere motorer. Det er nemmere
med stearin på udstødningsboltene når motoren er ud af stellet. Husk
tålmodighed. Det nemmeste i verden er at dreje bolten over helt inde ved
stellet. Been there, done that. Så skal man holde sin bore hånd rolig med
håndboremasinen når der skal en helicoil i.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 12-01-04 01:12

> [...]
> Nogle forslag? Jeg har ikke adgang til en varmepistol og mangler en stang
> således at jeg kan få lagt et ordentligt moment i unbrakonøglen.

Jeg vil absolut vælge at bruge en slagskruetrækker i det aktuelle tilfælde.
Og det gør det jo desangående bedre at det er en unbrakonøgle, som jo ikke
kammer over. Og hvis unbraconøglen ikke går stramt i unbracoen så tager man
en i tomme mål og sliber til; hvis den da ikke tilfældigvis allerede passer.

Jeg baksede det for en thailænder for ½ år siden og klarede det netop ved at
slibe en unbraco til. For 2 mdr. siden tog jeg i et andet arbejde og
forlængede armen på netop en unbraco - fordi jeg ikke havde unbracostiften
til slagsskruetrækkeren - og den knækkede da i "hjørnet".

Men det er bedst at gøre det her beskrevne efter opvarmning og spray som er
andre har skrevet om.

Men for at undgå at bolte kommer til at korrodere fast er det jo bedst at
bruge ting som f.eks. kobberfedt, især for nogle bolte - normalt oplyst i
værkstedshåndbøger - når de skrues i.

Mvh.
Gert Thorgersen

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 12-01-04 10:45

Gert Bo thorgersen wrote:

> [...]

> bruge ting som f.eks. kobberfedt, især for nogle bolte - normalt oplyst i

Personligt ville jeg nok også bruge en slagskruetrækker, men manden her
har jo ikke så meget værktøj. Når en varmepistol og endsige et rør (!)
ikke er i nærheden, er det jo ikke sikkert han ligger inde med en
slagskruetrækker.

..og kobberfedt er også en rigtig god idé til bolte i den her boldgade.

mvh
Kenneth S

Fra : Tue Jensen

Dato : 12-01-04 17:12

"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> wrote in message

> [...]
> bruge ting som f.eks. kobberfedt, især for nogle bolte - normalt oplyst i

Jeg har forsøgt at varme bolt + gevind op, men er der noget der kan tage
skade af at jeg varmer løs med en gaspistol? (den kan jo blive temmelig varm
sådan en) eller resikere jeg at bolt smelter fast?
og hvad er en slagskruetrækker? (jeg har forsøgt at forlænge unbrakonøglen
med en rørtang, men bolten sidder så godt fast at unbrakonøglen gir
sig(drejer).

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 12-01-04 18:36

> Jeg har forsøgt at varme bolt + gevind op, men er der noget der kan
> tage skade af at jeg varmer løs med en gaspistol? (den kan jo blive
> temmelig varm sådan en) eller resikere jeg at bolt smelter fast?

Blæs løs til den er rødglødende. Slå på enden af bolten, masse af WD40
(eller lig.) i dagevis og hav tålmodighed.
Jeg ved godt jeg har sagt det før, men det er måden. Masser af vold uden
forberedelse knækker bolten i stedet.

Prøv evt stearin finten. Det kræver dog at bolten peger opad hvilket kan
være svært hvis motoren er i stellet.

Fra : Armand

Dato : 15-01-04 22:08

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:5WAMb.3640$Mv3.1330@news.get2net.dk...

> Blæs løs til den er rødglødende.

Men pas på med aluminium'et, der smelter, og tillige pludseligt, ved
temperaturer længe inden da =
Isolér topstykket fra v.h.a. en plade (måske ligefrem gips!?) med et boret
hul til bolten, så kun den bliver varmet!

Fidusen er at stålet udvider sig ved opvarmningen og senere igen kryber
under nedkølingen, hvorefter der er blevet plads til indtrængende rustløser,
hvis ikke at nedkølingen i sig selv viste sig at være nok!

> ..........Slå på enden af bolten,

Endelig først efter at den er kølet heeelt ned - Ellers smeder du den flad
=

> masse af WD40 (eller lig.) i dagevis og hav tålmodighed.

Dét kan jeg sekundere:
Jeg er smed og har jævnligt stået med problemet i større målestok på diverse
industri-anlæg.
Oftest er det den/de bolt/e der driller mest at man gemmer til aller sidst,
hvorefter at man i de værste tilfælde begynder at bekrige sagen med de
værktøjer/teknikker der måtte være nødvendige - Herunder brug af rustløsner.
Og de bolte man trods umagen ikke når at få af inden fyraften, glider af som
smurt(!) næste arbejdsdags morgen

At vente med at arbejde videre (på motorcyklen) til dagen efter er oftest
det der skal til!

--
Armand.

Fra : Cykellapper

Dato : 15-01-04 22:34

> [...]
> (eller lig.) i dagevis og hav tålmodighed.
> Jeg ved godt jeg har sagt det før, men det er måden. Masser af vold uden

Jeg ville nok være lidt forsigtig med en gasbrænder (Hvis det er en gammeldags
blæselampe-agtig ting, der tænkes på). Den varmer ikke særligt koncentreret, og
aluminium (som jeg formoder, topstykket er lavet af) har en kedelig tendens til
at smelte ved 6-700 grader (samme temperatur, hvor bolten er mørkerød). En varm
bolt er nok intet problem, da alu leder varme fantastisk godt. Og nej - bolten
smelter ikke fast. Alu og stål kan ikke sammenføjes ordentligt.

Det er ingen total katastrofe, hvis bolten knækker. Den kan bores ud, og et nyt
gevind kan blive skåret, men det er da ikke ønskeligt.

Preben
(Cykellapper)

Fra : Tue Jensen

Dato : 15-01-04 22:46

"Cykellapper" <preben@FJERNDETTEcykellapper.dk> wrote in message

> [...]
bolten
> smelter ikke fast. Alu og stål kan ikke sammenføjes ordentligt.

Sagen er den at bolten sidder fast inde i motorblokken. Den del der sidder
yderst og holder røret på blokken er blevet løsnet så meget at det kan
bevæges. Dvs. jeg kun er interesseret i at varme bolten inde bag ved "for
stykket". Hvilket er temmelig umuligt uden at ramme motorblok.

Men jeg skal heller ikke ud og køre før der bliver lidt varmere, så jeg har
god tid. Ellers kan den sgu også få lov at blive siddende.

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 19-01-04 01:46

Jeg først her til morgen fik Tue Jensens mail af den 12/jan ind på min PC.
Den slags er sket nogle gange, hvorfor ved jeg ikke.

Men vedr. det med varme så er det således at aluminium normalt har
smeltepunktet over 600 grader C og Jern over 1.300 C så med en gaspistol er
det normalt umuligt at smelte nogen af de 2 metaller, og ihvertfald umuligt
at sammensmelte dem.

Som en tillægsbemærkning: Man kan nu om dage blande metaller der er så
forskellige men dette sker ved at pulverisere dem, derefter blande dem og så
trykke dem sammen - mest i rør - under et helvedes stort tryk. samler
metaller. Den slags blandinger har nogle andre egenskaber end de
sammensmeltede.

Men vedr. opvarming, som en anden skrev så kan man varme kraftigt, og
grundigt, op og derefter lade det køle
totalt igen inden man gør noget. For aluminium har en større
udvidelseskvotient end jern og derfor sker der jo en forandring /forskel
mellem de to deles sammenkobling under temperatur forandringen. Og derefter
når det er koldt da påsprøjte f.eks. WD 40, og lade de være således i 24
timer før man gør mere; som en anden også skrev. Og hvis dette så ikke
resulterer i at få bolten ud så i anden omgang varme op til 200 - 400 C og
så prøve igen med f.eks. slagskruetrækker medens det er varmt.

Når man bruger Locktide f.eks. så ophører virkningen af dem der er beregnet
til høje temperaturer når man senere varmer til mere. F.eks. er der en
Locktide beregnet til op til 240 C.

Hvis der stikker noget ud af en bolt som f.eks. er knækket kan man til tider
save et hak i den til efterfølgende brug at en skruetrækker, men det er
normalt bedre med at file den flad på 2 sider og så tage den med en
svensknøgle. Men stikker der ikke noget ud må man bore hul i den og så bruge
en Ornepik. Men den er jo af helvedes hårdt stål så hvis det er en
lille/tynd en skal man passe på ikke at knække den ved at trykke skævt på
den når man drejer svensknøglen. Parallel til Ornepikken findes der en
konisk med en x profil som man bruger på næsten samme måde. X profilen
banker man jo passende ned i (det borede) hul og drejer så rundt, kontra
Ornepikken som jo selv skruer sig ned via det omvendte gevind; hvilket dog
hvis det er en tynd (M 5, 6, 8) boltrest til tider kiles for meget ud =
større diameter = strammere fastsidden.

Mvh.
Gert Thorgersen

Som en bemærkning tryk

Kryds

Fra : Bo-gsxR

Dato : 15-01-04 14:07

> [...]
> Nogle forslag? Jeg har ikke adgang til en varmepistol og mangler en stang
> således at jeg kan få lagt et ordentligt moment i unbrakonøglen.

som wheeler skriver sæt umbracoen på, og gi den et drøn med en hammer.
og hvis du mangler moment, så tag en fast nøgle og brug den ende hvor den
er lukket ( helt rundt hoved ) og vrid så i umbraco'en, jo større fastnøgle
jo
bedre.

bo-gsxR