at sælge en ide...
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-01-04 02:20

Hej NG.

Som studerende på DTU, har vi i en projektgruppe gennemført og afsluttet en
(syntes vi selv) ret fornuftig produkt-udvikling og -forbedring, på et
eksisterende produkt til gangbesværede. Der er lavet forretningsplan,
markedsanalyse baseret på ca.7 bruger-interviews og et 3-årigt meget løst
budget baseret på nogle skøn, der bygger på hvor mange apparater en given
kommune bevilger årligt (dette er ganget op på landsplan)...

Vi er 5 mand og som studerende uden den fornødne erfaring og
branche-baggrund og med et fuldtids-studie der også skal passes ved siden
af, kan ideen ikke gennemføres af os selv (der mangler f.eks. nogle hundrede
tusinde kroner i startkapital + eksisterende produktionsapparat +
branchekendskab...).

Men vi har talt om at høre (evt. sælge ideen om) hvad de danske
virksomheder, som fremstiller den type produkter syntes om vores ide, som på
ihvertfald én måde er "genial", ihvertfald innovativ: -- Men så snart man
fortæller at det er et system som gør at produktet kan gøres ret kompakt i
sammenklappet tilstand og begynder at fortælle eller vise billeder af dette
system, så kan man vel ikke længere beskytte sig mod at firmaet bagefter
stjæler vores ide uden at vi har fået noget ud af det.... Nu ved jeg godt at
der er noget der hedder patent-kontoret osv, men som studerende på SU med
fritidsarbejde... bop-bop

Måske er ideen slet ikke så smart igen og hvorfor så patentere noget som
studerende, hvis ingen reelt vil bruge systemet (ligegyldigt hvor smart det
så er...)???
Med den rette markedsføring er jeg dog optimistisk, men der er jo ingen som
siger at virksomhederne _skal_ bruge ideen blot fordi vi er nogle stykker
som syntes at det er ret smart... Kan man ikke lade ting fremstille på
licens?

Endvidere er der noget (utraditionelt) elektronik indbygget i produktet, men
firmaet kan stadig meget let kopiere ideen uden at vi får noget ud af at
have været de første, der fandt på ideen (når der ikke tages patent på
ideen)....

Så, _hvis_ vi nu antager at ideen er penge værd. Kan man så sælge den og
hvordan gør man det på en smart måde? Det kan måske slet ikke lade sig gøre,
som tingene her er beskrevet?

Lidt synd at lade en god ide gå til spilde ellers, men jeg har altså ikke
tænkt mig at arbejde gratis for de pågældende virksomheder, ved at forære
dem vores arbejde og ideer kvit og frit...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 29-01-04 11:02

Martin Jørgensen wrote:

> Lidt synd at lade en god ide gå til spilde ellers, men jeg har altså ikke
> tænkt mig at arbejde gratis for de pågældende virksomheder, ved at forære
> dem vores arbejde og ideer kvit og frit...

Jeg ville starte med at kontakte et patent-kontor og spørge om de
overhovedet mener det er værd at tænke i patenter. Et kort møde koster
jer formentlig ikke noget, og de lever af at kunne holde på en hemmelighed.
De kan også komme med nogle idéer til hvad I kan gøre hvis I ikke kan
få patent.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-01-04 13:38

Jonathan Stein wrote:

> [...]
> hemmelighed.
> De kan også komme med nogle idéer til hvad I kan gøre hvis I ikke kan

Ok, tak for det.

Sagen er den at vi i rapporten til vores produkt, i konklusionen, skrev at
der i det mindste er noget af systemet der "er genialt".

Men til den mundtlige eksamen er det klart, at censor begynder at bore i den
udtalelse og spørger ind til hvordan det ligefrem er genialt, vores ide
altså -- og som en af de andre svarede til det spørgsmål: "Jamen, det er
utroligt at der åbenbart ikke er nogen andre som har fundet på det før os"
og det har jeg så gået og tænkt over siden da...

Censor og de tilstedeværende havde derudover ikke nogen yderligere
kommentarer, så vi er alt i alt efterhånden nogen personer som godt kan se
mulighederne i det og kom bagefter til at snakke om, at man kunne prøve at
høre de relevante virksomheder om deres mening... Men de skal ikke have
ideen forærende gratis, da der ligger meget arbejde bag (selvom princippet
er enkelt og forholdsvist let kan kopieres).

Projektet blev beskrevet som værende "en af de bedre" til eksamen.

Men /hvis/ nu ideen kan patenteres, kan man så sælge ideen ved at give
licens til nogen virksomheder, som mod betaling kan fremstille og sælge
produktet? Som studerende kan vi jo ikke selv gøre så meget, så alle svar
er hjertens velkomne.....

Inden jeg har tænkt mig at undersøge noget, vil jeg da gerne lige høre noget
feedback fra folk, her i gruppen som har nogle inputs til emnet...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 29-01-04 14:54

Martin Jørgensen wrote:

> Inden jeg har tænkt mig at undersøge noget, vil jeg da gerne lige høre noget
> feedback fra folk, her i gruppen som har nogle inputs til emnet...

Du kan læse mere om patenter og andre beskyttelser på
http://www.dkpto.dk/

Et patent (eller retten til at bruge det) kan sagtens sælges.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 30-01-04 23:26

Martin Jørgensen wrote:

> [klip]
>
> Men /hvis/ nu ideen kan patenteres, kan man så sælge ideen ved at give
> licens til nogen virksomheder, som mod betaling kan fremstille og sælge
> produktet?

Ja. Spørgsmålet er om der er virksomheder som reelt er interesserede -
produktet skal trods alt have en mærkbar merværdi. Det kan man kun finde
ud af ved at regne økonomien igennem.
--
Hvordan er din teknik? http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-01-04 14:14

Jonathan Stein wrote:

> [...]
> hemmelighed.
> De kan også komme med nogle idéer til hvad I kan gøre hvis I ikke kan

Lige en tilføjelse til det jeg tidligere skrev: Hvis man kan tage patent på
dette: http://www.danskvinemballage.dk/gavekasser.htm (og det kan man jo
som det ses), så burde man ihvertfald også kunne tage patent på den ide vi
har, vil jeg umiddelbart mene...

....Forudsat naturligvis at der virkelig ikke er andre der før har tænkt på
at patentere det samme som os, hvilket jeg ikke tror når man kigger på de
eksisterende produkter af denne type...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 30-01-04 23:24

Jonathan Stein wrote:

> [...]
> jer formentlig ikke noget, og de lever af at kunne holde på en hemmelighed.
> De kan også komme med nogle idéer til hvad I kan gøre hvis I ikke kan

Patentkontorer (jeg går ud fra at du mener advokater med speciale i
patenter) er ikke oplagte at spørge. Det svarer til at spørge en
blikkenslager om han synes at det ville være en god idé at få udskiftet
VVS-installationerne hvor man bor. Problem et: det kan de ikke tage
stilling til. Problem 2: de vil som regel sige "ja".

Mvh. Michael.
---
Hvordan er din teknik? http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 31-01-04 16:31

Hej Michael.

Du skriver mange gode ting, som giver stof til eftertanke... Det er jeg
selvfølgelig glad for.

Michael Zedeler wrote:

> [...]
> VVS-installationerne hvor man bor. Problem et: det kan de ikke tage
> stilling til. Problem 2: de vil som regel sige "ja".

Ok... Så er der mon nogen der kan henvise til steder med billig eller gratis
rådgivning omkring København?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 01-02-04 16:37

Michael Zedeler wrote:

> [...]
> VVS-installationerne hvor man bor. Problem et: det kan de ikke tage
> stilling til. Problem 2: de vil som regel sige "ja".

Jeg mener egentlige patent-bureauer, som nok har jurister men også
andre fagfolk - f.eks. ofte ingeniører - ansat.

- Men du kan godt sammenligne det med at man rådfører sig med en
advokat, hvis man overvejer at anlægge sag mod en person. Advokaten har
en interesse i at føre sagen, men man forventer alligevel, at advokaten
er professionel nok til at give en reel vurdering.

Så længe taxameteret ikke tæller, har man ikke tabt noget ved at høre
patent-bureauets vurdering.

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 30-01-04 01:11

spam-filter wrote:

> Så, _hvis_ vi nu antager at ideen er penge værd. Kan man så sælge den og
> hvordan gør man det på en smart måde? Det kan måske slet ikke lade sig
> gøre, som tingene her er beskrevet?

I Århus har vi noget der hedder "Centre for Entrepreneurship"
<http://www.cfe-aarhus.dk/> hvor man kan få gratis og kompetent rådgivning
til konceptudvikling etc. Det henvender sig bl.a. til studerende på
akademiske uddannelser. Du kan sikkert finde noget tilsvarende i nærheden
af, hvor du bor.

--
Jonas Kongslund

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 30-01-04 14:53

Jonas Kongslund wrote:

> [...]
> til konceptudvikling etc. Det henvender sig bl.a. til studerende på
> akademiske uddannelser. Du kan sikkert finde noget tilsvarende i nærheden

Tusind tak, Jonas. Jeg havde håbet på at nogle flere havde nogle inputs, men
jeg har skrevet en mail til cfe-aarhus og håber de kan hjælpe lidt, evt.
med nogen henvisninger til noget rådgivning i Stor-Københavns-området...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 30-01-04 23:22

Martin Jørgensen wrote:

> [...]
> branche-baggrund og med et fuldtids-studie der også skal passes ved siden
> af, kan ideen ikke gennemføres af os selv [klip]

Det er godt at I har arbejdet idéen igennem, men en alvorlig streg i
regningen hvis I fra starten af har den holdning at studiet skal have så
meget prioritet at I ikke kan få projektet videre.

> Måske er ideen slet ikke så smart igen og hvorfor så patentere noget som
> studerende, hvis ingen reelt vil bruge systemet (ligegyldigt hvor smart det
> så er...)???

Det kan man regne sig frem til. Hvis idéen virkelig er god, sælgbar og
patentérbar, så er det bare at få det gjort. I bør finde en som kan
hjælpe med at vurdere om det er en god idé. Lad forøvrigt endelig være
med at spørge en advokat med speciale i patenter

> [...]
> siger at virksomhederne _skal_ bruge ideen blot fordi vi er nogle stykker
> som syntes at det er ret smart... Kan man ikke lade ting fremstille på

Jo. Det kan du selvfølgelig godt. Hvis der er konkurrence imellem flere
virksomheder der leverer produkter (eller ydelser) som løser samme
opgaver som jeres idé, vil det nok være muligt at få en virksomhed i
tale. Et godt udgangspunkt er at regne igennem hvor mange ekstra penge
man kan tjene på at bruge Jeres idé frem for at lade være.

> [...]
> hvordan gør man det på en smart måde? Det kan måske slet ikke lade sig gøre,

Jeg tror at I skal have noget mere konkret at sælge. Jo tættere I er på
at have et reelt produkt (f. eks. færdigt udstyr til at producere
produktet og endda nogle enkelte kunder), jo bedre.

> Lidt synd at lade en god ide gå til spilde ellers, men jeg har altså ikke
> tænkt mig at arbejde gratis for de pågældende virksomheder, ved at forære
> dem vores arbejde og ideer kvit og frit...

Nogle gange er det altså den bedste indstilling at give sine idéer væk.
Hvis du ikke kan få andet ud af dem, så giv dem videre til nogen som
kan. I det mindste vil du blive husket for det og har du fået en god
idé, burde du kunne få en til...
--
Hvordan er din teknik? http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Soeren

Dato : 02-02-04 00:48

Hej Martin,

Jeg har ikke meget at sige til problemstillingen, men jeg lovede dig at
kigge forbi.

Det, der slår mig mest, er, at du og dine medstuderende bør gøre op med sig
selv om I tror på ideen eller ej, og så være tro mod den overbevisning. Hvis
det er et industrielt produkt, så prøv at tage kontakt med de store spillere
på markedet. De har ikke råd til at få et ry som dem, der stjæler andres
ideer (den slags har en tendens til at sprede sig hurtigt, hvis en stor,
kendt, og anderkendt virksomhed opfører sig sådan).

En anden vinkel kunne være at henvende sig til plejesektoren. En positiv
udtalelse fra deres side kunne sikkert interessere producenter. Er ISS ikke
engageret i ældrepleje ? Det mener jeg.

Held og lykke med projektet.

Med venlig hilsen
Søren Dalby

"Martin Jørgensen" <unoder(spam-filter)@(remove-this)jay.net> skrev i en
meddelelse news:4018601f$0$1577$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-02-04 09:09

Soeren wrote:

-SNIP-
> [...]
> hurtigt, hvis en stor, kendt, og anderkendt virksomhed opfører sig sådan).

Ok, jeg tænkte nu på, at medmindre man laver patent på ideen, så har man kun
en påstand om at man selv var dem som fandt på ideen først? Hvad siger du/i
andre så til det?

> En anden vinkel kunne være at henvende sig til plejesektoren. En positiv
> udtalelse fra deres side kunne sikkert interessere producenter. Er ISS
> ikke engageret i ældrepleje ? Det mener jeg.

Ja, det er sådan noget jeg også har tænkt lidt på... Vi har faktisk et par
bruger-udtalelser som roser produktet, men jeg syntes godtnok stadigvæk at
derfra og så til at føre ideen ud i livet er et enormt stort spring. At
tage patent koster vistnok et ansøgningsgebyr på kr.3000,- + evt.
udstedelsesgebyr på kr.2850,- + evt. agenter + penge til at lave en
ordentlig prototype som kan fremvises for potentielle købere. Derudover
skal der årligt betales et gebyr for at eje et patent.

Det syntes jeg er en stor mundfuld og pengene skulle jo gerne komme ind
igen. Der skal sikkert en del lobby-arbejde til og investeres en hel del
tid på det...

> Held og lykke med projektet.

Tusind tak.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-02-04 17:17

Martin Jørgensen wrote:

> Ok, jeg tænkte nu på, at medmindre man laver patent på ideen, så har man kun
> en påstand om at man selv var dem som fandt på ideen først? Hvad siger du/i
> andre så til det?

Du skulle være muligt at kunne dokumentere en idéen billigere. En
advokat eller notar kan bevidne, at han/hun har set dokumentet en
bestemt dato. Hør evt. i .jura-gruppen.

> [...]
> ordentlig prototype som kan fremvises for potentielle købere. Derudover
> skal der årligt betales et gebyr for at eje et patent.

Prototype og årligt gebyr skal jo kun betales, hvis nogen er
interesseret i jeres idé.
Hvis idéen kan patenteres og I tror på, at der er et marked, så få
samlet de 5.000 - 10.000 kr sammen.

Tør I ikke satse så meget, så tag chancen og vis idéen til en
virksomhed, som kunne være interesseret i jeres produkt. (Få evt. hjælp
i .jura til at lave en fortrolighedserklæring, som i hvert fald er lidt
bedre end ingenting).

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-02-04 16:07

Hej Jonathan.

Tak for dit indlæg:
Jonathan Stein wrote:

> Du skulle være muligt at kunne dokumentere en idéen billigere. En
> advokat eller notar kan bevidne, at han/hun har set dokumentet en
> bestemt dato. Hør evt. i .jura-gruppen.

God ide.

Hermed gjort. Dette indlæg postes i dk.erhverv + dk.videnskab.jura med FUT
til dk.videnskab jura... På den måde burde det være muligt at følge trådens
tidligere referencer og hurtigt skimte hvad det handler om...

-SNIP-
> Hvis idéen kan patenteres og I tror på, at der er et marked, så få
> samlet de 5.000 - 10.000 kr sammen.

Det er svært at sige om der er et marked. Vi kan måske have overset noget?
Umiddelbart ser ideen ud til at være god og man burde kunne tjene penge på
den, idet produktet "er smartere" end de tilsvarende... Koster dog en smule
mere at producere, men jeg mener at det kan sagtens lægges oveni prisen og
fortjenesten kan hæves fordi produktet "er smartere" end de andre.

> [...]
> virksomhed, som kunne være interesseret i jeres produkt. (Få evt. hjælp
> i .jura til at lave en fortrolighedserklæring, som i hvert fald er lidt

Ok. Nu er spørgsmålet til jura-gruppen: Hvordan laves en
fortrolighedserklæring således at den ide vi har fundet på, ikke bliver
stjålet (ideen er fortrolig)?

Man må vel kunne gå udfra at såfremt ideen er dårlig, så har virksomheden
ikke mistet noget ved at få indblik i vores ide og de har dermed heller
ikke mistet noget ved at underskrive en sådan fortrolighedserklæring?

I modsat fald - dvs. såfremt ideen er god - så må virksomheden jo sige til,
således at der kan blive taget patent på ideen -- og således at
virksomheden kan tjene penge på ideen?

Kan det gøres således? Så tilfalder rettighederne til ideen, dem som har
fundet på den, uden at vi først skal tage patent på ideen.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 03-02-04 16:53

> [...]
> ikke mistet noget ved at få indblik i vores ide og de har dermed heller
> ikke mistet noget ved at underskrive en sådan fortrolighedserklæring?

Du må også tage i betragtning at mange virksomheder ikke vil skrive under på
en fortrolighedserklæring, for hvis virksomheden nu går og pusler med en ide
der ligner din ide meget, så fraskriver de sig samtidig rettigheden på deres
egen ide.

Glenn

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 04-02-04 20:27

Glenn [Odense] wrote:

> [...]
> en ide der ligner din ide meget, så fraskriver de sig samtidig rettigheden

Ok.

Er der noget specielt man skal vide omkring det at lave en
fortrolighedserklæring? Google giver lidt som man vel kan modificere, men
er der nogen fælder? Der må være nogen med forstand på jura som ved hvad
man skal kigge efter... Hvad med noget i den stil her (fra google):

Den, der er i tjeneste- eller samarbejdsforhold til eller en virksomhed
eller udfører et hverv for denne, må ikke på utilbørlig måde skaffe sig
eller forsøge at skaffe sig kendskab til eller rådighed over virksomhedens
erhvervshemmeligheder. Har den pågældende fået kendskab til eller rådighed
over over virksomhedens erhvervshemmeligheder på retsmæssig måde, må denne
ikke ubeføjet viderebringe eller benytte sådanne hemmeligheder indtil 3 år
efter samarbejdets ophør. Undertegnede erklærer sig indforståede hermed.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 04-02-04 21:03

Ups, slemme dig, Glenn

Jeg tager måske fejl fordi jeg normalt meget sjældent FUT'ter mellem
forskellige nyhedsgrupper, men har du ikke sat FUT til dk.erhverv uden at
skrive det i indholdet sådan at man ikke (umiddelbart) opdager at sit svar
havner i en anden gruppe?

Ellers har min news-reader (KNode) sat FUT til dk.erhverv og det har
ihvertfald slet ikke været meningen her i denne gruppe... Jeg er ihvertfald
vant til at folk lige skriver FUT:...., hvis de laver FUT til en anden
gruppe.

Ellers tak for dit indlæg

Anyway: Til dem som svarer på mit tidligere indlæg, så husk at lave
FUT:dk.videnskab.jura og check at indlægget havner i dk.videnskab.jura,
hvis det da hører til her...

mvh.
Martin Jørgensen

-SNIP-

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 05-02-04 04:54

> [...]
ihvertfald
> vant til at folk lige skriver FUT:...., hvis de laver FUT til en anden

Det er jeg da ked af, jeg højreklikkede bare og "svar gruppe", jeg så ikke
at den fut'ede over i en anden gruppe. (jeg har slet ikke den anden gruppe
inde i min reader)

Ang. fortrolighedserklæring, så fik jeg en udleveret af dem her:
http://www.fec.dk/, de har desuden tavshedspligt, så man kan bruge dem som
feedback på ens ide.
Der burde være en afdeling i nærheden af dig..

Glenn

Fra : Andy

Dato : 03-02-04 21:53

> Lidt synd at lade en god ide gå til spilde ellers, men jeg har altså ikke
> tænkt mig at arbejde gratis for de pågældende virksomheder, ved at forære
> dem vores arbejde og ideer kvit og frit...

Nu har jeg læst de fleste indlæg i tråden, og jeg forstår godt at du ikke
ønsker at ofentliggøre hvad det drejer sig om, men tænk lige over at du rent
faktisk fortæller at indtil flere mennesker kender produktet(eksaminanter,
brugere, censor, lærer osv), og det kan jo få konsekvenser for en evt.
patent registrering hvis en eller flere har fortalt om det her geniale
produkt til familie og venner.

Andy

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 04-02-04 20:53

Andy wrote:

> [...]
> brugere, censor, lærer osv), og det kan jo få konsekvenser for en evt.
> patent registrering hvis en eller flere har fortalt om det her geniale

"Genialt" er måske lige i overkanten... Praktisk/smart/innovativt er en mere
passende beskrivelse. Men det er jo også tilstrækkeligt godt nok og et
/udmærket/ salgsargument overfor kunderne... Især når, ikke andre produkter
ligner dette.

Jeg tager ikke sorgerne på forskud og censor, lærer, brugere, familie/venner
osv. er jeg ikke nervøs for umiddelbart, da det nok ikke er enhver som
tager springet og forsøger at realisere ideen.

Jeg er jo også i tvivl, ligesom mange iværksættere sikkert også er det i
starten? Og hvis der er nogen der stjæler ideen, så finder jeg nok på noget
med en advokat for så betyder det jo at ideen faktisk er rigtig god

Var det det du mente med dit indlæg og om at "det kan få konsekvenser for
evt. patent-registrering osv."?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Andy

Dato : 05-02-04 15:55

> [...]
> med en advokat for så betyder det jo at ideen faktisk er rigtig god
>
> Var det det du mente med dit indlæg og om at "det kan få konsekvenser for

Nej, jeg mente at du fuldstændig har overset at opfindelsen rent faktisk
allerede kan være offentliggjort, og dermed ikke kan patenteres.

*** ved min pointe!

--------------Fra www.dkpto.dk----------------------
For at få patent i Danmark skal:

Opfindelsen være af teknisk karakter og reproducerbar

Opfindelsen være NY.
Det betyder, at der ikke må være andre i hele verden, der har gjort en
opfindelse, der i væsentlige træk ligner din. Du må heller ikke have
***offentliggjort opfindelsen før patentansøgningen er indleveret***.

Opfindelsen skal være af banebrydende karakter.
Den skal med lovens ord have "opfindelseshøjde", hvilket vil sige, at det
ikke bare må være det næste skridt i den tekniske udvikling, som
specialister på forhånd regner med vil ske (være nærliggende for en
fagmand). Opfindelsen skal adskille sig væsentligt fra, hvad der er kendt i
forvejen.

Andy

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-02-04 23:26

Andy wrote:
-SNIP-

> Nej, jeg mente at du fuldstændig har overset at opfindelsen rent faktisk
> allerede kan være offentliggjort, og dermed ikke kan patenteres.
>
> *** ved min pointe!

Det er da ingen som har offentliggjort ideen...

Hvis jeg ville offentliggøre ideen så skrev jeg her, hvad ideen gik ud på.

Men det er jo ikke tilfældet. At vi er et par stykker som har talt om ideen,
er da heller ikke at "offentliggøre opfindelsen". Offentliggøre betyder
hvis jeg f.eks. lagde ideen ud på min hjemmeside så enhver kunne se den.

Der er ingen af jer, der har adgang til ideen. Derfor er den heller ikke
offentliggjort. Det ligger også i ordet "offentliggjort" - "at gøre
offentligt tilgængeligt"...

Et eksempel på noget som er offentliggjort eller "offentligt tilgængeligt"
er oplysningerne på www.retsinfo.dk, og diverse offentlige dokumenter,
rapporter, undersøgelsesresultater osv.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Andy

Dato : 07-02-04 00:03

> Det er da ingen som har offentliggjort ideen...
> Hvis jeg ville offentliggøre ideen så skrev jeg her, hvad ideen gik ud på.

Jeg tror vi taler forbi hinanden.

Læs evt. http://www.cvu.dk/sw802.asp under punktet 'kravet om nyhed'

Jeg gør såmænd kun opmærksom på at folk taler sammen... F.eks. har jeg for
nogle år siden selv overværet en samtale med en kvinde som fortalte vidt og
bredt om hvad hendes søn rodede med af interessante opfindelser i sin
garage, og hvor de patenterbare aspekter blev nøje opregnet.

Hvor mange mennesker kender de patenterbare aspekter af opfindelsen? Har de
underskrevet en hemmeligholdelsesaftale? Er jeres eksamensprojekt at regne
som offentliggørelse? Har nogle af jeres test subjekter talt over sig til
nogen osv?

Andy

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-02-04 15:37

Andy wrote:
-SNIP-
> [...]
> de underskrevet en hemmeligholdelsesaftale? Er jeres eksamensprojekt at
> regne som offentliggørelse? Har nogle af jeres test subjekter talt over

Jeg tror ikke at der er nogen problemer.

Man skal helst have branchekendskab og helst arbejde i samme branche som
produktet selv, hvis man vil stjæle ideen...

mvh.
Martin Jørgensen