Moms spørgsmål
Fra : Jochke

Dato : 26-01-04 01:37

Nogen der kan give mig den matematiske forklaring på, hvis man regner en
pris ud fra eksl. moms til inkl. moms er det 25% man lægger til mens det den
anden vej er 20%?

Har brugt hele aftenen på at finde den matematiske forklaring på det, men
uden held.

/Jochke

Fra : alexbo

Dato : 26-01-04 06:04

"Jochke" skrev

> Nogen der kan give mig den matematiske forklaring på, hvis man regner en
> pris ud fra eksl. moms til inkl. moms er det 25% man lægger til mens det
den
> anden vej er 20%?

Fordi 100kr. plus 25 % moms er 125 kr.
Mens 25 kr. moms af 125 kr. er 20%

25 kr. er en fjerdedel af 100kr. men en femtedel af 125 kr.

mvh
Alex Christensen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 26-01-04 09:00

Jochke wrote:
> [...]
> anden vej er 20%?
>
> Har brugt hele aftenen på at finde den matematiske forklaring på det, men

Her er fire bananer:

<____>

<____>

<____>

<____>

Dem kan man ikke sælge uden at tage 25% moms. 25% af fire bananer er en
banan til:

<____>

<____>

<____>

<____>

<__Toldskat__>

Der står Toldskat på den sidste fordi at den er til Told og Skat.

Hvis du så har dine fem bananer (hvoraf den ene er til Told og Skat):

<____>

<____>

<____>

<____>

<__Toldskat__>

og er blevet i tvivl om hvor mange det nu var at du oprindeligt skulle
sælge, kan du trække 20% fra igen. 20% af fem er 1:

<____>

<____>

<____>

<____>

Mvh. Michael.

Fra : Jochke

Dato : 27-01-04 19:57

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> wrote in message

> Her er fire bananer:

Tak for den udskåret version. :)

/Jochke

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-04 02:04

"Jochke" <ask@me.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> anden vej er 20%?
>
> Har brugt hele aftenen på at finde den matematiske forklaring på det, men

Der er da for så vidt ikke nogen matematik i det her. Det er udelukkende et
spørgsmål om forlæns og baglæns procentregning.
Karsten H. Jensen

Fra : jens v

Dato : 28-01-04 08:46

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse

> [...]
et
> spørgsmål om forlæns og baglæns procentregning.

Hej
Nu er det så heldig at det passer med 20 ved tilbageregning af momsen, men
den rigite måde må vel være at dividere med 1,momssatsen. Altså Dansk moms
25% , 100/1,25= 80, hvis momsen falder til f.eks. 20% skifter du bare til
1,20, 100/1,20=83,33 o.s.v.
mvh jens

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-04 02:16

"jens v" <jens_verner@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 25% , 100/1,25= 80, hvis momsen falder til f.eks. 20% skifter du bare til

Ja.
Karsten H. Jensen

Fra : H.S.

Dato : 30-01-04 13:25

> [...]
> 25% , 100/1,25= 80, hvis momsen falder til f.eks. 20% skifter du bare til

BRAVO !! - Rigtig god forklaring, som selv jeg forstod. Og jeg har undret
mig over de 20% længe !!

Fra : Jochke

Dato : 31-01-04 20:57

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> wrote in message

> BRAVO !! - Rigtig god forklaring, som selv jeg forstod. Og jeg har undret
> mig over de 20% længe !!

Jep giver dig ret.

Jens må være vinderen. :)

/Jochke