Sluk pc ved hjælp af emailprogram
Fra : Huus

Dato : 23-01-04 12:04

Jeg ved ikke, om det er den rette Ng at spørge i, men spørgsmålet kommer
her:

Jeg er godt klar over, at jeg kan sende email's med min SEt68i - Men kan man
også sende en email med bestemt kommando til f.eks. Outlook 2000, så PC'en
automatisk lukker ned ??

mvh
Huus'et

Fra : Kasper Dupont

Dato : 23-01-04 14:08

Huus wrote:

> Jeg er godt klar over, at jeg kan sende email's med min SEt68i - Men kan man
> også sende en email med bestemt kommando til f.eks. Outlook 2000, så PC'en
> automatisk lukker ned ??

Forhåbentlig ikke. En mail klient skal helst ikke
gøre noget, når den modtager en email (udover
selvfølgelig at vise den). Og du vil vel også
have det til at virke, når Outlook ikke er åben.

Det kan selvfølgelig sagtens lade sig gøre at
skrive et program, der får maskinen til at lukke
ned ved modtagelse af en bestemt email. Men bør i
så fald være udstyret med passende autentificering,
så maskinen ikke kan lukkes ned af hvem som helst.

Jeg mener ikke SMTP er den optimale protokol at
basere fjernstyring på, men hvis det er dit krav,
så må man jo forholde sig til det. Hvad er en
SEt68i egentlig for en ting? En mobiltelefon, en
PDA eller noget i den retning? Kan den fungere
som andet en mailklient - webklient måske?

Hvis du vil basere dig på mail så er der to
forskellige måder at gøre det på. Du kan enten
lade maskinen der skal fjernstyres fungere som
server eller klient. Fungerer den som server skal
det være en SMTP server. Fungerer den som klient
kan protokolen f.eks. være POP eller IMAP, men
det afhænger af, hvad din mail server understøtter.

Hver af de to løsninger har fordele og ulemper.

En klient har den ulempe, at den er nødt til at
polle serveren, for at se, hvornår der kommer
mails. Det giver overflødig netrafik, og vil
altid ske med en hvis forsinkelse. En server
derimod behøver ikke gøre noget aktivt før der
kommer en pakke udefra, og da kan den reagere med
det samme.

En ulempe ved serveren er, at mange internet
udbydere ikke leverer pakkerne til din maskine. I
nogle tilfælde kan man slippe uden om det problem
ved at angive udbyderens egen SMTP server som
sekundær mail server, så vil den relaye emails til
din maskine. Det giver dog en forsinkelse, fordi
afsenderen forgæves vil forsøge at komme i kontakt
med den rigtige mailserver.

Hvis du vil køre din egen mail server er du nødt
til at have et domæne. (Du kan få et gratis
subdomæne på f.eks. dyndns.dk)

Hvis du kører din egen server med dit eget domæne,
så har du for alle praktiske formål uendeligt
mange email adreser at tage af. Kører du en klient
kræver det at du har en adresse på en anden server,
som du kan bruge.

Sikkerhedsmæssigt er det nemmest at lave en god
løsning med klienten, serveren åbner for mange
potentielle problemer.

Jeg kender ikke nogen konkrete programmer, der kan
løse opgaven, men nu har jeg i det mindste prøvet at
forklare, hvilke tekniske muligheder du har, og
deres fordele og ulemper. Håber det hjælper dig til
at finde ud af, hvad du skal kigge efter. (Jeg kunne
sagtens skrive et Linux program til at klare
opgaven, men det har du nok ikke meget at bruge til.)

/* Would you like fries with that? */

Fra : Svend-Erik Madsen

Dato : 25-01-04 09:09

Kasper Dupont wrote:
> [...]
> sagtens skrive et Linux program til at klare
> opgaven, men det har du nok ikke meget at bruge til.)

Hej
Ikke at jeg har prøvet det, men hvad med at køre Procmail på en Cygwin
installation, det må da kunne bringes i kog ?
--
/Svend-E
sv-erik@< remove_ >stofanet.dk

Fra : Svend-Erik Madsen

Dato : 25-01-04 09:25

Svend-Erik Madsen wrote:
> Hej
> Ikke at jeg har prøvet det, men hvad med at køre Procmail på en Cygwin
> installation, det må da kunne bringes i kog ?

Nogen har prøvet:
/Svend-E
sv-erik@< remove_ >stofanet.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 25-01-04 12:34

Svend-Erik Madsen wrote:

> Hej
> Ikke at jeg har prøvet det, men hvad med at køre Procmail på en Cygwin
> installation, det må da kunne bringes i kog ?

Min foretrukne løsning ville ikke være basseret på
procmail, men derimod bare at lave en xinetd baseret
server, som lytter på port 25.

Hvis man allerede har en mail server kørende af
andre grunde, så er det en anden sag. I så fald
afhænger det af, hvilke muligheder ens mailserver
giver.

/* Would you like fries with that? */

Fra : BJ Denmark

Dato : 23-01-04 16:11

Huus" <bashuus"FJERN wrote:
> [...]
>
> Jeg er godt klar over, at jeg kan sende email's med min SEt68i - Men
> kan man også sende en email med bestemt kommando til f.eks. Outlook

Der findes en regel i OO2000, hvor "e-posten indehodler bestemte ord" -
"start program". Jeg har ikke set reglen i OE

Derfra og videre, kig evt. på
http://aumha.org/win5/a/shutcut.php

....men som Kasper siger: Brug det med omhygge.

--
BJ

Jeg har endnu tilgode at se den dag, hvor argumentet
"Du er en idiot" får nogen til at indse, at de ikke har ret.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 23-01-04 17:33

In article <4010ffaa$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Huus wrote:
> Jeg er godt klar over, at jeg kan sende email's med min SEt68i - Men kan man
> også sende en email med bestemt kommando til f.eks. Outlook 2000, så PC'en
> automatisk lukker ned ??

Hvorfor spørger du, har du brug for ovenstående, eller er du
bange for det er en risiko ved at bruge email?

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Jesper Hansen

Dato : 25-01-04 12:41

On Fri, 23 Jan 2004 12:03:59 +0100, "Huus" <bashuus"FJERN"@tiscali.dk>
wrote:

>Jeg er godt klar over, at jeg kan sende email's med min SEt68i - Men kan man
>også sende en email med bestemt kommando til f.eks. Outlook 2000, så PC'en
>automatisk lukker ned ??

Jeg brugte det lille program Pobox som Knud Winkelmann sendte se
tråden: news:bus9bm.hs.1@joshua.winck.dk Det kalder så en bat-fil ved
en bestemt sætning i subjekt. I bat-filen står der "shutdown -s -t 10"
som lukker winxp 10 sekunder senere efter bat-filen er kørt. Viker
perfekt.

Med venlig hilsen
Jesper Hansen