/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
11 km/l lidt skidt ik..
Fra : Kim Jørgensen


Dato : 22-04-01 16:57

JEg har en GS500E fra 1997, jeg har nu efter et par måneders kørsel
konstateret at den altså ikke når op på meget mere end ca. 140 - 160 km på
triptælleren før jeg skal slå over på reservetank..
der er 13,5 liter i tanken dvs. 150 / 13,5 = 11,11 km pr liter!!! det er sgu
da ikke særligt økonomisk.. jeg havde rent ud sagt forventet lidt mere af
sådan en maskine.
er der nogen steder man kan få checket og forhåbentlig justeret dette????

men den kører nu ganske perfekt.. har ikke nogen problemer med den sååå...

Kim Jørgensen
GS500E - med et satans stort benzin forbrug!!



 
 
Ulrik Borg (22-04-2001)
Kommentar
Fra : Ulrik Borg


Dato : 22-04-01 17:18

11 km pr liter er godt nok ikke meget for en GS 500, den burde vel køre op
mod 20 km/l.
Måske benzinblandingen er lige lovlig fed, eller måske du er lidt for ivrig
med gashåndtaget...

Det skyldes vel ikke, at du ikke får fyldt tanken helt op ved tankning, og
der derved er lidt mindre end de 13,5 liter på tanken??
Hvis ikke, så bør du nok få justeret dine karburatorer.

Mvh Ulrik
RD 350 som heller ikke kører meget mere end 11 km pr liter.



Pein (22-04-2001)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 22-04-01 17:27

På alle de motorcykler jeg har haft er det opgivne mål for tankindhold
inkl. reserve, og på ingen af dem har man kunnet regne med det.

Mål hellere forbruget ved at tanke helt op og nulstille triptælleren.
Næste gang tanker du også helt op så du kan se hvor meget benzin du har
brugt og aflæs så hvor langt du har kørt. Gentages et par gange for at
udjævne usikkerhed i hvor meget du tanker op.

Men ok, selv med stor usikkerhed, lyder det af en ret dårlig
benzinøkonomi. Den kører forhåbentlig på den billigste benzin

Mvh. Pein
Honda TransAlp
Yamaha DT125R



Flemming Petrich Jen~ (22-04-2001)
Kommentar
Fra : Flemming Petrich Jen~


Dato : 22-04-01 18:29


"> Men ok, selv med stor usikkerhed, lyder det af en ret dårlig
> benzinøkonomi. Den kører forhåbentlig på den billigste benzin
>
> Mvh. Pein
> Honda TransAlp
> Yamaha DT125R
>
>Pein er du ikke ret langt ude - økonomi med benzin på MC har noget at gøre
med højre hånd - eller er du her uenig.
min kører mellem 14 km/l og 24/km/l og det er da kun højre hånd der
bestemmer ca. hvor meget jeg kører pr. liter.
Vi har forresten i vores klub økonomikørsel snart - sidste år var det
omkring 5 km/l og 35 km/l og som jeg siger kun højre hånd LOL
Hilsen
Flemming
XV535S



Pein (22-04-2001)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 22-04-01 19:30

Flemming Petrich Jensen skrev ...
>
>Pein er du ikke ret langt ude - økonomi med benzin på MC har noget
>at gøre med højre hånd - eller er du her uenig.
>
Det er jeg selvfølgelig ikke uenig i, men 11 km/l er stadig meget lidt for
en GS500. Man skal vist presse den ret meget for at komme derned hvis den
normalt går omkring 18-19 stykker.
Og jeg regner med Kim Jørgensen ikke stiller spørgsmålet hvis han presser
den helt vildt. Så skulle han jo nok have en fornemmelse for hvad der var
"galt".

