Erhvervsvirksomhed, eller hobbyvirksomhed?
Fra : Casper Bang

Dato : 15-01-04 23:01

Inspireret af en tråd lidt længere nede må jeg hellere spørge om jeres
vurdering. Jeg har hele tiden været af den forståelse af min virksomhed var
erhvervsvirksomhed, og at jeg derfor kunne trække udgifter fra i skat.

Pr. 1 juni 2003 blev jeg momsregistreret med min virksomhed. Det er et
online spil, hvor speciel-konti sælges til spillerne.
Jeg programmerer det, og administrerer det.

Ved siden af virksomheden modtager jeg SU, da jeg er i gang med en
datamatiker uddanelse (begyndte 1. september 2003).
Jeg bruger en vel 3 timer om dagen på udvikling og vedligeholdelse.

Samlet i 2003 har jeg haft for ca. 50 tusinde i indtægt, og omkring 70
tusind i udgift - et underskud på knap 18K på de 6 måneder. Dette skyldes
opstartsudgifter, hovedsageligt til software.
Jeg forventer at få et overskud i løbet af 2004.

Ud fra de oplysninger, vil i tro at min virksomhed skal opfattes som en
hobby- eller en ehvervsvirksomhed?
Hvis de opfattes som hobby, har jeg så opfattet det korrekt at der skal
betales skat af ALLE 50K, selv om der egentligt var røde tal på bundlinien?

Håber i kan berolige mig lidt.

Fra : Soeren

Dato : 15-01-04 23:15

Jeg er ikke revisor, men jeg tror, at S&T vil acceptere din virksomhed som
en erhvervsvirksomhed. Du har jo klart gjort et forsøg på at tjene nogle
penge, og du har jo ikke investeret 70K for at drive en hobby.

Jeg tror, at du kan sove roligt

Med venlig hilsen / Best regards

Søren Dalby

Fra : Casper Bang

Dato : 15-01-04 23:32

> Jeg er ikke revisor, men jeg tror, at S&T vil acceptere din virksomhed som
> en erhvervsvirksomhed. Du har jo klart gjort et forsøg på at tjene nogle
> penge, og du har jo ikke investeret 70K for at drive en hobby.

Det var også min opfattelse efter jeg læste om det for lidt siden, men var
ikke sikker, da Michael Sørensen skrev i en anden tråd at det betød noget om
det var den eneste indkomstkilde... Jeg forventer ikke at kunne LEVE af det
foreløbig, men håber dog at overskudet vil stige over de næste par år (især
så virksomheden kan udvides).

> Jeg tror, at du kan sove roligt

Hvordan kunne du gætte at jeg sad oppe liiige for at høre om jeg skulle
betale en mindre formue til T&S? ;)

Fra : Soeren

Dato : 15-01-04 23:43

Jeg har fast arbejde og en fritids IT virksomhed ved siden af, og S&T
godkender min virksomhed. Jeg mener, at det også er relevant om virksomheden
opererer inden for dit fag. Det er tilfældet for mig, og det må det også
være for dig, selv om du er studerende.

At din primære bekymring var skatteafregningen til S&T var ikke svært at
gennemskue

Jeg kom lige til at tænke på en væsentlig detalje: Har du opkrævet moms hos
dine kunder ?

Fra : Casper Bang

Dato : 15-01-04 23:56

> Jeg kom lige til at tænke på en væsentlig detalje: Har du opkrævet moms
hos
> dine kunder ?

I minimal grad. De fleste er fra USA, og jeg skal som bekendt ikke opkræve
moms fra dem.
De få kunder jeg har fra EU har jeg dog krævet moms fra.

Den del af det har jeg styr på :)

Fra : H.S.

Dato : 16-01-04 10:05

"Soeren" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har fast arbejde og en fritids IT virksomhed ved siden af, og S&T
> godkender min virksomhed.

Hvordan ved du egentlig om T&S godkender din virksomhed som en virksomhed og
ikke hobby ?

Fra : Soeren

Dato : 17-01-04 23:31

Øhh fordi de har accepteret mine regnskaber i 10 år

Fra : H.S.

Dato : 19-01-04 10:35

Når de accepterer et regnskab, er det så det samme som du sender regnskabet
med din personlige selvangivelse ind til T&S og det så ikke kommer tilbage
uden bemærkninger ? - Eller skriver de til dig at dit regnskab er accepteret
?

Fra : JørgenE

Dato : 22-01-04 23:24

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> skrev
> [...]
> ?
>
> Nej absolut ikke - de kan også bede om forklaringer - meget forståeligt -
få svar og godkende dem, men dermed er regnskabet ikke godkendt. Det plejer
nu også at fremgå af sidste linie i brevet - så om 3 år kan de sagtens tage
andre ting op i regnskabet som syntes forkert, og tilsvarende kan du ændre
hvis du har lavet en fejl. Om det er 3 år fra deres side eller 5 og 3 år fra
vores er jeg ikke sikker på, for der ændres en del lige nu for tidligere var
det 5 år til skattevæsenet og 3 år til os, og det var/er vel heller ikke
rimeligt. Lige for lige må være fair.

