Harddisk - hvordan sletter man ALT på den ~
Fra : Dr.Ralph

Dato : 25-01-04 09:09

er det virkelig korrekt, at selv hvis man èen gang overskriver HELE
harddisken med data, at man så stadig kan få den oprindelige information ud
af den ?

Skal HELE disken overskrives TOTALT indtil flere gange før man kan føle sig
sikker på, at informationer fra disken ikke kan genskabes/kigges igennem ?

Hvad er det bedste middel til at sikre en gammel harddisk mod at man kan
genskabe data på den, der allerede er slettet - at flække den med en økse,
at påvirke den med en kæmpe magnet ?

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Peter T.

Dato : 25-01-04 11:23

Dr.Ralph wrote:

> er det virkelig korrekt, at selv hvis man èen gang overskriver HELE
> harddisken med data, at man så stadig kan få den oprindelige
> information ud af den ?

Læs tråden "slette alt på disk så det er VÆK" fra 20/1 kl 12:58 af Colzen
her i gruppen.

--
[Sig removed by Administrator: Signature can not exceed 20GB]

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-04 11:39

Dr.Ralph skrev:

>er det virkelig korrekt, at selv hvis man èen gang overskriver HELE
>harddisken med data, at man så stadig kan få den oprindelige information ud
>af den ?

Der ligger faktisk allerede en pænt stor tråd om præcis det
spørgsmål. Den hedder "Slette alt på disk så det er VÆK?" og
begynder med dette indlæg:

--
Bertel

Fra : Kasper Dupont

Dato : 25-01-04 12:30

"Dr.Ralph" wrote:

> [...]
> genskabe data på den, der allerede er slettet - at flække den med en økse,

Så vidt jeg har forstået er det nemmere at genskabe
data fra en harddisk, der er blevet smadret med en
økse, end fra en harddisk, der bare er blevet
overskrevet en enkelt gang.

Der er ingen tvivl om, at overskrivning af disken
er den bedste start, hvis du vil sikre at data
aldrig kan genskabes. Hvor mange overskrivninger,
der skal til, er så et helt andet spørgsmål. Der
bliver foreslået alt fra en enkelt til 35 gange
med omhyggeligt udvalgte mønstre.

Hvis du har tænkt dig at fysisk smadre disken, så
skal du først overskrive den mange gange. For det
er altså så besværligt at gøre det omvendt.

En kæmpe magn et er da også en mulighed. Men for at
det skal have den ønskede virkning, så skal det vist
være en bestemt behandling kaldet en degaussing, som
foretages med nogle elektromagneter. Det vil være
mest effektivt hvis skiverne er taget ud af disken,
men er magneterne kraftige nok, så kan det også
gøres igennem.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-04 13:11

Kasper Dupont skrev:

>Så vidt jeg har forstået er det nemmere at genskabe
>data fra en harddisk, der er blevet smadret med en
>økse, end fra en harddisk, der bare er blevet
>overskrevet en enkelt gang.

Min kammerat bad sin chef om en gammel Winchesterdisk på 15"
eller deromkring. Den skulle ødelægges først, så chefen tog en
skruetrækker og kørte den hårdt tværs hen over skiven så den
lavede en stribe. Faktisk ville størstedelen af de data kunne
samles op relativt nemt.

--
Bertel

Fra : Peter T.

Dato : 25-01-04 15:31

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> skruetrækker og kørte den hårdt tværs hen over skiven så den
> lavede en stribe. Faktisk ville størstedelen af de data kunne

Ærgerligt. En af mine venner fik en masse af de gamle harddiske på 20-25
kg, tog skiverne ud og lavede lamper ud af dem med en tynd pære ned igennem
hullerne i midten. De var faktisk ganske dekorative og flotte.

--
[Sig removed by Administrator: Signature can not exceed 20GB]

Fra : 15kw

Dato : 25-01-04 12:46

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i
> [...]
> genskabe data på den, der allerede er slettet - at flække den med en økse,

Hvis disken ikke skal bruges igen og du vil være sikker på at der ikke kan
læses data fra den så kan du bare smelte den om, der meste af en harddisk er
aluminium og det smelter ved ca. 600 grader, så smid den i et bål.