Men det er pudsigt det med højre hånd.
Min CX650E kørte ikke specielt langt på literen, men var heller ikke til
at tvinge "ned" på en stort forbrug.
Min TransAlp (også V-2) har det ca. ligesom CX'eren, men kan dog gå lidt
kortere på literen hvis den får håndtag.
Min Yamaha DT125R er næsten ligeglad med om jeg triller stille og roligt
til Markaryd (i Sverige) med steady 80 km/t eller om jeg kører cross og
kæmper mig gennem mudder på en enduroprøve med hjulspin hele tiden, den
går stort set det samme på literen hele tiden (jeg fatter det ikke).
Min XJ900 er den jeg har kørt både kortest og længst på literen, selvom
det er den jeg har haft i kortest tid, og jeg aldrig bevidst har kørt
økonomisk.
Så måske skal man have en række-firer hvis man skal vinde klubbens
økonomikørsel. Passer det med dine erfaringer?

Mvh. Pein
Honda TransAlp
Yamaha DT125R
(og et ret grundigt benzinregnskab på 'puteren)




Kim Jørgensen (22-04-2001)
Kommentar
Fra : Kim Jørgensen


Dato : 22-04-01 20:02

> Og jeg regner med Kim Jørgensen ikke stiller spørgsmålet hvis han presser
> den helt vildt. Så skulle han jo nok have en fornemmelse for hvad der var
> "galt".

Altså lidt bliver det da trykket,, men bestemt ikke hver gang og slet ikke
hele tiden..

så jeg tror det må skyldes en "fejljustering" eller noget i den retning,
tror ihvertfald at jeg vil give Masi-Motor en lille opringning, og høre om
det er noget de evt. klan kaste et lille kik på!

Kim Jørgensen



Pein (22-04-2001)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 22-04-01 21:58

Kim Jørgensen skrev ...
>
>tror ihvertfald at jeg vil give Masi-Motor en lille opringning, og høre
>om det er noget de evt. kan kaste et lille kik på!
>
Holdt stop !
Prøv nu lige først at måle det ud fra hvor meget du rent faktisk fylder
på, i stedet for ud fra hvad instruktionsbogen siger der kan være i
tanken.
Det var hovedpointen i mit tidligere indlæg.

Mvh. Pein
Honda TransAlp
Yamaha DT125R



Kim Jørgensen (22-04-2001)
Kommentar
Fra : Kim Jørgensen


Dato : 22-04-01 22:12

> Holdt stop !
> Prøv nu lige først at måle det ud fra hvor meget du rent faktisk fylder
> på, i stedet for ud fra hvad instruktionsbogen siger der kan være i
> tanken.
> Det var hovedpointen i mit tidligere indlæg.
>
> Mvh. Pein

rolig nu hehe jeg fik bare skrevet for hurtigt, og som jeg skrev svar til
Ole Baun så har jeg også i sinde at teste det på den måde..

Mvh. Kim



Henry (22-04-2001)
Kommentar
Fra : Henry


Dato : 22-04-01 17:39

> JEg har en GS500E fra 1997, jeg har nu efter et par måneders kørsel
> konstateret at den altså ikke når op på meget mere end ca. 140 - 160 km på
> triptælleren før jeg skal slå over på reservetank..
> der er 13,5 liter i tanken dvs. 150 / 13,5 = 11,11 km pr liter!!! det er
sgu
> da ikke særligt økonomisk.. jeg havde rent ud sagt forventet lidt mere af
> sådan en maskine.
Hvilken slags kørsel taler vi mon om? Fuldt øre fra hvert kryds? Hvor langt
holdt(er) dit bagdæk?

> er der nogen steder man kan få checket og forhåbentlig justeret dette????
Elementært, på et værksted, gerne et med rullefelt.
Hvornår har den sidst fået skiftet / renset luftfilter?

mvh
Henry






Kim Jørgensen (22-04-2001)
Kommentar
Fra : Kim Jørgensen


Dato : 22-04-01 17:56

> Hvilken slags kørsel taler vi mon om? Fuldt øre fra hvert kryds? Hvor
langt
> holdt(er) dit bagdæk?

sådan alm kørsel,,, lidt fuldt øre, og lidt alm bykørsel... har endnu ikke
fået det skiftet..

> Hvornår har den sidst fået skiftet / renset luftfilter?

Aldrig... heller..
det kunne være man skulle køre op hvor jeg købte den og bede dem om at tage
en kigger på den! og smide den op i rullefelts tingen

Kim



Henry (22-04-2001)
Kommentar
Fra : Henry


Dato : 22-04-01 19:26

> Aldrig... heller..
> det kunne være man skulle køre op hvor jeg købte den og bede dem om at
tage
> en kigger på den! og smide den op i rullefelts tingen

Well, in that case.... du kunne jo overveje det

Jeg fulgtes med en veninde på ferie i Spanien for 2 år siden, jeg på en
VF1000'er og hun på sin GS500, der er selvfølgelig tale om lange (kedelige)
stræk. Kun på de strækninger hvor hun lå forrest på motorvejen med mellem
150-160 km/t røg hendes forbrug ned under 20km/l, den øvrige del af ferien
lå forbruget mellem 20 og 28 km/l, og det var med fuld oppakning. Så enten
kører du noget "råddent" = tung højrehånd eller også har MC'en et misforhold
der skal ordnes. (eller måske begge dele?)

mvh
Henry





Thomas Kornerup Jaco~ (22-04-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Kornerup Jaco~


Dato : 22-04-01 18:08

Jeg tror du måler det lidt forkert!!!
Min tankkapasitet er på 16 liter, men jeg fylder sjælent mere end 11 liter
på, og så har jeg gerne kørt 170-190 km.
og 150 km. men hanen i bund §

Med løftet venstre

Thomas
Hornet

Kim Jørgensen <dooh@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9buv05$2mni$1@tnews.inet.tele.dk...
> JEg har en GS500E fra 1997, jeg har nu efter et par måneders kørsel
> konstateret at den altså ikke når op på meget mere end ca. 140 - 160 km på
> triptælleren før jeg skal slå over på reservetank..
> der er 13,5 liter i tanken dvs. 150 / 13,5 = 11,11 km pr liter!!! det er
sgu
> da ikke særligt økonomisk.. jeg havde rent ud sagt forventet lidt mere af
> sådan en maskine.
> er der nogen steder man kan få checket og forhåbentlig justeret dette????
>
> men den kører nu ganske perfekt.. har ikke nogen problemer med den sååå...
>
> Kim Jørgensen
> GS500E - med et satans stort benzin forbrug!!
>
>



Allan jørgensen (22-04-2001)
Kommentar
Fra : Allan jørgensen


Dato : 22-04-01 19:08

Kim Jørgensen <dooh@post.tele.dk> skrev i en
news:9buv05$2mni$1@tnews.inet.tele.dk...
> JEg har en GS500E fra 1997, jeg har nu efter et par måneders kørsel
> konstateret at den altså ikke når op på meget mere end ca. 140 - 160 km på
> triptælleren før jeg skal slå over på reservetank..
> der er 13,5 liter i tanken dvs. 150 / 13,5 = 11,11 km pr liter!!! det er
sgu
> da ikke særligt økonomisk.. jeg havde rent ud sagt forventet lidt mere af
> sådan en maskine.

min fik lov til at strække ud igår fra kbh. til odense med en gennensnits
hastighed på 105 km/t og jeg har lige tjekket benzin forbruget og den var
13,6 km/l og det er det dårligste forbrug jeg har haft siden jeg fik den.
normalt går den 16 -23 km/l , men jeg kørte også hurtigere end jeg plejer
såå. jeg har så ikke tanket efter jeg kom hjem hvor hjemturen blev
tilbagelagt med 123km/t i gennemsnit.

allan(fzr600us)som normalt kører langt på literen



Simon Jensen (22-04-2001)
Kommentar
Fra : Simon Jensen


Dato : 22-04-01 20:53


Snip.

Min GS500E har samme "problem" -det med at man kun efter ca. 150 km. kørsel
skal dreje over på reservetanken, så det tyder da på at det er et generelt
problem.
Det siger så ikke noget om økonomien.
Jeg kører således altid med benzinhanen på reservetank og økonomien er helt
konstant på 20 km/l , 10 ltr. benzin forbrug = 200 km på triptæller.
Min kørsel er typisk blandet .

Blot en kommentar !.

Simon Jensen.

GS 500E



Mikkel Christensen (22-04-2001)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 22-04-01 21:16

Simon Jensen <@image.dk> wrote in article
<KsGE6.53757$o4.4526397@news010.worldonline.dk>...
[snip]
> Jeg kører således altid med benzinhanen på reservetank og økonomien er
helt
> konstant på 20 km/l , 10 ltr. benzin forbrug = 200 km på triptæller.
> Min kørsel er typisk blandet .

Sidste år lå jeg og pendlede lidt mellem Aalborg og Kbh på en GS500. Her lå
jeg også ret nøjagtig på 22 km/l, jeg kørte sådan lige midt imellem at
følge fartgrænserne og en lille smule for hurtigt Normalt lå den på en
18-20 km/l, ved blandet kørsel (by/land)

Når den virkelig fik prygl kunne jeg kune tvinge den ned på omkring 16
km/l, så jeg vil også mene at 11 km/l er temmelig lidt...

--
Mikkel

Ole Baun (22-04-2001)
Kommentar
Fra : Ole Baun


Dato : 22-04-01 21:36


"Kim Jørgensen" <dooh@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:9buv05$2mni$1@tnews.inet.tele.dk...
> JEg har en GS500E fra 1997, jeg har nu efter et par måneders kørsel
> konstateret at den altså ikke når op på meget mere end ca. 140 - 160 km på
> triptælleren før jeg skal slå over på reservetank..
> der er 13,5 liter i tanken dvs. 150 / 13,5 = 11,11 km pr liter!!! det er
sgu
> da ikke særligt økonomisk.. jeg havde rent ud sagt forventet lidt mere af
> sådan en maskine.
>
> Kim Jørgensen
> GS500E - med et satans stort benzin forbrug!!

Hej Kim

Det lyder voldsomt, med kun 11 km pr. liter.

Har du regnet på det ud fra den af Pein skitserede metode:
"Mål hellere forbruget ved at tanke helt op og nulstille triptælleren.
Næste gang tanker du også helt op så du kan se hvor meget benzin du har
brugt og aflæs så hvor langt du har kørt. Gentages et par gange for at
udjævne usikkerhed i hvor meget du tanker op."

Tanken på din mc rummer 17 liter, heraf 3 liter i reservetanken (på
papiret), men måske får den brug reservetanken før den har brugt 14 liter.
Jeg ved ikke præcis hvordan princippet med reservetanken virker, men det
kunne vel tænkes at den "sætter ind" tidligere end de oplyste 3 liter før
den løber tør.

Når jeg har været på sommerferietur nede i Europa i følge med min bror, der
kører GS 500 E (´97), har han ofte bemærket at den overraskende tidligt har
haft behov for reservetanken. Men den har som regel kørt over 20 km/l, (og
som regel 1 km eller 2 pr. liter mere end min CB 500 ´96).

Ole Baun



Kim Jørgensen (22-04-2001)
Kommentar
Fra : Kim Jørgensen


Dato : 22-04-01 21:52

> Hej Kim
>
> Det lyder voldsomt, med kun 11 km pr. liter.
>
> Har du regnet på det ud fra den af Pein skitserede metode:
> "Mål hellere forbruget ved at tanke helt op og nulstille triptælleren.
> Næste gang tanker du også helt op så du kan se hvor meget benzin du har
> brugt og aflæs så hvor langt du har kørt. Gentages et par gange for at
> udjævne usikkerhed i hvor meget du tanker op."

Ja det må jeg jo også hellere prøve..
jeg håber at det er derfor! (at reservetanken sætter ind for tidligt)

Kim Jørgensen
GS500E (´97)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408694
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste