Rettigheder til Software
Fra : Otto

Dato : 12-01-04 09:21

Hvad er korrekt.
Må jeg ligge mit XP styresystem ind på min hjemmecomputer, som i forvejen
kører Windows 2000?
Jeg har lige købt en dyr Officepakke 2003.
Må jeg også installere den på min hjemmecomputer?
Det er kun mig som bruger omtalte software, og problemet ville ikke være
der, hvis jeg havde installeret mine programpakker på en laptop.

Who knows?

Otto

Fra : Dennis Newel

Dato : 12-01-04 09:36

Otto wrote:
> [...]
> Det er kun mig som bruger omtalte software, og problemet ville ikke være
> der, hvis jeg havde installeret mine programpakker på en laptop.

Jeg gætter på du har købt bå XP og Office 2003 igennem din virksomhed,
og har installeret det på din virksomheds maskine?
I så fald, må du ikke installere det andre steder. Som jeg husker EULA
for MS produkter, må de kun installeres ét sted. Hvis du ønsker at få
opgraderet din privat pc, må du købe ekstra licenser, som du ikke kan
trække fra i virksomheden, da der er tale om køb til privat brug.

Desværre :)

./Dennis

Fra : H.S.

Dato : 12-01-04 10:33

"Dennis Newel" <dennis@newel.dk> skrev i en meddelelse
------------
[...]
-------------

Jeg mener ikke at det er Microsofts EULA som er gældende. - Da Microsofts
licensbetingelser ikke fremgår af varen, før man rent faktsik har/er ved at
installere softwaren - er disse 'regler' ikke gyldige i Danmark. - Men det
er muligt at dette kun er i relation til købeloven, dvs ved privates køb af
softwaren. Når du, som virksomhed, køber en vare, gælder der jo lidt andre
regler.

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-04 12:36

Otto wrote:
> Må jeg ligge mit XP styresystem ind på min hjemmecomputer, som i
> forvejen kører Windows 2000?

For windows vedkommende er kravet klart: Én licens per computer.

> Jeg har lige købt en dyr Officepakke 2003.
> Må jeg også installere den på min hjemmecomputer?

Se i licens-betingelserne. Hvis én person har mere end én pc, er det ikke
usædvanligt, at man må installere det flere steder. Dette kræver dog som
minimum, at ingen andre anvender disse computere.