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : Snuden

Dato : 25-01-04 13:02

On Sun, 25 Jan 2004 09:08:54 +0100, "Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk>
wrote:

>er det virkelig korrekt, at selv hvis man èen gang overskriver HELE
>harddisken med data, at man så stadig kan få den oprindelige information ud
>af den ?

Det kommer an på hvem "man" er. Hvis man har råd til at lade IBAS gøre
det, eller selv har det rigtige (og stinkende dyre) værktøj, ja. For
menigmand: Nej. Når først data er overskrevet er det væk for tid og
evighed.

>Skal HELE disken overskrives TOTALT indtil flere gange før man kan føle sig
>sikker på, at informationer fra disken ikke kan genskabes/kigges igennem ?

Ja. De fleste programmer til det brug foreslår pr. default
DOD-standarden, dvs. 7 totale overskrivninger.

>Hvad er det bedste middel til at sikre en gammel harddisk mod at man kan
>genskabe data på den, der allerede er slettet - at flække den med en økse,
>at påvirke den med en kæmpe magnet ?

Kør en DOD-sletning og kør den derefter gennem en
metalkværn/-makulator. Så burde du være sikker.
--
Snuden

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-04 13:16

Snuden skrev:

>Det kommer an på hvem "man" er. Hvis man har råd til at lade IBAS gøre
>det, eller selv har det rigtige (og stinkende dyre) værktøj, ja.

Kender du blot ét eksempel på at sådanne data er blevet samlet
op?

--
Bertel

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 25-01-04 16:05

In article <sqc710tjtqlg4qc8o957hrmjhbb5o6lgm7@news.stofanet.dk>, Bertel Lund Hansen wrote:
> Kender du blot ét eksempel på at sådanne data er blevet samlet
> op?

Du glemmer at afgrænse det til en moderne harddisk.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Svend-Erik Madsen

Dato : 25-01-04 14:05

Dr.Ralph wrote:
> Hvad er det bedste middel til at sikre en gammel harddisk mod at man kan
> genskabe data på den, der allerede er slettet - at flække den med en økse,
> at påvirke den med en kæmpe magnet ?

Hej
Du kunne jo tage en skruetrækker, skille Hardiskhuset ad, og tage diskene ud
og nøjes med at knuse dem, så skal man da vist være lidt mere end
almindelig fix på fingrene for at lime dem sammen så de kan læses igen

Forøvrigt findes der i nogle bios`er en mulighed for HD Low level format,
som skulle sætte hd`en tilbage til fabriks tilstand, om den så også
overskriver data ved jeg ikke, men det er noget som tager en rum tid at
gennemføre, så den nøjes nok ikke med at fjerne pegepindene fra din fat
eller lign.
--
/Svend-E
sv-erik@< remove_ >stofanet.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-04 13:19

Svend-Erik Madsen skrev:

>Forøvrigt findes der i nogle bios`er en mulighed for HD Low level format,

Ikke "findes", "fandtes" - og det er længe siden.

>som skulle sætte hd`en tilbage til fabriks tilstand

Ja, det kunne man, og det har jeg ofte savnet.

>om den så også overskriver data ved jeg ikke

Det ved jeg heller ikke for man kunne jo ikke læse på disken før
den var blevet viderebehandlet.

>men det er noget som tager en rum tid at gennemføre

Det er som man tager det. Det tog ca. samme tid som en
DOS-formatering som er nondestruktiv.

Muligheden forsvandt ca. med 386'erne hvis jeg husker ret.

--
Bertel

Fra : Kasper Dupont

Dato : 25-01-04 14:34

Svend-Erik Madsen wrote:

> Forøvrigt findes der i nogle bios`er en mulighed for HD Low level format,

Det har ikke ret meget med BIOS at gøre. Hvis det kan
gøres fra en BIOS, så kan det også gøres med software
når systemet er bootet.

Jeg ved ikke hvad den low level format dækker over.
Var det dengang computeren styrede harddisken? I dag
ligger styringen mig bekendt i disken.

Det ville selvfølgelig være smart, hvis IDE diske
havde en format kommando, så man kunne slette
indholdet hurtigere end hvad ens IDE bus kan følge
med til.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-04 14:53

Kasper Dupont skrev:

>Det har ikke ret meget med BIOS at gøre.

Jo, det havde det nu.

>Hvis det kan gøres fra en BIOS, så kan det også gøres med software når systemet er bootet.

.... software som jeg bare aldrig har set.

Man kunne nogle ting i BIOS som man ellers ikke kunne. Det er en
teoretisk diskussion om det også ville kunne gøres fra et kørende
system for det har man aldrig kunnet.

BIOS havde et punkt der hed "Harddisk utilities", og det
omfattede noget detect og noget format, og det var en ægte
lavformatering.

>Jeg ved ikke hvad den low level format dækker over.

Det er den formatering der er forudsætningen for at næste lag af
disk utilities overhovedet kunne detektere harddisken og
bearbejde den. Jeg forestiller mig at det var nedlægningen af de
fysiske spor og sektorer samt synkroniseringsmærker.

Min første pc (8086'er - med *TURBO*) fik jeg forærende af min
far da han opgraderede. Den var tilfældigvis lige begyndt på en
lille smule sjov, og da jeg havde transporteret den hjem, holdt
harddisken helt op med at fungere. Efter en lavformatering fra
BIOS forsvandt alle problemer som dug for solen. Problemet var
slid i svingarmen og dermed læseproblemer. En fornyet
lavformatering lagde nye spor der passede til læsehovedets nye
placering.

>Var det dengang computeren styrede harddisken?

Det tror jeg ikke. Hvornår gjorde de det?

>Det ville selvfølgelig være smart, hvis IDE diske
>havde en format kommando, så man kunne slette
>indholdet hurtigere end hvad ens IDE bus kan følge
>med til.

Det var ikke hurtigere end DOS' format.

IDE-diske kan zappes på få sekunder med programmer af dm-typen
(disk manager). De går nemlig ud fra at formatering slet ikke er
nødvendigt.

--
Bertel

Fra : Michael

Dato : 25-01-04 17:16

Bertel Lund Hansen wrote:

> Kasper Dupont skrev:
cut

> [...]
> lavformatering lagde nye spor der passede til læsehovedets nye
> placering.

> Det tror jeg ikke. Hvornår gjorde de det?

Det var dengang hvor man skulle bruge kommandoen "park head"
inden man slukkede PCéren. Jeg mener det var ca. 1986 ?

Mvh.

Michael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-04 18:47

Michael skrev:

>Det var dengang hvor man skulle bruge kommandoen "park head"
>inden man slukkede PCéren. Jeg mener det var ca. 1986 ?

Den kommando har jeg aldrig brugt, men nu kan jeg godt huske at
jeg læste om den.

--
Bertel

Fra : Kasper Dupont

Dato : 25-01-04 19:57

Bertel Lund Hansen wrote:

> Den kommando har jeg aldrig brugt, men nu kan jeg godt huske at
> jeg læste om den.

Faktisk har jeg en IDE disk, hvor jeg kan høre hovedet
blive parkeret og disken blive spundet ned, når jeg
lukker ned.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Michael

Dato : 25-01-04 21:24

Bertel Lund Hansen wrote:

> Den kommando har jeg aldrig brugt, men nu kan jeg godt huske at
> jeg læste om den.

Det var måske derfor at harddisken på Din tidligere omtalte
8086ér ikke virkede efter transport

Fra : Kasper Dupont

Dato : 25-01-04 17:49

Bertel Lund Hansen wrote:

> ... software som jeg bare aldrig har set.

Jeg siger ikke jeg har set det, jeg siger det kan
lade sig gøre.

> Man kunne nogle ting i BIOS som man ellers ikke kunne. Det er en
> teoretisk diskussion om det også ville kunne gøres fra et kørende
> system for det har man aldrig kunnet.

BIOS er bare noget kode nøjagtigt som det OS du
efterfølgende indlæser fra din disk. Hvis noget er
muligt at gøre med hardwaren, så kan det gøres fra
BIOS kode så vel som OS kode. Med lidt snilde kan
du sikkert enda tage en kopi af en BIOS og
efterfølgende køre den fra ram.

Det er hardwaren, der skal give dig muligheden.
Hvis du kan finde ny hardware, som giver muligheden,
så kan det måske lade sig gøre at få den gamle BIOS
kode til at gøre det.

> Det tror jeg ikke. Hvornår gjorde de det?

Mig bekendt var det tidligere sådan, at BIOS koden
faktisk direkte styrede hovederne i disken, og der
ikke sad noget inteligens på disken. Men det var
før jeg begyndte at interessere mig for, hvordan
det fungerede.

> Det var ikke hurtigere end DOS' format.

Har DOS format nogensinde skrevet til harddisken?
Jo selvfølgelig skriver den til nogle enkelte
sektorer rundt omkring. Men udover det lavede den
vist bare en læsning af hver enkelt spor på disken.

> IDE-diske kan zappes på få sekunder med programmer af dm-typen
> (disk manager). De går nemlig ud fra at formatering slet ikke er
> nødvendigt.

Hvis du bruger den slags værktøjer kan du også
forvente, at data kan genskabes efterfølgende.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-04 18:50

Kasper Dupont skrev:

>Har DOS format nogensinde skrevet til harddisken?

Det er da ligegyldigt. Lavformatering var ikke hurtigt.

>Jo selvfølgelig skriver den til nogle enkelte
>sektorer rundt omkring. Men udover det lavede den
>vist bare en læsning af hver enkelt spor på disken.

Den overskriver FAT-tabellerne (eller inoderne i NT) og tjekker
for dårlige sektorer uden at slette noget.

--
Bertel

Fra : Svend-Erik Madsen

Dato : 25-01-04 23:10

Kasper Dupont wrote:

> Det har ikke ret meget med BIOS at gøre. Hvis det kan
> gøres fra en BIOS, så kan det også gøres med software
> når systemet er bootet.

At jeg nævner at der på nogle bioser er mulighed for at lowlevelformatere,
ja så har det vel noget med biosen at gøre eller ?

At det så også kan gøres med anden software, er vel et faktum, uanset om du
mener mit indlæg var under lavmålet for viden ?
--
/Svend-E
sv-erik@< remove_ >stofanet.dk

Fra : Frits Pedersen

Dato : 25-01-04 20:30

Hej
Læs evt.denne side: http://www.linux-kurser.dk/secure_harddisk_eraser.html
og prøv måske nogen af de links som findes i bunden af siden
Mvh.
Frits

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 26-01-04 09:41

wrote:

> [...]
>genskabe data på den, der allerede er slettet - at flække den med en økse,

Spørg igen når du har gjort det vigtigste:

At overskrive disken med producentens værktøj dertil.

Dette værktøj kan have den fordel at det som oftest (formodentlig ikke
altid) genkender diskens fulde størrelse, og at værktøjet måske kender
diskens indbyggede funktioner til sletning af indhold. Dette kan
indebære at sektorer nummereres igen, så reallokerede sektorer kommer
til at ligge fortløbende på disken igen. Tredjepartsprogrammer har
næppe denne fordel.

De firmaer som hævdes at kunne læse overskrevne diske, kan ikke læse
gangbare diske, der slet ikke er overskrevet, på anden måde end at få
den originale disk til at fungere. I hvert fald ikke på Sjælland, hvor
de logiske love siger at den der hævder den slags må sandsynliggøre
det.
--
Svend Olaf

Fra : Dr.Ralph

Dato : 27-01-04 01:04

Tak for alle svarene.

Så blev jeg også lidt klogere i dag..igen..igen :)

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph