Slette alt på disk så det er VÆK?
Fra : Colzen

Dato : 20-01-04 12:59

Inden længe skal jeg have byttet nogle harddiske hos Seagate, men jeg ville
gerne gøre sådan at de ikke kan se hvad der har været på diskene. Kan det
gøres ved at formatere dem til Fat tabel når de kører NTFS i øjeblikket
eller skal der andet til?

Mvh
Colzen

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 20-01-04 12:58

On Tue, 20 Jan 2004 12:58:38 +0100, Colzen <colzen@SLETcolzen.dk> wrote:
> [...]
> gerne gøre sådan at de ikke kan se hvad der har været på diskene. Kan det
> gøres ved at formatere dem til Fat tabel når de kører NTFS i øjeblikket

Alt afhaengigt af oekonomi saa er problemet med at slette data saa de er
vaek ret stort. autoclave[1] er et af de vaerktoejer der postuleret kan
goere det ordentligt. Problemet i dit tilfaelde handler om hvor stort
oensket om at faa data tilbage er.

[1] http://staff.washington.edu/jdlarios/autoclave/

--
Jesper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-04 15:46

Colzen skrev:

> [...]
>gerne gøre sådan at de ikke kan se hvad der har været på diskene. Kan det
>gøres ved at formatere dem til Fat tabel når de kører NTFS i øjeblikket

En formatering under DOS/Windows sletter intet som helst andet
end de tabeller der fortæller hvor data befinder sig.

Du kan overskrive harddisken ved at lave en fil med nuller (eller
et andet ligegyldigt tegn) og kopiere den til der ikke er mere
plads.

Der har i perioder været rygter om at data kan samles op efter op
til 5 overskrivninger - men det er kun rygter. Et firma der
arbejder med de dele, har sagt at én overskrivning så er det
meste væk.

--
Bertel

Fra : Colzen

Dato : 20-01-04 17:01

> [...]
> til 5 overskrivninger - men det er kun rygter. Et firma der
> arbejder med de dele, har sagt at én overskrivning så er det

Det vil jo tage en krig at gøre det med 3 80 Gb diske
Findes der ikke en lettere måde eller et program der kan gøre det?

Mvh
Colzen

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-04 17:26

On Tue, 20 Jan 2004 17:01:03 +0100, "Colzen" <colzen@SLETcolzen.dk>
wrote:

>Det vil jo tage en krig at gøre det med 3 80 Gb diske
>Findes der ikke en lettere måde eller et program der kan gøre det?
>
>Mvh
>Colzen

http://dban.sourceforge.net/

Det tager stadig lidt tid, men er nemt

Mvh
Allan Jul Woer
--
Allan Jul Woer
Bækvej 13, Farre

Fra : Kasper Dupont

Dato : 21-01-04 00:16

Colzen wrote:

> Det vil jo tage en krig at gøre det med 3 80 Gb diske

40MB/s er ikke urealistisk med et effektivt program
skrevet til formålet. Så er det altså kun godt en
halv time per disk. Hvis du har tre IDE kanaler kan
du måske enda køre dem i parallel.

> Findes der ikke en lettere måde eller et program der kan gøre det?

Under Linux ville jeg bare skrive:
cat /dev/zero >/dev/hdm
eller hvad min harddisk nu hed. Evt. kunne man
skrive tilfældige bytes, men det skal man altså
kun gøre hvis man har en hurtig CPU:
cat /dev/urandom >/dev/hdo

Jeg kender ikke lige nogen let måde at gøre det med
andre systemer.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-01-04 23:03

<colzen@SLETcolzen.dk> wrote:

> Det vil jo tage en krig at gøre det med 3 80 Gb diske

Er det da langsomme diske? Du kan jo lade det køre natten over.

Det kan gøres ret simpelt: Man starter med en lille fil, kopierer
den sammen med sig selv og får en større fil, som man så igen
kopierer sammen med sig selv etc etc ad infinitum. (Størrelsen på
filen vokser eksponentielt).

Fyld fx det her ind i en .bat eller .cmd-fil:

---
echo 00>a
:again
copy /b a+a b
del a
ren b a
goto :again
---

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-01-04 22:07

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
>den sammen med sig selv og får en større fil, som man så igen
>kopierer sammen med sig selv etc etc ad infinitum. (Størrelsen på

Man kan evt. også boote maskinen på en Knoppix-disk (hvis den altså
ikke alligevel kører Linux i forvejen), og så oprette en enkelt stor
ext2-partition på hele disken. Undervejs i den proces kan man vælge at
køre en "destructive read/write test", hvor der søges efter dårlige
blokke ved at hele[1] partitionen bliver overskrivet med et
bitmønster, som derefter verificeres. Så vidt jeg lige har kunne se,
laves der i alt 4-6 overskrivninger/læsninger med forskellige
bitmønstre under sådan en test.

[1]: Med forbehold for, at jeg ikke kender så rasende meget til
opdelingen af, hvor filnavne og data placeres på et ext2-filsystem.
Jeg er ikke klar over, om det evt. kun er dataområdet, der
verificeres, mens listen over filnavne står urørt. Men det ville vel
alligevel også være tilfældet, hvis man bare overskrev disken med en
stor fil.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Kent Friis

Dato : 22-01-04 22:32

Den Thu, 22 Jan 2004 22:07:13 +0100 skrev Allan Olesen:

> [...]
>verificeres, mens listen over filnavne står urørt. Men det ville vel
>alligevel også være tilfældet, hvis man bare overskrev disken med en

Testen (badblocks) kører normalt på hele partitionen, jeg har dog
ikke forsøgt at køre den destruktive test fra mkfs, kun manuelt.

Men sidst jeg prøvede kørte den så vidt jeg kunne se i ring, næste
dag stod den i hvert fald stadig og testede (30GB).

Mvh
Kent

Fra : Kasper Dupont

Dato : 23-01-04 00:40

Allan Olesen wrote:

> Man kan evt. også boote maskinen på en Knoppix-disk (hvis den altså
> ikke alligevel kører Linux i forvejen), og så oprette en enkelt stor
> ext2-partition på hele disken.

Det er ikke nødvendigt med nogen partition. Du kan bare
køre direkte på hele disken, f.eks. /dev/hda hvis det
er den første IDE enhed. Det er heller ikke nødvendigt
at oprette noget filsystem.

> [...]
> Jeg er ikke klar over, om det evt. kun er dataområdet, der
> verificeres, mens listen over filnavne står urørt.

De bekymringer slipper man for, hvis man tilgår disken
direkte uden at bruge noget filsystem. Tænker du på
badblocks kommandoen? Den er uafhængig af filsystemet
og arbejder på den rå disk eller partition. Der er
nogle filsystemer der har support for at arbejde sammen
med badblocks, så du kan give badblocks kommandoen en
liste over allerede kendte dårlige blokke. Og listen af
dårlige blokke kan bruges når du laver filsystemet.

Hvis du bruger badblocks destruktive test, så bliver der
brugt en del af de patterns, der anbefales til sikker
destruktion af data, men ikke dem alle. I øvrigt har
badblocks også en ikke destruktiv skrive test, som jeg
godt nok ikke ved hvad dækker over. Hvis badblocks
bruges for at data ikke må kunne genskabes ville jeg
foretrække at overskrive disken med nuller eller
tilfældige bytes først, så er man i hvert fald helt
sikker på, at badblocks ikke skriver de oprindelige
data tilbage på noget tidspunkt i processen.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-01-04 21:07

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote:

>Tænker du på badblocks kommandoen?

Ja, ad omveje. Jeg tænker på 'mke2fs -cc /dev/hdXX', som undervejs i
processen vil kalde badblocks.

Jeg mente, at det kun var den ikke-destruktive skrivetest, der kunne
kaldes direkte med badblocks, men jeg kan se, at jeg tog fejl.

[...]

>Hvis du bruger badblocks destruktive test, så bliver der
>brugt en del af de patterns, der anbefales til sikker
>destruktion af data, men ikke dem alle.

Det må jeg nok indrømme, at jeg i stort set enhver sammenhæng vil være
ret kold overfor. Vi har stadig til gode at se et eksempel på, at man
har læst data på en moderne disk, der har været overskrevet bare 1
gang.

>I øvrigt har
>badblocks også en ikke destruktiv skrive test, som jeg
>godt nok ikke ved hvad dækker over.

Den dækker vel bare over, at data skrives tilbage til disken, når
området er testet?

> [...]
>sikker på, at badblocks ikke skriver de oprindelige
>data tilbage på noget tidspunkt i processen.

Risikoen for tilbageskrivning af de oprindelige data er naturligvis
til stede.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Troels Arvin

Dato : 24-01-04 09:31

On Thu, 22 Jan 2004 22:07:13 +0100, Allan Olesen wrote:

> Man kan evt. også boote maskinen på en Knoppix-disk
[...]

> køre en "destructive read/write test"
Mon ikke "shred" kommandoen følger med knoppix?

Jeg antager, at man fx. ville kunne køre
shred /dev/hda
for at få destrueret data på hele første IDE-disk.

/Troels

Fra : Allan Olesen

Dato : 25-01-04 00:27

Troels Arvin <troels@arvin.dk> wrote:

>Mon ikke "shred" kommandoen følger med knoppix?

Sandsynligvis. Knoppix er baseret på Debian unstable. I Debian testing
kan jeg se, at shred er med i coreutils-pakken.

>Jeg antager, at man fx. ville kunne køre
>shred /dev/hda
>for at få destrueret data på hele første IDE-disk.

Muligt. Man-siden til shred nævner kun sletning af enkeltfiler.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Troels Arvin

Dato : 27-01-04 22:35

On Sun, 25 Jan 2004 00:27:14 +0100, Allan Olesen wrote:

> Muligt. Man-siden til shred nævner kun sletning af enkeltfiler.

Jeg prøvede lige at shred'e på et device (/dev/hdc1 i dette tilfælde),
og det kunne man godt, bortset fra, at shreddingen blev lidt brat
afsluttet, da shred nåede slutningen af device'et: den blev da stoppet af
kernen, der gerne ville forhindre, at der blevet skrevet ud over
slutningen af device'et.

/Troels

Fra : Kasper Dupont

Dato : 27-01-04 22:59

Troels Arvin wrote:

> [...]
> afsluttet, da shred nåede slutningen af device'et: den blev da stoppet af
> kernen, der gerne ville forhindre, at der blevet skrevet ud over

Hvordan finder shred normalt ud af, hvor langt den
skal skrive, og hvorfor virker det ikke med et device?
Forresten tror jeg ikke kernen stopper programmet.
Selvfølgelig vil kernen ikke fortsætte ud over
slutningen af devicet, men programmet får da bare en
fejlkode tilbage, som det burde kunne fortolke.
(Jeg har i øvrigt overvejet at lave et filsystem, der
kan mounte et device og så lade hele devicet se ud
som en enkelt fil. Dermed vil man kunne anvende et
program, der ellers kun virker på filer, på et helt
device.)

/* Would you like fries with that? */

Fra : Troels Arvin

Dato : 27-01-04 23:32

On Tue, 27 Jan 2004 22:58:35 +0100, Kasper Dupont wrote:

> Hvordan finder shred normalt ud af, hvor langt den skal skrive, og hvorfor
> virker det ikke med et device?

Jeg kiggede lige i info-siden til shred. Den har åbenbart følgende
option, som jeg ikke lige havde set:

`--exact'
By default, `shred' rounds the size of a regular file up to the
next multiple of the filesystem block size to fully erase the last
block of the file. Use `--exact' to suppress that behavior.
Thus, by default if you shred a 10-byte regular file on a system
with 512-byte blocks, the resulting file will be 512 bytes long.
With this option, shred does not increase the apparent size of the
file.

Hvis jeg havde brugt --exact, ville jeg nok ikke have fået en
fejlmeddelelse.

> Forresten tror jeg ikke kernen stopper
> programmet. Selvfølgelig vil kernen ikke fortsætte ud over slutningen af
> devicet, men programmet får da bare en fejlkode tilbage

Ja, det er antagelig det, der er sket.

I øvrigt giver shred's info-side selv nogle eksempler, hvor værktøjet
anvendes på et helt device, så der burde ikke være noget i vejen for
det.

Endelig kan det nævnes, at shred's info-side henviser til
http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/secure_del.html for teori bag
den slags.

/Troels

Fra : Kasper Dupont

Dato : 28-01-04 09:21

Troels Arvin wrote:

> [...]
> file.
>
> Hvis jeg havde brugt --exact, ville jeg nok ikke have fået en

Hvis det er tilfældet, så må der da være noget galt med
den måde shred finder blokstørrelsen på. Et device er jo
et helt antal sektorer langt, og en sektor er normalt
512 bytes. Men hvis der kigges på blokstørrelsen på det
filsystem, hvor device inoden ligger, kan det gå galt.
Den pågældende blokstørrelse er selvfølgelig fuldstændig
ubrugelig i den her sammenhæng. Men den vil jo typisk
være større, normalt 1, 2 eller 4KB. Men antallet af
sektorer på en harddisk er jo normalt deleligt med 1008,
så størrelsen af hele disken bliver jo dermed delelig
med 8KB. Men hvis du ser på en partition er det jo en
anden sag. Nogle partitioner starter ikke på en cylinder
boundary, men derimod en track inde. Og da det jo ogte
vil være "logiske" cylindere og tracks og ikke "fysiske"
cylindere og tracks, så bliver det mere tricky at regne
ud, så det kan da godt være, at partitionsstørrelsen
ikke er delelig med 1KB.

> Ja, det er antagelig det, der er sket.

Ja, og hvis shred ikke håndterer fejlkoden rigtigt, så
giver den nok op første gang den får den.

> I øvrigt giver shred's info-side selv nogle eksempler, hvor værktøjet
> anvendes på et helt device, så der burde ikke være noget i vejen for
> det.

Ja, det er i hvert fald tydeligt nok, at det er
meningen, at shred skal kunne bruges på et device.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 24-01-04 17:22

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Fyld fx det her ind i en .bat eller .cmd-fil:

> [...]

Er du sikker på at "copy" ikke tjekker om der er plads nok før
den begynder at kopiere? Hvis den gør, sikrer ovenstående i
værste tilfælde kun at en smule over halvdelen af disken bliver
fyldt.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-01-04 18:45

Jesper Dybdal skrev:

>Er du sikker på at "copy" ikke tjekker om der er plads nok før
>den begynder at kopiere?

Det gør den - men den kopierer alligevel. Jeg har lige testet med
en floppy under Win98, og det lader til at kun den sidste sektor
er uberørt.

Ved sidste kopiering kunne jeg på skærmen se en melding om at der
ikke var plads nok, men samtidig kunne jeg høre de små nøk fra
skrivehovedet. Der gik over et halvt minut før kopieringen
stoppede.

Det kan speedes lidt op ved at bruge:

set navn=a
echo 00>%navn%
:again
copy /b %navn%+%navn% b
set navn=%navn%a
ren b %navn%
goto :again

--
Bertel

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 24-01-04 21:03

In article <jcb510hiadkshrn0p94om0mtpe1id0rjoo@news.stofanet.dk>, Bertel Lund Hansen wrote:
> Det gør den - men den kopierer alligevel. Jeg har lige testet med
> en floppy under Win98, og det lader til at kun den sidste sektor
> er uberørt.

Hvor meget plads er fri?

> [...]
> ikke var plads nok, men samtidig kunne jeg høre de små nøk fra
> skrivehovedet. Der gik over et halvt minut før kopieringen

Disk cache

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-01-04 23:01

Christian E. Lysel skrev:

>Hvor meget plads er fri?

Ved den første metode er det lidt svært at sige for batfilen
sletter hele tiden den skrevne fil. Sidste kik før sletningen
sagde at a fyldte 1 MB og b (som burde have fyldt 2 MB) fyldte
600 KB.

Ved den reviderede metode er der 650 KB til overs. Der var 7
sektorer til sidst som ikke var blevet overskrevet.

PS. Disketten er formatteret til 1,7 MB.

>Disk cache

Jeg kikkede på sektorerne med en diskeditor. Kun den sidste var
ikke fyldt med '0' (og ved metode 2 brugte jeg '1').

I øvrigt tvivler jeg stærkt på at Win98 cacher til en floppy.
Batfilen låste en del af computerens funktioner (busy waiting)
under kørslen.

--
Bertel

Fra : Kasper Dupont

Dato : 25-01-04 03:51

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]

Det lyder i hvert fald som caching. Men i så fald
burde prompten jo være dukket op igen med det samme.
Men jeg kan dog huske at DOS diskcaching som default
ventede med at vise prompten igen indtil alle
cachede skrivninger var afsluttet. Det kunne være det
samme her.

> Jeg kikkede på sektorerne med en diskeditor. Kun den sidste var
> ikke fyldt med '0' (og ved metode 2 brugte jeg '1').
>
> I øvrigt tvivler jeg stærkt på at Win98 cacher til en floppy.

Jeg ved ikke hvad Win98 gør, men jeg ved i hvert fald
at Linux cacher skrivninger til floppy.

> Batfilen låste en del af computerens funktioner (busy waiting)
> under kørslen.

Hvad bygger du det busy waiting på?

/* Would you like fries with that? */

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-04 11:37

Kasper Dupont skrev:

>Jeg ved ikke hvad Win98 gør, men jeg ved i hvert fald
>at Linux cacher skrivninger til floppy.

Ja, naturligvis. Det gør et ordentligt OS jo.

>Hvad bygger du det busy waiting på?

At der gik halve minutter hvor vinduer ikke kunne lukkes,
resizes, aktiveres osv.

--
Bertel

Fra : Kasper Dupont

Dato : 25-01-04 12:41

Bertel Lund Hansen wrote:

> At der gik halve minutter hvor vinduer ikke kunne lukkes,
> resizes, aktiveres osv.

OK, det kan godt lyde som om, der bruges meget CPU tid i
floppy driveren. Det behøver ikke betyde busy waiting,
men det kan da godt være.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-04 13:07

Kasper Dupont skrev:

>OK, det kan godt lyde som om, der bruges meget CPU tid i
>floppy driveren. Det behøver ikke betyde busy waiting,
>men det kan da godt være.

Jo, det behøver det. Jeg kan iværksætte *væsentligt* tungere
opgaver (og flere af dem) uden at det mærkes synderligt på
Windows' funktion, og en diskcontroller har al den nødvendige
logik til at styre drevet.

--
Bertel

Fra : Kasper Dupont

Dato : 25-01-04 14:43

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jo, det behøver det. Jeg kan iværksætte *væsentligt* tungere
> opgaver (og flere af dem) uden at det mærkes synderligt på
> Windows' funktion, og en diskcontroller har al den nødvendige
> logik til at styre drevet.

Det kunne lige så vel være nogle uhensigtsmæssige låse
mekanismer, der forhindrer en vigtig process i at køre
videre mens skrivningen står på. Jeg har da tit set
situationer, hvor en maskine ikke reagerer særlig godt,
selvom CPUen er idle 99% af tiden. Jeg har også set
drivere sløve systemet langt ned uden at bruge busy
waiting. EPAT driveren f.eks. er nødt til at lave en
forfærdelig mængde port IO for at overføre data.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-04 14:57

Kasper Dupont skrev:

>Det kunne lige så vel være nogle uhensigtsmæssige låse
>mekanismer

Det *er* busy waiting.

--
Bertel

Fra : Kasper Dupont

Dato : 25-01-04 17:50

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det *er* busy waiting.

Nå.

Hvad bygger du det på? Det eneste argument jeg har
set er nogle få symptomer, der lige så vel kunne
indikere så meget andet.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-04 18:46

Kasper Dupont skrev:

>Nå.

>Hvad bygger du det på?

Musen hænger ind imellem fast (og jeg havde ikke andre programmer
aktive, kun åbne vinduer).

--
Bertel

Fra : Kasper Dupont

Dato : 25-01-04 19:59

Bertel Lund Hansen wrote:

> Musen hænger ind imellem fast (og jeg havde ikke andre programmer
> aktive, kun åbne vinduer).

Musen kan også hænge fast selvom CPUen er idle. Det
oplever jeg da tit, hvis det program, der skal
vise cursoren på skærmen er swappet ud.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-04 20:10

Kasper Dupont skrev:

>Musen kan også hænge fast selvom CPUen er idle. Det
>oplever jeg da tit, hvis det program, der skal
>vise cursoren på skærmen er swappet ud.

Swapper dit system meget når det eneste du laver er at kopiere
til en diskette?

Uanset hvad det gør, har det ikke så meget med mit system at
gøre.

Og mit system swapper slet ikke.

--
Bertel

Fra : Kasper Dupont

Dato : 25-01-04 22:04

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> til en diskette?
>
> Uanset hvad det gør, har det ikke så meget med mit system at

Jeg har aldrig sagt noget om, hvad der foregår på
dit system. Det kan jeg umuligt vide. Og du ved det
heller ikke, du gætter bare.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-04 22:21

Kasper Dupont skrev:

>Og du ved det heller ikke, du gætter bare.

Er det noget du ved, eller gætter du?

--
Bertel

Fra : Kasper Dupont

Dato : 25-01-04 23:54

Bertel Lund Hansen wrote:

> Er det noget du ved, eller gætter du?

Det er noget jeg kan udlede fra dine svar. Hvis du
havde haft viden om, hvordan floppydriveren i Windows
virker, ville du jo for længst have nævnt hvad du
vidste, og hvor du havde den viden fra.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-01-04 00:16

On Sun, 25 Jan 2004 13:07:05 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> Jo, det behøver det. Jeg kan iværksætte *væsentligt* tungere
> opgaver (og flere af dem) uden at det mærkes synderligt på
> Windows' funktion, og en diskcontroller har al den nødvendige
> logik til at styre drevet.

Du kører W9x, ikke? Det er bare sådan med floppy-access. (Og
problemet forsvinder med installation af et mindre hjernedødt
OS).

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-01-04 00:39

Asbjorn Hojmark skrev:

>Du kører W9x, ikke?

Jo.

>Det er bare sådan med floppy-access.

Ok ja, det ved jeg.

>(Og problemet forsvinder med installation af et mindre hjernedødt OS).

Sikkert. Jeg bruger disketter så sjældent at det er ligegyldigt.

--
Bertel

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 25-01-04 12:37

In article <knq5109g06eue126n00pltubq9qmtjkb3h@news.stofanet.dk>, Bertel Lund Hansen wrote:
> Ved den reviderede metode er der 650 KB til overs. Der var 7
> sektorer til sidst som ikke var blevet overskrevet.

ok.

> PS. Disketten er formatteret til 1,7 MB.

skumler :)

> [...]
>
> I øvrigt tvivler jeg stærkt på at Win98 cacher til en floppy.
> Batfilen låste en del af computerens funktioner (busy waiting)

Det er almindeligt at windows maskiner bliver
udsat for DDoS (Disk deny of Service :)
når man skriver/læser til floppy diske.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-04 13:08

Christian E. Lysel skrev:

>Det er almindeligt at windows maskiner bliver
>udsat for DDoS (Disk deny of Service :)
>når man skriver/læser til floppy diske.

Tell me about it. Heldigvis bruger jeg dem næsten ikke mere.

--
Bertel

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 20-01-04 17:20

"Colzen" <colzen@SLETcolzen.dk> writes:

> Det vil jo tage en krig at gøre det med 3 80 Gb diske

Jep.

> Findes der ikke en lettere måde eller et program der kan gøre det?

Øhm, du kan ikke få et program til at overskrive disken hurtigere end
disken kan skrive, så nej. Måske med undtagelse af, hvis du makulerer
disken, men det er næppe det, du vil...

/Rasmus

Drink wet cement: Get Stoned.

Fra : Peter T.

Dato : 21-01-04 11:09

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> til 5 overskrivninger - men det er kun rygter. Et firma der
> arbejder med de dele, har sagt at én overskrivning så er det

Ifølge en bekendt, som er ansat i et større firma, opgav de at sende en
disk til sådan et firma, muligvis IBAS, pga. beløbets størrelse (han
fortalte det startede ved $10.000). Men teknikken skulle ligge i at lag
efter lag fysisk skrælles af, hvorpå de aflæser både nye og gamle dataspor
og gammel magnetisering på disken. Hvorvidt det virker eller ej, ved jeg
ikke. Men jeg synes ikke det lyder usandsynligt.

--
[Sig removed by Administrator: Signature can not exceed 20GB]

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 21-01-04 12:14

On Wed, 21 Jan 2004 10:08:33 GMT, "Peter T."
<pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote:

> [...]
>og gammel magnetisering på disken. Hvorvidt det virker eller ej, ved jeg
>ikke. Men jeg synes ikke det lyder usandsynligt.

Det er rigtigt nok, med det rette udstyr, er det muligt, de nævnte
10.000 $ er nok i underkanten.
De af os der kan huske de gamle spolebåndoptagere har huske at hvis
man optog noget nyt (overskrev) en gammel optagelse så kunne man i de
svage passager høre lidt at det gamle.

selvom der er tale om digitale signaler så gælder de fysiske love
stadigvæk (ørsted)

Det er den effekt man udnytter ved recovery !

Så jo man kan hvis man vil ofre tid/penge
Lars

Fra : Morten Johansen

Dato : 21-01-04 14:35

<complexFJERNES@pc.dk> skrev i en meddelelse > Det er rigtigt nok, med det
> [...]
> stadigvæk (ørsted)
>
> Det er den effekt man udnytter ved recovery !

Jeg mener nu at der er flere tekniker til at genskabe data specielt hvis det
drejer sig om data der er blevet overskrevet en eller flere gange.
Og en der ikke er blevet nævnt er den hvor man genskaber matematisk
forstået på den måde at hvis (det et dårligt eks. jeg ved det godt men jeg
kan ikke lige komme på et bedre) man tog et fad med kugler i x antal farver
og farvernes møstre var dine data . så slår du en gang til fadet møstret
ændre sig men det er stadig de samme kugler du slår igen på fadet på
nøjagtigt samme måde og kuglerne vil flytte sig igen...
nu kunne man i teorien op stille en algoritme for det/de slag og regne sig
frem til det oprindelige mønster..

Håber i forstår ellers er andre velkommen til komme med et bedre eks.

Mvh Morten

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 21-01-04 16:47

In article <8nns009qol9op7it3vsml2beefe5242m91@4ax.com>, complexFJERNES@pc.dk wrote:
> [...]
> De af os der kan huske de gamle spolebåndoptagere har huske at hvis
> man optog noget nyt (overskrev) en gammel optagelse så kunne man i de

Tætheden af data er forskellig.

Nye harddiske på 250GB rummer væsenligt mere information end et spolebånd.

En DVD på 3-5GB fylder omkring 24 km, hvis man tager og ruller
"informationen ud", jeg ved ikke hvor langt en harddisk vil være hvis man
rullede den ud, men den er længere end et spolebånd :)

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-04 20:44

complexFJERNES@pc.dk skrev:

>De af os der kan huske de gamle spolebåndoptagere har huske at hvis
>man optog noget nyt (overskrev) en gammel optagelse så kunne man i de
>svage passager høre lidt at det gamle.

Og de der husker rigtig godt, husker nok også at det hang sammen
med at tonehovedets placering ikke var 100 % stabil.

--
Bertel

Fra : Kasper Dupont

Dato : 21-01-04 12:28

"Peter T." wrote:

> Ifølge en bekendt, som er ansat i et større firma, opgav de at sende en
> disk til sådan et firma, muligvis IBAS, pga. beløbets størrelse (han
> fortalte det startede ved $10.000).

Det er ingen der har sagt det var billigt.

> Men teknikken skulle ligge i at lag
> efter lag fysisk skrælles af, hvorpå de aflæser både nye og gamle dataspor
> og gammel magnetisering på disken.

Det har jeg godt nok aldrig hørt før. Men jeg vil ikke
udelukke, det kan lade sig gøre. Det svære i den teknik
vil nok være at få skrællet et passende tyndt lag af,
for det kan ikke være ret mange mikrometer der skal
tages af ad gangen. Og så at rent faktisk få taget et
ensartet lag af over hele disken...

> Hvorvidt det virker eller ej, ved jeg
> ikke. Men jeg synes ikke det lyder usandsynligt.

Det tør jeg slet ikke udtale mig om.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 21-01-04 13:07

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> for det kan ikke være ret mange mikrometer der skal
> tages af ad gangen. Og så at rent faktisk få taget et

Jeg har for snart mange år siden (slutning af firserne) haft kontakt til
et norsk firma ang. datarecovery (det kunne godt være Ibas). Som jeg
husker det, var processen med at 'skrælle lag af' ikke fysisk, men
elektrisk. Man benyttede en teknik, der svækkede den magnetiske
påvirkning af overfladen. Ideen (som jeg husker den beskrevet) skulle
være, at jo længere tid en magnetisk tilstand havde eksisteret, jo mere
'robust' skulle den være. Nyskrevne data skulle derfor være mere
'flygtige' end data der havde eksisteret længe. Ved at svække data på
disken skulle de 'gamle' data træde tydeligere frem. Dette kombineret
med en avanceret fejlkorrektion samt software der tillod læsning af
uformatteret/ulæselige data skulle gøre det muligt at læse
slettede/overskrevne data.

Om det stadigt er muligt med moderne diske ved jeg ikke. Den meget
større datatæthed, og dermed svagere magnetisk påvirkning, må gøre
processen meget vanskeligere.

PS!
Vi valgte at afstå fra forsøget, da prisen dengang var 50+ tusinde
kroner.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-04 20:45

Peter T. skrev:

>Ifølge en bekendt, som er ansat i et større firma, opgav de at sende en
>disk til sådan et firma, muligvis IBAS, pga. beløbets størrelse (han
>fortalte det startede ved $10.000).

Vi savner endnu at høre fra en der med held har fået genskabt
data. Myter og rygter er der nok af.

--
Bertel

Fra : Peter T.

Dato : 21-01-04 23:07

Bertel Lund Hansen wrote:

> Vi savner endnu at høre fra en der med held har fået genskabt
> data. Myter og rygter er der nok af.

Den slags hverdagsoplevelser hænger heller ikke ligefrem på træerne, når
man kigger på prisen. Og desuden er det vist de færreste firmaer, der vil
indrømme at deres hardware og data gik kaput.

--
[Sig removed by Administrator: Signature can not exceed 20GB]

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 21-01-04 23:23

In article <Xns9477EB5635499muh@212.54.64.134>, Peter T. wrote:
> Den slags hverdagsoplevelser hænger heller ikke ligefrem på træerne, når
> man kigger på prisen. Og desuden er det vist de færreste firmaer, der vil
> indrømme at deres hardware og data gik kaput.

Vil IBas's marketingsafdelingen ikke selv være interesseret
i at fortælle om den slags historier?

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Kasper Dupont

Dato : 22-01-04 07:41

"Christian E. Lysel" wrote:

> Vil IBas's marketingsafdelingen ikke selv være interesseret
> i at fortælle om den slags historier?

Både og. Det er selvfølgelig godt med noget
dokumentation for hvad man kan. Men de firmaer, der
har brug for ydelsen sætter nok også stor pris på
diskretion. Ville du selv vælge IBAS, hvis du kunne
forvente at de efterfølgende udstiller din mangel
på passende backup foranstaltninger?

/* Would you like fries with that? */

Fra : Peter T.

Dato : 22-01-04 10:49

Christian E. Lysel wrote:

> Vil IBas's marketingsafdelingen ikke selv være interesseret
> i at fortælle om den slags historier?

Sikkert jo. Men hvis man har pengepungen fremme og ofrer fra $10K og
opefter er det fordi det er vitale data for virksomheden. Og en virksomhed
der ikke har sørget for at have backup af disse data vil signalere
lemfældig og sløset omgang med disse, hvis de blev udstillet på
referencesiden hos IBAS. Det ser ikke godt ud i aktionærernes øjne, hvis
det er et medicinalfirma, der mister feks. 1 års forskning pga. sløsethed
på IT-siden.

