Hvordan laves en rykker?
Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 26-01-04 02:53

Jeg skal have udformet en rykker til en kunde. Hvordan ser sådan én ud i
forhold til den almindelige faktura? Skal man bare sende fakturaen igen
tilføjet et rykkergebyr?

Kunden skulle have betalt sin regning i sidste regnskabsår. Hvordan
bogfører jeg dette, når jeg nu skal til at lave mit årsregnskab? Jeg vil
jo nødigt betale B-skat og moms af beløbet, før jeg er sikker på at få
det indkasseret.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"Leder: Kære sprognævnsmedlemmer, erkend, at det nye komma var et

Fra : Peter G C

Dato : 26-01-04 19:48

"Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal have udformet en rykker til en kunde. Hvordan ser sådan én ud i
> forhold til den almindelige faktura? Skal man bare sende fakturaen igen
> tilføjet et rykkergebyr?

Jeg ville bruge noget, der ligner dette (og gør det også i praksis):

1. RYKKER

Vedr.: Vort tilgodehavende i henhold til ***

Vi må desværre konstatere, at De ikke har betalt vort tilgodehavende i
henhold til ***, jf. vor betalingsanmodning/faktura af DATO/MÅNED/ÅR.

Jeg skal derfor venligst anmode Dem om at indbetale vort tilgodehavende
senest 10 dage fra dato, idet kravet kan opgøres således:
Vort tilgodehavende / hovedstol / faktura kr.
XX,XX
Rykkergebyr, jf. rentelovens § 9b, stk. 1, jf. stk. 2 kr.
100,00
I alt
kr. XXX,00

Vi gør opmærksom på, at der under alle omstændigheder påløber renter af vort
tilgodehavende med procesrenten, p.t. 10,55 % p.a., 30 dage fra
(BETALINGSANMODNING / FAKTURA), jf. rentelovens § 3, stk. 2, jf. § 5.

Med venlig hilsen
KREDITOR

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 26-01-04 20:00

Peter G C skrev:

> Jeg ville bruge noget, der ligner dette (og gør det også i praksis):

Tusind tak. Det ser jo fornuftigt ud.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"Jeg forstår ikke 'w00t'. Hvis du holdt dig inden for de alment

Fra : Peter G C

Dato : 26-01-04 21:37

"Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Tusind tak. Det ser jo fornuftigt ud.

Den er fra www.advokatnet.dk - der er vist mere under "formularer".

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 02-02-04 15:39

Der er ikke nogen, der har svar på følgende spørgsmål?

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"Årh, hvaaad!"

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-02-04 17:10

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Der er ikke nogen, der har svar på følgende spørgsmål?

Der er nok fordi der ikke er noget let svar.

Det er principielt skattevæsenet ligegyldigt, at du har valgt at låne
manden x kr. Når du har solgt varen, skal du fakturere og bogføre
salget. (Og dermed også betale moms og skat).

Der er dog en lille redning, hvis pengene ikke kommer ind. Da de er
udlånt erhvervsmæssigt, kan de også afskrives erhvervsmæssigt, hvis de
er helt tabt.
Det kræver dog, at du faktisk afskriver dem som et tab (det har
Told*Skat vist en vejledning om hvordan og hvornår man kan gøre) - og
hvis de så alligevel bliver betalt, bogfører du dem som en positiv
overraskelse (genvundne afskrivninger).

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Peter G C

Dato : 02-02-04 17:21

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> Told*Skat vist en vejledning om hvordan og hvornår man kan gøre) - og
> hvis de så alligevel bliver betalt, bogfører du dem som en positiv

Nok lidt for firkantet. Der er vel tale om kurstab eller -gevinst på en
fordring, jf. Kursgevinstloven, ikk'?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-02-04 17:51

Peter G C wrote:

> Nok lidt for firkantet. Der er vel tale om kurstab eller -gevinst på en
> fordring, jf. Kursgevinstloven, ikk'?

Her tror jeg det er på tide, at en revisor kommer på banen.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 02-02-04 17:46

Jonathan Stein skrev:

> Der er nok fordi der ikke er noget let svar.

Det frygtede jeg.

> Det er principielt skattevæsenet ligegyldigt, at du har valgt at
> låne manden x kr. Når du har solgt varen, skal du fakturere og bogføre
> salget. (Og dermed også betale moms og skat).

Det er jo klar tale og dermed vel egentlig et let svar. Jeg skal altså
bare bogføre helt som normalt. Hvis pengene mod forventning aldrig
kommer ind, må jeg tage kontakt til Told&Skat med henblik på afskrivning
som tab. Den tid, den sorg.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"Marge, it takes two to lie. One to lie and one to listen."

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-02-04 17:54

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Peter Bjerre Rosa skrev:
>
> Der er ikke nogen, der har svar på følgende spørgsmål?

Du har kunden i dit debitorregnskab indtil kunden har betalt. Husk at
forøge kundens "konto" med rykkergebyret og renterne.

Og at rykkergebyret er inkl. moms.

I tilfælde af du aldrig måtte se pengene, så må du kreditere kundens
konto og kreditere kontoen: Tab på tilgodhavender.
Om du kan få momsen trukket tilbage, tja det må du lige snakke med
Told*skat om.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis