Provision for kontakt af kunde
Fra : Ukendt

Dato : 27-01-04 17:58

Jeg har indgået et samarbejde med en kontorsalgsforretning.

Når han initierer en kunde for salg af mine varer, skal han have provision.
Jeg skal selv stå for salget, det er altså kun kontakten han skaber ikke
salget

Hvordan bogfører jeg det ?
Jeg skal vel lave en udgiftskonto, men hvad med bilag ? Der er jo ikke bilag
på det jeg hans provision, kun på den vare jeg sælger direkte til kunden (i
form af en faktura til kunden)
--
mvh Karsten

Fra : Jonathan Stein

Dato : 27-01-04 20:16

Karsten Madsen wrote:

> [...]
> Jeg skal selv stå for salget, det er altså kun kontakten han skaber ikke

Kan du ikke få ham til at skrive en faktura på provisionen? Den
bogfører du som alm. salgsomkostning eller hvad du nu kalder det i dit
regnskab.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-04 21:11

Jonathan Stein wrote:
> Kan du ikke få ham til at skrive en faktura på provisionen? Den
> bogfører du som alm. salgsomkostning eller hvad du nu kalder det i dit
> regnskab.

Nej desværre, så havde jeg jo bare bogført det som et almindeligt købsbilag.
Men sagen kerne her er jo netop at der ikke er et bilag fra min
samarbejdspartner - altså han gør ikke krav gældende over for mit firma, men
pengene overføres efter en aftale som er indgået

/karsten

Fra : Jonathan Stein

Dato : 27-01-04 21:32

Karsten Madsen wrote:

> [...]
> samarbejdspartner - altså han gør ikke krav gældende over for mit firma, men
> pengene overføres efter en aftale som er indgået

Men hvad forhindrer, at han skriver en faktura for at få de penge,
som han jvf. jeres aftale er berettiget til?
- Ellers må du jo udbetale som lønudbetaling med indeholdelse af skat
o.s.v.

Er det helt umuligt at vriste en faktura ud af ham, så kan du skrive
et afregningsbilag, hvor du så at sige skriver fakturaen for ham, men
det kræver dog en forudgående aftale. (Se krav på www.toldskat.dk - søg
efter "afregningsbilag").

Fra : Steen Madsen

Dato : 28-01-04 00:01

det lyder som en slags returhalløj fy fy ord i mine øre du er ude i med en
ansat osv.. vedkommende må skrive dig en faktura med hans Cpr. nr. på uden
moms.

er der for mange bilag med samme person og vedkommende ikk betaler sin skat
mm. hænger du på hans skat

Fra : Jonathan Stein

Dato : 28-01-04 00:14

Steen Madsen wrote:

> [...]
> moms.
>
> er der for mange bilag med samme person og vedkommende ikk betaler sin skat

Jeg føler mig nu ganske sikker på, at jeg ikke kommer til at hænge på
hans skat (læg lige mærke til hvem, du svarer).

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-04 02:21

Steen Madsen wrote:
> [...]
> nr. på uden moms.
>
> er der for mange bilag med samme person og vedkommende ikk betaler

Nej. Firmaet (med cvr.nr.) jeg har indgået en aftale med er reelt nok og har
levet i mange år.
Jeg vil se om der ikke var en simpel metode til at undgå at de sender mig en
faktura hver gang, men det lader til at det ikke kan undgås.

Jeg snupper en snak med t&s i morgen.

/karsten

Fra : Michael Sørensen

Dato : 28-01-04 02:33

> [...]
en
> faktura hver gang, men det lader til at det ikke kan undgås.

Kan der ikke laves en aftale om fakturering pr. kvartal med en opgørelse
over alle provisioner i denne periode og kun afregning 4 gange om året for
at spare arbejde?

Ved egentlig ikke hvad T&S siger.

> Jeg snupper en snak med t&s i morgen.

Vil da af nysgerrighed gerne høre udfaldet

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-04 03:47

"Karsten Madsen" <news(SNABELA)alsit.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bilag
> på det jeg hans provision, kun på den vare jeg sælger direkte til kunden

Du laver en kreditnota på hans anvisningsprovision og vedlægger evt. en kopi
af fakturaen for salget, der udløser provisionen.

Bogfører du den manuelt, debiterer du varesalgskontoen og krediterer en
konto "Skyldig provision" i passivsiden i status. Husk ved udbetaling at
tilbageholde A-skat iflg. hans skattekort.

Pas på med udbetaling af anvisningsprovision uden skattetræk, desuagtet
afregning mod faktura tillagt moms etc. Det er ikke altid sikkert, at T&S
vil akceptere en free lance sælger som selvstændig, og så hæfter du for hans
A-skat.

Er der derimod tale om et større firma, hvor man (gensidigt) "skrupper"
hianden lidt på ryggen ved at henvise kunder til f.eks. en leverandør af
produkter, man ikke lige selv fører, så er der ingen problemer med direkte
fakturering fra provisionstageren, men alligevel er kreditnota-metoden
bedst, for så får han den sammen med en faktura for salget (bilag for
provisionsgrundlaget), men kreditnotaen (anvisningsprovisionen)
betales/frigøres først, når kunden har betalt.
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-04 18:32

KHJ wrote:
> [...]
> desuagtet afregning mod faktura tillagt moms etc. Det er ikke altid
> sikkert, at T&S vil akceptere en free lance sælger som selvstændig,

Det er ikke den metode...

> [...]
> en faktura for salget (bilag for provisionsgrundlaget), men
> kreditnotaen (anvisningsprovisionen) betales/frigøres først, når

Derimod denne her.

Takker