--
[Sig removed by Administrator: Signature can not exceed 20GB]

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 22-01-04 11:28

In article <Xns94786E3D0FA5Emuh@212.54.64.134>, Peter T. wrote:

> [...]
> det er et medicinalfirma, der mister feks. 1 års forskning pga. sløsethed

Dit arugment holder hvis der er en regel om at marketingsafdelingen,
skal oplyse kundens navn...men et sådan krav mener jeg ikke findes.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Kasper Dupont

Dato : 22-01-04 12:11

"Christian E. Lysel" wrote:

> Dit arugment holder hvis der er en regel om at marketingsafdelingen,
> skal oplyse kundens navn...men et sådan krav mener jeg ikke findes.

Nej, men mon ikke markedsføringen ville virke mere
troværdig, hvis der var navne på? Hvis bare IBAS
gik ud og forklarede, at de har behandlet så mange
computere, der har været udsat for brand, diskcrash,
osv. Og vi har redet så mange data, men de unlod helt
at fortælle hvem kunderne er, så ville du jo kun have
en side af historien. Du ved ikke hvordan kunderne
har oplevet det, du aner ikke hvem kunderne er, du
ved faktisk ikke engang om kunderne overhovedet
eksisterer. Jeg har aldrig set IBAS markedsføre sig
særlig agresivt. Jeg har set nok reklamer til at
kende navnet, og jeg kender ikke navne på andre
firmaer i den branche. Reklamerne nævner, hvor mange
års erfaring de har, og ellers ikke ret meget. Det
er nogle ganske små notitser. Men hvis jeg en dag
står overfor en person, der har brug for den service,
som IBAS kan levere, ja så kender jeg ikke nogen
andre muligheder. Spørgsmålet er, hvor meget mere de
fortæller dig, den dag du står som potentiel kunde
og har desperat brug for hjælp. Det er et spørgsmål
om tillid. Du har kun en disk, du kan kun sende den
et sted hen. Det er fint nok at firmaet fortæller
hvad de kan, men tør du stole på dem, når det
virkelig gælder. Det gør du måske, hvis de er dit
eneste håb.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 25-01-04 12:34

In article <400FAFDF.E9BCCC43@daimi.au.dk>, Kasper Dupont wrote:

> Nej, men mon ikke markedsføringen ville virke mere
> troværdig, hvis der var navne på? Hvis bare IBAS

Jo, evt. med telefon nr på kunden.

> [...]
> at fortælle hvem kunderne er, så ville du jo kun have
> en side af historien. Du ved ikke hvordan kunderne

Men den side af historien "tør" de jo ikke at fortælle
hvilket jeg tolker som de faktisk ikke kan.

De eneste historier de fortæller er folk der har brugt
DOS format, brændt deres diske eller udsat dem for vand.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Michael AKA Slowhand

Dato : 21-01-04 04:38

"Colzen" <colzen@SLETcolzen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gerne gøre sådan at de ikke kan se hvad der har været på diskene. Kan det
> gøres ved at formatere dem til Fat tabel når de kører NTFS i øjeblikket

Det er rigtigt at man kan genskabe stort set hvad som helst på en harddisk.
Der findes et (vist nok svensk) firma som har specialiceret sig i dette.
De har bl.a rekonstueret data fra en delvist brændt harddisk og en som har
ligget under vand i en længere periode.
Selv om du formateret din harddisk skulle der efter sigende ligge
resturerbare data længere ned i "floppyen".
Meen det er jo noget som koster knapper og det vil Seagate nok ikke gøre så
jeg tror du kan være ganske rolig så længe du laver en unconditional format.

Som tidligere nævnt så "nulstiller" windows bare nogle tabeller når
harddisken bliver formateret.. med mindre man beder den om det.

Mest for debattens skyld!

Michael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-04 07:15

Michael AKA Slowhand skrev:

>Selv om du formateret din harddisk skulle der efter sigende ligge
>resturerbare data længere ned i "floppyen".

"Efter sigende" ja, men ikke ét praktisk eksempel, og ikke ét
firma der vil påtage sig opgaven med at genskabe overskrevne
data.

Kan du udfylde ét af de to huller?

PS. Jeg benægter ikke at der kan genskabes nogle data fra våde
eller delvist brændte diske.

--
Bertel

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 21-01-04 09:38

On Wed, 21 Jan 2004 07:14:39 +0100, Bertel Lund Hansen
> [...]
>data.
>
>Kan du udfylde ét af de to huller?
>
>PS. Jeg benægter ikke at der kan genskabes nogle data fra våde

Vej ved ikke hvorfor men jeg tror mere på

Peter Gutmann
Department of Computer Science
University of Auckland
Private Bag 92019
Auckland, New Zealand

hvor Peter Gutmann er professor

end jeg tror på Bertel
Lars

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 21-01-04 13:41

> Vej ved ikke hvorfor men jeg tror mere på
>
> Peter Gutmann
> Department of Computer Science
> University of Auckland
> Private Bag 92019
> Auckland, New Zealand

Flot adresse

> hvor Peter Gutmann er professor

Flot titel

> end jeg tror på Bertel
> Lars

Nå.

Vil du oplyse os andre hvad det er du ikke tror på, er det at Bertel hedder
Bertel, eller?

Når så du er i gang, vil du så fortælle hvad det er du tror på ved Peter
Gutman.

Og endelig, i relation til Bertels indlæg, hvad er det lige du mener med den
kommentar - jeg ser ingen steder at Bertel påstår noget, udover at han ikke
har kendskab til et eneste eksempel på nogen der har genskabt overskrevne
data, tværtimod skriver han.

<citat>
>PS. Jeg benægter ikke at der kan genskabes nogle data fra våde
>eller delvist brændte diske.

</citat>

Betyder det at Peter Gutmann benægter at der kan genskabes data, og at du er
enig?

Eller måske tror du ikke på at Bertel ikke har kendskab til et eneste
eksempel hvor der er genskabt overskrevne data?

/Brian

Fra : Kasper Dupont

Dato : 21-01-04 07:23

Michael AKA Slowhand wrote:

> [...]
> Der findes et (vist nok svensk) firma som har specialiceret sig i dette.

Tænker du på IBAS? Det er ikke et svensk men derimod et norsk firma.

http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20030926/IT/109260062

> Selv om du formateret din harddisk skulle der efter sigende ligge
> resturerbare data længere ned i "floppyen".

Det har været diskuteret før:
http://www.google.com/groups?q=groups+google+ibas+group:dk.edb.sikkerhed&filter=0

Så vidt jeg kan se er konklusionen, at IBAS ikke er i stand til at
gøre det med nogen nyere disk, og de heller ikke mener nogen andre
er i stand til det. De har hørt om nogen, det lykkedes for, med en
meget gammel disk.

> Meen det er jo noget som koster knapper og det vil Seagate nok ikke gøre så
> jeg tror du kan være ganske rolig så længe du laver en unconditional format.

Nu har jeg tit spekuleret på, om ikke harddisk producenterne
faktisk er nogle af de firmaer, der selv helt naturligt har den
nødvendige ekspertise og det nødvendige udstyr. Men derfor bliver
det selvfølgelig ikke gratis. Deres resourcer er bedre brugt på at
udvikle nye diske.

Jeg tror selvfølgelig ikke Seagate vil gøre ret meget andet end at
sætte harddisken til og se om den virker. Og så vil de jo nok også
udfra udseendet vurdere, hvordan den har været behandlet. Men med
mindre der kommer for mange diske retur, så ender defekte diske
nok aldrig i deres laboratorier.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Christian Andersen

Dato : 21-01-04 08:22

Kasper Dupont wrote:

[Læse fysisk overskrevne data]

> [...]
> gøre det med nogen nyere disk, og de heller ikke mener nogen andre
> er i stand til det. De har hørt om nogen, det lykkedes for, med en

Nu kan det jo sådan set også være en gang propaganda fra Ibas' side, for
at diverse lyssky elementer tror de er sikre.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 21-01-04 14:09

On Wed, 21 Jan 2004 07:22:44 +0100, Kasper Dupont
<kasperd@daimi.au.dk> wrote:

>Tænker du på IBAS? Det er ikke et svensk men derimod et norsk firma.

>http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20030926/IT/109260062

>Det har været diskuteret før:

Blev du nogensinde overbevist om at Ibas end ikke kan læse en disk,
der slet ikke er overskrevet?
--
Svend Olaf

Fra : Kasper Dupont

Dato : 21-01-04 15:18

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> Blev du nogensinde overbevist om at Ibas end ikke kan læse en disk,
> der slet ikke er overskrevet?

Hvorfor i alverden skulle jeg tro på dig? Du har
absolut ingen dokumentation fremvist for dine
absurde påstande.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-01-04 21:49

svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf Mikkelsen) wrote:

>Blev du nogensinde overbevist om at Ibas end ikke kan læse en disk,
>der slet ikke er overskrevet?

Fik du nogensinde redegjort for, hvordan du konkluderede det ud fra
den artikel, der dengang blev diskuteret?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 21-01-04 22:43

On Wed, 21 Jan 2004 21:49:03 +0100, Allan Olesen <asdfgerw@c.dk>
wrote:

>Fik du nogensinde redegjort for, hvordan du konkluderede det ud fra
>den artikel, der dengang blev diskuteret?

Kun for at der ikke var noget der tydede på at de kunne læse en ikke
overskrevet gangbar disk i et særligt apparat.

Resten lægger jeg til, fordi hele indtrykket gør det så usandsynligt
at de kan.
--
Svend Olaf

Fra : Thore Sorensen

Dato : 21-01-04 14:33

wrote:

> [...]
>gerne gøre sådan at de ikke kan se hvad der har været på diskene. Kan det
>gøres ved at formatere dem til Fat tabel når de kører NTFS i øjeblikket

Mange sikkert velmente råd til hvordan du finder data igen....
Men jeg tænkte på:
Hvis du med et program kunne overskrive disken totalt, hvorfor skal de
så byttes?

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

(fjern eventuelle 'Z'-er hvis du mailer direkte)

Fra : Kasper Dupont

Dato : 21-01-04 15:33

Thore Sorensen wrote:

> Mange sikkert velmente råd til hvordan du finder data igen....
> Men jeg tænkte på:
> Hvis du med et program kunne overskrive disken totalt, hvorfor skal de
> så byttes?

Jeg har da på et tidspunkt overskrevet en hel disk for
derefter at returnere den til ombytning. Det var fordi
der efter disken havde været brugt i et halvt år lige
pludselig var et 1GB stort område midt på disken, der
ikke kunne læses.

Og ja, efter disken var overskrevet kunne de nye data
godt læses. Men jeg vil altså under ingen omstændigheder
blive ved med at bruge en disk efter den har lavet det
nummer. Det er mine data for værdifulde til.

Der er vist noget om, at nogle harddiske remapper
dårlige områder næste gang du skriver der, så den måske
har fundet et andet sted at lægge data. Dermed er det
dårlige område måske ikke blevet overskrevet, men
resten af disken er.

Om der så faktisk har været nogen data i det dårlige
område, som kunne genskabes med passende udstyr ved jeg
ikke, jeg mener det er usandsynligt, og endnu mere
usandsynligt, at nogen faktisk vil prøve. Under alle
omstændigheder er jeg nået så vidt, at man ikke kan
genskabe data ved blot en almindelig læsning af disken.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 21-01-04 15:49

On Wed, 21 Jan 2004 15:32:49 +0100, Kasper Dupont
<kasperd@daimi.au.dk> wrote:

> [...]
>omstændigheder er jeg nået så vidt, at man ikke kan
>genskabe data ved blot en almindelig læsning af disken.

Jeg kan godt.

Jamen, altså, I er så søde når I diskuterer ting I intet aner om.
--
Svend Olaf

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 21-01-04 16:51

In article <400f90d2.3372783@dtext.news.tele.dk>, Svend Olaf Mikkelsen wrote:
> Jeg kan godt.

Hvad hentyder du til?

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 21-01-04 17:26

On 21 Jan 2004 15:51:16 GMT, "Christian E. Lysel"
<news.sunsite.dk@spindelnet.dk> wrote:

>Hvad hentyder du til?

Read Long kommandoen.
--
Svend Olaf

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 21-01-04 17:33

>Hvad hentyder du til?

PS. OK, det kan misforstås, for Read Long kan ikke bruges på
overskrevne eller reallokerede sektorer, men meningen var at jeg kan
læse dårlige sektorer.
--
Svend Olaf

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 21-01-04 18:45

In article <4013a971.1130445@dtext.news.tele.dk>, Svend Olaf Mikkelsen wrote:
> PS. OK, det kan misforstås, for Read Long kan ikke bruges på
> overskrevne eller reallokerede sektorer, men meningen var at jeg kan
> læse dårlige sektorer.

Ok, læste dit indlæg som du godt kunne læse
dataerne ved almindelig læsning.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 21-01-04 19:05

On 21 Jan 2004 17:45:21 GMT, "Christian E. Lysel"
<news.sunsite.dk@spindelnet.dk> wrote:

>Ok, læste dit indlæg som du godt kunne læse
>dataerne ved almindelig læsning.

Tilbage står at det eneste rimeligt aktuelle problem ved at slette en
disk er reallokerede sektorer. Der findes ingen tegn i dokumentationen
for diske på at dårlige sektorer overskrives før de reallokeres.

Det kan derfor være plausibel overkommeligt at læse sådanne sektorer.
Der kan være udokumenterede funktioner i en disk, der gør det muligt,
eller måske en omprogrammering af firmware kan gøre det.

Med hensyn til de programmer der findes til overskrivning af diske, er
den hyppigste fejl at de ikke opdager hvis en disk er sat til
reduceret størrelse af eksempelvis en disk manager til at omgå en BIOS
begrænsning. Ingen af de tredjepartsprogrammer jeg hidtil har set på,
har opdaget reduceret diskstørrelse.

Yderligere et problem kan være hvis der er fejl i addresseringen på en
disk. Løsningen på dette kan være at der skrives et unikt mønster til
alle sektorer på en disk, og at det bagefter kontrolleres at dette
mønster er til stede.
--
Svend Olaf

Fra : Kasper Dupont

Dato : 21-01-04 21:24

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> [...]
> disk. Løsningen på dette kan være at der skrives et unikt mønster til
> alle sektorer på en disk, og at det bagefter kontrolleres at dette

Det gør jeg altid med mine nye diske, inden jeg tager
dem i brug.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 21-01-04 21:28

On Wed, 21 Jan 2004 21:23:35 +0100, Kasper Dupont
<kasperd@daimi.au.dk> wrote:

>Det gør jeg altid med mine nye diske, inden jeg tager
>dem i brug.

OK. Men det jeg egentlig savner i denne tråd er en kommentar til at
den disk Ibas brugte til en demonstration for pressen var 15 år
gammel, uden at det på nogen måde var nævnt eller forklaret. I min
verden kan man ikke automatisk gå ud fra at de kan læse diske i den
aldersklasse, der rent faktisk er i brug.
--
Svend Olaf

Fra : Kasper Dupont

Dato : 21-01-04 22:47

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> OK. Men det jeg egentlig savner i denne tråd er en kommentar til at
> den disk Ibas brugte til en demonstration for pressen var 15 år
> gammel, uden at det på nogen måde var nævnt eller forklaret.

Det ser jeg ikke noget underligt i. Man smadrer jo ikke
en ny harddisk til en værdi af tusind kroner, bare fordi
man lige skal demonstrere noget for pressen.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-01-04 01:07

On Wed, 21 Jan 2004 22:46:49 +0100, Kasper Dupont
<kasperd@daimi.au.dk> wrote:

> Man smadrer jo ikke en ny harddisk til en værdi af tusind
> kroner, bare fordi man lige skal demonstrere noget for pressen.

Jo, det gør man. Det er peanuts i et marketingbudget.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-01-04 21:52

svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf Mikkelsen) wrote:

>for Read Long kan ikke bruges på
>overskrevne eller reallokerede sektorer

Kan man nulstille reallokeringen på en disk og starte forfra?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 21-01-04 22:17

On Wed, 21 Jan 2004 21:52:25 +0100, Allan Olesen <asdfgerw@c.dk>
wrote:

>Kan man nulstille reallokeringen på en disk og starte forfra?

Ikke med kendte kommandoer så vidt jeg ved. IBM 60GXP (som et eksempel
jeg kender) har en format unit kommando der reallokerer
sektornummereringen, således at disken ikke skal skifte spor for at
tilgå en reallokeret sektor. Det er det nærmeste. Der er også en
"Security Erase Unit" kommando at udforske.

I øvrigt er det muligt at reallokerede sektorer bliver overskrevet.
Man skal så tolke sætninger som:

"When a read operation for a sector has failed once and then has
recovered at the specific ERP step, this sector of data is reallocated
automatically. A media verification sequence may be run prior to the
relocation according to the predefined conditions."

"May be run" og "media verification sequence". Det er muligt at
sidstnævnte kunne indebære at sektoren bliver overskrevet.
--
Svend Olaf

Fra : Christian Iversen

Dato : 22-01-04 16:04

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> [...]
> tilgå en reallokeret sektor. Det er det nærmeste. Der er også en
> "Security Erase Unit" kommando at udforske.

Ja dén kender jeg godt - man skal bare lade disken stå tændt i mere end 8
timer om dagen

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 21-01-04 15:44

On Wed, 21 Jan 2004 14:32:53 +0100, Thore Sorensen <dinotec@pc.dk>
wrote:

>Mange sikkert velmente råd til hvordan du finder data igen....
>Men jeg tænkte på:
>Hvis du med et program kunne overskrive disken totalt, hvorfor skal de
>så byttes?

Thore har fat i noget der !
Lars

Fra : Colzen

Dato : 22-01-04 12:41

> Thore har fat i noget der !
> Lars

Diskene fejler ikke noget, de virker perfekt. De har bare en fejl fra
Seagates side så de ikke kan køre RAID 0. Dvs, de kan godt men istedet for
at det kommer til at gå hurtigere bliver de langsommere Derfor skal de
byttes. Og jeg ved ikke hvad de gør med diskene, hvis det nu var en eller
anden lab nørd der fik lov til at få dem med hjem kunne han måske godt finde
på at bruge lidt af sin fritid på at se hvad der havde lagt på dem før, hvad
ved jeg. Det er derfor jeg gerne vil have at alt er væk.
Så jeg tror jeg prøver http://dban.sourceforge.net/ + ideen med en lille bat
fil der laver sig selv større. Så skulle alt jo hels være væk.

Takker for svarerne + den interessante diskusion om genskabelse af tabte
data

Mvh
Colzen

Fra : N I E L S

Dato : 28-01-04 23:04

> [...]
> gerne gøre sådan at de ikke kan se hvad der har været på diskene. Kan det
> gøres ved at formatere dem til Fat tabel når de kører NTFS i øjeblikket

Programmet Partition Magic - Funktionen Secure Erase.
Overskriver disken med nuller et af brugeren ønsket antal gange.

N I E L S

Fra : Ib

Dato : 03-02-04 09:32

"Colzen" <colzen@SLETcolzen.dk> wrote in message
> [...]
det
> gøres ved at formatere dem til Fat tabel når de kører NTFS i

http://www.heidi.ie/eraser/ kunne også være en mulighed

Ib