Er der lovkrav om registrering af CVR-numm~
Fra : Ukendt

Dato : 10-01-04 17:24

Hej.

Er der et lovkrav om, hvornår man skal registreres (Ikke moms, blot CVR)?

Og hvornår kan det ligefrem være en god ide at blive CVR-registreret?

Mit spørgsmål går i retning af, om det er nødvendig / fornuftigt at
registrere sig, selvom man blot har en hobby(virksomhed), som man MÅSKE kan
tjene MEGET LIDT på.

Det handler ikke om, at jeg vil trække det hele fra i moms, da jeg ikke har
planer om at registrere mig (endnu - og jeg ligger jo langt fra grænsen om
lovpligtig registrering).

Det handler heller ikke om, at jeg vil "skabe" et underskud, som jeg kan
trække fra i skat, hvilket heller ikke er lovligt. Blot at jeg vil starte
min hobby, som jeg indtil nu ahr tjent meget lidt på (skattepligtigt
selvfølgelig), men om jeg kan kalde det "egen virksomhed" - hobby eller ej -
det ved jeg ikke. Hvornår går den skillelinie? Ikke, om der er tale om
hobbyVIRKSOMHED contra erhverv, men hvornår der er tale hobbyVIRKSOMHED
contra hobby (og KUN hobby, man tjener lidt på)

Håber i forstår - ellers spørg bare

hilsen Martin.

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-04 17:56

"Martin" <.> wrote in message
> men hvornår der er tale hobbyVIRKSOMHED
> contra hobby (og KUN hobby, man tjener lidt på)

Skillelinien går ved 0 kroner.

Der er ikke noget, der hedder "hobby, man tjener lidt på" - det er pr
definition virksomhed, så snart man har indtægter (alle indtægter er jo
skattepligtige jvf. skattelovgivningen)

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-04 18:05

> Skillelinien går ved 0 kroner.
>
> Der er ikke noget, der hedder "hobby, man tjener lidt på" - det er pr
> definition virksomhed, så snart man har indtægter (alle indtægter er jo
> skattepligtige jvf. skattelovgivningen)

Det var så den ene halvdel af mit spørgsmål eller problem.

Betyder det så, at jeg automatisk skal CVR-registreres eller er det stadig
valgfrit.

Hvornår anbefales / kræves det, at man bliver CVR-registreret og hvornår er
det spild af T&S' tid (og ens egen)

Fra : JS

Dato : 11-01-04 11:48

"Martin" <.> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Er der et lovkrav om, hvornår man skal registreres (Ikke moms, blot CVR)?

Så vidt jeg ved er det kun et krav såfremt du er momsregistreret!?

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-04 11:54

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
KLIP

> Så vidt jeg ved er det kun et krav såfremt du er momsregistreret!?

Er læger og tandlæger med egen praksis udstyret med CVR-nummer og er de
momsregistrerede..?

Hr. Bjørn

Fra : JS

Dato : 12-01-04 10:45

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> KLIP

> Er læger og tandlæger med egen praksis udstyret med CVR-nummer og er de
> momsregistrerede..?

Det ved du sikkert mere om end jeg!
Men er det ikke korrekt at CVR-nummer kun er PÅKRÆVET hvis man
momsregistreret for så vidt angår almindelige virksomhedstyper?

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-04 11:07

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det ved du sikkert mere om end jeg!

Nu er jeg hverken læge, tandlæge eller ansat ved T&S, men reagerede blot
på din (kontante) udtalelse.

Mig bekendt har praktiserende læger og tandlæger et CVR-nummer, men er
ikke momsregistrerede (som vi kender det fra erhvervslivet).

> Men er det ikke korrekt at CVR-nummer kun er PÅKRÆVET hvis man
> momsregistreret for så vidt angår almindelige virksomhedstyper?

Jeg tør slet ikke udtale mig så kontant som du lægger op til.

Jeg er bl.a. ejer af et kapitalselskab med CVR-nummer, men selskabet er
*ikke* momsregistreret.

Vi må hellere få en T&S-kyndig på banen, hvis vi skal have et (mere)
klart svar.

Hr. Bjørn

Fra : Leonard

Dato : 12-01-04 11:49

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> wrote:

>Mig bekendt har praktiserende læger og tandlæger et CVR-nummer, men er
>ikke momsregistrerede (som vi kender det fra erhvervslivet).

Sådan har nogle taxavognmænd det også, da der ikke er moms på
personbefordring. (Om de så er en del af erhvervslivet ...)
--
mvh Leonard http://leonard.dk/
Det er en muldvarp på motorcykel!

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-04 11:51

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Sådan har nogle taxavognmænd det også, da der ikke er moms på
> personbefordring. (Om de så er en del af erhvervslivet ...)

Derfor tør jeg heller ikke udtale mig så bastant som andre indlæggere.

Jeg vil bestemt mene at disse taxavognmænd er en del af erhvervslivet...

Hr. Bjørn

Fra : H.S.

Dato : 12-01-04 11:00

"Martin" <.> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Er der et lovkrav om, hvornår man skal registreres (Ikke moms, blot CVR)?

Så vidt jeg ved hænger disse to 'sammen' - At være CVR registreret=at man er
moms registreret. Du kan ikke vælge den ene del fra.
- Så snart din omsætning overstiger 50.000 kr. skal du momsregistreres. (
der findes dog vist enkelte brancher som ikke behøves moms registrering)

> Og hvornår kan det ligefrem være en god ide at blive CVR-registreret?

Tja.. hvis du sælger til virksomheder, så vil det være en fordel at være
momsregistreret - da dine kunder så vil kunne trække momsen fra.
Nogle steder opnår du først forhandler rabat når du kan fremvise et CVR nr.

Fra : Jakob

Dato : 12-01-04 18:05

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> wrote in message news:<bttr3j$4pb$1@sunsite.dk>...
> "Martin" <.> skrev i en meddelelse

Ja, der er et lovkrav, se nedenfor. Om det så er nødvendigt afhænger
af situationen. Hvis der haves erhvervsmæssig kontakt (aselv på
hobbyplan) med erhvervsvirksomheder eller myndigheder er det min
erfaring at det er nødvendigt at registrere sig (spiller selv musik i
et band som er registreret selv om vi ikke skal betale moms). Hvis man
derimod blot har et gårdudsalg af sammenflikkede fuglekasser er det
nok ikke nødvendigt at blive registreret.

Mvh

Jakob

Klippet fra retsinfo.dk lov om CVR:

§ 1. Under økonomiministeren føres Det Centrale Virksomhedsregister
(CVR). Administrationen af registret forestås af Danmarks Statistik.

Stk. 2. Registrets opgaver varetages af Danmarks Statistik i
samarbejde med Arbejdsministeriet, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og
Told- og Skattestyrelsen efter de i denne lov fastsatte bestemmelser.

§ 2. Det Centrale Virksomhedsregister har til formål at

1) indeholde grunddata om juridiske enheder, jf. § 3, der er
erhvervsdrivende eller arbejdsgivere, og de dertil knyttede
produktionsenheder, jf. § 4,
2) foretage en entydig nummerering af de i registret optagne juridiske
enheder og produktionsenheder, jf. §§ 5 og 6, og
3) stille grunddata til rådighed for offentlige myndigheder og
institutioner samt private, jf. §§ 18 og 19.
Stk. 2. Økonomiministeren kan, jf. § 21, efter indstilling fra
styregruppen, jf. §§ 8 og 9, fastsætte regler om registrering af
juridiske personer, der uden at være omfattet af stk. 1, nr. 1,
varetager administration af formuer, er skattepligtige eller udbetaler
skattepligtige ydelser eller i øvrigt er forpligtet eller berettiget
til registrering hos offentlige myndigheder eller institutioner.

Ved juridisk enhed forstås i denne lov:

1) En fysisk person i dennes egenskab af arbejdsgiver eller
selvstændigt erhvervsdrivende.
2) En juridisk person eller en filial af en udenlandsk juridisk
person.
3) En statslig administrativ enhed.
4) En amtskommune.
5) En kommune.
6) Et kommunalt fællesskab.
§ 4. Ved produktionsenhed forstås i denne lov:

1) Den hovedaktivitet, som udøves af en juridisk enhed, der kun har en
hovedaktivitet, og hvor al aktivitet udøves på eller fra samme
geografiske adresse som den juridiske enheds adresse.
2) Den enkelte hovedaktivitet, hvis en juridisk enhed har flere
hovedaktiviteter, der udøves på eller fra en geografisk adresse.
3) Den enkelte aktivitet, hvis en juridisk enhed har aktiviteter, der
udøves på eller fra flere geografiske adresser, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Byggepladser anses kun som produktionsenheder, hvis de i
medfør af arbejdsmiljølovgivningen skal anmeldes til Arbejdstilsynet.

§ 5. Juridiske enheder tildeles et entydigt identifikationsnummer
(CVR-nummer).

Stk. 2. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen tildeler CVR-nummer til
juridiske enheder, der anmeldes til registrering i denne styrelses
registre i henhold til lovgivningen herom i forbindelse med modtagelse
af anmeldelsen.

Stk. 3. Told- og Skattestyrelsen tildeler CVR-nummer til de juridiske
enheder, der er anført i § 3, nr. 1 og 2, og som anmeldes til
registrering hos denne styrelse i henhold til lovgivningen herom.
Dette gælder dog ikke juridiske enheder, der er omfattet af stk. 2.

Stk. 4. Told- og Skattestyrelsen tildeler i samarbejde med Danmarks
Statistik CVR-nummer til de juridiske enheder, der er anført i § 3,
nr. 3-6, og som ikke er omfattet af stk. 2.

§ 6. Produktionsenheder tildeles et entydigt identifikationsnummer
(P-nummer) af Danmarks Statistik i samarbejde med Arbejdsministeriet.
P-nummeret følger produktionsenheden, selv om denne skifter ejer.

Stk. 2. Danmarks Statistik forsyner produktionsenhederne med
CVR-nummeret for den juridiske enhed, hvortil de hører.

§ 7. Offentlige myndigheder og institutioner skal i alle anliggender
om juridiske enheder anvende CVR-nummeret.