Telefon - moms
Fra : Michael Sørensen

Dato : 15-01-04 18:53

Hej,

er der andre revisorer (eller andre velvidende om emnet), som kan hjælpe mig
med et spørgsmål, som jeg er blevet spurgt om af den lokale kioskejer.
Hverken hans egen revisor, mine kollegaer (ok, har ikke spurgt de SR i huset
endnu, men det burde jo ikke kun være viden forbeholdt dem) ved os eller jeg
selv har kunne svare logisk på dette spørgsmål.

Han sælger 2 slags telefonkort.

Telefonkort til telefonbokse
og
telefonkort til mobiltelefoner.

Den første slags er momsfritaget, mens der er moms på kortene til
mobiltelefoner.

Hvorfor?

Om man køber et telekort til boksen eller om man bruger pengene på et kort
til en mobiltelefon (eller om man låner kioskens telefon), så er det i
sidste ende et telefonopkald, man får ud af det. Men alligevel er
telefonboksenes kort momsfritagede

Hvis der ikke findes en logisk forklaring, er det på en måde
konkurrenceforvridende.

/Michael Sørensen
8700 Horsens

Fra : Lars Gosvig

Dato : 17-01-04 08:02

> [...]
> og
> telefonkort til mobiltelefoner.
>
> Den første slags er momsfritaget, mens der er moms på kortene til

Situationen stammer fra dengang taletidskortene til telefonbokse blev
indført. Da fik det daværende TeleDanmark lov til at afregne salgsmoms af
samtalerne i takt med, at kortet blev brugt i stedet for at afregne momsen
når kortet blev solgt.

Kort til mobiltelefoner følger de normale momsregler.

Jeg vil ikke tage en langvarig diskussion om tilladelsen er fagligt
korrekt - og slet ikke om den er moralsk korrekt. Men nu kender du årsagen.

/Lars