Fjernsupport i Win-XP
Fra : Heidi N. K.

Dato : 20-01-04 13:45

Hej

Jeg bor i sønderjylland og har en bekendt som netop har bosat sig på
en ø i kattegat.

Jeg er ikke nogen edb-nørd, men har hjulpet min bekendte (som er 70
år) med de problemer som en PC nu engang kan give.

Jeg har tænkt på at benytte XP´s "Fjernsupport" som umiddelbart ser
nem og smart ud.
Vi har prøvet det af og det er ret smart at kunne navigere rundt på
min bekendtes maskine, som stod i hans hjem to gader borte.

......men er det sikkert??

Vi er lidt nervøse for om andre kan gøre det samme.
Godt nok skal vi besidde et password, og give godkendelser om
"overtagelse af styring",...men er dette nok?

Mvh.
Heidi

Fra : kms

Dato : 20-01-04 14:17

hmmm... intet er vel sikkert i denne verden, men mon ikke det er iorden.
hvis du har mange tophemmelige ting på pc'en ville jeg nok ikke være på
nettet med den pc - for hvis nu.............
Er det kun ferie billeder du har liggende , så skal jeg nok lade dem være i
fred.

Fra : Heidi N. K.

Dato : 21-01-04 10:06

"kms" <ggg@werufs.virkerikke> wrote in message news:<400d2a43$0$126$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> nettet med den pc - for hvis nu.............
> Er det kun ferie billeder du har liggende , så skal jeg nok lade dem være i

!!!!
Kan du gå ind på andres maskiner?
Ikke fordi jeg tror at du gør det, men du antyder at du måske kunne
gøre det.
If so....
....kan jeg da godt blive nervøs for at være på en andens maskine via
nettet (altså lovligt), hvis det er muligt for dig (andre) at kigge
med og evt. ødelægge noget på vores maskiner.

Heidi

Fra : Alex Holst

Dato : 21-01-04 11:06

Heidi N. K. <hnk451@hotmail.com> wrote:

> !!!!
> Kan du gå ind på andres maskiner?

Det er meget normalt blandt teenagerdrenge at paastaa man har totalt
kontrol over andres PC; ofte kan frygten faa brugeren til at goere hvad
som helst de siger. Det forlyder at trusler som "Send mig billeder af
dig selv eller jeg overtager din PC" virker ret godt og bliver brugt i
vid udstraekning.

Jeg kender ikke til den kryptografiske styrke i de invitationer som
Remote Assistance (RA) sender ud, men til dit formaal virker det som en
rimelig antagelse at den er tilstraekkelig. Soerg for at vaelge
anstaendige kodeord, og lad vaere med at formidle kodeordet via samme
medie som invitationen sendes. Aftal f.eks. kodeordet over telefonen
inden.

Din bekendte kan reducere tiden hvori invitationer er gyldige til
f.eks. et par timer og helt slaa RA fra i dagligt brug, og kun slaa det
til naar vedkoemmende ved at der er brug for hjaelp fra dig.

Din computer kan ikke blive inficeret med virus eller orme gennem RA
protokollen blot fordi du hjaelper en bekendt med dennes
computerproblemer. Der skal vaere en sikkerhedsfejl tilstede i din RA
klient (hvilket ikke kan udelukkes) og der skal sendes den rigtige
sekvens fra fjern-PC'en for at udnytte den. Jeg er en fremragende
menneskekender og din bekendte virker slet ikke som typen der goer den
slags.

Fra : Henrik Høy

Dato : 21-01-04 18:14

In article <ngv1e1-sek.ln1@miracle.mongers.org>, a@mongers.org says...

[cut]
> [...]
> anstaendige kodeord, og lad vaere med at formidle kodeordet via samme
> medie som invitationen sendes. Aftal f.eks. kodeordet over telefonen

Det er dog væsentligt at nævne, at alle brugere som er medlem af gruppen
administratorer, automatisk får adgang til at logge på, dvs. det er
vigtigt at alle de nævnte brugere har et fornuftigt kodeord.

--

Venlig hilsen

Henrik Høy
Fjern filter, hvis du svarer pr email.

Fra : kms

Dato : 22-01-04 09:16

> "kms" <ggg@werufs.virkerikke> wrote in message
>
> !!!!
> Kan du gå ind på andres maskiner?

Nej , jeg kan ikke og vil ikke ... jeg glemte vist en i mit første
indlæg - sorry.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 20-01-04 23:30

In article <fa479ae2.0401200445.24366f2a@posting.google.com>, Heidi N. K. wrote:
> Jeg har tænkt på at benytte XP´s "Fjernsupport" som umiddelbart ser
> nem og smart ud.

Uha, det plejer at give kuldegysninger, når man spørger til noget
som er nemt, smart og sikkert :)

> Vi har prøvet det af og det er ret smart at kunne navigere rundt på
> min bekendtes maskine, som stod i hans hjem to gader borte.
>
> .....men er det sikkert??

Godt spørgsmål, jeg mener ikke at have faldet over nogle sårbarheder eller
analyser af programmet.

> Vi er lidt nervøse for om andre kan gøre det samme.
> Godt nok skal vi besidde et password, og give godkendelser om
> "overtagelse af styring",...men er dette nok?

Men kræver det ikke du kan se fjernmaskinen direkte?

Hvis dette er tilfældet hvilke tiltag er der lavet for at beskytte
maskinen generelt?

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Heidi N. K.

Dato : 21-01-04 10:02

"Christian E. Lysel" <news.sunsite.dk@spindelnet.dk> wrote in message news:<slrnc0rav4.3n4.chel@weebo.dmz.spindelnet.dk>...
> [...]
>
> Men kræver det ikke du kan se fjernmaskinen direkte?
>
> Hvis dette er tilfældet hvilke tiltag er der lavet for at beskytte

Ja, det er jo det som er min bekymring.
Det hele sker jo over internettet.
(http://www.microsoft.com/danmark/products/windows/windowsxp/homeedition/evaluation/overviews/hsc.asp)

Kravet er at begge maskiner har XP, og er på internettet (helst via en
bredbåndsforbindelse).

Hvis nu "fjernmaskinen" har en grum virus/trojansk hest, kan min
maskine mon så blive inficeret.
Jeg kan jo se fjernmaskinens skærmbillede på min egen skærm, og jeg
kan redigere, slette mv. på fjernmaskinen...så et eller andet sted må
der jo være en direkteforbindelse hvor der evt. kan overføres vira
mv..

Jeg sørger altid for at ha´ opdateret min egen maskine via Microsoft
Updates, Office update samt antivirusprogrammet.

Heidi

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 21-01-04 23:29

In article <fa479ae2.0401210102.1b05f4f8@posting.google.com>, Heidi N. K. wrote:
> Kravet er at begge maskiner har XP, og er på internettet (helst via en
> bredbåndsforbindelse).

Jeg snakker om en større trusel, nemlig at maskinerne er ubeskyttet
på nettet med alle de services microsoft har sat op som standard.

Jeg snakker om, RPC, ISAKMP, Microsoft Fildeling, Remote adgang til
registeringsdatabase, ectetera.

> [...]
> kan redigere, slette mv. på fjernmaskinen...så et eller andet sted må
> der jo være en direkteforbindelse hvor der evt. kan overføres vira

Det er en af de mindste trulser du bør bekymre dig om.

> Jeg sørger altid for at ha´ opdateret min egen maskine via Microsoft
> Updates, Office update samt antivirusprogrammet.

Dette sikre ikke imod konfigurations fejl, som jeg mener en default
installation er.

Der var en tråd omkring sikring af porte på windows 2000, dette
kan også bruges til XP. Det tager 30 min. at løbe artiklen igennem,
koster 0 kr og giver en rigtig god sikring af maskinens netværkslag.

--
Mvh.
Christian E. Lysel