Send til postmodtager (som vedhæftet fil)?
Fra : Peter Jensen

Dato : 27-01-04 00:15

Her bruges WinXP og OfficeXP og ovennævnte funktion fra Word eller Excel har
fungeret fint tidligere, men nu får jeg Mapi-fejl. En geninstallation af
maskinen hjælper kortvarigt. Maskinen kører 2 GHz og har 512 Mb RAM. Jeg har
en
IBM R40 bærbar maskine med samme softwarekonfiguration som aldrig har
svigtet ved denne funktion.

Har noget oplevet noget lignende?

Peter Jensen

Fra : pre

Dato : 27-01-04 09:39

Funktionen eksisterer stadig:

Send a document as an attachment
To use this procedure, you must be using Microsoft Outlook, Microsoft
Outlook Express, Microsoft Exchange, or any 32-bit e-mail program compatible
with the Messaging Application Programming Interface (MAPI).

Det kunne tyde på en fejl i maskinen, måske kun en forældet/ødelagt driver.
Hvad med et besøg hos WindowsUpdate?

(Der er en "Send som vedhæftet fil" mulighed i Funktioner/Indstillinger -
Generelt. Den burde dog ikke kunne levere den fejl),
pre © 2004

Fra : Peter Jensen

Dato : 27-01-04 17:07

Jeg burde ha' skrevet at jeg bruger Outlook som mailprogram. Maskinen er
nyinstalleret og nyopdateret. Funktionen var ok i ca. en uges tid og hvis
jeg vælger Outlook Express som mailprogram er der ingen problemer. Det kunne
jeg jo bare gøre, men jeg foretrækker Outlook."Send som vedhæftet fil"
mulighed i Funktioner/Indstillinger > Generelt kan jeg ikke finde. Hvis
Outlook kører mens jeg laver min Send til osv fungerer det. Det er som at
Send til funktionen ikke kan starte Outlook.

Peter Jensen

Fra : pre

Dato : 27-01-04 17:44

Vi skal passe på at tale om de samme begreber/programmer. Funktionen Send
til... ligger i Word hvor jeg netop testede den i morges. Også i Word
ligger den anden indstilling. Kan det tænkes at Kontrol Panels Internet
indstillinger - programmer, peger på OE som standard e-mail klient? Det er
så der der fejlen ligger, kun én kan være standard.
pre © 2004
øretævernes@holdeplads.dk

> [...]
> Outlook kører mens jeg laver min Send til osv fungerer det. Det er som at
> Send til funktionen ikke kan starte Outlook.

Ja det sker jævnligt - af uforklarlige årsager ændrer en indstilling sig -
af sig selv

Fra : Peter Jensen

Dato : 27-01-04 19:52

> [...]
> indstillinger - programmer, peger på OE som standard e-mail klient? Det er
> så der der fejlen ligger, kun én kan være standard.

Jeg har fundet punktet i Word og Kontrol Panelets Internet indstillinger -
programmer peger på Outlook som standard email klient og OE som nyhedslæser.
Når jeg sender fra Word får jeg en "Ukendt Mapi fejl" og når jeg sender fra
Excel får jeg en "General Postfejl, genstart postsystemet og prøv igen"
melding. Min bærbare IBM R40 har aldrig fået en servicepatch til
Officepakken installeret og virker perfekt. Denne stationære maskine kører
med SP2....

Peter Jensen

Fra : pre

Dato : 27-01-04 20:07

Nu strammer garnet. Men en MAPI fejl (og det er det nok i begge tilfælde)
peger på noget der svigter i sende funktionen.
Gi´ mig lige en tænkepause, så kommer jeg igen. Prøv dog i mellemtiden at
oprette en ny profil i Outlook (Man kan gode ha´flere, og så skifte mellem
dem.)

Fra : pre

Dato : 27-01-04 20:16

Fehler gefundet. Keine Hexerei.

Det er en programfejl, løsningen er at Outlook skal være startet før
"Send.....". Se her for en officiel bekræftelse:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;289966&Product=ol2002

pre © 2004

Fra : Peter Jensen

Dato : 28-01-04 16:29

> [...]
>
> Det er en programfejl, løsningen er at Outlook skal være startet før
> "Send.....". Se her for en officiel bekræftelse:

Tjae, jeg har konstateret at der ikke er problemer når Outlook kører i
forvejen. Normalt startes Outlook når man vælger Send til postmotager som
vedhæftet fil. I Word findes også et menupunkt som hedder Email og dette
virker naturligvis naturligvis heller ikke mere. Hvis jeg bruger Outlook
Express behøver dette ikke at køre men startes op af Word. Jeg har adgang
til to andre maskiner hvoraf den ene kører WinXP og den ande Win2K begge med
OfficeXP. På disse kan et hvilket som helst Officeprogram starte Outlook og
på ingen af disse maskiner er der kørt en Office SP på.

Selvom Outlook ikke startes så kommer der ikke noget i udbakken. Det er
måske en service som ikke kører, men jeg har sammenlignet Tasklister og kan
ikke se forskel. Det må være et MAPI interface som ikke virker.

Peter Jensen

Fra : pre

Dato : 28-01-04 17:24

Det er ikke min opgave at forsvare Microsoft´s programmer. På den anden
side må vi nok se i øjnene at teknikken - og kampen mod hackere o.l. har
gjort det hele mere indviklet end godt er.
Det kan være grunden til at du kan undres over at der er forskel på
forbindelsen mellem Word og de to Outlook´er. Der skal desværre ikke meget
til før en forskel gør sig gældende. Når du fastslår at Word ikke mere har
e-mail funktionen så har du sikkert ret - vel at mærke for dit ekspl., for i
mine, både 2002 og 2003, kører funktionen fint. Til gengæld mangler
Filer/-som vedhæftet i dem begge og i 2000 forsvandt e-mail pludselig.

Mit indtryk er at vi nok skal være glade når tingene fungerer, vi skal
anstrenge os for at holde tingene vedlige og skal vel holde øje med hvad der
sker. Det skal ikke være en hemmelighed at jeg ikke er vildt begejstret for
Outlook2003, men håber og tror at tingene efterhånden retter sig.

At der findes maskiner der "gør det" bedre end din kan ikke forbavse mig -
der er også biler der kører bedre end andre. Hvis du - eller jeg - var
teknikere kunne vi nok tune din computer op, men der må jeg dog erkende
grænsen. Forhåbentlig får du dog glæde af din PC.

Fra : Peter Jensen

Dato : 28-01-04 18:54

Jeg kan kun være enig med dig i dine betragtninger. Der er bare det triste
at jeg er IT-tekniker i Storstrøms Amt og at jeg ikke kan finde fejlen. Vi
har i afdelingen draget den erfaring at Win2000 prof. er til professionelt
brug og det er WinXP prof. ikke. Vi bruger Office 2K som virker rimeligt,
men en dag kommer der sikkert et direktiv oven fra om at vi skal skifte til
OfficeXP. Som mailsystem bruges Novell Groupwise som er langt mere stabilt
end Outlook og der skrives ikke så meget virus med sigte på Groupwise.
Office 2000 kan sagtens "Sende til" Groupwise.

Tak for din støtte - jeg vil afinstallere Office pakken og putte den på igen
trods alt.

Peter Jensen