- JørgenE

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-04 01:02

"JørgenE" <elsted@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> - JørgenE
>
>Så vidt jeg ved, kan de ikke komme efter en for regnskaber ældre end 3 år.
Karsten H. Jensen

Fra : H.S.

Dato : 23-01-04 09:03

> [...]
var
> det 5 år til skattevæsenet og 3 år til os, og det var/er vel heller ikke

Så reelt set, så ved du ikke om dit regnskab er 'godkendt' ? - Du ved det
ikke er godkendt hvis du bliver bedt om forklaring m.m. - men du får ikke at
vide om de har godkendt regnskabet ?

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-04 23:51

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke er godkendt hvis du bliver bedt om forklaring m.m. - men du får ikke

Der foretages en "kørsel" med en foreløbig skattemæssig ansættelse baseret
på det indleverede regnskab - evt. med deres korrektioner hertil, amt
forespørgsel, om du kan godkende disse, og i bekræftende fald, skal du ikke
foretage dig mere. Kan du derimod ikke godkende de evt. foretagne
korektioner, står der vejledning om, hvordan du indklager disse.

Dette medfører ikke, at du ikke skal betale den skat, du er ansat til.

Lad os antage, at er OK uden kommentarer og korrekioner, og at grundlaget
for din skatteansættelse er i overensstemmelse med det indleverede
regnskab/selvangivelse, har skattevæsenet stadig forbehold for en senere
granskning, og derfor bemærkningen om en foreløbig skatteansættelse. Det er
3 års fristen kommer ind. At du så er pligtig at opbevare regnskabsmateriale
for de sidste 5 år er en hel anden sag, der gælder alle
regtnskabs/bogføringspligtige.

Karsten H. Jensen

Fra : Michael Sørensen

Dato : 16-01-04 18:39

> [...]
det
> foreløbig, men håber dog at overskudet vil stige over de næste par år

Prøv at trække det fra - det værste der kan ske er, at T&S er uenig, kræver
måske lidt flere oplysninger for at vurdere.

Siger de i sidste ende nej, så er der ikke ngoet at gøre ved det, men forsøg
dig at trække det fra, indtil T&S siger, at de ikke godkender det som
erhverv, men kun hobby.

Om der er tale om hobby eller erhverv er en sværd ting at gennemskue og
mange gange - som jeg tidligere har srkefvet - ender det med at blive
afgjort i landsskatteretten (som kun er et ankenævn) eller i landsretten
(som er en domstol).Eller af tidligere sager, som danner grundlag for
fremtiden.

Men 3 punkter, som ofteer i overvejelserne, når man vurderer erhverv ctr.
hobby er:
- har man uddannelse / kompetence indenfor området (hvis ja, tyder det på
erhverv)
- har man budgetter, der viser at det er en fornuftig forretning (hvis ja,
tyder det på erhverv)
- Har man ikke andre indkomstkilder, tyder det på erhverv.
Der er dog også andre tegn, der kan indikere det ene eller det andet.

/Michael sørensen
8700 Horsens

Fra : Michael Zedeler

Dato : 15-01-04 23:22

Casper Bang wrote:

> Pr. 1 juni 2003 blev jeg momsregistreret med min virksomhed. Det er et
> online spil, hvor speciel-konti sælges til spillerne.
> Jeg programmerer det, og administrerer det.

Jeg er nysgerrig: hvad er det for ydelse du sælger?

M.

Fra : Casper Bang

Dato : 15-01-04 23:30

> Jeg er nysgerrig: hvad er det for ydelse du sælger?

Som sagt, et online spil. Spillet er i sig selv gratis, men brugerne har
mulighed for at købe en "premium account" som giver dem visse fordele. De
har derudover mulighed for at købe ressourcer som bruges i spillet.
Dette sælges med tanke på at det skal være så balanceret at folk som ikke
kan/vil betale stadig skal have en chance i spillet.

En del af indtægten er dog på et helt års "premium account", hvilket gør at
indkomsten daler stille og roligt indtil folk skal forny igen.

Fra : JørgenE

Dato : 17-01-04 02:23

"Casper Bang" <webmaster@secretsofwar_fjerndette_.net> skrev

> Håber i kan berolige mig lidt.

Du er klart en virksomhed - du har jo flere kunder, og et produkt der sælges
til mange, så selvom du skulle have underskud er det forventningerne der nu
gælder - er det klart håbløst er det det hobby (frimærkesamling til eget
brug - ctr. forsøg på at få et produkt op at stå), ellers kan du have
underskud i flere år bare det virkeligt er en der vil tjene penge er det
firma.

Mvh. JørgenE
www.revisor-partner.dk