Køb af privat person til enkeltmandsfirma
Fra : Oliver B.

Dato : 23-01-04 21:18

Hej,

Jeg er i den situation at jeg kan købe nogle vare af en privatperson.

Jeg selv har registreret et enkeltmandsfirma. Privatpersonen har ikke et
SEnr..

Mit spørgsmål er, kan jeg modtage en faktura med moms fra en privatperson -
og derved trække momsen ud via mit enkeltmandsfirma, eller hvordan gør jeg
det ?

Mvh

Oliver

Fra : Michael Sørensen

Dato : 23-01-04 21:39

> [...]

privatperson -
> og derved trække momsen ud via mit enkeltmandsfirma, eller hvordan gør jeg

Nej, det kan ikke lade sig gøre.

Som nævnt i tidligere indlæg, så er en af de afgørende faktorer, om varen /
ydelsen er momspligtig.

Uanset om den er det i dette tilfælde, så skal man derefter også kigge på,
om sælgeren / udbyderen m.v. er momsregistreret. Er denne ikke det, som
tilfældet er her med en privatperson, kan han ikke fakturere med moms.

/Michael Sørensen
8700 Horsens

Fra : Nico de Jong

Dato : 24-01-04 06:44

"Oliver B." <tlu@FJERN.post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
privatperson -
> og derved trække momsen ud via mit enkeltmandsfirma, eller hvordan gør jeg

Nej nej og atter nej. En privatperson uden Senr kan ikke udstede en
momsfaktura. Og du kan følgelig heller ikke trække momsen fra.

Nico

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-04 22:07

"Nico de Jong" <nico@SPAMBLOCKfarumdata.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nej nej og atter nej. En privatperson uden Senr kan ikke udstede en
> momsfaktura. Og du kan følgelig heller ikke trække momsen fra.

Findes der ikke visse undtagelser for loppemarkedskrejlere
(antikvitetshandlere)?
Karsten H. Jensen

Fra : Lars Gosvig

Dato : 25-01-04 09:05

> Jeg er i den situation at jeg kan købe nogle vare af en privatperson.
>
> Jeg selv har registreret et enkeltmandsfirma. Privatpersonen har ikke et
> SEnr..

Du kan få "rabat" på din salgsmoms ved at bruge "brugtmomsreglerne". Det er
en forudsætning, at det du køber af den private, købes med henblik på
videresalg - og du skal være opmærksom på, at du IKKE må anføre moms på din
faktura når du sælger varen.

Den moms, du skal afregne af salget, beregnes således: 20% af din
salgspris - 20% af din købspris.

Du bør nok hente ToldSkats vejledning om handel med brugte varer.

/Lars
www.momsmail.dk