Moms ift. momsfritaget kunde
Fra : Lars

Dato : 21-01-04 13:46

Jeg har en momsregistreret enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg bl.a. holder
foredrag for en organisation.

Denne organisation er fritaget for moms, og de ønsker derfor ikke, at jeg
pålægger moms, når jeg fakturerer dem.

Kan jeg udkrive en faktura til dem uden moms? Eller er jeg nødt til at
pålægge moms, og så bare gå 25% ned i min honorartakst?

Fra : Palle Bruselius

Dato : 21-01-04 15:01

"Lars" <Lars@nomail-nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Kan jeg udkrive en faktura til dem uden moms? Eller er jeg nødt til at
> pålægge moms, og så bare gå 25% ned i min honorartakst?

Jeg er ligeledes momsregistreret og leverer både momspligtige og momsfrie
ydelser. Umiddelbart vil jeg tro, at du sagtens kan fakturere ydelsen som
momsfri. Hvis du vil være helt sikker, så spørg Told&Skat.

Palle

Fra : Nico de Jong

Dato : 21-01-04 15:15

> [...]
>
> Kan jeg udkrive en faktura til dem uden moms? Eller er jeg nødt til at
> pålægge moms, og så bare gå 25% ned i min honorartakst?

Det afhænger af om _ydelsen_ er momspligtig eller ej, og ikke om kunden
ønsker det eller ej. Som jeg husker det (og det kan godt være forkert, for
det er flere år siden), er der f.eks. forskel på om et kursus afholdes i
forbindelse med installation af et system ("erhvervelse af viden") eller om
det afholdes på et senere tidspunkt, f.eks. som opdatering i.f.m. ny
release. Spørg T & S, er det bedste jeg kan sige.

Nico

Fra : Britt Malka

Dato : 21-01-04 22:23

"Nico de Jong" <nico@SPAMBLOCKfarumdata.dk> skrev:

>Det afhænger af om _ydelsen_ er momspligtig eller ej, og ikke om kunden
>ønsker det eller ej.

Lige præcis.

--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Lars

Dato : 22-01-04 17:23

Tak for jeres forskellige svar, men uden at lyde fornærmet, kune jeg godt
bruge et svar fra een, som *ved* hvordan reglerne er - og ikke blot et gæt
eller en formodning (og jeg ved godt, at jeg kan spørge en reviser eller
ToldSkat).

Den pågældende organisation er *momsfritaget* (det er en større humanitær
organisation). Derfor kan de ikke modregne den moms jeg pålægger mine
fakturaer.

Ændrer det noget ved sagen?

Lars

Fra : Michael Sørensen

Dato : 22-01-04 17:38

> [...]
>
> Den pågældende organisation er *momsfritaget* (det er en større humanitær
> organisation). Derfor kan de ikke modregne den moms jeg pålægger mine

Nej, det ændrer ikke noget ved sagen. Du skal stadig betale moms.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 22-01-04 18:31

Lars wrote:

> [...]
> eller en formodning (og jeg ved godt, at jeg kan spørge en reviser eller

Forskellige? De svar, jeg har læst, har alle været enige om, at det
er "varen" (i dit tilfælde en ydelse), der afgør, om du skal beregne.
Det er jeg i øvrigt også enig i. (Her snakker vi ikke eksport, så bliver
det mere kompliceret).

> Den pågældende organisation er *momsfritaget* (det er en større humanitær
> organisation). Derfor kan de ikke modregne den moms jeg pålægger mine
> fakturaer.

Som nævnt er modtageren ligegyldig - derfor betyder det ikke noget,
at de er momsfritaget.
Hvis organisationen f.eks. opkræver entré til dit foredrag, skal de
ikke betale moms af denne indtægt, men de skal stadig betale moms af
det, de køber til arrangementet (f.eks. dit foredrag og kaffe til pausen).

Der er dog en mulighed for, at de hyrer dig som lønmodtager, og
betaler dig løn i stedet for at du opkræver et honorar. Det kræver dog
en del mere administration for organisationen.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Michael Sørensen

Dato : 21-01-04 16:42

> [...]
>
> Kan jeg udkrive en faktura til dem uden moms? Eller er jeg nødt til at
> pålægge moms, og så bare gå 25% ned i min honorartakst?

Som jeg læser det, skal du stadig fakturere med moms og afregne salgsmoms
med T&S.

Bilka er heller ikke interesserede i, at der er moms på deres varer, da "vi"
som private ikke kan trække den fra, hvorfor vi hellere vil undlade at
skulle betale denne. Man kan ikke vælge moms til og fra afhængig af kunden.

Fra : Rasmus

Dato : 21-01-04 22:43

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.DANMARK> skrev i en meddelelse
> Man kan ikke vælge moms til og fra afhængig af kunden.

Jo det kan man godt uden regning/kvittering - kaldes også "sort"

Fra : Michael Sørensen

Dato : 21-01-04 23:49

> Jo det kan man godt uden regning/kvittering - kaldes også "sort"

Nu blander vi vist begreberne sammen (medmindre "sort" er en
fællesbetegnelse). "Sort" forbindet jeg personligt med, at man ikke opgiver
beløbet til skattevæsnet.

Fra : Lars Gosvig

Dato : 23-01-04 09:04

Det er rigtigt, som der er svaret flere gange, at det er indholdet af din
ydelse og ikke køberens momsstatus som er afgørende for, om du skal beregne
moms eller ej.

Dit spørgsmål er ret kompliceret. I momsloven er skole- og
undervisningsvirksomhed gjort momsfri - dog ikke kursusvirksomhed som drives
med gevinst for øje, og som retter sig mod institutioner og virksomheder.
Som en lille efterskrift skal bemærkes, at underleverandører til
kursusudbydere altid er momsfrie - jf. ToldSkats momsvejledning.

Når det så er sagt, er det et af de områder, hvor praksis ikke er klar. Jeg
lever af at rådgive om moms og afgifter - og det til trods, så anbefaler jeg
altid at tage kontakt til ToldSkat i tvivlstilfælde - og det er jeg faktisk
her. Så ring til ToldSkat - forklar dem situationen - og bed dem i øvrigt
lave et såkaldt paragraf 6 notat (§ 6 i offentlighedsloven) i din
eftersynsskema med omtale af svaret og samtalen. Så er du sikker på, at du
altid kan bevise at du har spurgt og hvad svaret var.

/Lars

www.momsmail.dk
Nyheder om Moms og
afgifter direkte i din indbakke