kapitalafkastordning kontra virksomhedsord~
Fra : Søren Ramlov

Dato : 04-02-04 20:27

Hej
Er der nogle her der kan forklare mig forskellen på ovenstående, samt
hvilken model bør man lave regnskab/ skat efter ?

mvh
Søren

Fra : Michael Sørensen

Dato : 04-02-04 21:47

"Søren Ramlov" <ramlovFJERN@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Er der nogle her der kan forklare mig forskellen på ovenstående, samt
> hvilken model bør man lave regnskab/ skat efter ?

Hej Søren,

kort sagt, så bruges kapitalafkastordningen hovedsageligt, hvis du har en
stabil indkomst, der ikke har de store udsving, som fx i
udlejningsejendomme.

Virksomhedsordningen bruges hovedsageligt, hvor der er udsving, så man kan
udnytte uverskud hhv. underskud i de forskellige år rent skattemæssigt. Sagt
på dansk kan man med virksomhedsskatteordningen opspare et overskud. Fx hvis
du har tjent 500.000 i din virksomhed, kan du nøjes med at hæve de 300.000
til dig selv og opspare de resterende 200.000, hvilket betyder du ikke skal
betale topskat.

Året efter har du måske et underskud eller kun en fortjeneste på 100.000.
Her hæver du så dit opsparede overskud. (100.000 + 200.000 = 300.000 -
heller ikke her skal du betale topskat - smart)

Ved VSO kan du også trække renter fra i den personlige indkomst, hvilket
også betyder et større fradrag, end hvis du trak dem fra i
kapitalindkomsten.

Hvis man vælger VSO kræver det et større forarbejde, hvorfor man skal
vurdere godt inden man vælger det. Dvs. kan man spare 500 ved at vælge VSO,
så er det ikke en god ide. VSO skal ses over en årrække, da det ellers ikke
er nogen ide i at spare overskuddet op.

Fra : H.S.

Dato : 05-02-04 15:31

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.DANMARK.> skrev i en
meddelelse news:40215a34$0$2349$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

SKAL man vælge én af dem ?

Fra : Michael Sørensen

Dato : 05-02-04 16:30

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> "Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.DANMARK.> skrev i en
> meddelelse news:40215a34$0$2349$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> >
> SKAL man vælge én af dem ?

Nej, man kan også vælge PSL (= Personskatteloven, dvs. den lov, som
almindelige lønmodtagere kører efter).

Dette bruges for selvstændige erhvervsdrivende dog oftest, hvis der er
underskud eller det er et dårligt resultat, hvor man bare for mindst mulige
omkostninger skal have lavet et regnskab. Der skal fx. ikke beregnes /
opgøres indskudskonto m.v. som i VSO eller kapitalafkast i VSO /KAO.

PSL har ikke så store fordele rent skatteteknisk.

Fra : H.S.

Dato : 06-02-04 12:39

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.DANMARK.> skrev i en
meddelelse news:40226166$0$24856$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
> opgøres indskudskonto m.v. som i VSO eller kapitalafkast i VSO /KAO.
>
> PSL har ikke så store fordele rent skatteteknisk.

Men hvis nu man ikke er et regnskabmæssigt geni, og laver sit eget regnskab,
og f.eks. har en fortjeneste på 10-20.000 om året. Kan det så stadig betale
sig at vælge/betale for at bruge VSO eller KAO ? Eller hvor meget skal der
til før det er 'lønsomt' ?

Fra : Michael Sørensen

Dato : 06-02-04 16:44

> [...]
betale
> sig at vælge/betale for at bruge VSO eller KAO ? Eller hvor meget skal der

Det kan aldrig - på noget tidspunkt - betale sig at køre VSO, hvis man
ligger i det resultat, som du nævner herover.

Med dette resultat kan du ikke rykke meget ved at vælge KAO / VSO.

Fra : H.S.

Dato : 09-02-04 11:17

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.DANMARK.> skrev i en
meddelelse news:4023b63a$0$17621$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Det kan aldrig - på noget tidspunkt - betale sig at køre VSO, hvis man
> ligger i det resultat, som du nævner herover.
>
> Med dette resultat kan du ikke rykke meget ved at vælge KAO / VSO.

Men andre ord.. når jeg skal udfylde selvangivelse her til (maj ?) - så
sætter jeg ikke kryds i hverken KAO eller VSO, og så ved T&S godt at jeg vil
køre efter Person skat-modellen ?

Fra : Michael Sørensen

Dato : 09-02-04 19:43

> Men andre ord.. når jeg skal udfylde selvangivelse her til (maj ?) - så
> sætter jeg ikke kryds i hverken KAO eller VSO, og så ved T&S godt at jeg
vil
> køre efter Person skat-modellen ?

Ja, PSL er standard - indtil andet vælges ved afkrydsning.

/Michael Sørensen
8700 Horsens

Fra : FW

Dato : 16-02-04 22:28

> [...]
> ligger i det resultat, som du nævner herover.
>
> Med dette resultat kan du ikke rykke meget ved at vælge KAO / VSO.

Selv om man kun har et overskud på 10 tkr. kan der godt være fordele ved at
vælge KAO/VSO.
Hvis der er nettorenteudgifter i virksomheden sparer man 9% ambi af
renteudgifterne ved at vælge VSO.
Hvis der er positivt kapitalafkastgrundlag (og andre forudsætninger) bliver
en del af/hele overskuddet til kapitalafkast, der beskattes som
kapitalindkomst, dvs. modregning i private renteudgifter og ingen
arbejdsmarkedsbidrag.

Så hvis du kan lave regnskabet selv, kan der sagtens være penge at hente.

Flemming